Toivon asiallisia vastauksia henkilöiltä, joilla on oikeasti kokemusta ja/tai tietoa Steiner-koulun uskonnonopetuksesta.
Luin palstan kirjoituksia hyvin hämmentyneenä.
Olen opettanut Steiner-koulussa (kaupunki jääköön mainitsematta, muu kuin PK-seutu) aineenopettajana. Minulla, kuten muillakin kyseisen koulun aineenopettajilla eurytmiaopettajaa lukuun ottamatta, on se ns. tavallinen opettajanpätevyys. Olen siis FM tavallisesta suomalaisesta yliopistosta.
Kuulun ev.lut.kirkkoon, olen ns. rivijäsen tai tapauskovainen, en sen enempää.
KOSKAAN koulussa työskennellessäni en kohdannut asenteita, joita täällä kerrotaan totena, esimerkiksi Atlantis käsiteltiin legendana, kuten myös Pyöreän pöydän ritareiden taru jne. Siksi haluankin kysyä opiskelijoilta, vanhemmilta ja opettajiltakin, mikä on totuus uskonnonopetuksesta?
En siis kysy Steinerin alkuperäisistä ajatuksista.
Haluaisin kommentteja siitä, mitä KOULUSSA tapahtuu saadakseni selvyyttä siihen, vaikuttaako opetukseen henkilökunnan jäsenten oma vakaumus eli onko eri koulujen välillä eroja. Vai oliko oma kouluni sitä miltä se näytti ja muut koulut samanlaisia eli asioista valehdeltaisiin täällä. Vai voiko olla niin että jotkin seikat jäävät piiloon aineenopettajalta.
Aivan faktana voin oikaista opettajien pätevyyttä koskevat mitätöinnit ainakin omalta osaltani: olen itse pätevä opettaja seuraavasti
3 peruskoulussa opetettavasta aineesta tehty lavi
4 cumu
-> 7 aineessa pätevyys
lisäksi
3*appro
-> näissä aineissa en ole muodollisesti pätevä
Jos joku ihmettelee määrää, niin paletissani on useita kieliä.
Toivottavasti saan asiallisia vastauksia.
Jos vastauksissa ilmenee, että tänä päivänä kouluissa totuus on muu kuin annetaan ymmärtää, olen valmis käytännön toimiin asian selvittämiseksi. Opetussuunnitelmaa (OPS) nimittäin määrittää perusopetuslaki ja vaikka Steiner-koulu laatiikin oman OPSinsa, ei OPS lain mukaan voi olla kyllästetty tunnustuksellisella aineistolla.
Uskonnonopetus Steiner-koulussa
23
4140
Vastaukset
- oma henk.koht.
vakaumus vaikuttaa uskonnon opetukseen. Itse olen ihmetellyt tämän palstan kirjoittajien kiihkeää vihaa Steiner-koulua kohtaan. Ystävåpiirissäni ovat vanhemmat valinneet erilaisia kouluja lapsilleen ja ainakin Steiner-koulussa olevat lapset ovat avoimia, fiksuja ja normaaleja koululaisia. Toisin, kuin esim. eräässä pääkaupungin hyvämaineisessa kielikoulussa olevat olevien tuttujeni lapset. Samoin tapa, jolla opettajat paneutuvat ja välittävät oppilaistaan on aivan erilainen.
- ap.
Mitä tarkoitat kun sanot että tietenkin hölökohtainen vakaumus vaikuttaa?
LUULETKO että näin on vai TIEDÄTKÖ?
Uskonnonopetus ei ole enää lain mukaan tunnustuksellista.
Lisäksi uskonnon tunnustuksellisten osien sisällyttäminen opetusohjelmaan läpäisyperiaatteella on sekin laitonta, ainakin ilman vanhempien nimenomaista suostumusta, tiettyjä kulttuurisesti keskeiseksi määriteltyjä traditioita lukuun ottamatta.
Niinpä esimerkiksi keskeiset kirkkovuoden tapahtumat huomioidaan ja voidaan järjestää ja yleensä järjestetäänkin joulu- ja pääsiäishartaudet, mutta opettaja ei voi opettaa esimerkiksi vierasta kieltä niin, että lapsen on rukoiltava jonkin uskonnon mukaisen rukouksen mukaan. - että jos
ap. kirjoitti:
Mitä tarkoitat kun sanot että tietenkin hölökohtainen vakaumus vaikuttaa?
LUULETKO että näin on vai TIEDÄTKÖ?
Uskonnonopetus ei ole enää lain mukaan tunnustuksellista.
Lisäksi uskonnon tunnustuksellisten osien sisällyttäminen opetusohjelmaan läpäisyperiaatteella on sekin laitonta, ainakin ilman vanhempien nimenomaista suostumusta, tiettyjä kulttuurisesti keskeiseksi määriteltyjä traditioita lukuun ottamatta.
Niinpä esimerkiksi keskeiset kirkkovuoden tapahtumat huomioidaan ja voidaan järjestää ja yleensä järjestetäänkin joulu- ja pääsiäishartaudet, mutta opettaja ei voi opettaa esimerkiksi vierasta kieltä niin, että lapsen on rukoiltava jonkin uskonnon mukaisen rukouksen mukaan.uskontoa opettaa itse uskova ihminen, niin kyllä se opetus varmasti on erilaista, kuin jos opettaja on ns tapakristitty.
- Niih!
Hei!
Olen käynyt Helsingin Rudolf Steiner –koulun (13 v.), jota myös lapseni nyt käy. Ev. lut uskonnon opettajanani ollut opettaja (FM tavallisesta suomalaisesta yliopistosta) opettaa koulussa edelleen. Opetus on ollut asiallista, muihinkin uskontoihin tutustuttaen.
Atlantis totena, kristallit, tuplajeesukset, sielunvaellus, lahkoon kuuluminen yms. idioottimainen hörhöily, tuollaisista vouhottaminen ja väittäminen niiden kuuluvan opetukseen ovat minulle tulleet tutuksi vasta tälle palstalle kirjoittaneiden vuodatuksista.- Liiankin tuttua
"Atlantis totena, kristallit, tuplajeesukset, sielunvaellus, lahkoon kuuluminen yms. idioottimainen hörhöily, tuollaisista vouhottaminen ja väittäminen niiden kuuluvan opetukseen ovat minulle tulleet tutuksi vasta tälle palstalle kirjoittaneiden vuodatuksista." (Niih!)
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!:D
Noiden vuodatusten paikkansapitävyyttä ei kukaan tosi steinerilainen voi koskaan osoittaa vääräksi.
Hörhöilyt kuuluvat jo opetussuunnitelmaan, ja se taas perustuu Rudolf Steinerin opetuksiin maailman ja ihmisen kehityksestä ja rakenteesta.
Oletko tutustunut siihen, mitä Dr. Steiner on kirjoittanut lapsen kasvattamisesta hengentieteen (=antroposofian) kannalta? Siitä on hyvä aloittaa tutustuminen antroposofisen uskonlahkon pedagogiikkaan.
Netistä löytyy paljon muutakin, mm. itsensä steinerkasvattajien tekstejä arkisesta opetustyöstään, tuskin vieläkään kai suomeksi. Sinisilmäiset suomalaiset uskovat mieluummin steinerilaisten hymykampanjoihin (asiallista tietoahan suuressa mediassa ei ole tarjolla) ja auktoriteettien vakuutteluihin kuin näkevät vaivaa
opiskelemalla itse pedagogiikan perusasiat.
Tuolla Euroopassa ja suuressa maailmassa antroposofia on kiistelty ideologia, mutta meillä Suomessa se on saanut tehdä lähes häiriöttä myyräntyötään. Eivätkä tästä vähiten ole kärsineet peruskoululaiset - lasten suuri enemmistö - joiden opiskelumahdollisuudet on järjestelmällisesti kurjistettu poliittisin päätöksin.
Steineirilaiset olivat etunenässä siinä rintamassa, joka yhdistyksensä voimin taisteli peruskoulujärjestelmään siirtymistä vastaan koko 60-luvun. En ihmettele, että tämä sama ryhmä nyt iloitsee, että johonkin steinerkouluun tarvitaan lisäluokkia oppilastulvan vuoksi.
Palataan siis rinnakkaiskoulujärjestelmään, jossa tasokasta koulutusta saavat kulttuurisesti ja taloudellisesti vahvoilla olevien kersat, mutta jämät saavat tyytyä siihen, minkä verran murusia peruskoulun ylläpitoon talousarvioissa tippuu? Murusten määrä ja koko on jatkuvasti laskenut.
O tempora o mores! - Niih!
Liiankin tuttua kirjoitti:
"Atlantis totena, kristallit, tuplajeesukset, sielunvaellus, lahkoon kuuluminen yms. idioottimainen hörhöily, tuollaisista vouhottaminen ja väittäminen niiden kuuluvan opetukseen ovat minulle tulleet tutuksi vasta tälle palstalle kirjoittaneiden vuodatuksista." (Niih!)
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!:D
Noiden vuodatusten paikkansapitävyyttä ei kukaan tosi steinerilainen voi koskaan osoittaa vääräksi.
Hörhöilyt kuuluvat jo opetussuunnitelmaan, ja se taas perustuu Rudolf Steinerin opetuksiin maailman ja ihmisen kehityksestä ja rakenteesta.
Oletko tutustunut siihen, mitä Dr. Steiner on kirjoittanut lapsen kasvattamisesta hengentieteen (=antroposofian) kannalta? Siitä on hyvä aloittaa tutustuminen antroposofisen uskonlahkon pedagogiikkaan.
Netistä löytyy paljon muutakin, mm. itsensä steinerkasvattajien tekstejä arkisesta opetustyöstään, tuskin vieläkään kai suomeksi. Sinisilmäiset suomalaiset uskovat mieluummin steinerilaisten hymykampanjoihin (asiallista tietoahan suuressa mediassa ei ole tarjolla) ja auktoriteettien vakuutteluihin kuin näkevät vaivaa
opiskelemalla itse pedagogiikan perusasiat.
Tuolla Euroopassa ja suuressa maailmassa antroposofia on kiistelty ideologia, mutta meillä Suomessa se on saanut tehdä lähes häiriöttä myyräntyötään. Eivätkä tästä vähiten ole kärsineet peruskoululaiset - lasten suuri enemmistö - joiden opiskelumahdollisuudet on järjestelmällisesti kurjistettu poliittisin päätöksin.
Steineirilaiset olivat etunenässä siinä rintamassa, joka yhdistyksensä voimin taisteli peruskoulujärjestelmään siirtymistä vastaan koko 60-luvun. En ihmettele, että tämä sama ryhmä nyt iloitsee, että johonkin steinerkouluun tarvitaan lisäluokkia oppilastulvan vuoksi.
Palataan siis rinnakkaiskoulujärjestelmään, jossa tasokasta koulutusta saavat kulttuurisesti ja taloudellisesti vahvoilla olevien kersat, mutta jämät saavat tyytyä siihen, minkä verran murusia peruskoulun ylläpitoon talousarvioissa tippuu? Murusten määrä ja koko on jatkuvasti laskenut.
O tempora o mores!”Noiden vuodatusten paikkansapitävyyttä ei kukaan tosi steinerilainen voi koskaan osoittaa vääräksi. ”(Liiankin tuttua)
-Kun uudelleen, ajatuksella luet viestiketjun aloittaneen tekstin, huomaat, että täsmälleen tuosta on nyt kyse. Osoita eksplisiittisesti vuodatuksesi oikeaksi ilman aloitusotsikkoon kuulumatonta lätinääsi ja vastaa suoraan hänelle.
Kiitos.
O sancta simplicitas! - sivusta seurannut
Niih! kirjoitti:
”Noiden vuodatusten paikkansapitävyyttä ei kukaan tosi steinerilainen voi koskaan osoittaa vääräksi. ”(Liiankin tuttua)
-Kun uudelleen, ajatuksella luet viestiketjun aloittaneen tekstin, huomaat, että täsmälleen tuosta on nyt kyse. Osoita eksplisiittisesti vuodatuksesi oikeaksi ilman aloitusotsikkoon kuulumatonta lätinääsi ja vastaa suoraan hänelle.
Kiitos.
O sancta simplicitas!
- entisen steinerlaisen äiti
Lapsemme kävi 4 vuotta steiner-koulua. Hän on ollut nyt peruskoulussa 3 vuotta. Opetussuunnitelmissa on kyllä huimasti eroa. Neljännelle mennessä huomasimme, että hänellä oli suuria aukkoja tiedoissa, joita peruskouluissa oli alemmilla luokilla ollut. Ihan esimerkkinä vaikka luonnontieteet ja matikassakin oli asioita opetettu eritavalla. Suurimmat puutteet oli ihan semmosissa yleissivistävissä asioissa, esimerkkejä: steinerissa ei oltu opetettu kuukausia, digitaalisia kellonaikoja, valtameriä, maanosia, ilmansuuntia, avaruuden perusasioita...Itse en ole kovin uskovainen, enkä edes itse tiedä uskonnon osalta opetussuunnitelmaa kovin tarkkaan. Mutta lapsemme on juuri uskonnon osalta useasti sanonut, että tää sama juttu oli kerrottu aiemmin steinerissa, mutta ihan eri tavalla.
Steiner-koulun opeilla on snellun koulutus taustalla, ei pätevän luokanopen koulutusta. Aineopeilla on pätevyys opettaa omanalan aineitaan, mutta ikävä kyllä aineopet on vasta yläluokilla, lukuunottamatta kieltenopetusta. Opetitko kieliä? Itse en myöskään voi ymmärtää miksi ainakaan alaluokilla ei steinerissa saa käyttää nauhoitteita? Omani kun sitten vaihtoi peruskouluun saimme nimenomaan kehotuksen kotonakin kuunnella niitä nauhoitteita cd:ltä koska kuullun ymmärtäminen oli lapsellani heikkoa. Kirjoitusvirheitä tuli hänellä myös luvattoman paljon enkussa, koska kirjoittamista ei oltu juurikaan harjoiteltu steinerissa. Kyllähän sitä peruskoulun kieltenopetuksessa keskitytään tunnilla aktiiviseen kielenkäyttöön, mutta niitä kirjoitusharjoituksia tulee sitten läksyksi. Steinerissa kun ei ollut kirjoja niin ei tullut läksyäkään kielistä. Joskus joku sanalista, jonka oppilaat olivat itse vihkoon kirjoittanut, ja ainakin meillä oli lapsemme jo taulusta kopioidessaan usein kirjoittanut väärin.
Steiner-kouluissa on varmaan paljon eroja. Itse petyimme siihen kouluun, jossa lapsemme oli. Hän on viihtynyt hyvin peruskoulussa ja hankalan alun jälkeen on pärjännyt niinkin hyvin, että sai kuudennella jopa luokan parhaasta keskiarvosta stipendin : ) Eli lapsemme ei ollutkaan tyhmä kun ei vielä osannut edes kolmannella kunnolla lukea, vaan opetus ei vaan häntä siellä kohdannut...- mutta entä?
Onnittelut lapsesi hyvästä menestyksestä. Tunnet pelastaneesi lapsesi steiner-koulusta ja kerrot pettyneesi siihen. Mutta entä jos tämänkin tapauksen voi tulkita siten, että vesasi sai hyvän alkukoulutuksen, pohjatyön, joka ei leikannut siipiä tulevaisuuden kehitykseltä vaan suorastaan pelasti kasvamassa olevat kyvyt?
- entisen steinerlaisen äiti
mutta entä? kirjoitti:
Onnittelut lapsesi hyvästä menestyksestä. Tunnet pelastaneesi lapsesi steiner-koulusta ja kerrot pettyneesi siihen. Mutta entä jos tämänkin tapauksen voi tulkita siten, että vesasi sai hyvän alkukoulutuksen, pohjatyön, joka ei leikannut siipiä tulevaisuuden kehitykseltä vaan suorastaan pelasti kasvamassa olevat kyvyt?
Enpä usko... Hän oli todella heikko siirtyessään peruskouluun ja sai erityisopetusta vuoden verran, missä kurottiin kiinni niitä taitoja joita ei ollut steinerissa saanut. Kotona tehtiin myös armottomasti hommia, läksyjä hän joutui tekemaan päivittäin tunnin kun ei ollut steinerissa edes tottunut niihin. Ajatuskin siitä, että hän olisi jatkanut vielä steinerissa saa karvat nousemaan, hän olisi jäänyt akateemisissa taidoissa niin heikoille. Ja joillekkin lapsille kokeet, joita steinerissa ei pidetä toimii porkkanana. Näin ainakin meidän lapselle joka todella pyrkii siihen että kokeet alkaa ysillä tai kympillä, kasikin on vielä jotenkin siedettäviä, mutta jos hän saisi seiskan hän varmaan alkaisi urakoida kyseisen aineen kanssa oikeen kunnolla. Eli kaikille lapsille kokeet ei suinkaan ole kamala asia... Mutta näin meillä :)
- arjanen
entisen steinerlaisen äiti kirjoitti:
Enpä usko... Hän oli todella heikko siirtyessään peruskouluun ja sai erityisopetusta vuoden verran, missä kurottiin kiinni niitä taitoja joita ei ollut steinerissa saanut. Kotona tehtiin myös armottomasti hommia, läksyjä hän joutui tekemaan päivittäin tunnin kun ei ollut steinerissa edes tottunut niihin. Ajatuskin siitä, että hän olisi jatkanut vielä steinerissa saa karvat nousemaan, hän olisi jäänyt akateemisissa taidoissa niin heikoille. Ja joillekkin lapsille kokeet, joita steinerissa ei pidetä toimii porkkanana. Näin ainakin meidän lapselle joka todella pyrkii siihen että kokeet alkaa ysillä tai kympillä, kasikin on vielä jotenkin siedettäviä, mutta jos hän saisi seiskan hän varmaan alkaisi urakoida kyseisen aineen kanssa oikeen kunnolla. Eli kaikille lapsille kokeet ei suinkaan ole kamala asia... Mutta näin meillä :)
ettei vaan teillä olisi kasvamassa sellainen surullinen tyttöparka joka alkaa popsia masennuslääkettä joko jo teini-iässä tai viimeistään kolmikymppisenä kehäraakkina kun äidin ja isukin loputon kunnianhimo pakottaa saamaan vähintään kiitettävän joka aineesta ja m e n e s t y m ä ä n elämässä
hakekaa hei apua tuohon suorittamistautiinne
lapsenne on suuressa vaarassa teidän käsissänne - Entinen peruskoulun ope
Peruskoulussakin on lapsia, jotka oppivat lukemaan vasta kolmannella luokalla. Siihen saakka heitä leimataan eikä heidän normaalia kehitystään jakseta odottaa. Ja tiedän monia poikia jotka kehnon peruskoulumenestyksen jälkeen tsemppaavat lukion viimeisellä luokalla ja saavat kiitettävän ylioppilastodistuksen.
- Koululainen
mutta entä? kirjoitti:
Onnittelut lapsesi hyvästä menestyksestä. Tunnet pelastaneesi lapsesi steiner-koulusta ja kerrot pettyneesi siihen. Mutta entä jos tämänkin tapauksen voi tulkita siten, että vesasi sai hyvän alkukoulutuksen, pohjatyön, joka ei leikannut siipiä tulevaisuuden kehitykseltä vaan suorastaan pelasti kasvamassa olevat kyvyt?
Niinpä. Saipa lapsi viettää sentään huolettoman lapsuuden 10-vuotiaaksi. Nyt tehdään läksyjä, jotta tultaisiin akateemiseksi ???? Onhan sekin päämäärä - lapsi parka.
- aöflskdjwoqtripue
Koululainen kirjoitti:
Niinpä. Saipa lapsi viettää sentään huolettoman lapsuuden 10-vuotiaaksi. Nyt tehdään läksyjä, jotta tultaisiin akateemiseksi ???? Onhan sekin päämäärä - lapsi parka.
Puolestani muiden lapset saavat viettää huolettoman lapsuuden vaikka aikuisiksi saakka, mutta itse haluan lapsieni saavat hyvät ammatit ja näin ollen helpomman toimeentulon ja sitä kautta myös yleisen elämän... Lapseni oli todella alisuorituja steinerissa ja ikävä kyllä hän ei ollut ainoa alisuorituja luokallaan. Mitä negatiivista on lapsella joka menestyy hyvin koulussa, on aikaa kavereille (niitäkin paljon), harrastaa ja on onnellinen? Koulumenestys ei tarkoita aina ylivaativia vanhempia ja joskus voisi kyllä niiltäkin vaatia, jotka menevät aina sieltä missä aita on matalin!
- läksyt
Koululainen kirjoitti:
Niinpä. Saipa lapsi viettää sentään huolettoman lapsuuden 10-vuotiaaksi. Nyt tehdään läksyjä, jotta tultaisiin akateemiseksi ???? Onhan sekin päämäärä - lapsi parka.
ja huoleton lapsuus toisiinsa lliityvät?
- läksythän on usein ihan kiv...
läksyt kirjoitti:
ja huoleton lapsuus toisiinsa lliityvät?
Meillä ainakin lapsi tekee ihan mielellään läksyjä. Kyllähän hän tekee ihan vapaa-aikana ristisanatehtäviä ja matikan jotain "pähkinä" tehtäviä yms. Eipä ne paljoa läksyistä eroa. Koululaisen taitoihin kun ehdottomasti kuuluu myös tämä ihan itsenäinen työskentely, jota parhaiten oppii läksyjä tekemällä. Ja apua saa sitten vanhemmilta jos tarvitsee. Läksyt eivät mitenkään sulje huoletonta lapsuutta pois. Minkä ikäisen sitten sinusta tulisi luopua tuosta huolettomasta lapsuudesta, jossa ei tehdä läksyjä tms...?
- Ex-oppilas
Kerron nyt oman näkemykseni ja joitain esimerkkejä siitä, että miten mielestäni uskonnollisuus ilmenee nykyään Steinerkoulussa.
Ensistäänkin steinerkoulussa tehtävä hiljaisuus -liike on joogasta ja meditaatiosta tuttu. Mielestäni on erikoista, että lasten täytyy laittaa kädet ristiin tällä tavoin ennen jokaisen tunnin alkua. Myös Eurytmia -oppiaineeseen voidaan katsoa liittyvän tietynlaisia hengellisiä pyrkimyksiä. Tosin oppilaat suhtautuvat monesti Eurytmiaan lähinnä vitsinä, joten silloin tuskin kovin hyviä transsitiloja pääsee syntymään.
Mielestäni on myös kummallista, että myyttisiä taruja ja uskonnollissävytteisiä asioita käsitellään alaluokalla jopa enemmän kuin varsinaista tiedollista tietoa. Vaikka asioiden ei mainittaisi olevan totta, niin on kuitenkin outoa, että niitä pitää käsitellä niin uskomattoman paljon oikeiden tiedollisten aineiden kustannuksella. Mielestäni se ei voi olla vaikuttamatta yleistietoon.
Monet asiat vaikuttavat varsin kyseenalaisilta, kun tietää taustalla vaikuttavat Steinerin ajatukset. Esimerkiksi se, että oppilaat eivät rajaa piirrustuksiaan juontaa juurensa siitä, että Steinerin mukaan valo-olennot, eivät tule mukaan kuvaan, jos hahmot rajataan. Steiner uskoi maan ja auringon olevan omia jumaliaan. Ainakin meillä lausuttiin seuraava ruokaruno: (jota joku saattaa pitää rukouksena, Steinerin opit tuntien)
Maasta versonut on vilja tämä, armaan aurinkoisen kypsyttämä. Rakas aurinko ja rakas maa, teitä emme tahdo unhoittaa.
Uskon että on hyvin paljon opettajan omasta vakaumuksesta kiinni, että opettaako hän tiettyjä asioita/uskomuksia totena vai esimerkiksi historiallisena tietona. Vaikkapa kovasti Steinerin oppeihin uskovan opettajan saattaa olla vaikeaa opettaa Persian muinaista Zoroastrianismi -uskontoa pelkästään historiana, mikäli hän itse uskoo vahvasti Ahuramazda -jumalan olemassaoloon.
On paljon mahdollista, että aineenopettajana sinulta on jäänyt paljon huomaamatta. Lisäksi steinerin oppeihin perehtymättömät ihmiset eivät välttämättä ymmärrä että eräät steinerkoulussa tehdyt asiat/rituaalit olisivat jotenkin uskonnollisia. Mainittakoon esimerkiksi Mikael -juhla, jota vietetään Steinerkouluissa, sillä Steinerin mukaan elämme nyt Mikaelin aikaa, ja siihen liittyy aivan omat uskomuksensa, jotka poikkeavat kristinuskosta.
Joka tapauksessa Steinerkoulut ovat saaneet omat OPSinsa hyväksytyiksi, ja vahvasti luulen, että asiasta päättäneet tahot, eivät ole voineet olla kovinkaan syvällisesti perehtyneet Steinerin uskonnollisiin oppeihin, kun ovat kyseiset asiakirjat hyväksyneet. Asiakirjat on joka tapauksessa hyväksytty, ja näin ollen steinerkoulun opetus on lainmukaista. Näkisin kuitenkin niin, että on HYVIN PALJON kiinni opettajasta, että miten hän asiat steinerkoulussa opettaa. Opettajan henkilökohtainen vakaumus ei voi koskaan olla heijastumatta hänen antamaan opetukseensa. Parhaimmat kokemukseni minulla on steinerkoulusta niistä opettajista, jotka eivät olleet antroposofeja. Esimerkiksi englanninopettajamme oli todellinen koulun valopilkku, joka jaksoi positiivisella elämänasenteellaan ja inhimillisyydellään piristää monesti muuten synkkiä päiviä.- aloittaja
Tämä on juuri sellainen vastaus, joita toivoin! Näitä lisää kaikki, joilla on omakohtaista kokemusta tai tietoa!
Minä luulen, että on vinha perä siinä, että vain tietävä ja tiedostava osaa poimia uskonnolliset nyanssit. Siksi voikin olla, että Steiner-pedagogiikkaan perehtymättömänä en itse ole tunnistanut kaikkia elementtejä.
TOISAALTA elämme prostestanttisuuden kyllästämässä yhteisössä, jossa on usein koetaan normiksi juuri protestanttisuuden mukaan menevät kuviot. Tämä ei kuitenkaan kuulu tähän keskusteluun.
Minä olen omilla tunneillani luetuttanut myös ruokarukouksen pienimmillä oppilailla silloin, kun he ovat menneet tunniltani syömään. Se rukous oli samaa linjaa kuin sinun esittämäsi, siis panteistinen ja kasvun ihmettä korostava. Tavallisissa peruskouluissa olen käyttänyt omaa ruokalorua, joka kuuluu näin [loru sanotaan yhteen ääneen piirissä]:
****
Jo pöytä katettu odottaa
pientä uutteraa oppijaa.
Mitä kätkeekään keittäjän pata?
Kiitos tästä tunnista ja hyvää ruokahalua!
****
Sen sijaan tunnin alussa en ole itse mitään rukouksia käyttänyt. Koulussani tavallinen tunnin aloitusrituaali tuntui olevan vuodenaikaan loru, ne olivat kaikille tuttuja kuten vaikka sataa sataa ropisee jne.
Kiitos näistä ja toivottavasti saan lisää vastauksia!
- meidän kokemasta?
Vastaan suppeasti. Kaikkiaan otin lapseni pois juuri uskonnonopetuksen vuoksi. Opettaja viljeli antroposofiaa muissakin oppiaineissa (Kalevala sai suuren merkityksen, siellä mainitaan Vaakalintu), matematiikassa opettaja - siis 4. lk:n luokanopettaja - esitteli numerologiaa.
Tuo Vaakalintu oli erään uskontotunnin aihe: Vaakalintu on sellainen, joka ihmisen kuolemanhetkellä punnitsee, onko hänen elämässään ollut enemmän hyviä vai pahoja tekoja. Jos vaaka kallistuu pahojen tekojen takia, ihminen joutuu elämään pahimmat painajaisensa totena. Oppilaat olivat 10 -vuotiaita.
Koska opettaja sai vaikuttaa lapsiin muillakin tunneilla, otin lapsen pois koulusta.
Häneltä kiellettiin uskonnonopetus, mutta olen kuullut, että hän opetti seur syksynä uusia ekaluokkalaisia. Rehtorin mukaan ko opettaja on aina ollut moitteeton, kun uudet vanhemmat alkoivat kyseenalaistaa hänen toimiaan.
Nyt lapseni on 15 v. Lahjakas poika. Ei ikävöi entistä koulua, käy tav peruskoulua ja välituntivalvonta on aivan eri luokkaa kuin St-koulussa, jossa lapsille syntyi keskenään viidakon laki.- jolle lapsi on uskoutunut
ja kertonut uskonnontunnin asiat. Kaikilla ei asiat näin suinkaan oli. On paljon lapsia, jotka eivät kerro vanhemmille juuri mitään arjestaan. Osasitko kysellä hänenltä vai keroitko oma-aloitteisesti? Monet vanhemmat elää varmaan ihan pullossa ja ei todellakaan tiedä kaikkea mitä koulussa taphtuu!
- Steiner-koulussa
ja meillä on ihan normaali ev.lut uskonnonopetus. Että sillä lailla.
- et ole
kiinnostunut siitä, miten monilla eri tavoin antroposofien oma uskonto on piilotettu koko opetussuunnitelmaan...?
Tietoa on tarjolla, jos on halua saada sitä, tälläkin palstalla. Ja huomaa, että eivät koulutuksesi järjestääjät ole voineet sitä osoittaa tuulesta temmatuksi, sillä opettajiesi koulutus perustuu Steinerin uskonnollisiin näkyihin.
On tietysti oma hengentieteen alueensa, miten steinerilaisen lahkokoulun oppisisällöt ja tavoitteet selitetään ns. taviskansalle. Steinerkoulujen positiivinen imago on osoitus siitä, että mikä tahansa aate/uskonto/ideologia onnistutaan markkinoimaan suurelle yleisölle, kunhan vain tosiasiat "unohdetaan" ja vedotaan ennen kaikkea tunteisiin.
Historia tuntee muitakin tällaisia vedätyksiä, eikä valtaosa jälkipolvista ole niistä yleensä ollut ylpeä.
- Tiivitaavihipsulaalaapai
Aiheesta on tehty väitöskirja:
http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkisto/uutinen-24-1-2006.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768