Kovasti mietin uskallanko jättää 5kk ikäistä lasta vieraalle hoitajalle päiväksi hoitoon (klo 8-20 väliseksi ajaksi).
Pullosta saa maitonsa jne.
Jättäisittekö 5kk ikäisen
27
2284
Vastaukset
- jättäisin
jos pullosta juo eikä enään "kiinni" äidissä.
Itse jätän 4kk vauvan yöhotoon kun lähden itse rimpsalle ekaa kertaa synnytyksen jälkeen.- alkup.
Mielestäni yöhoitoon olisi helpompi jättää, kuin koko päiväksi...... Yöllähän vauva kuitenkin nukkuu suurimman osan ajasta.
Mutta kiitos sinulle vastauksesta. Hieman rohkaistuneemmaksi tästä tulin =0)
- Äiti39
Siinähän se tulikin. En siis jättäisi.
- hoitajalle
Niin itse en jättäisi vieraalle hoitoon,mutta sukulaiselle kyllä. Meillä on tyttö ollu mummolla hoidossa kun me vanhemmat haluamme hieman irrotella tai käydä pitemmillä kauppareissuilla,kun ei tyttö viihdy hyvin pitkään kaupassa.
- alkup.
mummoa tässä tällä vieraalla.
- äiti ja mummo
alkup. kirjoitti:
mummoa tässä tällä vieraalla.
niin miksi et voisi jättää? Onhan mummo varmaan hoitanut yms. lasta aiemminkin vaikka olet ollut läsnä - vai. Ja jos itse luotat ja mummo itse katsoo pärjäävänsä ( ikä yms).
Itse olen saanut olla lapsen vahtina nuorimmillaan n. 1 kk.n ikäiselle. Samoin itse sain aikoinaan lastenoito apua omalta äidiltäni. Itsekin jaksat paremmin kun välillä saat etäisyyttä.
- jättää....
Kyllä mun sydäntäni riipaisisi enkä hennoisi jättää, kyllähän se pieni järkyttyy moisesta. Mutta onhan noita viety ennen tuon ikäsenä jo hoitopaikkoihin ym. että kyllähän siitä selviää...Tietenkin jos olisi mahdollista totutella pikkuhiljaa tuota hoitoaikaa pidemmäksi niin se olisi kai parasta....
- luonteesta ja hoitajasta!
No tuota, tiedä tuosta "järkyttymisestä."
Aika voimakas ilmaisu. Se riippuu niin paljon vauvan luonteesta ja hoitajasta.
Itse olen jättänyt kerran hoitoon 5kk useammaksi tunniksi niin, että mummo on ollut meillä kotona hoitamassa. Oli tuttu ympäristö vauvalle ja samalla kaikki muut tykötarpeet lähettyvillä. Mummollakin olemme käyneet riittävän usein näyttäytymässä, joten ei ihan vieras hoitaja ole.
Vauvalla ei ollut mitään hätää, vaan hän oli ollut hyväntuulinen ja hymyilevä kuten ennenkin. Se siis taisinkin olla minä, jolla oli kamala ikävä! :)
Poissa olimme yhteensä n. 8-9 tuntia ja tuosta ajasta vauva oli nukkunut 4 tuntia. Käytännössä olimme poissa 5 tuntia hänen elämästään (jos ajattelee 5kk ja 5 tunnin sääntöä).
Mielestäni joskus voi mummokin hoitaa ja äidin ja isän käydä tuulettumassa, ei kuitenkaan joka viikonloppu. Mutta eipä olisi sellaiseen tarvettakaan.
- Ruusula
hoitoon noin pitkäksi aikaa. Korkeintaan 4 tunniksi. Edes isälle. Saattaa tulla äitiä ikävä, vaikka se pahin eroahdistus onkin vielä edessäpäin. Itse suosin sitä, että on lapsen saatavilla mahd paljon.
- evian
Siis ihanko tosissasi olet, ettei lapsen ISÄ osaa/voi hoitaa omaa lastaan kerralla neljää tuntia enempää!!?? Eikai olekaan mikään ihme, että lapsi vierastaa ihmisiä jos edes oma isä ei saa lasta hoitaa.. *huh* mitä paskaa, sanon minä!
- sosiaalinen
evian kirjoitti:
Siis ihanko tosissasi olet, ettei lapsen ISÄ osaa/voi hoitaa omaa lastaan kerralla neljää tuntia enempää!!?? Eikai olekaan mikään ihme, että lapsi vierastaa ihmisiä jos edes oma isä ei saa lasta hoitaa.. *huh* mitä paskaa, sanon minä!
Sama pisti silmään. Kyllä on outoa, jos lapsen ISÄ ei edes voi hoitaa lasta neljää tuntia enempää..... hohhoh!!
Teet lapsellesi karhunpalveluksen. - äiti ja mummo
sosiaalinen kirjoitti:
Sama pisti silmään. Kyllä on outoa, jos lapsen ISÄ ei edes voi hoitaa lasta neljää tuntia enempää..... hohhoh!!
Teet lapsellesi karhunpalveluksen.kyseisessä tapauksessa taitaa ongelma olla äiti / äidillä ei vauvalla
- mieleen,
evian kirjoitti:
että isä ei välttämättä halua jäädä lapsen kanssa pitkäksi aikaa kaksistaan!? Eli ei syy ole aina siinä, etteikö äiti haluaisi jättää. Minä esimerkiksi en voi jättää vauvaa isän hoitoon ruokakaupassa käyntiä pidemmäksi aikaa, koska isä ei kestä kuunnella vauvan itkua/kitinää. Kun haluan mennä pidemmäksiaikaa kaupungille, vien vauvan siskolleni hoitoon.
- peppi
riippuu ihan sinusta itsestä ja tietysti vauvasta. Meillä oli vauva hoidossa mummillaan kokonaisen vuorokauden tuossa vajaan 5 kk iässä. Hyvin oli kaikki mennyt, vaikka kyllähän mulla ikävä sitä ipanaa oli.
Annoin mummille tarkat ohjeet syömis-ja nukkumisrutiineista ym. eikä mitään ongelmia tullut. Vauva oli hyväntuulinen ja tyytyväinen ollut koko ajan. - mummon hoivissa
Riippuu varmaankin vähän vauvan luonteesta ja hoitajasta. Meillä on tyytyväinen vauva ollut pienen ikänsä.
Vauva oli vajaan 5 kk iässä hoidossa noin 9-10 tuntia, (josta nukkui neljä). Tuolloin vauvaa hoiti mummo meillä kotona, jolloin oli myös tuttu turvallinen ympäristö. Kuten myös, tarkat ohjeet annoin vauvan rutiineista ja hyvin meni. Vauva oli ollut iloinen itsensä koko ajan. Itselläni oli tosin vähän väliä kova ikävä :)
Täytyyhän sitä joskus saada vanhempienkin tuulettua. Näin sanottiin neuvolassa! - alkup.
Kyllä taidan nyt tohtia jättää lapseni mummon hoiviin.
Ikävä on silti nyt jo!! - olen
jättänyt anopille vauvan aluksi tunniksi sitten kahdeksi jo 3vko:n ikäisestä. Meillä on ollut tapana että hän soittaa ja kysyy että eikö minulla olisi jotain asioita että hän voi hoitaa vauvaa. Nyt kun vauva on 5kk olen ollut mm. teatterissa 3-4h ja kaikki on mennyt ihan hyvin.
Minusta homma on toiminut todella hyvin ja heistä on tullut erittäin läheiset. En voi kieltää häneltä myöskään että hän ei saisi olla ainoan lapsenlapsensa kanssa.
Itse luotan siihen että isovanhempana hän kyllä osaa hoitaa lapsenlastaan ja haluan että heistä tulee läheiset. Se ei ole minulta pois jos vauva saa rakkautta ja läheisyyttä muualtakin kuin omilta vanhemmiltaan..
Olen käynyt vapaahetkinä mm. kampaajalla ja hieronnassa.. - Mummoni muni mun mammani
Ihmettelen osan tämän ketjun vastaajien sisälukutaitoa. Kysyttiin vieraalle (sekin muuttui lopulta tutuksi, kaiketi...) hoitoon jättämisestä klo 8-20. Siis 12 tuntia! On ihan eri asia käydä teatterissa 3-4 tuntia tai hieman "tuulettumassa" kuin jättää pieni vauva (kyllä, viisikuukautinen on vielä pieni) hoitoon 12 tunniksi. En tosiaan jättäisi. Sitä paitsi on ihan sama, annatteko mummoille ohjeita. He kun hekottavat partaansa ja hoitavat ihan omien oppiensa mukaan kersojanne. Lupaavat kyllä noudattaa ohjeita, mutta se on vain siksi, että uskaltaisitte jättää hoitoon. Olisittepa vain kärpäsenä katossa näkemässä... ;)
- niin huonoja :D
tietysti eikö niin... moukkia mokomat. Tyhmiäkin vielä, kun eivät ymmärrä mistään mitään. Ethän se sinä niin tekisi koskaan ja tiedät tietenkin muidenkin vauvoista kaiken. Vauvan äitihän ei omaa herkkyyttä tuntea lastaan ollenkaan... justjust.
Alkuperäinen tarkoitti vieraalla nimenomaan mummoa, vaikkei sitä heti ensimmäisessä viestissään sanonut. Osaatko lukea?
Onkos joku väittänyt että 5kk olisi jo iso? Alkuperäinenhän nimenomaan pohti kysymystä, voiko sen ikäistä jättää vielä hoitoon.
Omani on ollut joskus hoidossa mummolla 9 tuntia, joka ei nyt ihan kamalasti eroa siitä 12 tunnista (tuostakin kai vauva nukkuu osan). Jokainen ihminen hoitaa tietenkin hieman omalla tyylillään, mutta meillä ainakin mummo piti mielellään rutiineista kiinni, joten äläpä yleistä... ;)
Minkäs ikäinen vauva itselläsi on?
Tsemppiä alkuperäiselle ja koetahan pitää hauskaa, kun saat välillä vähän vapaata! :) - evian
Mitenkäs vinksallaan sinun pääsi on, kun kerta mummot ei osaa lapsia hoitaa.. Eikös jokainen mummo ole itsekin äiti, ja useimmiten lapsista on kasvanut ihan vastuuntuntoisia aikuisia ;)
- hih hih
tervetuloa mummolaan, lapset hemmotellaan piloille odotettaessasi.
- alkup.
hih hih kirjoitti:
tervetuloa mummolaan, lapset hemmotellaan piloille odotettaessasi.
Kiitos taas vastauksistanne!
Ajattelin että otan vauvalle hoitoon mukaan tutun (äidin, vauvan) tuoksuisen harson jota voi sitten nuuhutella jos ikävä iskee.
Ohjeistan myös mummoa laulamaan tuttua rauhoittelulaulua pienelle. Eiköhän se tästä järjesty. Jänskättää kyllä ihan hirmusti.
Tuosta hemmottelusta, että kyllä mun mielestä mummo saakin vähän hemmotella lapsenlapsiaan. Sehän on sitten aina sellainen elämys se mummolaan meno lapsille kun tietävät että mummo antaa jätskiä ja että siellä ei välttämättä ole niin tiukkoja sääntöjä kuin kotona :) - tyttö tuollainen
alkup. kirjoitti:
Kiitos taas vastauksistanne!
Ajattelin että otan vauvalle hoitoon mukaan tutun (äidin, vauvan) tuoksuisen harson jota voi sitten nuuhutella jos ikävä iskee.
Ohjeistan myös mummoa laulamaan tuttua rauhoittelulaulua pienelle. Eiköhän se tästä järjesty. Jänskättää kyllä ihan hirmusti.
Tuosta hemmottelusta, että kyllä mun mielestä mummo saakin vähän hemmotella lapsenlapsiaan. Sehän on sitten aina sellainen elämys se mummolaan meno lapsille kun tietävät että mummo antaa jätskiä ja että siellä ei välttämättä ole niin tiukkoja sääntöjä kuin kotona :)Mun pitäs kanssa jättää meidän 5kk tyttö hoitoon päiväks, kun mennään kaverin häihin.
Iik, jännittää, vaikka oma äiti on kasvattanut 7 lasta. :) Noh uskon sen selviävän ja tytön kanssa.
Tsemppiä sulle kanssa! :) - ihmettelijämummo
tyttö tuollainen kirjoitti:
Mun pitäs kanssa jättää meidän 5kk tyttö hoitoon päiväks, kun mennään kaverin häihin.
Iik, jännittää, vaikka oma äiti on kasvattanut 7 lasta. :) Noh uskon sen selviävän ja tytön kanssa.
Tsemppiä sulle kanssa! :)on aina niin hermona moisesta asiasta. Eivät kylläkään omat tyttäreni lastensa kanssa. Tottakai voi jättää jo aika pienenä turvallisen mummon hoiviin, johon on tottunut kaiken aikaa lähes päivittäin, ainakin viikottain.
Hoidin pieniä kaksosia jo parin kuukauden iässä usieta tunteja, öitäkin. Luovuutta kysyy äkikseltään, on näet melkomoista rumbaa se pullosirkus :) Suurin huoli etteivät kovin yhtäaikaa ala parkumaan.
Onko se joku meriitti päivystää koko ajan oman lapsen vierellä vai ettekö tosiaan luota kehenkään muihin? Vaiko liian riippuvaisia itse olette tai liian tietäväisiä, miten vauvaa pitäisi hoitaa. Kovin ovat ristiriitaisia monet hoitosusitukset. Kokemuksella ja maalaisjärjellä olisi paljon tilausta ja käyttöä. Jotenkin todellisuudesta vieraantuneilta monien kommentit vaikuttavat.
Rakkaus lapseen ja hänen tarpeidensa hyvä havainnointi mielestäni tärkeimpiä, eivät kaikenmaailman netistä poimitut ohjeet. - ihana..
ihmettelijämummo kirjoitti:
on aina niin hermona moisesta asiasta. Eivät kylläkään omat tyttäreni lastensa kanssa. Tottakai voi jättää jo aika pienenä turvallisen mummon hoiviin, johon on tottunut kaiken aikaa lähes päivittäin, ainakin viikottain.
Hoidin pieniä kaksosia jo parin kuukauden iässä usieta tunteja, öitäkin. Luovuutta kysyy äkikseltään, on näet melkomoista rumbaa se pullosirkus :) Suurin huoli etteivät kovin yhtäaikaa ala parkumaan.
Onko se joku meriitti päivystää koko ajan oman lapsen vierellä vai ettekö tosiaan luota kehenkään muihin? Vaiko liian riippuvaisia itse olette tai liian tietäväisiä, miten vauvaa pitäisi hoitaa. Kovin ovat ristiriitaisia monet hoitosusitukset. Kokemuksella ja maalaisjärjellä olisi paljon tilausta ja käyttöä. Jotenkin todellisuudesta vieraantuneilta monien kommentit vaikuttavat.
Rakkaus lapseen ja hänen tarpeidensa hyvä havainnointi mielestäni tärkeimpiä, eivät kaikenmaailman netistä poimitut ohjeet.teksti :) Olen täysin samaa mieltä kanssasi!!! Oli pakko lukea oikein kahteen kertaan ja ajatuksella tuo... =))) halauksia!
terv. 4 kk pojan äiti, joka mieluusti ja luottaen jättää poikansa mummun hoitoon (ja mummu tykkää :))
- werty82
älkää herran jestas sentään nyt ruetko tappelemaan.!!!!!!!!!!!!!!!
- muikumaukunen
kenellekkään,koska tyttäreni vierastaa kovasti,ei ees oman mummonsa syliin suostu...huoh..raskasta on kun meidän poika ei tuossa iässä vierastanut ketään,vanhempana kyllä siitäkin eestä.Mutta jos ei lapsesi vierasta,niin kyllä voisin jättää jos on hyvä syy:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917485- 373977
- 453520
- 2362814
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402662- 452492
- 1322401
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292289Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202248- 451972