Meltex

salaoja

Tervehdys, onko mielipiteitä Meltexin salaoja- ja sadevesijärjestelmistä? Ovat taipuisasta putkesta kun muut näyttäisi käyttävän kovaa tuplaputkea. Onko yhtä toimintavarma vai meneekö helpommin tukkoon tai täyttömaan alla mutkalle?

9

8540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä

Hyvin on toiminu ja helppo oli pistää. Siis juuri sitä Meltexin tuplaa. Tosin kokemusta on vasta vuoden ajalta.

• H2o

Miten voi olla kokemusta tavarasta, jota tuodaan Virosta ja jolla ei ole mitään takuuta. Itse ainakin otin suomalaista tavaraa, jolla tiedän , että on 15 v . takuu

• Taipuisa

Siis taipuisa putkihan on eri kuin tuplaputki ja eikös ne tee niitä siellä omalla tehtaalla. Eli hiukka kotimaisempaa kuin moni pörssiyhtiön valmistama ;).
        Meillä on Meltexin taipuisat salaojat ja sadevedet, hienosti toimii. Vertailin myyjän kanssa putkia(taipuisaa ja tuplaa), mutta molemmat oli SN8 luokiteltua, joten ostin halvemman (taipuisan), joka oli helpompi laittaa (ei tarvitse kulmakappaleita, eikä muitakaan virityksiä suppiloon tähdättäessä). Laiton taipuisaa sadevesiputkea myös kaapelin sujutusputkeksi teknisestä tilasta sokkelin ulkopuolelle.
        Käykää niiden kotisivuilla, sieltä löytyy esite. http://www.meltex.fi/esitteet_ja_hinnastot.html

• gsrw

Kaikki salaojatuotteet meillä meltexistä. Tupla helpompi asentaa, mutta taipuisankin onnistuu asentamaan (jos hermot riittää). Kaadot pelaa ja hyvin toiminut meillä. Ostin "suomalaista" kallista uponorin tuotteita lisäksi ja eipä niissä eroja ole meltexin tavaraan...

No jokainenhan päättää itse mitä ostaa ja käyttää. Pelkästään karkealla soralla täyttö tehtynä vesi poistuu sepeliä pitkin pois eikä putkessa.

• montussa aikaa viettänyt

Ei se Meltexin taipuisa putki mene sen kummemmin tukkoon kuin tuplan taipuisat mutkatkaan (tuplan mutkapalat on usein "sisältä rypytettyjä" 1 -kerrososia). Eli hieno maa-aines täyttää pohjan rypyt ja sitten vesi juoksee sileällä alustalla.

Asennus on taipuisalla putkella helpompaa jos pohjat on tehty hyvin ja kaivurimiehellä on apulainen, joka heittää hiukka hiekkaa päälle painoksi, ettei putki lähde sivuttain juoksemaan karkuun. Kun pohjat on hyvät, niin ei se painu enempää lontolle, kuin tuplaputkikaan. Rullatavaran asennus voi olla hankalaa, jos ei hommaa ole ennen tehnyt, mutta saahan tuota salkoinakin, joka on helpompi kuljettaa ja asentaa.

• Meltexiläinen

...niin täältä löytyy tietoa. Nykyään meillä Meltexillä tehdään kaikki putket itse paitsi isoimmat rumpuputket (isommat kuin 315) ja paineputket (pem).

Takaan että Meltexin putki on ainakin yhtä hyvää kuin Uponorin vastaava. Periaatteessa jos puhutaan kahden eri valmistajan samasta putkesta, ei eroja saisi olla koska putken ominaisuudet määrittää vtt:n asettama standardi.

• petex75
        Meltexiläinen kirjoitti:

...niin täältä löytyy tietoa. Nykyään meillä Meltexillä tehdään kaikki putket itse paitsi isoimmat rumpuputket (isommat kuin 315) ja paineputket (pem).

Takaan että Meltexin putki on ainakin yhtä hyvää kuin Uponorin vastaava. Periaatteessa jos puhutaan kahden eri valmistajan samasta putkesta, ei eroja saisi olla koska putken ominaisuudet määrittää vtt:n asettama standardi.

putkesta en tiedä, muttta muhvit irtoavat kuin itsestää.. maan alla kun tämä tapahtuu en sitä näe ja toivottavasti olen jo kaukana kun se huomataan...

• oho!
        petex75 kirjoitti:

putkesta en tiedä, muttta muhvit irtoavat kuin itsestää.. maan alla kun tämä tapahtuu en sitä näe ja toivottavasti olen jo kaukana kun se huomataan...

Asenna putki oikein, äläkä käytä liukkaria :) Jos maa ympärillä liikkuu (??) niin luulis putkenkin siinä samassa, merkistä piittaamatta! Ei niillä muhveilla ole eri merkeissä käytännössä juuri eroa, en ainakaan itse ole huomannut toiminnan kannalta mitään suurempaa eroavaisuutta (ellei markkinoilla liiku jotain "sekundamerkkiä"?). Tämä siis viemäriputkissa ja Meltexillä ne ovat hyvää tavaraa :) Ainakin Meltexin salaoja- ja sadevesiputkissa käytetään muhveja, joissa on hampaat/kynnet. Näistä muhveista putken pois repiminen on työn ja tuskan takana jos edes mahdollista, eikä se kyllä putkelta itseltään onnistu. Ehkä jonkun maajäristyksen avulla, mutta muuten tuskimpa...

• mökin ukko

Itse laitoin mökille Rotomonin taipuisaa tuplaa .( 2-kerros tupla ) Oli jämäkkää ja taipui kuitenkin. Eikä rasahdellu kuten kova PVC kurttuputki . Kaikein tärkeintä lienee kuitenkin , että kaivu-uran pohja on suora ja periksiantamaton,
      jolloin putkikin asettuu hyvin kaivantoon ,olipa se sitten jäykkää tai taipuisaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      38
      2945
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2824
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2288
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1422
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1246
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      969
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe