Mutaranta: paraneeko

käytön myötä?

Ostettiin pitkään käyttämättä ollut mökki, myyjä sanoi että ranta on kovaa savea mikä pitääkin paikkansa mutta heti vesirajassa alkaa muta. Oletamme että mudan alla on kovaa savea myös, siltä ainakin parin kokeilun perusteella vaikuttaa. Mutta miten on, poistuuko tai väheneekö muta nyt pikkuhiljaa saven päältä kun rantaa aletaan käyttää ja järvessä uimaan, vai pitääkö rantaa ruopata ja hoitaa sorat sun muut jos mudasta haluaisi eroon?

15

12015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollopollo

      Oletkos käynyt kokeilemassa kuinka pitkälle ja paljon mutaa on.

      Meillä oli myös saven päällä mutaa. Ranta oli puhdas ja savinen. Muta alkoi metrin päästä, ja noin 5 metrin päässä (n 1.3 m syvää) oli 20 cm mutaa.

      Lapioin ja potkin mudan pois ja kärräsin hiekkaa veteen. Nyt on ihan ok hiekkaranta (pari metriä leveä ja noin 5m pitkä). Luulen vielä että muta vetäytyy edelleen kun siinä vain jaksaa juosta.

      Jos rantaan tekee laiturin niin eipä tahdo muta sitten pysyä poissa, sen oon huomannu.

      • paljon mutaa?

        150cm mutaa ja 30cm vettä, koko lampi rymettynyt ja kasvaa miltei umpeen..


      • Suo.
        paljon mutaa? kirjoitti:

        150cm mutaa ja 30cm vettä, koko lampi rymettynyt ja kasvaa miltei umpeen..

        ja etsi parempi ranta.

        Se toinenkin vaihtoehto on todella kallis...


      • Alkup.

        OK, kuulostaa suht samanlaiselta kuin meidän tilanne, tosin meillä syvenee ranta niin nopeasti että kolmen metrin päässä on jo yli rintakehän vesi. Eli mutaa ei tartte saada pois kovinkaan pitkältä matkalta. Pitää koittaa vähän riehua lapion kanssa ja katsoa mitä sieltä paljastuu, eihän se mutapohja maailmaa kaada mutta mukavampi olisi mennä uimaan kovemmalla pohjalla. Laituria ei ainakaan vielä haluta laittaa vaan näillä mennään.


      • 150 cm on normaalia
        paljon mutaa? kirjoitti:

        150cm mutaa ja 30cm vettä, koko lampi rymettynyt ja kasvaa miltei umpeen..

        150cm mutaa on ihan ihanteellinen kohde MudKing-mutaruoppaajalle. Tuntuu siltä, että muuta ratkaisua ei Suomesta löydykään. Aja kaikki muta ja sen kasvillisuus pois ihan itse tai vuokraa konevuokraamosta. Eikä sun tarvitse laittaa mitään suodatinkankaita järven pohjaan muiden riesaksi.
        Kaivinkoneella ei voi nostaa mutaa tai lietettä, koska se valuu saman tien kauhasta pois ja vain levittää mutaa ympäriinsä ja sotkee rannan.
        Käy katsomassa www.ekofoam.fi, -sivut ja päätä itse, löytyykö Suomesta parempaa.


    • kaunista voi olla mutaranna...

      Meillä on kesämökki, jonka ranta on mutainen.
      Ranta on matala, joten jouduin tekemään melko pitkän laiturin.

      Aikuista hiekkarannan puuttuminen ei haittaa, lapsille asia on tietysti toinen.

      Yksi mahdollisuus on laittaa jäiden aikaan muovi tai tuohon tarkoitukseen suunniteltu harso jään päälle rannan suuntaisesti. Sitten ajetaan pari kuormaa hiekkaa jäälle.

      Jäiden sulaessa hiekka painuu (toivottavasti oikeaan paikkaan) pohjaan.

    • Mutaa kaivetaan pois?

      Sitäkö siinä tehdään. Kaivinkoneella myllätään muta pois. JOs on ns. tavallinen ranta voiko siihenkesällä ajaa hiekkaa vai onko se pakko ajaa talvella. miten se kuorma auto talvella ees päääsee sinne rantaan ajamaan.

      Mitä olen lukenut jotain juttuja se ruoppaus on hankalaa hommaa ja iso töistä.Ja menee seuraavaan kesään ennen kuin vesi asettuu ja kirkastuu.

      • on meidän mökillä

        soudettu hiekkaa uimarantaan.

        Nyt en viitsi enää hakea veneellä, vaan olen tilannut traktorikuormallisen talvella jäätä myöten.

        Luulen, että hiekan kantaminen loppuu sitten, kun hiekkakerros on syrjäyttänyt saven ja ulottuu peruskallioon asti, mikä tapahtuu näillä näkymin joskus vuonna 3800.

        Traktorin peräkärryllinen hiekkaa pitää rannan hyvänä ehkä viitisen vuotta. Sitten hiekka on laskenut niin, että alkaa olla mutaista.


      • pyyklaht
        on meidän mökillä kirjoitti:

        soudettu hiekkaa uimarantaan.

        Nyt en viitsi enää hakea veneellä, vaan olen tilannut traktorikuormallisen talvella jäätä myöten.

        Luulen, että hiekan kantaminen loppuu sitten, kun hiekkakerros on syrjäyttänyt saven ja ulottuu peruskallioon asti, mikä tapahtuu näillä näkymin joskus vuonna 3800.

        Traktorin peräkärryllinen hiekkaa pitää rannan hyvänä ehkä viitisen vuotta. Sitten hiekka on laskenut niin, että alkaa olla mutaista.

        Viime kesänä seurattin huvittuneena kun pari mummelia vastarannalla sousivat jostain soutuveneellä hiekkaa rantaansa. Alkoi jo hirvittämään omien traktorilla ajettujen hiekkojen puolesta.
        Mutta eipä, jokainen tavallaan...


    • sijainnista

      Jos ranta on lahdenpoukamassa jonne vedenvirtaus käy,muttei paljoa poispäin rannasta niin silloin ei auta mikään,hetken aikaa ranta voi olla hyvä jos ruoppaat ja ajat hiekkaa.Mutta muutaman vuoden päästä tilanne on sama.Muta tulee vedenvirtauksien mukana ja ne kertyvät herkästi lahdenpoukamiin.
      Meillä oli samanlainen tilanne,myin mökin pois osittain sen takia että en jaksanut enää taistella rannan takia.Ranta huononi vuosi vuodelta.
      Ja innokkaat mökin ostajat tuntuu ostavan..

    • niksipirkka...

      Kokeileppas lainata pientä perämoottoria jos ei itsellä ole tai jotain muuta vastaavaa lutkutinta... Sillä kun vähän aikaa pöristelee ranta vedessä niin että painaa vettä rannasta poispäin niin pitäis irto mudankin liikkua pois päin. Uusinta käsittely kun vesi on kirkastunu. Onhan toki olemassa imu ruppausta yms... Tuo kuitenkin sen verran helppoa ja halpaa ettei kannattais kokeilla.

      • Anonyymi

        tuolla konstilla olen itsekin rantaa parantanu, toimii


    • Anonyymi

      Ei mennä nykyään ruoppaamaan itse kun siltä tuntuu....ottakaa selvää kunnasta ennenkuin kuin teette mitään niin välttyy käräjiltä...uskokaa minua, on kokemusta ja voipi tulla helvetillinen lasku perästä...

    • Anonyymi

      Ollopollo miten sait hiekkaa kärrättyä veteen? Siis onnistuuko kottikärryjä kuljettaa veden alla täydessä hiekkalastissa

      • Anonyymi

        Uitat kärryn niin pitkälle kuin hiekan haluat ja sitten vaan kallistat. Painovoima hoitaa lopun. Ei täysiä kärryjä. Näin minä tein ja hyvin meni. Kipatessa kannattaa muistaa ettei ole jalkoja tms lähellä. Se kippaa tosi nopeasti sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      57
      2996
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2838
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      36
      1999
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1932
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1735
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1452
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      94
      1214
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe