Koiran vuokraus

shelttix2

Koirani kasvattaja haluaa vuokrata toisen shelttinarttuni ja teettää sillä pennut. Kyse ei ole nyt sijoitusnartusta, vaan koira on kokonaan minun.

Onko jollain kokemuksia vastaavasta? Mihin tulisi kiinnittää erityisesti huomiota sopimusta tehdessä?
Asiallisia vastauksia, kiitos.

10

2798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raipe

      No tollasta sääntöä ei kyllä oo kennelliiton säännöissäkään! Eli kait laitonta touhua.(?)Kannattaa vaatia, että kasvattaja hoitaa synnytyksen ja pennut. Ja ell-kulut ym. Ja sinä otat max. puolet rahoista. (Joka ei kyllä kannata rahallisesti kasvattajalle) Tai sitten annat ns. yhden pennun/rahat siitä hänelle! Tyhmähän sä oot, jos vuokraat omaa koiraas jollekin! Sehän sillä tekee rahaa!

      • jouko

        Raipelle: Ei se ole laitonta touhua. Olen kuullut monistakin koiran vuokrauksista. Kasvattajat haluavat jalostaa omien koiriensa jälkeläisiä nähdäkseen jalostuksensa tuloksen. Aina ei luovutusikäisistä pennuista voi tietää, mikä niistä on jalostuksen arvoinen.

        Kennelliitosta kysyjä saa varmasti parhainta tietoa vuokrausopimuksista. Kannattaa huolellisesti harkita ehdot ja tehdä niistä tarkka kirjallinen sopimus.


      • sivusta seuraaja

        Kuten oot jo muittenkin kommenteista huomannut nini toiminta ei ole laitonta. Saahan ihminenkin vuokrata itseän toisten lisääntymistarkoitukseen, miksei sitten koiraa.

        Lisäksi pennutus ei ole kovin halpaa touhua. Jo pelkästää uroksen omistajalle joutuu pahimmassa tapauksessa maksamaan satoja euroja koiran käytöstä ja lisäksi rekisteröinnit yms. kulut. Joten alle 4 koiran pentueesta ei juurikaan jää voitolle.

        Varmempi tapa hankkia rahaa on lotota!


    • jouko

      Raipelle: kyllä koiran vuokrausta tapahtuu ja se on ihan laillista puuhaa. Monet kasvattajat haluavat jalostaa koiriensa lupaavia jälkeläisiä. Luovutusikäisistä pennuista kun ei aina tiedä, mikä niistä on jalostuksen arvoinen ja kasvattaja on saattanut esim. sijoittaa "väärän" pennun.

      Kysyjälle: Ota kennelliitosta selvää vuokrasopimuksista ja tehkää tarkka, kirjallinen sopimus

      • Ripe

        Niin mutta onko järkeä vuokrata koiraa jollekin?? Jos voi siitä itsekin hyötyä... Varsinkin rahallisesti! Siis tarkoitan tällä sitä, että en ainakaan vuokraisi omaa koiraani kenellekkään rahan merkeissä! Jos itse haluisin sillä rahaa tehdä, niin hoitaisin kasvatuksen itse! Aika sairasta!


      • leenu
        Ripe kirjoitti:

        Niin mutta onko järkeä vuokrata koiraa jollekin?? Jos voi siitä itsekin hyötyä... Varsinkin rahallisesti! Siis tarkoitan tällä sitä, että en ainakaan vuokraisi omaa koiraani kenellekkään rahan merkeissä! Jos itse haluisin sillä rahaa tehdä, niin hoitaisin kasvatuksen itse! Aika sairasta!

        Koiran pennutus on aikaa ja tietoa vaativa homma. Siihen eivät kaikki halua ryhtyä. Kokeneen kasvattajan tuella ja avulla koiran jalostusta voi suorittaa vaivattomammin.


      • Koiruus
        Ripe kirjoitti:

        Niin mutta onko järkeä vuokrata koiraa jollekin?? Jos voi siitä itsekin hyötyä... Varsinkin rahallisesti! Siis tarkoitan tällä sitä, että en ainakaan vuokraisi omaa koiraani kenellekkään rahan merkeissä! Jos itse haluisin sillä rahaa tehdä, niin hoitaisin kasvatuksen itse! Aika sairasta!

        Tuskin se kasvattaja rahaa aikoo tehdä. Haluaa jalostaa, kuten sulle tossa jo aikaisemmin selitettiin. Pennuttaminen on tietoa ja taitoa vaativaa työtä josta ei juuri taloudellista voittoa saa.
        Jos ei vieläkään menny tajuntaan niin lue uudelleen aikaisemmat kommentit!


      • shelttix2
        Koiruus kirjoitti:

        Tuskin se kasvattaja rahaa aikoo tehdä. Haluaa jalostaa, kuten sulle tossa jo aikaisemmin selitettiin. Pennuttaminen on tietoa ja taitoa vaativaa työtä josta ei juuri taloudellista voittoa saa.
        Jos ei vieläkään menny tajuntaan niin lue uudelleen aikaisemmat kommentit!

        Otin jo aiemmin yhteyttä kennelliittoon ja sain sieltä samantapaisen sopimuspohjan kuin kasvattajalta. Kysyinkin teiltä lähinnä omia kokemuksia.

        Koira oli muuten aiemmin sijoituksessa, mutta halusimme sen omaksemme. Nyt on kuitenkin tarkoitus teettää pennut seuraavasta juoksusta ja leikkauttaa sen jälkeen molemmat narttumme.

        Kasvattajan saldo on helposti /- 0 ja voi mennä tappiollekin, jos narttu jää tyhjäksi, pentuja on vähemmän kuin neljä tai pentue ei ole niin laadukas kuin odotetaan.

        Kaikessa on riskinsä. Koira voi myös menehtyä synnytykseen. Siitäkin sovitaan etukäteen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä töistä pariksi kuukaudeksi kotiin hoitamaan pentuja vaikka haluaisi. Luotan kokeneeseen kasvattajaan. On hänellä sentään 15 vuoden kokemus.

        Kuinka aikaisin kasvattaja on ottanut koiranne ennen synnytystä luokseen? Tämä haluaisi hakea sen noin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, vaikka ensin oli puhe parista viikosta. Kuinka kauan koiranne on hoitanut pentuja? Onko se imettänyt ne n.6 viikkoiseksi?

        Entä kuinka usein olette käyneet katsomassa kasvattajalla ollutta koiraanne? Miten se on siihen reagoinut? Hämmentynyt kenties kun ei pääsekään mukaan kotiin? Tämä kotikenneli olisi tunnin ajomatkan päässä.

        Kiitos asiallisista vastauksista.


      • roosa
        shelttix2 kirjoitti:

        Otin jo aiemmin yhteyttä kennelliittoon ja sain sieltä samantapaisen sopimuspohjan kuin kasvattajalta. Kysyinkin teiltä lähinnä omia kokemuksia.

        Koira oli muuten aiemmin sijoituksessa, mutta halusimme sen omaksemme. Nyt on kuitenkin tarkoitus teettää pennut seuraavasta juoksusta ja leikkauttaa sen jälkeen molemmat narttumme.

        Kasvattajan saldo on helposti /- 0 ja voi mennä tappiollekin, jos narttu jää tyhjäksi, pentuja on vähemmän kuin neljä tai pentue ei ole niin laadukas kuin odotetaan.

        Kaikessa on riskinsä. Koira voi myös menehtyä synnytykseen. Siitäkin sovitaan etukäteen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä töistä pariksi kuukaudeksi kotiin hoitamaan pentuja vaikka haluaisi. Luotan kokeneeseen kasvattajaan. On hänellä sentään 15 vuoden kokemus.

        Kuinka aikaisin kasvattaja on ottanut koiranne ennen synnytystä luokseen? Tämä haluaisi hakea sen noin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, vaikka ensin oli puhe parista viikosta. Kuinka kauan koiranne on hoitanut pentuja? Onko se imettänyt ne n.6 viikkoiseksi?

        Entä kuinka usein olette käyneet katsomassa kasvattajalla ollutta koiraanne? Miten se on siihen reagoinut? Hämmentynyt kenties kun ei pääsekään mukaan kotiin? Tämä kotikenneli olisi tunnin ajomatkan päässä.

        Kiitos asiallisista vastauksista.

        Minulla ei ole kokemusta vuokraamisesta. En pitäisi pahan, vaikka kasv. ottaisi koiran luokseen kolme viikkoa ennen synnnytystä. Koira ehtii kotiutua ja kasvattajalla on mahdollisuus seurata tiineyden edistymistä.
        Omat narttuni ovat imettäneet seitsemän viikkoa. Tosin viimeisenä viikkoina "pitkin hampain" kun pennuilla on jo terävät hampaat.
        Yleensä emolle ovat ne pennut niin tärkeät, että se suojelee niitä viimeiseen asti. Saattaa olla hämmentynyt kun menet käymään, mutta varmasti haluaa hoitaa pentujansa siihen seitsemään, kahdeksaan viikkoon.


    • Anonyymi

      Oma koira on juurikin menossa vuokraukseen. En näe mitään laitonta asiassa. Olen erittäin tyytyväinen että kasvattaja hoitaa koko homman. En edes tahtoisi kotiini pennutusta,puhumattakaan niiden lääkäreissä käyntireissuja ym ym...Hyviä,terveitä koiria kannattaa ehdottomasti käyttää jalostukseen ! Ja jos vielä joku hoitaa koko ruletin,niin hyvä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe