tuli...

pärinäpappa

.. mieleen tuossa, että olis kiva opetella vanhoilla päivillään vielä ajamaan motskarilla. Enpä ole koskaan omistanut edes mopoa, joten en tiedä aiheesta yhtään mitään.

Ajattelin hankkia kunnostettavaksi jonkun vanhan loppuunajetun pyörän. Tulisi samalla nuo talviajan vapaa-aikaongelmat ratkaistua.

Mikä olis kiva projekti? Joku vanha japsipyörä, esim. honda tms 70 -luvun ohjus. Sellainen, mihin saa vielä osia suht. helpolla. Kokoluokka tietyysti sen mukaan, että aloittelijakin pärjää.

Ehdotuksia kiitos !?

14

1561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Four

Itse oon ollut varsin tyytyväinen Honda CB500 Fouriin. Pyörä on varsin simppeliä tekniikkaa ja osiakin on vielä ihan hyvin saatavilla. Pyörä kun on kestänyt liki samanlaisena ainakin koko 70-luvun. Ja kun se ei varsinaisesti tehoiltaan ole mikään tykki niin se sopii siten aika hyvin vähän ajokokemusta omaavalle kuskille. Saman tyyppisiä perus pyöriä löytyy kyllä vähän joka merkistä.

Itte kyllä vielä suosittelisin, että kävis vaikka ottamassa pari ajotuntia auto-koulussa nin tulis nuo prätkällä ajon salat hiukan tutummiksi.

• pärinäpappa

... tarkoitus on kyllä aloittaa aika varovasti ja jonkun kokeneemman hemmon opastuksella.

Kannattaako pienempiä kuin tuo 500:nen harkita? Esim. 250 tai 350.

• Four
        pärinäpappa kirjoitti:

... tarkoitus on kyllä aloittaa aika varovasti ja jonkun kokeneemman hemmon opastuksella.

Kannattaako pienempiä kuin tuo 500:nen harkita? Esim. 250 tai 350.

Edelleen esimerkiksi hondan CB malleissa on esimerkiksi CB350four, joka sekin on varmasti hyvä peruspärrä. Saman tyyppinen kuin tuo 500 fourin niin teknisesti kuin ulkomuodoltaan.

Eihän sitä kuitenkaan tän ikäluokan pyörillä hirveetä kiirettä pidetä, että ei se pienoinen tehon puute välttämättä haittaa.

• pp
        Four kirjoitti:

Edelleen esimerkiksi hondan CB malleissa on esimerkiksi CB350four, joka sekin on varmasti hyvä peruspärrä. Saman tyyppinen kuin tuo 500 fourin niin teknisesti kuin ulkomuodoltaan.

Eihän sitä kuitenkaan tän ikäluokan pyörillä hirveetä kiirettä pidetä, että ei se pienoinen tehon puute välttämättä haittaa.

elikkäs kiitos !

• Joukahainen
        pp kirjoitti:

elikkäs kiitos !

Tietojeni mukaan 350fouriin on vaikea saada osia. Eihän niitä hirveästi meille tuotukaan, suorituskyvyltään ja kestoltaan hiukan epäonnistunut.

• Tupa-Uuno
        Joukahainen kirjoitti:

Tietojeni mukaan 350fouriin on vaikea saada osia. Eihän niitä hirveästi meille tuotukaan, suorituskyvyltään ja kestoltaan hiukan epäonnistunut.

Kuutioita tai tehoa on turha liikaa pelätä, jos kuskilla vain on malttia. Itse aloitin mp-urani Suzukin Marauderilla. Eihän se mikään hirveä pyssy ole, mutta painaa kyllä aika lailla ja kuutioitakin on 800. Mopovuosista oli aikaa 30 vuotta, joten aikamoinen pappa minäkin oli kun motoristiksi ryhdyin. Hyvin on mennyt.

Marauderiin päädyin muuten maailman tyhmimmästä syystä. Oli pakko ostaa joku summassa, kun ei ajotaidottomana kehdannut tehdä edes koeajoa. Marauder miellytti silmää ja hyvin tuolla on pärjätty.

Hyvää kevättä ja mukavia kilometrejä papalle ja muillekin.

• K100RT
        Joukahainen kirjoitti:

Itse ajoin kaksi ensimmäistä kesää (-80 ja -81) juuri Hondan Pikku Fourilla ja pidin pyörästä kuin hullu puurosta. Pyörä kulki mukavasti jopa kaksi päällä (kun ei ollu mikään kiire) kaikki lailliset nopeudet Suomessa.

Osien saatavuudesta tällä hetkellä en tiedä, mutta pyörä oli kyllä helppo purkaa ja koota. Pistin sen nimittäin talvella palasiksi oikeastaan pelkkää uteliaisuuttani.

Muuten pyörän kestosta kertoi minulle silloinen Brandtin huoltopäällikkö, että ko. malliin oli menny vähiten varaosia. Samalla hän onnitteli minua pyörän valinnasta.

Pikku Fourista siirryin Honda CX500:aan ja se oli kyllä miellyttävä kokemus (7 kesää ja yli 100 000 km). Mielestäni silläkin voi aloittaa ja sen osia varmaan saa, eikä ole paha korjailla ja rakennella (senkin olen purkanut).

• XLH 1200

Jos vanhat pyörät kiinnostavat, niin kannattaa liittyä Suomen Veteraanimoottoripyöräkerhoon.

• pärinäpappa

... vinkkejä ! Kaikille kiitos !

Mikä on muuten idea tuossa veteraanikerhossa? Mikä luokitellaan "oikeaksi" veteraanipyöräksi? Täytyykö olla entisöity ... tietyn ikäinen yms?

Vähän näin kokematonta hirvittää hankkia jotain 800 kuutioista tai isompaa. Tuntuu aika hurjalta aloittaa opettelu niin isolla pyörällä.

• VG
        pärinäpappa kirjoitti:

... vinkkejä ! Kaikille kiitos !

Mikä on muuten idea tuossa veteraanikerhossa? Mikä luokitellaan "oikeaksi" veteraanipyöräksi? Täytyykö olla entisöity ... tietyn ikäinen yms?

Vähän näin kokematonta hirvittää hankkia jotain 800 kuutioista tai isompaa. Tuntuu aika hurjalta aloittaa opettelu niin isolla pyörällä.

Veteraanimoottoripyöräklubin sivut löytyvät osoitteesta:
        http://www.saunalahti.fi/~vmpk/

Osia vanhempiin japanilaisiin saattaa olla hankala saada, ainakin varaosakirja kannattaa hankkia, että voi kysellä suoraan varaosanumerolla.

Yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla Suzuki T/GT 500, 2-sylinteriä, 2-tahtia, yksinkertainen, luotettava ja helppo ajaa. Jos tehdas alkaa tuomaan Suzukeja maahan, niin voisi toivoa osien saanninkin helpottuvan.

• hyvä kompromissipyörä

osta yamaha 535 virago. se on mukava ja rauhallinen ensipyörä. Mallia on valmistettu vuodesta 88 ja jatkuu edelleen. Yksi maailman eniten myyty mopo. varaosatkaan eivät tuota pulmaa ja v2 kone jaksaa ja jaksaa. vanhempia 535 saa 20.000 pintaan.

• mobile 60

Kuten vastauksista näkyy, niin moninaiset ovat tavat ryhtyä ja viihtyä tämänkin harrastuksen parissa, eikä yksi ole toistansa parempi, vaikka jokainen sopivimman valitseekin. Jos uutta pyörää harkitset, niin kokeileppas myös Yamahan 600 Diversionia, johon minä ihastuin. Tehoa, kiihtyvyyttä nopeutta ja ajo-ominaisuuksia löytyy enemmän kuin minä uskallan käyttää ja tieliikennelaki sallii. Kytkin, vaihde, jarrut, jousitus ja ylipäätään kaikki tekniikka toimii niin hyvin ja täsmällisesti kuin osaan toivoa. Jokainen yksityiskohta ajamisen sujuvuudesta huollon helppouteen ylittää monin kerroin sen, mitä vanha kunnon 350ccm Horex 60 luvulla tarjosi. Parasta mielestäni on selväpiirteinen, konstailematon moottori, joka ilman kummallisimpia hilavitkuttimia käynnistyy, käy ja kuljettaa kuin lampun henki sadussa vailla värinöitä ja pärinöitä. Tämän tavoille oppii ennenkin pyöräillyt hetkessä. Konstruktio on suuressa mittakaavassa käytössä koestettu, lastentaudit hoidettu ja myös hinta, vakuutus ja kulutus ovat halvimmasta päästä. Mitäpä muuta huvikseen ajamiseen pitäisi vaatia?
        Uskon toki, että ero maailmanmerkkien välillä on minimaalinen, joten lähikaupiaasi saattaa hyvinkin tarjota samat edut toisella nimellä. Joten lykkyä tykö pyörän hankintaan.

• seuraava kilometri vielä parem
        mobile 60 kirjoitti:

Kuten vastauksista näkyy, niin moninaiset ovat tavat ryhtyä ja viihtyä tämänkin harrastuksen parissa, eikä yksi ole toistansa parempi, vaikka jokainen sopivimman valitseekin. Jos uutta pyörää harkitset, niin kokeileppas myös Yamahan 600 Diversionia, johon minä ihastuin. Tehoa, kiihtyvyyttä nopeutta ja ajo-ominaisuuksia löytyy enemmän kuin minä uskallan käyttää ja tieliikennelaki sallii. Kytkin, vaihde, jarrut, jousitus ja ylipäätään kaikki tekniikka toimii niin hyvin ja täsmällisesti kuin osaan toivoa. Jokainen yksityiskohta ajamisen sujuvuudesta huollon helppouteen ylittää monin kerroin sen, mitä vanha kunnon 350ccm Horex 60 luvulla tarjosi. Parasta mielestäni on selväpiirteinen, konstailematon moottori, joka ilman kummallisimpia hilavitkuttimia käynnistyy, käy ja kuljettaa kuin lampun henki sadussa vailla värinöitä ja pärinöitä. Tämän tavoille oppii ennenkin pyöräillyt hetkessä. Konstruktio on suuressa mittakaavassa käytössä koestettu, lastentaudit hoidettu ja myös hinta, vakuutus ja kulutus ovat halvimmasta päästä. Mitäpä muuta huvikseen ajamiseen pitäisi vaatia?
        Uskon toki, että ero maailmanmerkkien välillä on minimaalinen, joten lähikaupiaasi saattaa hyvinkin tarjota samat edut toisella nimellä. Joten lykkyä tykö pyörän hankintaan.

Seuraillut tuossa sivusta muutamaa japski rojektia seitenkymmenluvulta, kele ko vaikia saada varaosia. Esim. Suzuki gt,t ei sitten mistään, jos et omaa lottovoittajavaimoa, että voit jaappanista tilata. Eiköhän sitä voi aloitella pyörällä kuin pyörällä, malttia kapulaan ja kuulaan siitä se lähtee. valeissuukki

• Yamaha

Voisiko pyörä mahdollisesti olla 2-tahti?Ehkä 350 rd? Todella helppo korjailla,osat suht edullisia ja saa kohtuudella ainakin -83 eteenpäin edullinen pitää liikenteessä,kevyt,
      kohtuullisesti tehoa helppo ajaa.Oikeastaan ainoo haitta on kulutus ja haju;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      111
      5095
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      64
      4949
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      4000
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3550
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      3101
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2741
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2267
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1814
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      35
      1672
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1588
    Aihe