Moottorin häiriövalon syttymisessä tyyppivika?

KIL

Useampi on jo havainnut Golfissa tosiseikan, että auton ajotietokoneen häiriömerkkivalo syttyy, takajarru polttimen palettua.

Jarruvalon poltinta vaihtamalla vika poistuu ja ajotietokoneen häiriömerkkivalo sammuu. Katsastuksen vuoksi ajotietokoneen muisti on kuitenkin aina käytävä huollossa nollaamassa.

Muilla vastaavia kokemuksia?

27

25960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-Mosse

      Ei se häiriövalo syty heti kun vain yksi polttimo on palanut, vaan vasta kun _kaikki_ jarruvalopolttimot (osassa automalleista on niitä jopa neljä kpl) ovat palaneet. Tämä olisi tavallisen käyttäjänkin pitänyt huomata ennen kuin niin pääsee käymään (harvennub kaikki polttimot palavat kerralla), eikä vain jatkaa ajelua ilman jarruvalopolttimon/-mojen vaihtoa. Omaa tyhmyyttä/laiskuutta jos ei viitsi tarkistella polttimojen toimintaa välillä ja joutuu vikakoodit nollaamaan maksusta.

      • tietäjää

        Kyllä se vaan näin on tyyppivika kyseessä. Kun jarru polttimo palaa aiheutuu siitä hetkellinen jännitepiikki joka aiheuttaa ton häiriön. Aika moinen suunnitteluvirhe kaiken puolin.


      • Kokenut
        tietäjää kirjoitti:

        Kyllä se vaan näin on tyyppivika kyseessä. Kun jarru polttimo palaa aiheutuu siitä hetkellinen jännitepiikki joka aiheuttaa ton häiriön. Aika moinen suunnitteluvirhe kaiken puolin.

        Juuh aika hankala homma, koska monissa automalleissa on vain kaksi jarruvaloa. Jarruvalojen toimivuus on tällöin tarkistettava jokaisen käynnistyksen yhteydessä jotta voi olla varma ettei vika mene auton ajotietokoneeseen. Samoin jos haluaa itse huoltaa autoa välillä ja jarruvalot eivät olekaan autotallissa paikallaan. Aika kallista puuhaa ton vian kuittaus volkswagenilla, muutaman minuutin työstä 51 euroa.


      • ex-Mosse
        tietäjää kirjoitti:

        Kyllä se vaan näin on tyyppivika kyseessä. Kun jarru polttimo palaa aiheutuu siitä hetkellinen jännitepiikki joka aiheuttaa ton häiriön. Aika moinen suunnitteluvirhe kaiken puolin.

        No hyvä jos sinä tiedät paremmin kuin meidän autot ja testerit :)

        Ei nimittäin ole jäänyt vikakoodia muuta kuin niissä autoissa joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot tai on täytynyt vaihtaa jarrupoltimen anturi sen rikkouduttua. Yksittäinen polttimon sippaaminen ei ole vikakoodia vielä aiheuttanut - ei ainakaan 'pysyvää' kuten alkuperäinen kirjoittaja mainitsi.
        Itse kun käyn noita firman autoja myös VAG-Comilla läpi (eli näkisin nuo vikakoodit jos niitä syntyisi) ja ei ole vielä tullut moista 'tyyppivikaa' vastaan :)


      • elek.suunnittelija
        ex-Mosse kirjoitti:

        No hyvä jos sinä tiedät paremmin kuin meidän autot ja testerit :)

        Ei nimittäin ole jäänyt vikakoodia muuta kuin niissä autoissa joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot tai on täytynyt vaihtaa jarrupoltimen anturi sen rikkouduttua. Yksittäinen polttimon sippaaminen ei ole vikakoodia vielä aiheuttanut - ei ainakaan 'pysyvää' kuten alkuperäinen kirjoittaja mainitsi.
        Itse kun käyn noita firman autoja myös VAG-Comilla läpi (eli näkisin nuo vikakoodit jos niitä syntyisi) ja ei ole vielä tullut moista 'tyyppivikaa' vastaan :)

        Juu ap. kirjoittajan epäilys on oikeassa. Jarruvalot, kun jostain ihmeen syystä käyttävät samaa ohjauspiiriä elektroniikassa. Lampun palettua kuormittavan piirin resistanssi muuttuu ja ajotietokone näkee avoimenpiirin jota yrittää syöttää. Siitä seurauksena vikamerkintä ajotietokoneen muistiin. Suunnitteluvirhe kyseessä, koska lampuilla tulisi olla oma ojainpiirinsä.

        Harmittava vika kaikin puolin.


      • ex-Mosse
        elek.suunnittelija kirjoitti:

        Juu ap. kirjoittajan epäilys on oikeassa. Jarruvalot, kun jostain ihmeen syystä käyttävät samaa ohjauspiiriä elektroniikassa. Lampun palettua kuormittavan piirin resistanssi muuttuu ja ajotietokone näkee avoimenpiirin jota yrittää syöttää. Siitä seurauksena vikamerkintä ajotietokoneen muistiin. Suunnitteluvirhe kyseessä, koska lampuilla tulisi olla oma ojainpiirinsä.

        Harmittava vika kaikin puolin.

        Tuo kirjoittamasi on totta sikäli, että jarruvalot ovat 'piirissä' moottorin kanssa, mutta se on vain osa siitä jarruvalojen 'piiristä' eli ne ovat toisessa 'piirissä' vielä valojen ja muun elektroniikan kanssa.

        Joku joskus selitti, että nuo on kaksinkertaisesti tehty jotta varmistutaan sen toimivuudesta, siksi se virhe tulee sekä moottorinohjaukselle että muulle elektroniikalle. Ei siis suunnitteluvirhe vaan tarkoituksella tehty noin. Eikä tuo ainakaan itseäni ole vaivannut yhdenkään VAGineen kanssa kun viitsin joskus edes hieman katsoa toimiiko autoni valot vaiko ei :)

        Uudemmat CAN väyläiset VAGineet ilmoittavat nykyisin tarkemmin jo yhden lampun palamisesta eli niissä käytetään yksittäisen polttimon resistanssia mittaamaan onko se ehjä vaiko ei. Uudemmissa siis ei pääse niin helposti käymään enää tuota kaikkien jarruvalojen polttimoiden sippaamista koska joka startissa auto pimputtaa sipanneesta polttimosta -> käyttäjä jopa tajuaa vaihtaa sen melko nopeasti :)

        Ja ajotietokone ei mitään vikoja pidä muistissa, ajotietokone on vain mittariston näyttö jossa näytetään erilaisia tietoja, mutta mitään vikamuistia siinä ei ole VW:ssä.
        Vikakoodit tallennetaan eri ohjainyksikköjen vikamuisteihin ja moottorilla on toki omansa, mutta mikään 'ajotietokone' se ei ole.


      • pasi
        ex-Mosse kirjoitti:

        Tuo kirjoittamasi on totta sikäli, että jarruvalot ovat 'piirissä' moottorin kanssa, mutta se on vain osa siitä jarruvalojen 'piiristä' eli ne ovat toisessa 'piirissä' vielä valojen ja muun elektroniikan kanssa.

        Joku joskus selitti, että nuo on kaksinkertaisesti tehty jotta varmistutaan sen toimivuudesta, siksi se virhe tulee sekä moottorinohjaukselle että muulle elektroniikalle. Ei siis suunnitteluvirhe vaan tarkoituksella tehty noin. Eikä tuo ainakaan itseäni ole vaivannut yhdenkään VAGineen kanssa kun viitsin joskus edes hieman katsoa toimiiko autoni valot vaiko ei :)

        Uudemmat CAN väyläiset VAGineet ilmoittavat nykyisin tarkemmin jo yhden lampun palamisesta eli niissä käytetään yksittäisen polttimon resistanssia mittaamaan onko se ehjä vaiko ei. Uudemmissa siis ei pääse niin helposti käymään enää tuota kaikkien jarruvalojen polttimoiden sippaamista koska joka startissa auto pimputtaa sipanneesta polttimosta -> käyttäjä jopa tajuaa vaihtaa sen melko nopeasti :)

        Ja ajotietokone ei mitään vikoja pidä muistissa, ajotietokone on vain mittariston näyttö jossa näytetään erilaisia tietoja, mutta mitään vikamuistia siinä ei ole VW:ssä.
        Vikakoodit tallennetaan eri ohjainyksikköjen vikamuisteihin ja moottorilla on toki omansa, mutta mikään 'ajotietokone' se ei ole.

        Suunnitteluvirheitä golffin elektroniikka täynnä. Milloin todellisia anturivikoja, milloin anturit oikkuilee ja välillä muuta elektroniikkaan liittyvää vikaa. Tämmöinen suunnittelu ei ole ammattilaisen käsialaa. Huollon palvelu myös suomessa todella surkeeta ja kallista.

        Vaihda autoa!


      • -Sant
        pasi kirjoitti:

        Suunnitteluvirheitä golffin elektroniikka täynnä. Milloin todellisia anturivikoja, milloin anturit oikkuilee ja välillä muuta elektroniikkaan liittyvää vikaa. Tämmöinen suunnittelu ei ole ammattilaisen käsialaa. Huollon palvelu myös suomessa todella surkeeta ja kallista.

        Vaihda autoa!

        "Joku joskus selitti, että nuo on kaksinkertaisesti tehty jotta varmistutaan sen toimivuudesta, siksi se virhe tulee sekä moottorinohjaukselle että muulle elektroniikalle. Ei siis suunnitteluvirhe vaan tarkoituksella tehty noin."

        Tossa kirjoittaja ei kyllä tiedä mistä puhuu. Suunniteluvirhe on nimittäin kyseessä. Huoltokirjassakin mainitaan, että jos merkkivalo syttyy liittyy vika moottorinohjaus järejstelmään ei valoihin. Ei ole kyse siis mistään kaksinkertaisesta varmistukseesta. Tiedonkulku ongelma myös mahdollisesti auton suunnitteluvaiheessa konsernin sisällä, koska huoltokirja ei tässä vastaa käytäntöä. Tyyppivika ja selkeä sellainen.


      • 50 €
        -Sant kirjoitti:

        "Joku joskus selitti, että nuo on kaksinkertaisesti tehty jotta varmistutaan sen toimivuudesta, siksi se virhe tulee sekä moottorinohjaukselle että muulle elektroniikalle. Ei siis suunnitteluvirhe vaan tarkoituksella tehty noin."

        Tossa kirjoittaja ei kyllä tiedä mistä puhuu. Suunniteluvirhe on nimittäin kyseessä. Huoltokirjassakin mainitaan, että jos merkkivalo syttyy liittyy vika moottorinohjaus järejstelmään ei valoihin. Ei ole kyse siis mistään kaksinkertaisesta varmistukseesta. Tiedonkulku ongelma myös mahdollisesti auton suunnitteluvaiheessa konsernin sisällä, koska huoltokirja ei tässä vastaa käytäntöä. Tyyppivika ja selkeä sellainen.

        Ainakin kallis juttu tuo polttimon palamien on,
        mutta hyvästä kannattaa maksaa.


      • 50 e
        ex-Mosse kirjoitti:

        No hyvä jos sinä tiedät paremmin kuin meidän autot ja testerit :)

        Ei nimittäin ole jäänyt vikakoodia muuta kuin niissä autoissa joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot tai on täytynyt vaihtaa jarrupoltimen anturi sen rikkouduttua. Yksittäinen polttimon sippaaminen ei ole vikakoodia vielä aiheuttanut - ei ainakaan 'pysyvää' kuten alkuperäinen kirjoittaja mainitsi.
        Itse kun käyn noita firman autoja myös VAG-Comilla läpi (eli näkisin nuo vikakoodit jos niitä syntyisi) ja ei ole vielä tullut moista 'tyyppivikaa' vastaan :)

        Ei nimittäin ole jäänyt vikakoodia muuta kuin niissä autoissa joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot
        -----------------------------------

        Ei vw jää useinkaan vikakoodia häiriöistä,
        ei jää siitäkään,
        kun öljy hivenen vaahtoutuu,
        tulee hieman kuplia,
        ja öljynpaine laskee hetkesi ja öljynkeltainen varoitusvalo syttyy.
        Ei jää vikakoodia, ei kymmenestä kerrastakaan.

        Ei ollut meilläkään toisella keralla vikakoodia yhden lampun palamisesta, vaikka häiriövalo paloi huoltoon mennessä.

        Edellisellä kerralla oli vikakoodi, kun olin katsastuksessa,
        leimaa ei heti tullut.

        ne on nykyautot tämänlaisia.


      • Jarkko
        50 e kirjoitti:

        Ei nimittäin ole jäänyt vikakoodia muuta kuin niissä autoissa joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot
        -----------------------------------

        Ei vw jää useinkaan vikakoodia häiriöistä,
        ei jää siitäkään,
        kun öljy hivenen vaahtoutuu,
        tulee hieman kuplia,
        ja öljynpaine laskee hetkesi ja öljynkeltainen varoitusvalo syttyy.
        Ei jää vikakoodia, ei kymmenestä kerrastakaan.

        Ei ollut meilläkään toisella keralla vikakoodia yhden lampun palamisesta, vaikka häiriövalo paloi huoltoon mennessä.

        Edellisellä kerralla oli vikakoodi, kun olin katsastuksessa,
        leimaa ei heti tullut.

        ne on nykyautot tämänlaisia.

        Juu silloin, kun molemmat jarrupolttimot ovat palaneet. Vikamerkintä menee muistiin.


      • samiha
        Jarkko kirjoitti:

        Juu silloin, kun molemmat jarrupolttimot ovat palaneet. Vikamerkintä menee muistiin.

        Joo ei ole tarkoituksella kyllä noin tehty. Tämmöisistä asioista olisi kyllä silloin selvät merkinnät ja huomautukset huoltokirjoissa.


      • ex-Mosse
        -Sant kirjoitti:

        "Joku joskus selitti, että nuo on kaksinkertaisesti tehty jotta varmistutaan sen toimivuudesta, siksi se virhe tulee sekä moottorinohjaukselle että muulle elektroniikalle. Ei siis suunnitteluvirhe vaan tarkoituksella tehty noin."

        Tossa kirjoittaja ei kyllä tiedä mistä puhuu. Suunniteluvirhe on nimittäin kyseessä. Huoltokirjassakin mainitaan, että jos merkkivalo syttyy liittyy vika moottorinohjaus järejstelmään ei valoihin. Ei ole kyse siis mistään kaksinkertaisesta varmistukseesta. Tiedonkulku ongelma myös mahdollisesti auton suunnitteluvaiheessa konsernin sisällä, koska huoltokirja ei tässä vastaa käytäntöä. Tyyppivika ja selkeä sellainen.

        Noin se menee kuten jo aiemmin kirjoitin eli jarruvalo katkaisijan (jarrupolkimen juuressa) rikkoutuminenkin ilmoitetaan moottorin häiriövalolla ja tämä siksi, että se on se toinen varmistus tuossa 'tarkistuspiirissä'.

        Vika tulee moottorin ohjauksesta myös koska jarrut ovat oleellinen osa moottorin ohjausta kun autoissa nykyisin on MSR, ASR, EDS, ESP yms. Myös cruise tarvitsee tuon tiedon toimiiko 'jarrupiiri' vaiko ei, on oleellista että cruise menee pois päältä kun jarruja painaa ja jos esim. jarruvalokatkaisija ei toimi niin cruise ei mene pois päältä jarrua painettaessa.

        Ei sinun minua tarvitse uskoa, käy kysymässä sama VW:tä huoltavasta huollosta niin etköhän saa ihan saman vastauksen.

        Niin ja kun puhutaan tyyppiviasta niin kyseessä pitäisi olla oikea vika, sitähän tuo ei edes ole, joten miten voisi olla ns. tyyppivika. Vikakoodia kun ei tule jos käyttäjä viitsii huomata vaihtaa ne jarruvalot ennen kuin ne kaikki polttimot sippaavat - vikakoodi tulee vain käyttäjän laiskuuden seurauksena.

        Tosin itse muistelisin, että tuo vika kyllä lähtee vikamuistista, eikä jää sinne 'pysyvästi'. Firman Golperossa kun oli tuo jarruvalon katkaisija rikki niin sen vikakoodi kyllä hävisi muistista ilman nollaustakin - tosin vikakoodi on eri, mutta lopputulos on sama eli moottorin ohjauksen vikavalo siitäkin syttyy.


      • se on!
        tietäjää kirjoitti:

        Kyllä se vaan näin on tyyppivika kyseessä. Kun jarru polttimo palaa aiheutuu siitä hetkellinen jännitepiikki joka aiheuttaa ton häiriön. Aika moinen suunnitteluvirhe kaiken puolin.

        Kyllä se on ihan tarkoituksellinen ominaisuus eikä mikään suunnitteluvirhe.
        Mietipä missä niitä autoja tehdään ja pääasiassa käytetään. Saksan autobahnilla toimivien jarruvalojen merkitys korostuu. Vapaat vauhdit, mutta tökkivä liikenne vaatii jarruja ja niiden käytöstä tarpeeksi selvää informaatiota tai ruumiita tulee.
        Tuon häiriövalon syttyminen pitäisi aiheuttaa piipahtamisen huoltoon ja sitä kautta tärkeän turvallisuuteen liittyvän vian korjaamisen. Tavallisimman häiriövalon syttymissyyn tietävä tietysti tarkastaa ensimmäiseksi jarruvalon ja vaihtaa palaneen polttimon itse, säästääpä samalla tukun eurojakin.


      • -autoilija
        se on! kirjoitti:

        Kyllä se on ihan tarkoituksellinen ominaisuus eikä mikään suunnitteluvirhe.
        Mietipä missä niitä autoja tehdään ja pääasiassa käytetään. Saksan autobahnilla toimivien jarruvalojen merkitys korostuu. Vapaat vauhdit, mutta tökkivä liikenne vaatii jarruja ja niiden käytöstä tarpeeksi selvää informaatiota tai ruumiita tulee.
        Tuon häiriövalon syttyminen pitäisi aiheuttaa piipahtamisen huoltoon ja sitä kautta tärkeän turvallisuuteen liittyvän vian korjaamisen. Tavallisimman häiriövalon syttymissyyn tietävä tietysti tarkastaa ensimmäiseksi jarruvalon ja vaihtaa palaneen polttimon itse, säästääpä samalla tukun eurojakin.

        Johan täällä VAG-konsernissa mennään pitkälle näissä ominaisuuksissa. Samaa kuin auton tielle jättökin on ominaisuus siinä merkityksessä, että kuski saa hiukan kuntoilua. HAH! Tässä mennään nyt siis pitkälle ja kovaa. Liian kovaa.

        Kyseessä on selvä VAG-konsernin suunnitteluvirhe. Tälläisistä asioista on aina selvät merkinnät huoltokirjoissa jos ominaisuudesta on kyse. Ei ole mitään syytä miksi vikamuistiin pitäisi jäädä merkintä siitä, että jarrupolttimot ovat palaneet. Tähän ei vaikuta edes Saksan moottoritiet.


      • myös.
        ex-Mosse kirjoitti:

        No hyvä jos sinä tiedät paremmin kuin meidän autot ja testerit :)

        Ei nimittäin ole jäänyt vikakoodia muuta kuin niissä autoissa joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot tai on täytynyt vaihtaa jarrupoltimen anturi sen rikkouduttua. Yksittäinen polttimon sippaaminen ei ole vikakoodia vielä aiheuttanut - ei ainakaan 'pysyvää' kuten alkuperäinen kirjoittaja mainitsi.
        Itse kun käyn noita firman autoja myös VAG-Comilla läpi (eli näkisin nuo vikakoodit jos niitä syntyisi) ja ei ole vielä tullut moista 'tyyppivikaa' vastaan :)

        "joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot "

        jää vikakoodi myös,
        jos jarruvalon katkaisija on toiminut jollain kerralla viallisesti.

        Meillä vasta kolmannella kerralla,
        1,5 vuoden kuluttua,
        löydettiin vika,
        jarrukatkaisin.


      • ex-Mosse
        myös. kirjoitti:

        "joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot "

        jää vikakoodi myös,
        jos jarruvalon katkaisija on toiminut jollain kerralla viallisesti.

        Meillä vasta kolmannella kerralla,
        1,5 vuoden kuluttua,
        löydettiin vika,
        jarrukatkaisin.

        Juu jää toinen vikakoodi silloin kun katkaisija on rikki, mutta vastaukseni tuossa olikin siihen kun aiemmat kirjoittajat antoivat ymmärtää yhdenkin palaneen polttimon aiheuttavan vikakoodia.

        Jos katsot myöhempiä kirjoituksini tuossa rimpsussa niin siellä kyllä mainitaan tämä katkaisijakin.


      • katkaisijan
        ex-Mosse kirjoitti:

        Juu jää toinen vikakoodi silloin kun katkaisija on rikki, mutta vastaukseni tuossa olikin siihen kun aiemmat kirjoittajat antoivat ymmärtää yhdenkin palaneen polttimon aiheuttavan vikakoodia.

        Jos katsot myöhempiä kirjoituksini tuossa rimpsussa niin siellä kyllä mainitaan tämä katkaisijakin.

        pystyykö vikakoodista tulkitsemaan että on katkaisija,
        vai pitääkö arvailla.


      • ex-Mosse
        katkaisijan kirjoitti:

        pystyykö vikakoodista tulkitsemaan että on katkaisija,
        vai pitääkö arvailla.

        Katkaisija vian näkee vikakoodista, mutta aluksi katkaisija voi 'pätkiä' esim. 1 kerta 10:stä ei toimi. Tällöin vikakoodia ei välttämättä jää vielä muistiin, mutta katsastuksessa tuon esim. voi huomata. Huollon yhteydessä pitäisikin testata jarruja useamman kerran, että selviäisi onko katkaisija alkanut pätkiä eli 'alkamassa hajota'.

        Kaikkien polttimoiden sipattua herja on jotain tyyliin 'virtapiirissä vikaa', kun taas katkaisijan reistaillessa vika ilmoitetaan katkaisijassa.


      • vw merkkihuoltaja
        ex-Mosse kirjoitti:

        Noin se menee kuten jo aiemmin kirjoitin eli jarruvalo katkaisijan (jarrupolkimen juuressa) rikkoutuminenkin ilmoitetaan moottorin häiriövalolla ja tämä siksi, että se on se toinen varmistus tuossa 'tarkistuspiirissä'.

        Vika tulee moottorin ohjauksesta myös koska jarrut ovat oleellinen osa moottorin ohjausta kun autoissa nykyisin on MSR, ASR, EDS, ESP yms. Myös cruise tarvitsee tuon tiedon toimiiko 'jarrupiiri' vaiko ei, on oleellista että cruise menee pois päältä kun jarruja painaa ja jos esim. jarruvalokatkaisija ei toimi niin cruise ei mene pois päältä jarrua painettaessa.

        Ei sinun minua tarvitse uskoa, käy kysymässä sama VW:tä huoltavasta huollosta niin etköhän saa ihan saman vastauksen.

        Niin ja kun puhutaan tyyppiviasta niin kyseessä pitäisi olla oikea vika, sitähän tuo ei edes ole, joten miten voisi olla ns. tyyppivika. Vikakoodia kun ei tule jos käyttäjä viitsii huomata vaihtaa ne jarruvalot ennen kuin ne kaikki polttimot sippaavat - vikakoodi tulee vain käyttäjän laiskuuden seurauksena.

        Tosin itse muistelisin, että tuo vika kyllä lähtee vikamuistista, eikä jää sinne 'pysyvästi'. Firman Golperossa kun oli tuo jarruvalon katkaisija rikki niin sen vikakoodi kyllä hävisi muistista ilman nollaustakin - tosin vikakoodi on eri, mutta lopputulos on sama eli moottorin ohjauksen vikavalo siitäkin syttyy.

        Täysin totta. Kuluvia osia eikä mikään tyyppivika!


      • tiktaktiktak
        vw merkkihuoltaja kirjoitti:

        Täysin totta. Kuluvia osia eikä mikään tyyppivika!

        Mulla sökähti vasen takavilkku. Nyt se vilkku tikittää niin helvatin nopeasti. Miksi?


      • nuukalainen
        myös. kirjoitti:

        "joissa on palanut _kaikki_ jarruvalo polttimot "

        jää vikakoodi myös,
        jos jarruvalon katkaisija on toiminut jollain kerralla viallisesti.

        Meillä vasta kolmannella kerralla,
        1,5 vuoden kuluttua,
        löydettiin vika,
        jarrukatkaisin.

        Eikä tuota jarruvalokatkaisijaakaan tarvitse uutta ostaa. Katkaisija on alhaalla jalkatilassa kosteudelle alttiina. Näppärä mies (nainen) avaa katkaisijan ja hienolla santapaperilla puhdistaa hapettuneet/ruostuneet kosketusnastojen pinnat, ja asentaa vanhan katkaisijan takaisin paikalleen. Katkaisija on taas kuin uusi, eikä maksanut mitään.


    • kolohvi02

      Itselläni tapahtui golf variantilla/02 näin,jar-
      rutin suojatien eteen ja kun lähdin kiihdyttämään
      uudestaan,syttyi häiriövalo"abgas-werkstatt" ja
      hetkenpäästä "motor-werkstatt".Olin juuri menossa
      tilaamaan 90tkm huoltoa ja asentaja kytki tietoko
      neensa ja sai vikakoodiksi jarruvalokatkaisija.
      Uusi katkaisija maksoi VW:llä 12€,jonka itse vaih
      doin kun asentaja antoi vinkin kuinka homma teh-
      dään.Joutuu nimittäin purkamaan hieman kojelaudan
      alaosan muoveja,ennenkuin saa katkaisijan näky-
      mään.Jotkut vikakoodit poistuvat itsestään kun on
      tehnyt useimpia käynnistyksiä vian korjaantumisen
      jälkeen,mutta minun tapauksessa näin ei käynyt,
      vaan jouduin käväisemään VW:llä uudestaan poistat
      tamassa vikakoodit ja sen ikävän pimputtavan äänen!Entiedä johtuiko se siitä kun tilasin kal-
      liin jakohihnahuollon,mutta näistä vikakoodin kuittailuista ei minulta velottu mitään.Tai voi
      käydä sitten niin,että lisäävät hinnan huollon
      yhteydessä!!
      Terv jarruvalon polttaja

    • Lare Rovaniemi

      Suomi 24 on paras merkkikorjaamo mulla alkoi valo palamaan WW-golf TDI v.00 Ensiksi tulin kotia ja Suomi 24 sivuille hakemaan vertaistukia ja sitähän löytyi mulla oli autosta molemmat jarruvalot palanut hehkun vaihdoilla kuntoon. Elikkä säästöä noin 80 € (merkiliikkeen hinta vian hakeminen) mulla meni Suomi 24 ansiosta 2,50€ Kiitos

      • vikasietotila

        Oiskohan samaa vikaa täällä kun näyttää olevan häiriövalolla ja jarruilla jotain yhteistä, pirssinä VW golf variant -04.

        Kerran kävi niin, että kun sammutin auton niin jarruvalot jäivät palamaan eikä niitä saanut mitenkään sammutettua. Tänään sama toistui. Jarruvalot jäivät palamaan auton sammutettua. Samalla syttyi palamaan oranssi moottorinkuvan häiriövalo. Sain akun kengän irroittamalla jarruvalot pois päältä, mutta moottorinhäiriövalo jäi palamaan. Olisikohan kyseessä jarruvalokytkimen rikkoontuminen?


      • gulffimän
        vikasietotila kirjoitti:

        Oiskohan samaa vikaa täällä kun näyttää olevan häiriövalolla ja jarruilla jotain yhteistä, pirssinä VW golf variant -04.

        Kerran kävi niin, että kun sammutin auton niin jarruvalot jäivät palamaan eikä niitä saanut mitenkään sammutettua. Tänään sama toistui. Jarruvalot jäivät palamaan auton sammutettua. Samalla syttyi palamaan oranssi moottorinkuvan häiriövalo. Sain akun kengän irroittamalla jarruvalot pois päältä, mutta moottorinhäiriövalo jäi palamaan. Olisikohan kyseessä jarruvalokytkimen rikkoontuminen?

        vika oli jarruvalokytkin rikki. Maksoi 67euroa. Itse osa jotain 17euroa, vaihto n. 20euroa ja ilmeisesti vikakoodien luku ja nollaus sitten 30e...


    • Viimeinen Golf

      Takavilkkupolttimon vaihto,niin nopea tikkaaminen loppuu.
      Hinta töineen n.10€,pikkukorjaamolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      218
      1703
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1574
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      321
      1278
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1209
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      126
      1177
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      93
      1125
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1085
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      1026
    9. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      93
      997
    10. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      63
      993
    Aihe