onks Israelin kävijöitä

munattu (egged) bussi?

Joskus reilut parikymmentä vuotta sitten olin Israelissa ja reissasin maata (sekän on pikkupläntti) ristiin rastiin punaisilla Egged-busseilla. Kaikkialle pääsi suht vaivattomasti, Eilatia myöten. Eikä ollut kallista!

Ensi keväänä olisi meininki lähteä reissuun uudestaan. Jerusalemilaisystänäni pelotteli, että saan varautua takkuiseen matkantekoon jos bussilla meinaan tärkeimmät kaupungit viikon sisällä katsastaa. Turvatarkastuksia yms. tulee kuulemma tuhkatiheään, aikatauluissa ei pysytä.

Onko kokemuksia? Kuinka Egged kulkee nykyisin...netin tietojen mukaan ok, mutta käytännössä?

5

1303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimimi

Oikein hyvin toimivat kulkuyhteydet nykyäänkin. Turvatarkastukset ovat asemilla, joten toki asemalle kannattaa mennä vähän aikaisemmin. Käytännössä kasseihin katsotaan tai ne laitetaan läpivalaisun läpi. Joskus kysytään henkkareita. Sama juttu kauppojen ja baarien ovilla.

Bussien ohella monit sherut-minibussit ja juna ovat oiva kulkutapa. Kallista ei ole edellenkään, esim. Tel Aviv-Jerusalem bussilla maksaa 17 shekeliä, sama mummonmarkoissa jos ne ovat vielä muistissa.

• munattu (egged) bussi?

Kiitos tiedoista!

Kiva kuulla että bussilla vielä pääsee eikä sählinkiä ole. Ja Israelin tapahtumia tarkkaan seuraavana toki ymmärrän, että turvatarkastukset ovat tarpeellisia, vaikka tilanne on vaihteeksi ollut rauhallisempi.

Sherut-minibusseista en ole ennen kuullutkaan eikä mieleeni muistunutkaan että junatkin kulkevat Israelissa.

Halpaa on bussikyyti vieläkin. Shekelistä on ehkä nipsaistu nollia pois sitten 80-luvun...mutta matkustamisesta puheenollen, kannattanee ottaa vieläkin huomioon, ettei sapattina ole julkista liikennettä?

• Mimimi
        munattu (egged) bussi? kirjoitti:

Kiitos tiedoista!

Kiva kuulla että bussilla vielä pääsee eikä sählinkiä ole. Ja Israelin tapahtumia tarkkaan seuraavana toki ymmärrän, että turvatarkastukset ovat tarpeellisia, vaikka tilanne on vaihteeksi ollut rauhallisempi.

Sherut-minibusseista en ole ennen kuullutkaan eikä mieleeni muistunutkaan että junatkin kulkevat Israelissa.

Halpaa on bussikyyti vieläkin. Shekelistä on ehkä nipsaistu nollia pois sitten 80-luvun...mutta matkustamisesta puheenollen, kannattanee ottaa vieläkin huomioon, ettei sapattina ole julkista liikennettä?

Monit sherutit kulkevat sapattinakin, muuten ei julkista liikennettä. Minibussien lähtöpaikka pitää kussakin kaupungissa selvittää erikseen, esim. Tel Avivissa ne lähtevät keskusbussiaseman kupeesta, Haifassa taas Hadarista ("alakaupunki"). Monit sheruteja kulkee sekä pitkiä matkoja että kaupunkien sisällä.

Junista: www.israil.co.il Junalla pääsee myös lentokentältä liikkeelle, todella kätevää :)

• Mimimi
        Mimimi kirjoitti:

Monit sherutit kulkevat sapattinakin, muuten ei julkista liikennettä. Minibussien lähtöpaikka pitää kussakin kaupungissa selvittää erikseen, esim. Tel Avivissa ne lähtevät keskusbussiaseman kupeesta, Haifassa taas Hadarista ("alakaupunki"). Monit sheruteja kulkee sekä pitkiä matkoja että kaupunkien sisällä.

Junista: www.israil.co.il Junalla pääsee myös lentokentältä liikkeelle, todella kätevää :)

Rautateiden nettisivu: http://www.israrail.org.il/

• ludatzka

Olin vierailulla Akko nimisessä kaupungissa, kävimme kuolleen meren rannalla bussilla,ei ollut mitään ongelmia, ei tarkastuksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      258
      2707
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2187
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      328
      1912
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      104
      1656
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      90
      1576
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      206
      1279
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1210
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1141
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1103
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      1036
    Aihe