25 v vanha ompelukone

merkiltään mica

Sain 25-vuotta vanhan Mica-merkkisen ompelukoneen ja yllättäen sen kanssa tuli vähän ogelmaa. Kaikki valintanapit pitäisi olla kohdallaan suoran ompeluun, mutta sitä suoraa ei kuitenkaan tule. Päälle tulee suorantyyppistä, tiheää ommelta ja alle solmumaista kuviota. Osaako joku sanoa onko tälläinen vika korjattavissa ja kannattaako tälläistä vikaa lähteä korjaamaan? Vanhat koneet ovat kuulemma niitä parhaita ja tämäkin on kunnon "metallinen" peli ja painaa kohtalaisesti.

Varmaan jonkulainen käyttöönotto-huoltokin olisi hyvä tehdä. Lie milloin kone ollut viimeksi käytössä. Kertokaas viisaammat mitä tämmöiselle vanhalle kapistukselle tekisitte? Voiko huoltaa jotenkin itse? Ja jos kannattaa viedä ammattilaiselle, niin paljonko tuo tulisi maksamaan. Noin. Kiitos!

8

1998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla että

      siinä on langan kireydet väärin säädetty..sääteleppä niitä.Hyvä varmaan huollossa käyttää ,öjytä paikat ja putsata sisuskalut.Ei niitä oikein itse voi tehdä.Liika öljykin on pahasta jos on väärässä paikassa-kokemusta löytyy-.Paikkakunnasta vähän hinta varmaan riippuu..kannattaa ottaa kone näytille ,korjaaja tekee hinta arvion.Luulisin että 100euron pintaa korjaus maksaa.

      • aloittaja

        Kiitos avustasi! Katotaan saanko sille mitään itse tehtyä. :)


      • hsik hsak

        koneen kykenee itsekin putsaileen kun on näppärä ja osaa käyttää ruuvaria. Piintyneimmät pölyt saa lähteen tietysti erikoisaineella joka on tarkoitettu elektroniikka laitteiden puhdistukseen ja loput lähtee paine-ilmalla sitäkin saa kaupasta purkissa. Niissä purkeissa on mukana myös pikkusuutin sitä kannattaa käyttää jotta saa ilmat/aineet oikeisiin kohtiin.

        Öljäminenkään ei ole vaikeata, kunhan ottaa riittävästi 'testaus' kangasta, ja raksuttaa koneella ensin ilman lankoja ja sitten lankojen kanssa, ja kun 'tikki' kuulostaa hyvältä ala sääteleen lankojen kireyksiä.

        On vaan sellainen totuus että parhaiten koneensa tuntee kun sen itse rassaa, oppii kuulemaan jo äänestä mikä on vialla ja sillai, sit on tietysti eri juttu jos perheessä sattuu asuun mekaanikkoleijona joka syvästi loukkaantuu jos ei pyydetä konetta rassaamaan, meitä on niin moneen...


    • varmistaa

      puolan pyörimissuunta puolakotelossa.. joissain vanhoissa koneissa puola laitetaan päinvastoin näihin nykykoneisiin nähden..

    • 30 v. vanhan Fintikin

      ja käytin perushuollossa. Maksoi muutaman kympin.

    • lähti

      huoltoon! Korjaaja kattoo sen läpi ja ilmoittelee sitten saadaanko tuosta vielä peliä. Ompeluliikkeen myyjä epäili että kone on vain todella kuiva ja pölyinen. Silloin kuulemma monesti tulee tuollaista solmumaista jälkeä. Kunpa tulisi kuntoon!:)

    • Jatta63v

      Minä ompelen yli 30 v vanhalla Micalla. Metallinen, kevyt ja kestävä kone. Nyt kuitenkin taidan käyttää sen huollossa, koska aijon rueta ompelemaan enemmän kuin viime vuosina.

      • Anonyymi

        Mitä neuloja vanhaan Micaan kannattaa ostaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe