avensiksen tulppien momentti

J - J

Tietääköhän joku momenttia 1.6 VVT -03 Avensiksen sytytystulpille???

14

4701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ecarina -97

      Oli 18new tuskin siitä heittää, jos suora tulppa tiivisteellä: kiristä ensin käsivoimin ja siitä räikällä vartikierros lisää ja kartiotulpalla puolet em.

      • - MOK -

        Vuosimallin 1999 1,6 Avessa (ei ole VVTI) olen tulpat laittanut momenttiavaimella 18 Nm kireyteen - tuo lukuarvo on Carinan korjausoppaasta ja ainakin tuossa moottorissa näyttää toimivan.


    • tietää

      Vie se Ave Toyota-huoltoon, niin siellä ne tietää ja vaihtaa tulpat. Sun ei tarvi tehdä muuta kuin maksaa. Helppoa kuin mikä! Näin minä teen!

      • J - J

        Kädet on luotu muutakin kuin lompakon kaivamista varten....


      • J - J kirjoitti:

        Kädet on luotu muutakin kuin lompakon kaivamista varten....

        ....mutta kun nyt puhuit kätten töistä, niin tuli mieleeni ajat, jolloin mulla oli vielä auto, jossa oli sytytystulpat. (Carina -87, 91-01)

        Eli silloin minulla ainakin oli "ranteissa" tuntuma, miten sytytystulpat kiristetään, momenttiavaimen käytöstä en ollut kuulultaan. Ja tulpat vaihdoin joka vuosi.

        Voi olla, että tekniikka on mennyt niin paljon eteenpäin, että tarvitaan momenttiavainta, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuulen sanat momenttiavain ja sytytystulppa samaan aikaan.

        Aion myös kysyä asiasta velipojalta, joka on enemmän pelannut noiden 4A-F/FE koneiden kanssa, mitä mieltä se on asiasta.


      • - MOK -
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....mutta kun nyt puhuit kätten töistä, niin tuli mieleeni ajat, jolloin mulla oli vielä auto, jossa oli sytytystulpat. (Carina -87, 91-01)

        Eli silloin minulla ainakin oli "ranteissa" tuntuma, miten sytytystulpat kiristetään, momenttiavaimen käytöstä en ollut kuulultaan. Ja tulpat vaihdoin joka vuosi.

        Voi olla, että tekniikka on mennyt niin paljon eteenpäin, että tarvitaan momenttiavainta, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuulen sanat momenttiavain ja sytytystulppa samaan aikaan.

        Aion myös kysyä asiasta velipojalta, joka on enemmän pelannut noiden 4A-F/FE koneiden kanssa, mitä mieltä se on asiasta.

        Monet sytystulpat on tullut vaihdettua ilmankin momenttiavainta.

        Tavallisissa huoltohommissa pärjää mainiosti ilman momenttiavainta. Siinä pitää vaan todellakin olla momentti ranteissa, terve järki päässä ja kokemuksestakaan ei olisi haittaa. Lisäksi täytyy ymmärtää jättää se viimeinen kiristys tekemättä.

        Mutta: jos kuitenkin kokemattomuuttaan vääntää esim. alumiinikannesta tai öljypohjasta (nekin alkaa nykyautoissa olla alumiinia) kierteet pilalle, menee momenttiavaimen hinta kertalaakilla eikä taida riittääkään! Näitäkin vaan on TI-miehille tainnut joskus sattua (ei onneksi minulle!). Eli kaikki on suhteellista, kuten tuossa otsikossa totesin...

        Esim. moottorin öljynpoistopropun kiristyksessä momenttiavain on harrastelijalle aika pätevä. Kun siellä auton alla ahtaassa paikassa ja vähän huonossa asennossa rupeat sitä proppua kiristelemään, se kireyden arvioiminen ei olekaan niin helppoa. Minun autossa propun momentti on 34 Nm - jos vaikka etusormella saa avainta sen verran väännettyä, että naksahtaa, niin se on siinä!!...


      • - MOK - kirjoitti:

        Monet sytystulpat on tullut vaihdettua ilmankin momenttiavainta.

        Tavallisissa huoltohommissa pärjää mainiosti ilman momenttiavainta. Siinä pitää vaan todellakin olla momentti ranteissa, terve järki päässä ja kokemuksestakaan ei olisi haittaa. Lisäksi täytyy ymmärtää jättää se viimeinen kiristys tekemättä.

        Mutta: jos kuitenkin kokemattomuuttaan vääntää esim. alumiinikannesta tai öljypohjasta (nekin alkaa nykyautoissa olla alumiinia) kierteet pilalle, menee momenttiavaimen hinta kertalaakilla eikä taida riittääkään! Näitäkin vaan on TI-miehille tainnut joskus sattua (ei onneksi minulle!). Eli kaikki on suhteellista, kuten tuossa otsikossa totesin...

        Esim. moottorin öljynpoistopropun kiristyksessä momenttiavain on harrastelijalle aika pätevä. Kun siellä auton alla ahtaassa paikassa ja vähän huonossa asennossa rupeat sitä proppua kiristelemään, se kireyden arvioiminen ei olekaan niin helppoa. Minun autossa propun momentti on 34 Nm - jos vaikka etusormella saa avainta sen verran väännettyä, että naksahtaa, niin se on siinä!!...

        .....kunhan momenttiavain on kunnollinen. Sen avaimen pitää kanssa sitten toimia, koska momenttiavaimissa on yleensä pitkä varsi. Itse käytän yleensä niin lyhyitä avaimia, että niillä ei saa väännettyä jenkoja paskaksi.

        Yleisesti ottaen moni ammattilainenkin vääntää kaikki liian piukkaan. Minulla on esittää hyvä esimerkki:

        4A-moottorin öljynsuodatin on hyvässä paikassa. Kun suodattimen tiivisteen rasvaa (esim. rally formulalla) ja vääntää oikein kiinni, pystyn avaamaan suodattimen käsilläni, ilman työkaluja. Tojo-suodattimessa on kyllä rasva valmiina, mutta se on sellaista liisteriä, että suosittelen paremman moottoriöljyn käyttöä.

        Pari kertaa vaihto tehtiin Toyota-huollossa ja kummankin kerran jälkeen suodatinta ei saanut ehjänä irti TI-miehen työkaluilla (tarvittiin putkitongit)


      • - MOK -
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        .....kunhan momenttiavain on kunnollinen. Sen avaimen pitää kanssa sitten toimia, koska momenttiavaimissa on yleensä pitkä varsi. Itse käytän yleensä niin lyhyitä avaimia, että niillä ei saa väännettyä jenkoja paskaksi.

        Yleisesti ottaen moni ammattilainenkin vääntää kaikki liian piukkaan. Minulla on esittää hyvä esimerkki:

        4A-moottorin öljynsuodatin on hyvässä paikassa. Kun suodattimen tiivisteen rasvaa (esim. rally formulalla) ja vääntää oikein kiinni, pystyn avaamaan suodattimen käsilläni, ilman työkaluja. Tojo-suodattimessa on kyllä rasva valmiina, mutta se on sellaista liisteriä, että suosittelen paremman moottoriöljyn käyttöä.

        Pari kertaa vaihto tehtiin Toyota-huollossa ja kummankin kerran jälkeen suodatinta ei saanut ehjänä irti TI-miehen työkaluilla (tarvittiin putkitongit)

        ... on saksalainen Rahsolin avain. Yleensä kun otan avaimen käyttöön, testaan ensiksi toimivuuden karkeasti ruuvipenkissä "naksauttamalla" (ettei ole jumissa...)


      • Anonyymi

        Sönköti.sönköti ...olen nähny paljon,miten paljo virheitä tehdään huolloissa.


    • Anonyymi

      Yhdellä kädellä väännät kovasti, sitten kiristät myöhemmin lisää.

    • Anonyymi

      Edd China väänteli kantta, eka 40 Nm, 80 ja 120, spiraalin mukaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itselle tuli juuri paketti NGK:n Laser Iridium tulppia ja paketissa oli tulppien kiristysohje joka on tulppamallikohtainen enemmänkin kuin automallikohtainen. Jos tulpassa ol luhistuva tiiviste, niin luotan, että tulppavalmistaja tietää parhaiten milloin se on oikeassa kireydessä. Siis verrattuna auton ohjekirjaan jossa momentiksi sanotaan 22...siis omassa kotterossa joka ei ole tuolla aloituksees mainitulla koneella.

    • Anonyymi

      Toyota kotteroon käsivaralta ei niitä tarvii momenttia tehoton kottero.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      169
      6117
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      61
      4663
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      49
      4421
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      64
      4249
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      68
      2662
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      61
      2172
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      133
      1642
    8. odotatko vielä viestiä minulta...

      Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      130
      1514
    9. Joroinen räjähdys

      Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      48
      1453
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

      Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      34
      1318
    Aihe