tuli...

pärinäpappa

.. mieleen tuossa, että olis kiva opetella vanhoilla päivillään vielä ajamaan motskarilla. Enpä ole koskaan omistanut edes mopoa, joten en tiedä aiheesta yhtään mitään.

Ajattelin hankkia kunnostettavaksi jonkun vanhan loppuunajetun pyörän. Tulisi samalla nuo talviajan vapaa-aikaongelmat ratkaistua.

Mikä olis kiva projekti? Joku vanha japsipyörä, esim. honda tms 70 -luvun ohjus. Sellainen, mihin saa vielä osia suht. helpolla. Kokoluokka tietyysti sen mukaan, että aloittelijakin pärjää.

Ehdotuksia kiitos !?

14

1562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Four

      Itse oon ollut varsin tyytyväinen Honda CB500 Fouriin. Pyörä on varsin simppeliä tekniikkaa ja osiakin on vielä ihan hyvin saatavilla. Pyörä kun on kestänyt liki samanlaisena ainakin koko 70-luvun. Ja kun se ei varsinaisesti tehoiltaan ole mikään tykki niin se sopii siten aika hyvin vähän ajokokemusta omaavalle kuskille. Saman tyyppisiä perus pyöriä löytyy kyllä vähän joka merkistä.

      Itte kyllä vielä suosittelisin, että kävis vaikka ottamassa pari ajotuntia auto-koulussa nin tulis nuo prätkällä ajon salat hiukan tutummiksi.

      • pärinäpappa

        ... tarkoitus on kyllä aloittaa aika varovasti ja jonkun kokeneemman hemmon opastuksella.

        Kannattaako pienempiä kuin tuo 500:nen harkita? Esim. 250 tai 350.


      • Four
        pärinäpappa kirjoitti:

        ... tarkoitus on kyllä aloittaa aika varovasti ja jonkun kokeneemman hemmon opastuksella.

        Kannattaako pienempiä kuin tuo 500:nen harkita? Esim. 250 tai 350.

        Edelleen esimerkiksi hondan CB malleissa on esimerkiksi CB350four, joka sekin on varmasti hyvä peruspärrä. Saman tyyppinen kuin tuo 500 fourin niin teknisesti kuin ulkomuodoltaan.

        Eihän sitä kuitenkaan tän ikäluokan pyörillä hirveetä kiirettä pidetä, että ei se pienoinen tehon puute välttämättä haittaa.


      • pp
        Four kirjoitti:

        Edelleen esimerkiksi hondan CB malleissa on esimerkiksi CB350four, joka sekin on varmasti hyvä peruspärrä. Saman tyyppinen kuin tuo 500 fourin niin teknisesti kuin ulkomuodoltaan.

        Eihän sitä kuitenkaan tän ikäluokan pyörillä hirveetä kiirettä pidetä, että ei se pienoinen tehon puute välttämättä haittaa.

        elikkäs kiitos !


      • Joukahainen
        pp kirjoitti:

        elikkäs kiitos !

        Tietojeni mukaan 350fouriin on vaikea saada osia. Eihän niitä hirveästi meille tuotukaan, suorituskyvyltään ja kestoltaan hiukan epäonnistunut.


      • Tupa-Uuno
        Joukahainen kirjoitti:

        Tietojeni mukaan 350fouriin on vaikea saada osia. Eihän niitä hirveästi meille tuotukaan, suorituskyvyltään ja kestoltaan hiukan epäonnistunut.

        Kuutioita tai tehoa on turha liikaa pelätä, jos kuskilla vain on malttia. Itse aloitin mp-urani Suzukin Marauderilla. Eihän se mikään hirveä pyssy ole, mutta painaa kyllä aika lailla ja kuutioitakin on 800. Mopovuosista oli aikaa 30 vuotta, joten aikamoinen pappa minäkin oli kun motoristiksi ryhdyin. Hyvin on mennyt.

        Marauderiin päädyin muuten maailman tyhmimmästä syystä. Oli pakko ostaa joku summassa, kun ei ajotaidottomana kehdannut tehdä edes koeajoa. Marauder miellytti silmää ja hyvin tuolla on pärjätty.

        Hyvää kevättä ja mukavia kilometrejä papalle ja muillekin.


      • K100RT
        Joukahainen kirjoitti:

        Tietojeni mukaan 350fouriin on vaikea saada osia. Eihän niitä hirveästi meille tuotukaan, suorituskyvyltään ja kestoltaan hiukan epäonnistunut.

        Itse ajoin kaksi ensimmäistä kesää (-80 ja -81) juuri Hondan Pikku Fourilla ja pidin pyörästä kuin hullu puurosta. Pyörä kulki mukavasti jopa kaksi päällä (kun ei ollu mikään kiire) kaikki lailliset nopeudet Suomessa.

        Osien saatavuudesta tällä hetkellä en tiedä, mutta pyörä oli kyllä helppo purkaa ja koota. Pistin sen nimittäin talvella palasiksi oikeastaan pelkkää uteliaisuuttani.

        Muuten pyörän kestosta kertoi minulle silloinen Brandtin huoltopäällikkö, että ko. malliin oli menny vähiten varaosia. Samalla hän onnitteli minua pyörän valinnasta.

        Pikku Fourista siirryin Honda CX500:aan ja se oli kyllä miellyttävä kokemus (7 kesää ja yli 100 000 km). Mielestäni silläkin voi aloittaa ja sen osia varmaan saa, eikä ole paha korjailla ja rakennella (senkin olen purkanut).


    • XLH 1200

      Jos vanhat pyörät kiinnostavat, niin kannattaa liittyä Suomen Veteraanimoottoripyöräkerhoon.

      • pärinäpappa

        ... vinkkejä ! Kaikille kiitos !

        Mikä on muuten idea tuossa veteraanikerhossa? Mikä luokitellaan "oikeaksi" veteraanipyöräksi? Täytyykö olla entisöity ... tietyn ikäinen yms?

        Vähän näin kokematonta hirvittää hankkia jotain 800 kuutioista tai isompaa. Tuntuu aika hurjalta aloittaa opettelu niin isolla pyörällä.


      • VG
        pärinäpappa kirjoitti:

        ... vinkkejä ! Kaikille kiitos !

        Mikä on muuten idea tuossa veteraanikerhossa? Mikä luokitellaan "oikeaksi" veteraanipyöräksi? Täytyykö olla entisöity ... tietyn ikäinen yms?

        Vähän näin kokematonta hirvittää hankkia jotain 800 kuutioista tai isompaa. Tuntuu aika hurjalta aloittaa opettelu niin isolla pyörällä.

        Veteraanimoottoripyöräklubin sivut löytyvät osoitteesta:
        http://www.saunalahti.fi/~vmpk/

        Osia vanhempiin japanilaisiin saattaa olla hankala saada, ainakin varaosakirja kannattaa hankkia, että voi kysellä suoraan varaosanumerolla.

        Yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla Suzuki T/GT 500, 2-sylinteriä, 2-tahtia, yksinkertainen, luotettava ja helppo ajaa. Jos tehdas alkaa tuomaan Suzukeja maahan, niin voisi toivoa osien saanninkin helpottuvan.


    • hyvä kompromissipyörä

      osta yamaha 535 virago. se on mukava ja rauhallinen ensipyörä. Mallia on valmistettu vuodesta 88 ja jatkuu edelleen. Yksi maailman eniten myyty mopo. varaosatkaan eivät tuota pulmaa ja v2 kone jaksaa ja jaksaa. vanhempia 535 saa 20.000 pintaan.

      • mobile 60

        Kuten vastauksista näkyy, niin moninaiset ovat tavat ryhtyä ja viihtyä tämänkin harrastuksen parissa, eikä yksi ole toistansa parempi, vaikka jokainen sopivimman valitseekin. Jos uutta pyörää harkitset, niin kokeileppas myös Yamahan 600 Diversionia, johon minä ihastuin. Tehoa, kiihtyvyyttä nopeutta ja ajo-ominaisuuksia löytyy enemmän kuin minä uskallan käyttää ja tieliikennelaki sallii. Kytkin, vaihde, jarrut, jousitus ja ylipäätään kaikki tekniikka toimii niin hyvin ja täsmällisesti kuin osaan toivoa. Jokainen yksityiskohta ajamisen sujuvuudesta huollon helppouteen ylittää monin kerroin sen, mitä vanha kunnon 350ccm Horex 60 luvulla tarjosi. Parasta mielestäni on selväpiirteinen, konstailematon moottori, joka ilman kummallisimpia hilavitkuttimia käynnistyy, käy ja kuljettaa kuin lampun henki sadussa vailla värinöitä ja pärinöitä. Tämän tavoille oppii ennenkin pyöräillyt hetkessä. Konstruktio on suuressa mittakaavassa käytössä koestettu, lastentaudit hoidettu ja myös hinta, vakuutus ja kulutus ovat halvimmasta päästä. Mitäpä muuta huvikseen ajamiseen pitäisi vaatia?
        Uskon toki, että ero maailmanmerkkien välillä on minimaalinen, joten lähikaupiaasi saattaa hyvinkin tarjota samat edut toisella nimellä. Joten lykkyä tykö pyörän hankintaan.


      • seuraava kilometri vielä parem
        mobile 60 kirjoitti:

        Kuten vastauksista näkyy, niin moninaiset ovat tavat ryhtyä ja viihtyä tämänkin harrastuksen parissa, eikä yksi ole toistansa parempi, vaikka jokainen sopivimman valitseekin. Jos uutta pyörää harkitset, niin kokeileppas myös Yamahan 600 Diversionia, johon minä ihastuin. Tehoa, kiihtyvyyttä nopeutta ja ajo-ominaisuuksia löytyy enemmän kuin minä uskallan käyttää ja tieliikennelaki sallii. Kytkin, vaihde, jarrut, jousitus ja ylipäätään kaikki tekniikka toimii niin hyvin ja täsmällisesti kuin osaan toivoa. Jokainen yksityiskohta ajamisen sujuvuudesta huollon helppouteen ylittää monin kerroin sen, mitä vanha kunnon 350ccm Horex 60 luvulla tarjosi. Parasta mielestäni on selväpiirteinen, konstailematon moottori, joka ilman kummallisimpia hilavitkuttimia käynnistyy, käy ja kuljettaa kuin lampun henki sadussa vailla värinöitä ja pärinöitä. Tämän tavoille oppii ennenkin pyöräillyt hetkessä. Konstruktio on suuressa mittakaavassa käytössä koestettu, lastentaudit hoidettu ja myös hinta, vakuutus ja kulutus ovat halvimmasta päästä. Mitäpä muuta huvikseen ajamiseen pitäisi vaatia?
        Uskon toki, että ero maailmanmerkkien välillä on minimaalinen, joten lähikaupiaasi saattaa hyvinkin tarjota samat edut toisella nimellä. Joten lykkyä tykö pyörän hankintaan.

        Seuraillut tuossa sivusta muutamaa japski rojektia seitenkymmenluvulta, kele ko vaikia saada varaosia. Esim. Suzuki gt,t ei sitten mistään, jos et omaa lottovoittajavaimoa, että voit jaappanista tilata. Eiköhän sitä voi aloitella pyörällä kuin pyörällä, malttia kapulaan ja kuulaan siitä se lähtee. valeissuukki


    • Yamaha

      Voisiko pyörä mahdollisesti olla 2-tahti?Ehkä 350 rd? Todella helppo korjailla,osat suht edullisia ja saa kohtuudella ainakin -83 eteenpäin edullinen pitää liikenteessä,kevyt,
      kohtuullisesti tehoa helppo ajaa.Oikeastaan ainoo haitta on kulutus ja haju;-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      75
      4246
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2263
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      241
      1437
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      155
      1436
    5. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      120
      1271
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      113
      1195
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1119
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      8
      1096
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      1004
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      936
    Aihe