Onko kukaan joutunut hakemaan toimeentulotukea? Millainen prosessi se on? Kuinka kauan vastausta joutuu odottamaan? Kuinka suuri summa se on per kk?
Oon ihan pulassa, sillä aloitan kouluni toisella puolella Suomea, ja koulutustani varten ei saakaan opintotukea eikä asumislisää. Hain asumistukea, mutta vastausta ei ole kuulunut.. Mulla on suhteellisen edullinen vuokra-asunto alla, mutta senkin maksaminen vaikuttaa mahdottomalta. Lukiossa ollessani kävin iltaisin töissä, mutta alkava koulutus on mielettömän tiivis, joten en ehtisi tehdä kuin muutaman hassun tunnin viikossa :(
Saavatko työssäkäyvät toimeentulotukea?
toimeentulotuki
4
860
Vastaukset
- Ensin...
Katso vaikkapa tuolta perusjutut:
http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/sospa/shtoi/index.htx - Marika***
Toimeentulotukea voi kuka tahansa hakea. Olitpa töissä tai et. Ekaks täytetään hakemus, ja hommataan kaikki siihen tarvittavat liitteet, tiliotteet, laskut, vuokrasopimus, palkkalaskelmat yms. Ne liitteet on kyllä kerrottu siinä hakemuksessa. Sitten palautetaan ne kaikki. Pari viikkoa mulla meni kun sain vastauksen. Ja hakemushan pitää uusia joka kuukausi. Ja liitteeks ottaa tiliotteet ja laskut. Ja kokemuksesta voin sanoa, että kaikki mahdolliset laskut, jotka erääntyy sinä kuukautena mille tukea haet, niin kannattaa laittaa mukaan. Vaikka kaikistahan ne ei hyvitä mitään. Ja liitteissä ja hakemuksen tiedoissa kannattaa olla tarkkana, että kaikki tarvitta niistä löytyy. Meidän sossu täällä ainakin jättää hakemukset heti käsittelemättä jos kaikki ei oo mukana, eikä niistä puuttuvista tiedoista ilmota. Että jos päätöksiä ei kuulu niin heti kyselemään oman hakemuksen perään.
- tuenmäärästä
Nyt prosessi helpottuu kun Kela ottaa toimeentulotuen hoitoonsa, ja tukea voi hakea sähköisesti 12.12.2016 alkaen. Sinne vaan tiedot terveydenhoitomenoista sekä asumismenoista_ vuokra- ja omistusasuntojen asumismenolaskuista mahdollisine erillisene lämmitys-, sähkö-, ja vesimaksuineen sekä vaikka omistusasuntojen tapauksessa lisäksi vastikelaskuineen, tai omakotitalojen kohdalla kiinteistöverolaskuineen, tontinvuokralaskuineen, jätemaksuineen yms., ja Kela sitten laskee, voiko tukea saada.
Toimeentulotukea voi yksin asuvakin saada vaikka 600 €/kk, jos elämisen menot ovat kovin suuret suhteessa tuloihin. - dnndnsn
Kuinkakohan moni kodin itselleen rakentanut, remontoinut tai kunnostamassa kotia oleva on hakenut tai hakemassa Kelasta nyt toimeentulotukea?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569