Onko täällä äitejä joiden lapsi on ollut sairaalan unikoulussa/seurannassa?? Meillä tyttö nyt kohta 9kk ja sai lähetteen sinne kun yöt TODELLA huonoja..... Oliko mitään hyötyä sairaalajaksosta? Kiitos jos viitsitte kertoa kokemuksistanne!!
Kokemuksia sairaalan unikoulusta??
9
5377
Vastaukset
- veisi...
En saisi yötäni nukuttua jos tietäisin että lapseni sairaalassa huutaa pelosta ja väsymyksestä ja äitiä ei ole missään, vain vieraita ihmisiä :-(
Oletteko kokeilleet jo kaikki muut keinot?
Lapsenne on jo noin vanha niin se voi olla hänelle traaginen kokemus.- Tilda-07
että ollaan tosiaan kokeiltu kaikki kotikeinot ja "erikoista" tässä on se että ei meinaa rauhoittua edes sylissä,pois suljetaan myös sitten kaikki mahdolliset fyysiset vaivat!!
- Elämänilon takaisin saanut
Tilda-07 kirjoitti:
että ollaan tosiaan kokeiltu kaikki kotikeinot ja "erikoista" tässä on se että ei meinaa rauhoittua edes sylissä,pois suljetaan myös sitten kaikki mahdolliset fyysiset vaivat!!
Poikamme oli unikoulussa puolivuotiaana. Itkien jätin hänet osastolle, mutta loppuun kuluneena en voinut muutakaan. Hoitajat vakuuttivat, että he saavat kyllä lapsen nukkumaan. Annoin puhelinnumeroni, jotta voisivat soittaa minulle, mikäli eivät saa poikaa nukkumaan, kun herää yöllä.
Vauvamme heräsi ensimmäisenä yönä kerran ja nukahti heti hoitajan pantua käden hänen päälleen. Hän nukkui vielä aamulla syvää unta, kun menin osastolle. Seuraavina öinä hän nukkui jo koko yöt ilman nukuttamista! Kotona sama jatkui, joten saimme yöunemme ja järkemmekin pikkuhiljaa takaisin.
Lapsi oli oppinut kotona heräämään herkän unen aikana. Lähetteen unikouluun saimme, koska lastenlääkäri uskoi, että kyse on käyttäytymistieteellisestä asiasta, sillä mitään fyysistä vaivaa ei lapsesta löytynyt.
Suosittelen lämpimästi unikoulua sairaalassa! Vieraassa ympäristössä vauvat hoitajien mukaan useimmiten alkavat nukkua kunnolla. Hampaiden puhjetessa ja sairasteluaikoina poikamme - nyt 1 v - saattaa vieläkin herätä 1-3 kertaa yössä, mikä lienee normaalia. - veisi minäkään:(
Tilda-07 kirjoitti:
Olen ollut työharjoittelussa lastenosastolla kun aika tarkalleen vuoden ikäinen vauveli tuli sinne 3pv:n unikouluun.. aika "raakaa" minusta oli. Huone oli osaston perällä, josta ei edes ne itkut kuuluneet. Siitä en tiedä miten auttoi kun minun sinne kotiin piti se seurantasoitto soittaa mutta tulikin työvuoron vaihdos, että siinä mielessä en osaa kysymykseesi vastata. Voisin kuvitella myös kuten joku jo mainitsi, että voi olla aika rankka kokemus vauvalle. Tietty varmaan myös paikasta ja paikkakunnasta kiinni että miten toimitaan..
- uskot?
Elämänilon takaisin saanut kirjoitti:
Poikamme oli unikoulussa puolivuotiaana. Itkien jätin hänet osastolle, mutta loppuun kuluneena en voinut muutakaan. Hoitajat vakuuttivat, että he saavat kyllä lapsen nukkumaan. Annoin puhelinnumeroni, jotta voisivat soittaa minulle, mikäli eivät saa poikaa nukkumaan, kun herää yöllä.
Vauvamme heräsi ensimmäisenä yönä kerran ja nukahti heti hoitajan pantua käden hänen päälleen. Hän nukkui vielä aamulla syvää unta, kun menin osastolle. Seuraavina öinä hän nukkui jo koko yöt ilman nukuttamista! Kotona sama jatkui, joten saimme yöunemme ja järkemmekin pikkuhiljaa takaisin.
Lapsi oli oppinut kotona heräämään herkän unen aikana. Lähetteen unikouluun saimme, koska lastenlääkäri uskoi, että kyse on käyttäytymistieteellisestä asiasta, sillä mitään fyysistä vaivaa ei lapsesta löytynyt.
Suosittelen lämpimästi unikoulua sairaalassa! Vieraassa ympäristössä vauvat hoitajien mukaan useimmiten alkavat nukkua kunnolla. Hampaiden puhjetessa ja sairasteluaikoina poikamme - nyt 1 v - saattaa vieläkin herätä 1-3 kertaa yössä, mikä lienee normaalia.Uskotko tosiaan että vauva nukahti vain kun hoitaja laittoi käden hänen päälleen?! On tainnut hoitajat nyt hieman laittaa omiaan pussiin äidin mielenrauhan vuoksi!
- se on
sanoa että en veisi lastani unikouluun jos sellainen tilanne ei ole omalla kohdalla..... Täytyy myös ajatella lapsen vanhempia,heidän tulee myös saada levätä että jaksavat taas hoitaa lastaan ettei ole liian myöhäistä!!!
- unensa takaisin saanut
uskot? kirjoitti:
Uskotko tosiaan että vauva nukahti vain kun hoitaja laittoi käden hänen päälleen?! On tainnut hoitajat nyt hieman laittaa omiaan pussiin äidin mielenrauhan vuoksi!
Tiedän, mitä sairaalassa tapahtui. Olin itse lähellä. Hoitajien kanssa oli myös sovittu, että kutsuvat minut hätiin, jos on tarvis. Monena aamuna mennessäni pojan huoneeseen hän nukkui autuaasti vielä noin tunnin verran. Yöt rauhoittuivat myös kotona, joten siitä eteenpäin ainakin olin sataprosenttisen varma, että poika tosiaan nukkui yönsä.
Mikäli vauvaikäinen on vieraassa paikassa yhden yön, esim. isovanhempien luona, niin kuin monesti ovat, ei hän saa siitä suurta traumaa. Tärkeintä on, että joku on lähellä, jos tulee suru puseroon.
Loppuunpalaneiden vanhempien ainoa keino lapsen unen parantamiseen voi olla sairaalan unikoulu. Asiaa tuntemattomien on turha syyllistää vanhempia siitä. Eiköhän parasta kuitenkin ole, että lapsikin oppii nukkumaan heräilemättä koko ajan.
- minäkin olin
Olin synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi sairaalahoidossa ja lapseni oli sen viikon vauvojen teho-osastolla, jossa myös pidettiin ns.unikoulua. Lapseni oli tuolloin 5kk. Itse en tuolloin enää pystynyt kotia tai vauvaa hoitamaan, niin että toivon ettei tähän nyt kirjoitella ikäviä kommentteja lapsen traumaatisesta kohtelusta yms. Aihe ei ole minulle vieläkään helppo vaikka masennuksesta olenkin jo parantunut ja lapseni menee syksyllä kouluun ja on reipas ja terve lapsi!
Mutta kyllä lapselleni sen viiden yön aikana kehittyi kunnon unirytmi. Eikä hän siellä huutanut. Minulle oli tärkeää tietää ettei lastani siellä huudateta ja minulle kerrottiin että eivät huudata vaan istuvat vieressä ja silittävät/taputtavat lasta jos on levoton. Joka aamu minulle kerrottiin miten yö on mennyt. Ekana yönä oli herännyt pari kertaa ja sitten nopeasti nukahtanut. Pian jo nukkui koko yön.
Kerran kun lähdin illalla (olin päivät lapseni kanssa), hän jäi itkemään. Hoitaja meni huoneeseen ja itku loppui heti. Siellä oli aivan ihana henkiökunta. Lapsi vaistoaa myös aikuisen tunteet ja koska henkilökunta siellä oli päättäväisen ystävällistä, lapsi nukkui hyvin. Minä sen sijaa olin tuolloin melko kaoottisessa ja levottomassa tilassa, ja myös sen lapsi vaistosi.
Lapsemme olisi taatusti saanut pahempia traumoja mikäli senhetkinen msennukseni olisi hoitamattomana jatkunut. Sitä paitsi monet lapset joutuvat jonkin sairauden vuoksi olemaan osastoilla pitkiäkin aikoja. On varmasti hyvin tärkeää kartoittaa nyt lapsenne tilanne! Ja ainakin minulla on hyvät muistot osaston henkilökunnasta!- itse olen ollut
Itse olen ollut alle vuotiaana todella huono nukkumaan, joten lopulta uupuneet vanhempani veivät minut unikouluun. Siitä on jo 30 vuotta ja menetelmät olivat valmaan silloin vähemmän lapsiystävällisiä. Joka tapauksessa ihan normaaliksi aikuiseksi kehityin.
Ymmärrän täysin, että lopenuupuneet vanhemmat eivät enää jaksa ja silloin ovat omat keinot jo aivan lopussa. Tuolloin on unikoulu mielestäni kaikkien kannalta paras vaihtoehto. Veisin sinne kyllä oman lapsenikin, mikäli kotikonstit eivät enää auttaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170