Koiran vuokraus

shelttix2

Koirani kasvattaja haluaa vuokrata toisen shelttinarttuni ja teettää sillä pennut. Kyse ei ole nyt sijoitusnartusta, vaan koira on kokonaan minun.

Onko jollain kokemuksia vastaavasta? Mihin tulisi kiinnittää erityisesti huomiota sopimusta tehdessä?
Asiallisia vastauksia, kiitos.

10

3356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raipe

No tollasta sääntöä ei kyllä oo kennelliiton säännöissäkään! Eli kait laitonta touhua.(?)Kannattaa vaatia, että kasvattaja hoitaa synnytyksen ja pennut. Ja ell-kulut ym. Ja sinä otat max. puolet rahoista. (Joka ei kyllä kannata rahallisesti kasvattajalle) Tai sitten annat ns. yhden pennun/rahat siitä hänelle! Tyhmähän sä oot, jos vuokraat omaa koiraas jollekin! Sehän sillä tekee rahaa!

• jouko

Raipelle: Ei se ole laitonta touhua. Olen kuullut monistakin koiran vuokrauksista. Kasvattajat haluavat jalostaa omien koiriensa jälkeläisiä nähdäkseen jalostuksensa tuloksen. Aina ei luovutusikäisistä pennuista voi tietää, mikä niistä on jalostuksen arvoinen.

Kennelliitosta kysyjä saa varmasti parhainta tietoa vuokrausopimuksista. Kannattaa huolellisesti harkita ehdot ja tehdä niistä tarkka kirjallinen sopimus.

• sivusta seuraaja

Kuten oot jo muittenkin kommenteista huomannut nini toiminta ei ole laitonta. Saahan ihminenkin vuokrata itseän toisten lisääntymistarkoitukseen, miksei sitten koiraa.

Lisäksi pennutus ei ole kovin halpaa touhua. Jo pelkästää uroksen omistajalle joutuu pahimmassa tapauksessa maksamaan satoja euroja koiran käytöstä ja lisäksi rekisteröinnit yms. kulut. Joten alle 4 koiran pentueesta ei juurikaan jää voitolle.

Varmempi tapa hankkia rahaa on lotota!

• jouko

Raipelle: kyllä koiran vuokrausta tapahtuu ja se on ihan laillista puuhaa. Monet kasvattajat haluavat jalostaa koiriensa lupaavia jälkeläisiä. Luovutusikäisistä pennuista kun ei aina tiedä, mikä niistä on jalostuksen arvoinen ja kasvattaja on saattanut esim. sijoittaa "väärän" pennun.

Kysyjälle: Ota kennelliitosta selvää vuokrasopimuksista ja tehkää tarkka, kirjallinen sopimus

• Ripe

Niin mutta onko järkeä vuokrata koiraa jollekin?? Jos voi siitä itsekin hyötyä... Varsinkin rahallisesti! Siis tarkoitan tällä sitä, että en ainakaan vuokraisi omaa koiraani kenellekkään rahan merkeissä! Jos itse haluisin sillä rahaa tehdä, niin hoitaisin kasvatuksen itse! Aika sairasta!

• leenu
        Ripe kirjoitti:

Niin mutta onko järkeä vuokrata koiraa jollekin?? Jos voi siitä itsekin hyötyä... Varsinkin rahallisesti! Siis tarkoitan tällä sitä, että en ainakaan vuokraisi omaa koiraani kenellekkään rahan merkeissä! Jos itse haluisin sillä rahaa tehdä, niin hoitaisin kasvatuksen itse! Aika sairasta!

Koiran pennutus on aikaa ja tietoa vaativa homma. Siihen eivät kaikki halua ryhtyä. Kokeneen kasvattajan tuella ja avulla koiran jalostusta voi suorittaa vaivattomammin.

• Koiruus
        Ripe kirjoitti:

Tuskin se kasvattaja rahaa aikoo tehdä. Haluaa jalostaa, kuten sulle tossa jo aikaisemmin selitettiin. Pennuttaminen on tietoa ja taitoa vaativaa työtä josta ei juuri taloudellista voittoa saa.
        Jos ei vieläkään menny tajuntaan niin lue uudelleen aikaisemmat kommentit!

• shelttix2
        Koiruus kirjoitti:

Tuskin se kasvattaja rahaa aikoo tehdä. Haluaa jalostaa, kuten sulle tossa jo aikaisemmin selitettiin. Pennuttaminen on tietoa ja taitoa vaativaa työtä josta ei juuri taloudellista voittoa saa.
        Jos ei vieläkään menny tajuntaan niin lue uudelleen aikaisemmat kommentit!

Otin jo aiemmin yhteyttä kennelliittoon ja sain sieltä samantapaisen sopimuspohjan kuin kasvattajalta. Kysyinkin teiltä lähinnä omia kokemuksia.

Koira oli muuten aiemmin sijoituksessa, mutta halusimme sen omaksemme. Nyt on kuitenkin tarkoitus teettää pennut seuraavasta juoksusta ja leikkauttaa sen jälkeen molemmat narttumme.

Kasvattajan saldo on helposti /- 0 ja voi mennä tappiollekin, jos narttu jää tyhjäksi, pentuja on vähemmän kuin neljä tai pentue ei ole niin laadukas kuin odotetaan.

Kaikessa on riskinsä. Koira voi myös menehtyä synnytykseen. Siitäkin sovitaan etukäteen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä töistä pariksi kuukaudeksi kotiin hoitamaan pentuja vaikka haluaisi. Luotan kokeneeseen kasvattajaan. On hänellä sentään 15 vuoden kokemus.

Kuinka aikaisin kasvattaja on ottanut koiranne ennen synnytystä luokseen? Tämä haluaisi hakea sen noin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, vaikka ensin oli puhe parista viikosta. Kuinka kauan koiranne on hoitanut pentuja? Onko se imettänyt ne n.6 viikkoiseksi?

Entä kuinka usein olette käyneet katsomassa kasvattajalla ollutta koiraanne? Miten se on siihen reagoinut? Hämmentynyt kenties kun ei pääsekään mukaan kotiin? Tämä kotikenneli olisi tunnin ajomatkan päässä.

Kiitos asiallisista vastauksista.

• roosa
        shelttix2 kirjoitti:

Otin jo aiemmin yhteyttä kennelliittoon ja sain sieltä samantapaisen sopimuspohjan kuin kasvattajalta. Kysyinkin teiltä lähinnä omia kokemuksia.

Koira oli muuten aiemmin sijoituksessa, mutta halusimme sen omaksemme. Nyt on kuitenkin tarkoitus teettää pennut seuraavasta juoksusta ja leikkauttaa sen jälkeen molemmat narttumme.

Kasvattajan saldo on helposti /- 0 ja voi mennä tappiollekin, jos narttu jää tyhjäksi, pentuja on vähemmän kuin neljä tai pentue ei ole niin laadukas kuin odotetaan.

Kaikessa on riskinsä. Koira voi myös menehtyä synnytykseen. Siitäkin sovitaan etukäteen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä töistä pariksi kuukaudeksi kotiin hoitamaan pentuja vaikka haluaisi. Luotan kokeneeseen kasvattajaan. On hänellä sentään 15 vuoden kokemus.

Kuinka aikaisin kasvattaja on ottanut koiranne ennen synnytystä luokseen? Tämä haluaisi hakea sen noin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, vaikka ensin oli puhe parista viikosta. Kuinka kauan koiranne on hoitanut pentuja? Onko se imettänyt ne n.6 viikkoiseksi?

Entä kuinka usein olette käyneet katsomassa kasvattajalla ollutta koiraanne? Miten se on siihen reagoinut? Hämmentynyt kenties kun ei pääsekään mukaan kotiin? Tämä kotikenneli olisi tunnin ajomatkan päässä.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Minulla ei ole kokemusta vuokraamisesta. En pitäisi pahan, vaikka kasv. ottaisi koiran luokseen kolme viikkoa ennen synnnytystä. Koira ehtii kotiutua ja kasvattajalla on mahdollisuus seurata tiineyden edistymistä.
        Omat narttuni ovat imettäneet seitsemän viikkoa. Tosin viimeisenä viikkoina "pitkin hampain" kun pennuilla on jo terävät hampaat.
        Yleensä emolle ovat ne pennut niin tärkeät, että se suojelee niitä viimeiseen asti. Saattaa olla hämmentynyt kun menet käymään, mutta varmasti haluaa hoitaa pentujansa siihen seitsemään, kahdeksaan viikkoon.

• Anonyymi

Oma koira on juurikin menossa vuokraukseen. En näe mitään laitonta asiassa. Olen erittäin tyytyväinen että kasvattaja hoitaa koko homman. En edes tahtoisi kotiini pennutusta,puhumattakaan niiden lääkäreissä käyntireissuja ym ym...Hyviä,terveitä koiria kannattaa ehdottomasti käyttää jalostukseen ! Ja jos vielä joku hoitaa koko ruletin,niin hyvä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe