Meillä pieni ja vanha (n.5v) astianpesukone joka on Rosenlew passeli 50. vika ilmenee niin että se alkaa itsekseen pitämään meteliä, yleensä yöllä, eikä tottele ohjelmakiekon säätöä, eikä luukun aukaisu merkkaa mitään, töpseli pois seinästä ei muuten lakkaa. Vika mennyt ohi yleensä muutaman tunnin jälkeen virran ollessa kokonaan pois, jonka jälkeen taas toiminut normaalisti. Nyt ei tämäkään näytä tehoavan.Tämä toistuu yleensä muutaman kuukauden välein, ja nyt huomasin että tyhjäyspumppu jää päälle, eli kun kaataa vettä koneen sisään pumppu tyhjentää sen pois. Missä vika..?
Tiskikone temppuilee..
6
12182
Vastaukset
- Termari
Koneen tulvasuoja on toiminut ja kytkenyt poistopumpun päälle. Koneessa siis vesivuoto, ollut jo jonkin aikaa! Tarkasta äkkiä onko tullut vesivahinköja.
- Joo..
Silmämääräisesti ulkopuolelle ei ole tullut vettä, mutta koneen sisälle ei ole tullut vielä vilkaistua. Saako tuon tulvasuojan jollain tapaa resetoitua..?
- liikaa pesuainetta?
Joo.. kirjoitti:
Silmämääräisesti ulkopuolelle ei ole tullut vettä, mutta koneen sisälle ei ole tullut vielä vilkaistua. Saako tuon tulvasuojan jollain tapaa resetoitua..?
Astianpesukoneissa pumput yms. tekniikka sijaitsee koneen pohjalla ja näiden alla on umpinainen kaukalo, joka on varustettu kaukaloon kertyvän vuotoveden tunnistavalla koholla tms. virityksellä (esim. sieni, joka vettä imiessään pehmenee ja päästää jonkin liipasimen laukeamaan).
Tähän kaukaloon on siis päässyt jostain vettä, laukaisten "hätätoimenpiteet", joihin kuuluu yleensä
- magneettiventtiili kohoon liitetty, mekaaninen ja käsin palautettava "hätäsulkuventtiili" kiinni (siltä varalta, että magn. venttiili on rikki ja päästää koneen tulvimaan)
- poistopumppu päälle, huom. tämä ei poista "konehuoneeseen" jo tulvinutta vettä!
Mistäkö vesi on sitten koneen pohjalle päässyt? Kyseessä voi olla vuoto pumpuista tai putkistoista, mutta myös niinkin yksinkertainen vika kuin liiallinen konetiskiaineen annostelu ja/tai (vaahtoavan) käsintiskausaineen joutuminen koneeseen -> runsaasti vaahtoa, joka on puskenut itsensä jostain rakosesta pesutilan ulkopuolelle ja tiivistynyt jälleen vedeksi koneen pohjalle.
Niin tai näin, nyt ei auta kuin kurkistaa konehuoneeseen (yleensä koneen sokkelista löytyy jonkinmoinen luukku), lappaa vesi pois ja palauttaa tulvasuoja. Parhaassa tapauksessa muuta ei tarvitakaan (pesuaineen annostelun korjaamisen lisäksi). - Joo..
liikaa pesuainetta? kirjoitti:
Astianpesukoneissa pumput yms. tekniikka sijaitsee koneen pohjalla ja näiden alla on umpinainen kaukalo, joka on varustettu kaukaloon kertyvän vuotoveden tunnistavalla koholla tms. virityksellä (esim. sieni, joka vettä imiessään pehmenee ja päästää jonkin liipasimen laukeamaan).
Tähän kaukaloon on siis päässyt jostain vettä, laukaisten "hätätoimenpiteet", joihin kuuluu yleensä
- magneettiventtiili kohoon liitetty, mekaaninen ja käsin palautettava "hätäsulkuventtiili" kiinni (siltä varalta, että magn. venttiili on rikki ja päästää koneen tulvimaan)
- poistopumppu päälle, huom. tämä ei poista "konehuoneeseen" jo tulvinutta vettä!
Mistäkö vesi on sitten koneen pohjalle päässyt? Kyseessä voi olla vuoto pumpuista tai putkistoista, mutta myös niinkin yksinkertainen vika kuin liiallinen konetiskiaineen annostelu ja/tai (vaahtoavan) käsintiskausaineen joutuminen koneeseen -> runsaasti vaahtoa, joka on puskenut itsensä jostain rakosesta pesutilan ulkopuolelle ja tiivistynyt jälleen vedeksi koneen pohjalle.
Niin tai näin, nyt ei auta kuin kurkistaa konehuoneeseen (yleensä koneen sokkelista löytyy jonkinmoinen luukku), lappaa vesi pois ja palauttaa tulvasuoja. Parhaassa tapauksessa muuta ei tarvitakaan (pesuaineen annostelun korjaamisen lisäksi).Kurkkasin koneen taakse josta löytyi pohja-altaan jonkinlainen ulokekaukalo ja kun konetta kallisti taaksepäin niin sinne ilmaantui vähäinen määrä vettä jonka kuivasin pois. Vedessä tuntui olevan pesuainetta seassa, eli on ilmeisesti tulvinut tai jokin poistoputken liitos vuotaa. Pesuainetta on käytetty normimäärä (pesuainekaukalo kannessa), mutta sitten löytyi iittalan laseista irroneita logoja erinäinen määrä ja niiden liima takeroa teräs-sihdistä joten voipi johtua myös niistä. Nyt kone taas toimii ihan normaalisti eli häiriö syy löytyi.. Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille :)
- tepa vaan
joo mulla näky olevan toi viemäriputki tukossa joka aiheutti sen et pumppu jäi päälle kun vesi minkä se poisti niin tuli koneeseen takas
- Anssiman
Kiitos vinkeistä, tiedänkin jo mitä minulle kävi...
Lavuaarin viemäri, johon tiskikoneen poisto kytkeytyy oli tukossa, siitä seurasi vinoon asennetun hajulukon (syytän rakentajaa) ja liitokselta alas viettävän poistoputken (syytän itseäni) takia, että lavuaarista pois valunut vesi valui hiljalleen sisään pesukoneeseen ja yli äyräiden.
Ryhdynkin sitten konetta purkamaan ja kuivaamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760