25 v vanha ompelukone

merkiltään mica

Sain 25-vuotta vanhan Mica-merkkisen ompelukoneen ja yllättäen sen kanssa tuli vähän ogelmaa. Kaikki valintanapit pitäisi olla kohdallaan suoran ompeluun, mutta sitä suoraa ei kuitenkaan tule. Päälle tulee suorantyyppistä, tiheää ommelta ja alle solmumaista kuviota. Osaako joku sanoa onko tälläinen vika korjattavissa ja kannattaako tälläistä vikaa lähteä korjaamaan? Vanhat koneet ovat kuulemma niitä parhaita ja tämäkin on kunnon "metallinen" peli ja painaa kohtalaisesti.

Varmaan jonkulainen käyttöönotto-huoltokin olisi hyvä tehdä. Lie milloin kone ollut viimeksi käytössä. Kertokaas viisaammat mitä tämmöiselle vanhalle kapistukselle tekisitte? Voiko huoltaa jotenkin itse? Ja jos kannattaa viedä ammattilaiselle, niin paljonko tuo tulisi maksamaan. Noin. Kiitos!

8

2071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla että

siinä on langan kireydet väärin säädetty..sääteleppä niitä.Hyvä varmaan huollossa käyttää ,öjytä paikat ja putsata sisuskalut.Ei niitä oikein itse voi tehdä.Liika öljykin on pahasta jos on väärässä paikassa-kokemusta löytyy-.Paikkakunnasta vähän hinta varmaan riippuu..kannattaa ottaa kone näytille ,korjaaja tekee hinta arvion.Luulisin että 100euron pintaa korjaus maksaa.

• aloittaja

Kiitos avustasi! Katotaan saanko sille mitään itse tehtyä. :)

• hsik hsak

koneen kykenee itsekin putsaileen kun on näppärä ja osaa käyttää ruuvaria. Piintyneimmät pölyt saa lähteen tietysti erikoisaineella joka on tarkoitettu elektroniikka laitteiden puhdistukseen ja loput lähtee paine-ilmalla sitäkin saa kaupasta purkissa. Niissä purkeissa on mukana myös pikkusuutin sitä kannattaa käyttää jotta saa ilmat/aineet oikeisiin kohtiin.

Öljäminenkään ei ole vaikeata, kunhan ottaa riittävästi 'testaus' kangasta, ja raksuttaa koneella ensin ilman lankoja ja sitten lankojen kanssa, ja kun 'tikki' kuulostaa hyvältä ala sääteleen lankojen kireyksiä.

On vaan sellainen totuus että parhaiten koneensa tuntee kun sen itse rassaa, oppii kuulemaan jo äänestä mikä on vialla ja sillai, sit on tietysti eri juttu jos perheessä sattuu asuun mekaanikkoleijona joka syvästi loukkaantuu jos ei pyydetä konetta rassaamaan, meitä on niin moneen...

• varmistaa

puolan pyörimissuunta puolakotelossa.. joissain vanhoissa koneissa puola laitetaan päinvastoin näihin nykykoneisiin nähden..

• 30 v. vanhan Fintikin

ja käytin perushuollossa. Maksoi muutaman kympin.

• lähti

huoltoon! Korjaaja kattoo sen läpi ja ilmoittelee sitten saadaanko tuosta vielä peliä. Ompeluliikkeen myyjä epäili että kone on vain todella kuiva ja pölyinen. Silloin kuulemma monesti tulee tuollaista solmumaista jälkeä. Kunpa tulisi kuntoon!:)

• Jatta63v

Minä ompelen yli 30 v vanhalla Micalla. Metallinen, kevyt ja kestävä kone. Nyt kuitenkin taidan käyttää sen huollossa, koska aijon rueta ompelemaan enemmän kuin viime vuosina.

• Anonyymi

Mitä neuloja vanhaan Micaan kannattaa ostaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5327
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3612
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2106
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1921
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      33
      1854
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1813
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1663
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19