avensiksen tulppien momentti

J - J

Tietääköhän joku momenttia 1.6 VVT -03 Avensiksen sytytystulpille???

14

4018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ecarina -97

Oli 18new tuskin siitä heittää, jos suora tulppa tiivisteellä: kiristä ensin käsivoimin ja siitä räikällä vartikierros lisää ja kartiotulpalla puolet em.

• - MOK -

Vuosimallin 1999 1,6 Avessa (ei ole VVTI) olen tulpat laittanut momenttiavaimella 18 Nm kireyteen - tuo lukuarvo on Carinan korjausoppaasta ja ainakin tuossa moottorissa näyttää toimivan.

• tietää

Vie se Ave Toyota-huoltoon, niin siellä ne tietää ja vaihtaa tulpat. Sun ei tarvi tehdä muuta kuin maksaa. Helppoa kuin mikä! Näin minä teen!

• J - J

Kädet on luotu muutakin kuin lompakon kaivamista varten....

• J - J kirjoitti:

Kädet on luotu muutakin kuin lompakon kaivamista varten....

....mutta kun nyt puhuit kätten töistä, niin tuli mieleeni ajat, jolloin mulla oli vielä auto, jossa oli sytytystulpat. (Carina -87, 91-01)

Eli silloin minulla ainakin oli "ranteissa" tuntuma, miten sytytystulpat kiristetään, momenttiavaimen käytöstä en ollut kuulultaan. Ja tulpat vaihdoin joka vuosi.

Voi olla, että tekniikka on mennyt niin paljon eteenpäin, että tarvitaan momenttiavainta, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuulen sanat momenttiavain ja sytytystulppa samaan aikaan.

Aion myös kysyä asiasta velipojalta, joka on enemmän pelannut noiden 4A-F/FE koneiden kanssa, mitä mieltä se on asiasta.

• - MOK -
        Tojo-Kölli kirjoitti:

....mutta kun nyt puhuit kätten töistä, niin tuli mieleeni ajat, jolloin mulla oli vielä auto, jossa oli sytytystulpat. (Carina -87, 91-01)

Eli silloin minulla ainakin oli "ranteissa" tuntuma, miten sytytystulpat kiristetään, momenttiavaimen käytöstä en ollut kuulultaan. Ja tulpat vaihdoin joka vuosi.

Voi olla, että tekniikka on mennyt niin paljon eteenpäin, että tarvitaan momenttiavainta, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuulen sanat momenttiavain ja sytytystulppa samaan aikaan.

Aion myös kysyä asiasta velipojalta, joka on enemmän pelannut noiden 4A-F/FE koneiden kanssa, mitä mieltä se on asiasta.

Monet sytystulpat on tullut vaihdettua ilmankin momenttiavainta.

Tavallisissa huoltohommissa pärjää mainiosti ilman momenttiavainta. Siinä pitää vaan todellakin olla momentti ranteissa, terve järki päässä ja kokemuksestakaan ei olisi haittaa. Lisäksi täytyy ymmärtää jättää se viimeinen kiristys tekemättä.

Mutta: jos kuitenkin kokemattomuuttaan vääntää esim. alumiinikannesta tai öljypohjasta (nekin alkaa nykyautoissa olla alumiinia) kierteet pilalle, menee momenttiavaimen hinta kertalaakilla eikä taida riittääkään! Näitäkin vaan on TI-miehille tainnut joskus sattua (ei onneksi minulle!). Eli kaikki on suhteellista, kuten tuossa otsikossa totesin...

Esim. moottorin öljynpoistopropun kiristyksessä momenttiavain on harrastelijalle aika pätevä. Kun siellä auton alla ahtaassa paikassa ja vähän huonossa asennossa rupeat sitä proppua kiristelemään, se kireyden arvioiminen ei olekaan niin helppoa. Minun autossa propun momentti on 34 Nm - jos vaikka etusormella saa avainta sen verran väännettyä, että naksahtaa, niin se on siinä!!...

• - MOK - kirjoitti:

Monet sytystulpat on tullut vaihdettua ilmankin momenttiavainta.

Tavallisissa huoltohommissa pärjää mainiosti ilman momenttiavainta. Siinä pitää vaan todellakin olla momentti ranteissa, terve järki päässä ja kokemuksestakaan ei olisi haittaa. Lisäksi täytyy ymmärtää jättää se viimeinen kiristys tekemättä.

Mutta: jos kuitenkin kokemattomuuttaan vääntää esim. alumiinikannesta tai öljypohjasta (nekin alkaa nykyautoissa olla alumiinia) kierteet pilalle, menee momenttiavaimen hinta kertalaakilla eikä taida riittääkään! Näitäkin vaan on TI-miehille tainnut joskus sattua (ei onneksi minulle!). Eli kaikki on suhteellista, kuten tuossa otsikossa totesin...

Esim. moottorin öljynpoistopropun kiristyksessä momenttiavain on harrastelijalle aika pätevä. Kun siellä auton alla ahtaassa paikassa ja vähän huonossa asennossa rupeat sitä proppua kiristelemään, se kireyden arvioiminen ei olekaan niin helppoa. Minun autossa propun momentti on 34 Nm - jos vaikka etusormella saa avainta sen verran väännettyä, että naksahtaa, niin se on siinä!!...

.....kunhan momenttiavain on kunnollinen. Sen avaimen pitää kanssa sitten toimia, koska momenttiavaimissa on yleensä pitkä varsi. Itse käytän yleensä niin lyhyitä avaimia, että niillä ei saa väännettyä jenkoja paskaksi.

Yleisesti ottaen moni ammattilainenkin vääntää kaikki liian piukkaan. Minulla on esittää hyvä esimerkki:

4A-moottorin öljynsuodatin on hyvässä paikassa. Kun suodattimen tiivisteen rasvaa (esim. rally formulalla) ja vääntää oikein kiinni, pystyn avaamaan suodattimen käsilläni, ilman työkaluja. Tojo-suodattimessa on kyllä rasva valmiina, mutta se on sellaista liisteriä, että suosittelen paremman moottoriöljyn käyttöä.

Pari kertaa vaihto tehtiin Toyota-huollossa ja kummankin kerran jälkeen suodatinta ei saanut ehjänä irti TI-miehen työkaluilla (tarvittiin putkitongit)

• - MOK -
        Tojo-Kölli kirjoitti:

.....kunhan momenttiavain on kunnollinen. Sen avaimen pitää kanssa sitten toimia, koska momenttiavaimissa on yleensä pitkä varsi. Itse käytän yleensä niin lyhyitä avaimia, että niillä ei saa väännettyä jenkoja paskaksi.

Yleisesti ottaen moni ammattilainenkin vääntää kaikki liian piukkaan. Minulla on esittää hyvä esimerkki:

4A-moottorin öljynsuodatin on hyvässä paikassa. Kun suodattimen tiivisteen rasvaa (esim. rally formulalla) ja vääntää oikein kiinni, pystyn avaamaan suodattimen käsilläni, ilman työkaluja. Tojo-suodattimessa on kyllä rasva valmiina, mutta se on sellaista liisteriä, että suosittelen paremman moottoriöljyn käyttöä.

Pari kertaa vaihto tehtiin Toyota-huollossa ja kummankin kerran jälkeen suodatinta ei saanut ehjänä irti TI-miehen työkaluilla (tarvittiin putkitongit)

... on saksalainen Rahsolin avain. Yleensä kun otan avaimen käyttöön, testaan ensiksi toimivuuden karkeasti ruuvipenkissä "naksauttamalla" (ettei ole jumissa...)

• Anonyymi

Sönköti.sönköti ...olen nähny paljon,miten paljo virheitä tehdään huolloissa.

• Anonyymi

Yhdellä kädellä väännät kovasti, sitten kiristät myöhemmin lisää.

• Anonyymi

Edd China väänteli kantta, eka 40 Nm, 80 ja 120, spiraalin mukaan.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Itselle tuli juuri paketti NGK:n Laser Iridium tulppia ja paketissa oli tulppien kiristysohje joka on tulppamallikohtainen enemmänkin kuin automallikohtainen. Jos tulpassa ol luhistuva tiiviste, niin luotan, että tulppavalmistaja tietää parhaiten milloin se on oikeassa kireydessä. Siis verrattuna auton ohjekirjaan jossa momentiksi sanotaan 22...siis omassa kotterossa joka ei ole tuolla aloituksees mainitulla koneella.

• Anonyymi

Toyota kotteroon käsivaralta ei niitä tarvii momenttia tehoton kottero.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7400
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      49
      5541
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      60
      3070
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1588
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      200
      1427
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1067
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe