Nuoriso hukassa?

vai me?

Mikä on kontu-yhteisö ja minkälaisia ihmisiä siihen kuuluu?

Nuoriso mankuu johonkin kokoontumisleirille eteläisempään suomeen eikä meillä vanhemmilla riitä järki eikä sanavarasto ymmärtämään mistä on kyse?

Se tiedetään että nuoret keskenään vaihtavat ajatuksiaan netissä. Peitenimin (kummallisia kirjainyhdistelmiä meille lähinnä) jne. eikä sanastosta ymmärrä tavallinen nuoren vanhempi yhtään mitään. Tolkieniin/fantasiajuttuihin tämä kaiketi jotenkin liittyy?

Voisiko joku valaista selkeästi mistä tällaisessa toiminnassa on yleensäkin kyse. Emme laske yläasteikäisiä kakaroitamme mihinkään leireille jos tiedotus on niin huonoa ettemme me vanhemmat ymmärrä. Lapsille tuntuu olevan iso juttu. Lapsemme eivät kuitenkaan osaa meille selittää mistä esim. leirissä on kyse.

14

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyo-kun

      Itse en ole tuosta kuullutkaan, mutta sivujen perusteella kyseessä on internet-yhteisö, jonka on tarkoitus pitää ns. miitti eli oikeassa elämässä tapaaminen http://keskustelu.kontu.info/keskustelu5768.html

      Ikäraja näyttäisi olevan 14 vuotta.

      Tässä vielä tietoa yhdistyksestä: http://verkkoyhteiso.kontu.info/

      Tähdennän siis, etten itse tuohon kuulu vaan löysin vain sivuston kertomasi perusteella googlen avulla. Ihan asialliseltahan tuo kyllä vaikuttaa. :)

    • The Rat

      Tapaavat, juttelevat, juovat kahvia/teetä/kaakaota, leikkivät, kotiutuvat (tai jäävät yökylään).

      Pyydä "miitin" järjestäjän puhelinnumero ja soita, sieltä saat parempaa tietoa siitä mitä tapahtuu. Luultavasti kellään ei ole mitään salattavaa ohjelman suhteen...

    • Pagba

      Minkälaisia me kontulaiset olemme? Tjaa-a, itse en ole kovin tyypillinen kontulainen, sillä en ole ollut nuori enää pariinkymmeneen vuoteen. Meitä ikäloppujakin pyörii muutama Konnussa ja tuskin koskaan joudumme ikäsyrjinnän kohteiksi. Nuorempiin kontulaisiin meitä yhdistää rakkaus J.R.R. Tolkienin luomaan fantasiamaailmaan eli olemme lukeneet Tarun sormusten herrasta ja tykästyneet kirjaan. Kontu on vain yksi fantasiapainotteinen foorumi lukemattomien muiden joukossa, mutta tunnelmaltaan viihtyisimpiä. Elitismi loistaa poissaolollaan eli vastuullisessa asemassa olevat foorumilaiset palvelevat koko yhteisöä oman egonsa pönkittämisen sijasta. Itse en kuulu heihin vaan tyydyn rivijäsenyyteen. Olen saavuttanut mainetta ideoivana puujalkavitseilijänä, joka ajoittaisesta rosoisuudestaan huolimatta on täysin harmiton tapaus. Se kuvastaa hyvin myös todellisuutta.

      Miitit ovat kohtaamisia, joissa sähköisinä persoonallisuuksina toisensa tuntemaan oppineet tapaavat oikeassa maailmassa. The Miitti on Konnun tärkein ja suurin miitti ja se järjestetään vuosittain. Alaikäraja on 14 vuotta ja alaikäisiltä vaaditaan vanhempien allekirjoittama lupalappu. Laputtomat alaikäiset miittaajat saatetaan laittaa junaan kotimatkalle heti kättelyssä. The Miitissä noudatetaan hyviä käytössääntöjä ja alkoholinkäyttö on ehdottomasti kielletty. Tässä linkissä on kattavat tiedot tapahtumasta: http://kontu.info/wiki/The_Miitti_2007

      The Miitti pidetään ensi viikonloppuna ja ilmoittautumisaika on jo päättynyt. Itse en siihen osallistu perhesyistä.

      Kontuun ja erityisesti keskustelualueeseen Vihreään Lohikäärmeeseen voi tutustua osoitteessa http://keskustelu.kontu.info

      • miettivä vanhempi

        Kaiketi kyseessä on siis melko turvallinen tapahtuma laittaa sinne nuorimpiakin?

        Olen hieman hämilläni ollut kun sain lapsilta eteeni vain "Vastuunvapautus"-lupalapun ja kummallisen nick-nimen joka olisi pitänyt laskuun liittää.

        En lapsiani sinne tänä vuonna päästänyt, ovat vielä 13 ja 14 mutta ehkä ensivuonna olen vakuuttuneempi leirin pätevyydestä myös nuorimmille sopivaksi. Olen ymmärtänyt että leiriläiset ovat pääosin yli 20v aikuisia. Enkä jotenkin saamani kuvan perusteella luota että he pitävät huolta nuorimmistaan, nipin napin ikärajoilla olevista. Eikö 10-15 vuoden ikäerokuilut ole melko isot..


      • kokemusta leireistä

        Eikö varmasti ole alkoholia!??
        Minulla n nuoruudesta kokemuksia tällaisesta.
        Kävin ysiluokalla koulujen järjestämällä leirillä. Siellä oli koululaisia joka pohjoismaasta. Ehdottomasti Alkoholi kielletty.
        Siellä kuitenkin ohjaajilta salaa vanhemmat leiriläiset toi viinaa ja niin minä jin eka kännini siellä! En onneksi vielä neitsyyttäni menettäny koska kämppäkaveri joka oli vanhempi pelasti minut siltä!
        Sitten muistan urheiluseuran matkoja missä yksi valmentaja makasi bussin lattialla tuhannen päissään ja illalla karattiin kaljotteleen muiden seurojen nuorten kanssa. Valvojat otti jossain kuppia eivätkä huomanneet mitään.
        Sukellusleirit piti olla alkoholittomia... HA, siellä opetettiin nuorelle lähinnä viinan ottoa ja irtosuhteita!!!
        Minä olen vannonut etten päästä omia nuoriani mihinkään ilman kunnon valvontaa, moni asia olisi jäänyt tekemättä jos aikuiset olisi olleet vastuullisempia.
        Joten Hyvät vanhemmat ottakaa tarkkaan selville ennenkuin päästätte nuorianne mihinkään leirille. Varsinkin jos ovat vielä "neitseellisiä" seksin ja viinan kanssa!


      • Pagba
        kokemusta leireistä kirjoitti:

        Eikö varmasti ole alkoholia!??
        Minulla n nuoruudesta kokemuksia tällaisesta.
        Kävin ysiluokalla koulujen järjestämällä leirillä. Siellä oli koululaisia joka pohjoismaasta. Ehdottomasti Alkoholi kielletty.
        Siellä kuitenkin ohjaajilta salaa vanhemmat leiriläiset toi viinaa ja niin minä jin eka kännini siellä! En onneksi vielä neitsyyttäni menettäny koska kämppäkaveri joka oli vanhempi pelasti minut siltä!
        Sitten muistan urheiluseuran matkoja missä yksi valmentaja makasi bussin lattialla tuhannen päissään ja illalla karattiin kaljotteleen muiden seurojen nuorten kanssa. Valvojat otti jossain kuppia eivätkä huomanneet mitään.
        Sukellusleirit piti olla alkoholittomia... HA, siellä opetettiin nuorelle lähinnä viinan ottoa ja irtosuhteita!!!
        Minä olen vannonut etten päästä omia nuoriani mihinkään ilman kunnon valvontaa, moni asia olisi jäänyt tekemättä jos aikuiset olisi olleet vastuullisempia.
        Joten Hyvät vanhemmat ottakaa tarkkaan selville ennenkuin päästätte nuorianne mihinkään leirille. Varsinkin jos ovat vielä "neitseellisiä" seksin ja viinan kanssa!

        Ihan varmasti. Varttuneempien kontulaisten ei tarvitse ryypätä The Miitissä, koska järjestetään erikseen alaikäisiltä kiellettyjä miittejä (joissa niissäkään kukaan ei sammu tai örvellä). Sääntöä rikkoville lätkäistäisiin porttikielto muihin yhdistyksen järjestämiin miitteihin ja mahdollisesti koko foorumillekin. Sitä riskiä ei hevillä oteta. Koska kukaan ei ole kännissä, ei sekstailukaan ole niin todennäköistä. Ihastumisia ja seurustelun aloittamisia ei kukaan pysty estämään, mutta avoimempia tunteidenosoituksia pidettäisiin hyvän maun vastaisina. Kaikki yrittävät olla mahdollisimman kilttejä muille ja ilman päihteitä.


      • Pagba
        miettivä vanhempi kirjoitti:

        Kaiketi kyseessä on siis melko turvallinen tapahtuma laittaa sinne nuorimpiakin?

        Olen hieman hämilläni ollut kun sain lapsilta eteeni vain "Vastuunvapautus"-lupalapun ja kummallisen nick-nimen joka olisi pitänyt laskuun liittää.

        En lapsiani sinne tänä vuonna päästänyt, ovat vielä 13 ja 14 mutta ehkä ensivuonna olen vakuuttuneempi leirin pätevyydestä myös nuorimmille sopivaksi. Olen ymmärtänyt että leiriläiset ovat pääosin yli 20v aikuisia. Enkä jotenkin saamani kuvan perusteella luota että he pitävät huolta nuorimmistaan, nipin napin ikärajoilla olevista. Eikö 10-15 vuoden ikäerokuilut ole melko isot..

        Itse olen osallistunut vain yhteen the Miittiin ja voin puhua vain niiden omakohtaisten kokemusten perusteella. Jos omat lapseni olisivat 14 ikävuoden kieppeillä, uskaltaisin päästää heidät mukaan. Järjestäjillä on pää paikallaan ja heihin voi luottaa. He osaavat kyllä pitää kuria ja järjestystä yllä. Ohjelmaahan on jonkin verran, mutta varsinainen miittikokemus muodostuu keskinäisestä vuorovaikutuksesta. Lapset epäilemättä muodostavat oman porukkansa, mutta heiltä ei evätä pääsyä isompien seuraan. Itse havaitsin lautapelien pelaamisen hyvänä keinona tutustua nuorempiinkin. Yksi heistä oppi liiankin hyvin ja pyyhki minulla lattiaa :)

        Nimimerkkien eli nikkien korostaminen tuntuu tietysti hassulta ulkopuolisesta, mutta niiden perusteella foorumilaiset vain ovat tottuneet tunnistamaan toisensa. Oikeita nimiä ei välttämättä muisteta vaikka olisikin kuullut ne. Löytyypä foorumilta vastuuasemassa oleva henkilökin, jonka oikeaa henkilöllisyyttä ei kukaan muu tiedä. Tarvittaessa hänetkin saataisiin vastuuseen teoistaan jos hän berserkiksi heittäytyisi. Siihen asti hänen nimensä, ikänsä, sukupuolensa, asuinpaikkansa ja mahdollinen ammattinsa pysyvät salassa.

        Lapsiasi ottaa varmasti nuppiin, mutta kyllä he ymmärtävät että ajat vain heidän omaa etuaan. Viimeistään sitten kun heillä on omia lapsia ;)


      • Poppynen
        kokemusta leireistä kirjoitti:

        Eikö varmasti ole alkoholia!??
        Minulla n nuoruudesta kokemuksia tällaisesta.
        Kävin ysiluokalla koulujen järjestämällä leirillä. Siellä oli koululaisia joka pohjoismaasta. Ehdottomasti Alkoholi kielletty.
        Siellä kuitenkin ohjaajilta salaa vanhemmat leiriläiset toi viinaa ja niin minä jin eka kännini siellä! En onneksi vielä neitsyyttäni menettäny koska kämppäkaveri joka oli vanhempi pelasti minut siltä!
        Sitten muistan urheiluseuran matkoja missä yksi valmentaja makasi bussin lattialla tuhannen päissään ja illalla karattiin kaljotteleen muiden seurojen nuorten kanssa. Valvojat otti jossain kuppia eivätkä huomanneet mitään.
        Sukellusleirit piti olla alkoholittomia... HA, siellä opetettiin nuorelle lähinnä viinan ottoa ja irtosuhteita!!!
        Minä olen vannonut etten päästä omia nuoriani mihinkään ilman kunnon valvontaa, moni asia olisi jäänyt tekemättä jos aikuiset olisi olleet vastuullisempia.
        Joten Hyvät vanhemmat ottakaa tarkkaan selville ennenkuin päästätte nuorianne mihinkään leirille. Varsinkin jos ovat vielä "neitseellisiä" seksin ja viinan kanssa!

        Minä voin myös vakuuttaa, että yhdistyksen miitit ovat aivan varmasti alkoholittomia. Olen käynyt Konnun miiteissä 14-vuotiaasta saakka (viisi vuotta joihin sisältyy kymmeniä miittejä), ja aina kun alkoholi on ollut kielletty, sitä ei myöskään ole miitissä näkynyt. Me kontulaiset kun tunnutaan olevan keskivertoväestöä hieman tunnollisempaa porukkaa. Ei särjetä paikkoja eikä kiusata pienempiä. :) Koska miitit ovat niin mukavia tapahtumia, kukaan ei tahdo riskeerata tulevia miittejään rikkomalla yhteisiä sääntöjä.

        Minun täytyy vielä huomauttavaa huolestuneille vanhemmille, että tällaiset yhteisöt saattavat olla nuorelle oikea henkireikä. Itse en yläasteella oikein osannut ystävystyä koulukavereideni kanssa, mutta Konnun miiteistä löysin monia samanhenkisiä ihmisiä. Suurin osa ystävistäni olikin koko yläasteen ajan kontulaisia. En tahdo edes ajatella kuinka yksinäinen olisi ollut ilman Kontua ja miittejä. :)


      • Titiuu, 35v. :-)
        miettivä vanhempi kirjoitti:

        Kaiketi kyseessä on siis melko turvallinen tapahtuma laittaa sinne nuorimpiakin?

        Olen hieman hämilläni ollut kun sain lapsilta eteeni vain "Vastuunvapautus"-lupalapun ja kummallisen nick-nimen joka olisi pitänyt laskuun liittää.

        En lapsiani sinne tänä vuonna päästänyt, ovat vielä 13 ja 14 mutta ehkä ensivuonna olen vakuuttuneempi leirin pätevyydestä myös nuorimmille sopivaksi. Olen ymmärtänyt että leiriläiset ovat pääosin yli 20v aikuisia. Enkä jotenkin saamani kuvan perusteella luota että he pitävät huolta nuorimmistaan, nipin napin ikärajoilla olevista. Eikö 10-15 vuoden ikäerokuilut ole melko isot..

        Kyseessä on kokemukseni perusteella turvallinen tapahtuma. Olen itse 35-vuotias kolmen lapsen äiti, ja olen osallistunut jokaiseen tähän mennessä järjestettyyn The Miittiin eli vuosittaiseen suurimpaan tapaamiseen, viikonlopun mittaiseen.

        Ikäerot ovat suuria, mutta koska osallistujat ovat samanhenkisiä, ovat viikonloput sujuneet mukavasti ja kaikki ovat pärjänneet hienosti. Paikalla on osallistujia kaikista ikäryhmistä 14-vuotiaista alkaen, ei vain muutamia nuorempia aikuisten keskellä.

        Alkoholia tapaamisissa ei tosiaan saa käyttää, eikä muutenkaan viettää sellaista elämää, joka vanhempien mielestä olisi lapsille sopimatonta. Eli voin sanoa, että päästäisin lapseni vastaavanlaiseen viikonlopputapaamiseen, jos olisivat tarpeeksi vanhoja. Vielä ovat sellaisia natiaisia, että meillä äiti lähtee lasten sijaan viettämään omaa aikaa.

        Kannattaa tutustua Konnun nettisivustoon, huomaat, että kyseessä on laaja Tolkien-tietosivusto sekä kirjailijan tuotannosta pitävien keskustelufoorumi.

        Vielä lopuksi kerron omasta perheestäni: veljeni on nyt 17-vuotias ja on ollut mukana miiteissä heti siitä alkaen kun ikä salli. Näin aikuisena isosiskona seurailin miten viihtyi, ja hyvinhän hänellä on viikonloput kuluneet The Miiteissä. Eikä veli ole joutunut paheen teille tms, päinvastoin. Nytkin olemme lähdössä porukalla ensi perjantaina, veljeni, minä ja ystäväni. Mukavaa tavata uusia osallistujia ja vanhoja tuttuja, The Miittien tunnelma on aina hauska ja aika kuluu siivillä.

        Kysele toki lisää asiasta, jos mietityttää. Ja kuten muutkin neuvovat, soita vaikka järjestäjille, vaikka sitten seuraavana vuonna.

        ps. oma nimimerkkini ei ole salatieteiden piilosanoja, vaan Muumi-kirjoista. Ei mitään pelottavaa siis.


    • J. Hilgaria

      Ei tosiaan ole syytä huoleen. Itse olen nyt parikymppinen, Kontuun liittyessäni 17-vuotias ja voin sanoa, että kyseisen yhteisön jäsenet ovat asiallista ja mukavaa väkeä. Vastuullisissa tehtävissä pyöriville nuo kaksi ominaisuutta ovat käytännössä vaatimus, joten The Miitistä voi olla varma, että siellä kyllä pidetään huolta.

      Osallistuin The Miitteihin 2004 ja 2005 ja kokemukset olivat positiivisia. Alkoholi ja muutkin päihteet ovat pannassa, joten tylsänä hetkenä sitä pikemminkin potkii kiviä kuin vetää viinaa toisin kuin saattaisi luulla. (Vertauskuva on sinänsä huono, koska tapahtuman sosiaalisen luonteen huomioon ottaen löysin aina tylsälle hetkellä seuraa, jonka kanssa pelata krikettiä.)

      Tämän vuoden miitti jää minulta välistä, mutta ensi vuonna ehkä ei.

    • Mervi Mäkelä

      Hei!

      Olen yksi tämän miitin järjestäjistä joten vastailen nyt siitä näkökulmasta, vaikka aika moni kontulainen onkin käynyt täällä jo kokemuksiaan kertomassa.

      On täysin ymmärrettävää, että vanhemmat ovat huolissaan kun nuoriso haluaa lähteä jonkin nettiporukan mukana toiselle puolelle Suomea viikonlopuksi. Tietoa miitistä on kuitenkin saatavilla runsaasti, toivottavasti nuorenne on välittänyt sen kaiken perille? Tämän miitin säännöt, ohjelma, aikataulu jne löytyvät täältä:
      http://kontu.info/wiki/The_Miitti_2007
      ja samaisesta osoitteesta löytyy myös tietoa aiemmin järjestetyistä miiteistä. En haluaisi laittaa tälläiselle julkiselle foorumille kenenkään puhelinnumeroita, mutta omalle nuorellesi on keskustelufoorumillamme kerrottu, että hän saa halutessaan järkkärin numeron johon vanhemmat voivat soittaa. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että vanhemmat haluavat tiedustella asiasta puhelimitse enemmän, joten rohkeasti vaan ottamaan yhteyttä! :) Käsitin myös, että kyseessä olevalla nuorella olisi ollut oma kyyti miittipaikalle - siinä samallahan huoltaja voi tutustua tiloihin, järjestelyihin, järjestäjiin ja muihin miittaajiin ja päättää tuntuuko tilanne sopivalta.

      Kontu on Suomen suurin Tolkien-yhteisö, joka on pitkälti rakentunut keskustelufoorumin ympärille, mutta miiteistä ja erilaisista tapahtumista on tullut vuosi vuodelta yhä olennaisempi osa toimintaa. Kontulaisia yhdistää Tolkien-harrastuksen lisäksi yleinen kiinnostus muuhunkin fantasiakirjallisuuteen, elokuviin, kuvataiteeseen, kirjoittamiseen, musiikkiin jne. Keskustelufoorumimme on tunnettu tarkasta valvonnastaan, tiukoista (joidenkin mielestä liiankin tiukoista) säännöistä ja asiapitoisesta keskustelustaan. Konnussa ei linkitetä laittomiin palveluihin, kiroilla tai haukuta muita. Uskaltaisin väittää, että se on yksi turvallisimpia netissä olevia suomenkielisiä keskustelufoorumeita. Viime vuoden lopulla perustimme Verkkoyhteisö Kontu ry:n helpottamaan ja selkeyttämään mm. miittipaikkojen varaamista ja siihen liittyvää rahaliikenteen hoitoa. Kyseessä olevan miitin järjestää siis ihan virallisesti olemassa oleva rekisteröity yhdistys. Järjestäjät ovat kaikki täysi-ikäisiä ja omaavat kokemusta miittien ja leirien järjestämisestä ja ohjaamisesta.

      "Peitenimistä" haluan kertoa vielä seuraavaa: useimmat keskustelufoorumillemme rekisteröityneet eivät käytä omaa oikeaa nimeään (mikä on netissä jo sinänsä ihan viisasta), vaan nimimerkkiä (ihan kuten tälläkin foorumila). Syy siihen, että useimmat kontulaisten nimimerkit vaikuttavat "kummallisilta kirjainyhdistelmiltä" on siinä, että ne ovat usein Tolkienin kirjoissa esiintyvien hahmojen nimiä, ja siten jotain kuvitteellista kieltä.

      Jos Konnun toiminnasta, miitistä tai jostain muusta aiheeseen liittyvästä on vielä kysyttävää, pyydän ottamaan yhteyttä järjestäjiin. Tiedän, että meille on jälleen tulossa hieno viikonloppu mukavien ihmisten parissa, ja olisi hienoa jos teidänkin nuorenne saisi olla mukana. :)

      Ystävällisin terveisin.
      Mervi Mäkelä

      • Vanhempi vastaa

        Kiitos asiallisista vastauksista. Mukava saada näin runsaasti vastauksia ja linkkejä. Olemme nyt lastemme kanssa yhdessä perehtyneet näihin ajan kanssa ja vaikutti ihan asialliselta asialta sitten kuitenkin.

        Onhan tämä asiasta mitään tietämättömälle myllertärtävää; emme edes tienneet lastemme käyvän tällaisia keskusteluja nettiyhteisöissä ja olevan näin sitoutuneita harrastuksiinsa. Toki tiesimme tyttöjemme olevan Potter ym. kirjallisuudesta kiinnostuneita.

        Tänä vuonna tytöt tosiaan esittivät tämän asian näin myöhään ettemme ehtineet miettiä asiaa ja etsiä tietoa kunnolla joten tänä vuonna tytöt eivät leirille pääse, mutta ehkä ensi vuonna jos vielä haluavat. Tytöt ymmärsivät onneksi ihan hyvin kun heille selitettiin ettemme päästä ennenkuin tiedämme mistä on kyse. Haluamaamme tietoa tytöiltä saatiin vasta kun osattiin pyytää. Ja täältä sain nyt oikein hyvin tietoa myös. Kiitos siitä Mervi ja muut.

        Toivotan mukavaa leiriä kaikille. Ja pahoittelen että olen ollut ehkä tarpeettomankin epäileväinen kun en ole asian päälle ymmärtänyt. Nyt tiedän paremmin ja uskallan varmasti ensivuonna päästää tyttäret mukaan.


      • Mervi Mäkelä
        Vanhempi vastaa kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Mukava saada näin runsaasti vastauksia ja linkkejä. Olemme nyt lastemme kanssa yhdessä perehtyneet näihin ajan kanssa ja vaikutti ihan asialliselta asialta sitten kuitenkin.

        Onhan tämä asiasta mitään tietämättömälle myllertärtävää; emme edes tienneet lastemme käyvän tällaisia keskusteluja nettiyhteisöissä ja olevan näin sitoutuneita harrastuksiinsa. Toki tiesimme tyttöjemme olevan Potter ym. kirjallisuudesta kiinnostuneita.

        Tänä vuonna tytöt tosiaan esittivät tämän asian näin myöhään ettemme ehtineet miettiä asiaa ja etsiä tietoa kunnolla joten tänä vuonna tytöt eivät leirille pääse, mutta ehkä ensi vuonna jos vielä haluavat. Tytöt ymmärsivät onneksi ihan hyvin kun heille selitettiin ettemme päästä ennenkuin tiedämme mistä on kyse. Haluamaamme tietoa tytöiltä saatiin vasta kun osattiin pyytää. Ja täältä sain nyt oikein hyvin tietoa myös. Kiitos siitä Mervi ja muut.

        Toivotan mukavaa leiriä kaikille. Ja pahoittelen että olen ollut ehkä tarpeettomankin epäileväinen kun en ole asian päälle ymmärtänyt. Nyt tiedän paremmin ja uskallan varmasti ensivuonna päästää tyttäret mukaan.

        Hei vielä.

        Kiva, että keskustelu kotona on sujunut hyvässä hengessä. Eikä ole mitään syytä pahoitella varovaisuutta, nettijuttujen kanssa saakin olla varsin tarkkana. Ehkä sitten ensi vuonna. :)

        Mervi


    • sitä

      Siellä juopotellaan, runkataan ristiin, käytetään huumeita ja tehdään muuta normaalia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2878
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2174
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe