Kaksinkertainen verotus,

ja muut ongelmat pilaavat

Suomi on niin byrokraattinen ja virkamiesvaltainen maa, että oli todellinen shokki kun alkoi tapahtua.
Eläkkeiden verotus on päin persetteä eikä Suomi tottele EU:n päätösksiä tässä asiassa.
Suomi on pieni omahyväinen ja pirullinen maa.
Kateus unohtui.

43

6767

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

      jos siellä on asiat niin paljon paremmin. Ei tänne ole pakko tulla. Meillä on ihan kivaa täällä keskenämmekin.

      • olemmissa ollut

        Ei ollut ollenkaan suomalaisen tapaista aikaisemmin, olla niin tyly tai tyhmä, että ottaaisi tuollaisen kannan asiaan, jota joku ehkä aivan oikeasti haluaa tietää. Eli miksi Suomeen muutto on niin hankalaa? Ja verot niin korkeat? Eikö Venäjän pelon takia vieläkään uskalleta? Vai onko tylyksi tai tyhmäksi muuttunut koko joukko,tai ne, jotka tätäkin palstaa kirjoittavat?


      • ^^mummo^^

        Asuminen on täällä kallista. Asuntojen hinnat ovat pilvissä tällä hetkellä.Tosin muuttotappiokunnista löytyy kohtuuhintaisia asuntoja. Kuluttajahinnat ovat Eta-alueen 3:ksi kalleimat.Lähinnä ruoka.Julkinen toimiva terveydenhuolto on ajettu ales. Toistaiseksi aika turvallinen maa asua. Suomiseuralta varmaan saa faktatietoa


      • Ulkosuomalainen kaahari

        Entäs jos firma ( ulkomailla ) sanoo että nyt lähdet sitten Suomeen työskentelemään? Ei siinä ole paljon vaihtoehtoja.

        Ulkomailla on hommat paremmin kuin Suomessa. Tässä muutama esimerkki:

        Miksi pitää tuoda autoja Suomeen ulkomailta? Eikö siellä Suomessa ole ( normaali hintaisia )autoja?

        Miksi raahataan paljon viinaa ulkomailta Suomeen?
        Onko Suomessa taas kieltolaki? :)



        Suomessa pitäisi asioiden olla ihan samassa jamassa kuin muissa EU:n maissa. Jos näin ei ole, niin silloin ovat poliitikot hoitaneet hommansa väärin. Mutta mitä sitä voi odottaa kun epäpätevät Suomalaiset äänestäjät antavat äänensä epäpäteville Suomalaisille poliitikoille

        Ja jos siellä Suomessa on niin kivaa, niin mistä sitten johtuu alkoholi ongelmien ja itsemurhien kasvu Suomessa viime aikoina...


      • kaikkiin edellisiin
        Ulkosuomalainen kaahari kirjoitti:

        Entäs jos firma ( ulkomailla ) sanoo että nyt lähdet sitten Suomeen työskentelemään? Ei siinä ole paljon vaihtoehtoja.

        Ulkomailla on hommat paremmin kuin Suomessa. Tässä muutama esimerkki:

        Miksi pitää tuoda autoja Suomeen ulkomailta? Eikö siellä Suomessa ole ( normaali hintaisia )autoja?

        Miksi raahataan paljon viinaa ulkomailta Suomeen?
        Onko Suomessa taas kieltolaki? :)



        Suomessa pitäisi asioiden olla ihan samassa jamassa kuin muissa EU:n maissa. Jos näin ei ole, niin silloin ovat poliitikot hoitaneet hommansa väärin. Mutta mitä sitä voi odottaa kun epäpätevät Suomalaiset äänestäjät antavat äänensä epäpäteville Suomalaisille poliitikoille

        Ja jos siellä Suomessa on niin kivaa, niin mistä sitten johtuu alkoholi ongelmien ja itsemurhien kasvu Suomessa viime aikoina...

        Oli melko asenteellinen jo tuo aloitusviesti. Jos haluaa asiallista keskustelua, ei välttämättä kannata aloittaa hyökkäämällä ja haukkumalla. Hän sanoi suomalaisten olevan pirullinen kansa ym. Voiko silloin vastineeksi muuta odottaa.

        Itsemurhiin ym ongelmiin voisin todeta, että on ihmisiä jotka eivät viihdy missään. Vika kokonaisuudessaan ei ole välttämättä Suomessa.


      • ulkomailla asunut terveydel...

        Hei,

        Suomesta on pakko muuttaa, vaikka täällä tahtoisikin asua, kohdallani terveydellisistä syistä.

        Suomi on kääpiövaltio muiden Eurooppalaisten maiden rinnalla, ja sisäänlämpiävä. Ihmiset kateellisia toisilleen. Eivät tervehdi toisiaan. Näyttävät muumioilta.

        Koska Suomesta tulee eurooppalainen sivistysvaltio? Vain täällä asuvat ihmiset sen tekevät, jos tahtovat.


      • pirullinen kansa
        kaikkiin edellisiin kirjoitti:

        Oli melko asenteellinen jo tuo aloitusviesti. Jos haluaa asiallista keskustelua, ei välttämättä kannata aloittaa hyökkäämällä ja haukkumalla. Hän sanoi suomalaisten olevan pirullinen kansa ym. Voiko silloin vastineeksi muuta odottaa.

        Itsemurhiin ym ongelmiin voisin todeta, että on ihmisiä jotka eivät viihdy missään. Vika kokonaisuudessaan ei ole välttämättä Suomessa.

        On aivan asiallista suomalaisten pirullisuudestakin mainita.
        Jos paluumuuttaja pirullisuutta kohtaa ja kateutta ja pahansuopaisuutta, niin on toki aivan asiallista siitä mainita.
        Mitäs te tänne tulette takaisin - on aika tyypillinen vamma-asenne paluumuuttajia kohtaa.
        Sikamaista ja asiatonta.


      • omahyväisyys todistettu

        Joojoo, suomalainen on maailman napa ja paras kaikista maailman ihmisistä, ainakin jos ite saa asian ihan ominpäin päättää.Huhuh.


      • TERVAS
        pirullinen kansa kirjoitti:

        On aivan asiallista suomalaisten pirullisuudestakin mainita.
        Jos paluumuuttaja pirullisuutta kohtaa ja kateutta ja pahansuopaisuutta, niin on toki aivan asiallista siitä mainita.
        Mitäs te tänne tulette takaisin - on aika tyypillinen vamma-asenne paluumuuttajia kohtaa.
        Sikamaista ja asiatonta.

        Joko olet muuttanut Suomeen?


      • Pthyi
        TERVAS kirjoitti:

        Joko olet muuttanut Suomeen?

        Ei tulis mieleenkään ja jos tulis niin menis heti pois.


    • Jo muuttanut

      Ei pidä korvaa lotkauttaa kaiken maailman valittelijoille. Suomi on hyvä maa asua. Terveydenhoito on hyvä. Asunnot maksaa tosin, mutta lie kai paluumuuttajalla vähän plakkarissa? Ellei sitten noilla haukkujilla ole mennyt kaikki kurkusta alas. Kun muutat tänne, älä tule Euroopan omistaja tyyliin. Silloin pärjäät ja kaikki toimii. Asuin Ruotsissa 35 vuotta, täällä olen asunut 7 vuotta. Hyvin menee. Tervetuloa!

      • siellä mahtailee?

        Ai jaa että jos ei ole rikas muuttaessaan takaisin on siis juonut rahansa!
        Haista kuule vaikka mitä.Ei siellä Ruotsissakaan sentään noin vain rikastuta, ei sen paremmin kuin täälläkään.
        Hyvä että pystyy lapsensa kouluttamaan ja laskunsa maksamaan, elämä on kallista ja ruoka ja vuokra nielee palkan.
        Ei siellä kovin monta hyvin koulutettua ja hyväpalkkaista sumalaista olekaan, työttöminä lähdettiin ja köyhinä palataan.
        Oikeus on saada omaan kotimaahansa palata vaikka köyhänäkin tulematta kaltoin kohdelluksi.


      • Suomessa vai?

        Jaa vai on terveydenhoito hyvää?
        Oot sä varma että olet muuttanu Suomeen?
        Vai etkö ole vielä tarpeeksi vanha ja tarpeeksi sairas?
        Tämä virkamiesten vallanhimon mallimaa ei voi kenestäkään normaaliaivoisesta olla hyvä paluumuuttajalle, jota estetään kaikin tavoin saamasta samoja oikeuksia kuin muutkin maassa asuvat.


      • Ei pidä yleistää
        siellä mahtailee? kirjoitti:

        Ai jaa että jos ei ole rikas muuttaessaan takaisin on siis juonut rahansa!
        Haista kuule vaikka mitä.Ei siellä Ruotsissakaan sentään noin vain rikastuta, ei sen paremmin kuin täälläkään.
        Hyvä että pystyy lapsensa kouluttamaan ja laskunsa maksamaan, elämä on kallista ja ruoka ja vuokra nielee palkan.
        Ei siellä kovin monta hyvin koulutettua ja hyväpalkkaista sumalaista olekaan, työttöminä lähdettiin ja köyhinä palataan.
        Oikeus on saada omaan kotimaahansa palata vaikka köyhänäkin tulematta kaltoin kohdelluksi.

        Sori, mutta minä vastasin keskustelun aloittajalle. Ärsytti niin tuo viesti. Tiedän kyllä, että suurin osa on hoitaneet asiansa ja paiskineet kovasti töitä Ruotsissa. Kaikkea hyvää sulle.


      • asiallista tietoo
        Suomessa vai? kirjoitti:

        Jaa vai on terveydenhoito hyvää?
        Oot sä varma että olet muuttanu Suomeen?
        Vai etkö ole vielä tarpeeksi vanha ja tarpeeksi sairas?
        Tämä virkamiesten vallanhimon mallimaa ei voi kenestäkään normaaliaivoisesta olla hyvä paluumuuttajalle, jota estetään kaikin tavoin saamasta samoja oikeuksia kuin muutkin maassa asuvat.

        Kyllä ainakin meidän terveyskeskukseen pääsee lääkäriin ja hoitajalle hyvin. 22 euroo vuosi. Tarvittaessa lähetetään keskussairaalaan. Olkapää leikattiin, oisko Ruotsissa ehken leikattu eläke muorin olkapäätä. Leikkaukseen pääsi parissa kuukaudessa, yksityislääkärin kautta. Hammaslääkäriin pääsee muutamassa viikossa. Yksityislääkäriin pääsee huomenna, se maksaa itseltä n. 47 euroo. Ei tää oo malli maa, muttä pärjää täällä. Älkää höpiskö, annetaan asiallista tietoo niille, jotka mahdollisesti ovat aikeissa muuttaa Suomeen.


      • en aio palata

        Suomalaisten vaan on vaikea sitä tunnustaa ja monikaan ei halua edes nähdä eikä kuulla etttä on paljon maita joissa jopa terveydenhuoltokin toimii paremmin. Omaan napaan tuijottainen ei juuri avarra näkökenttää.

        Suomalaisten ilkeyden ja kateuden takia en aio edes ajatellakkaan muuttaa takaisin, kun on maita joissa ei tarvitse joutua ilkeilyn tai kateuden kohteeksi.

        Tulkaa nyt sanomaan että pysy poissa ja niin psysynkin.


      • kokemuksen vai
        en aio palata kirjoitti:

        Suomalaisten vaan on vaikea sitä tunnustaa ja monikaan ei halua edes nähdä eikä kuulla etttä on paljon maita joissa jopa terveydenhuoltokin toimii paremmin. Omaan napaan tuijottainen ei juuri avarra näkökenttää.

        Suomalaisten ilkeyden ja kateuden takia en aio edes ajatellakkaan muuttaa takaisin, kun on maita joissa ei tarvitse joutua ilkeilyn tai kateuden kohteeksi.

        Tulkaa nyt sanomaan että pysy poissa ja niin psysynkin.

        kuulopuheiden perusteella olet tuohon tulokseen tullut?


      • paluumuuttaja oikeesti
        asiallista tietoo kirjoitti:

        Kyllä ainakin meidän terveyskeskukseen pääsee lääkäriin ja hoitajalle hyvin. 22 euroo vuosi. Tarvittaessa lähetetään keskussairaalaan. Olkapää leikattiin, oisko Ruotsissa ehken leikattu eläke muorin olkapäätä. Leikkaukseen pääsi parissa kuukaudessa, yksityislääkärin kautta. Hammaslääkäriin pääsee muutamassa viikossa. Yksityislääkäriin pääsee huomenna, se maksaa itseltä n. 47 euroo. Ei tää oo malli maa, muttä pärjää täällä. Älkää höpiskö, annetaan asiallista tietoo niille, jotka mahdollisesti ovat aikeissa muuttaa Suomeen.

        Janoon ja hoitamattomaan sairaalabakteeriin mun äiti ainakin täällä tapettiin, niin että tiedän oikein hyvin millainen VANHUSHOITO pitkäaikaspuolella täällä on.
        Ja voi hyvä kukkanen, tottakait sä yksityispuolelta Ruotsissakin saat mitä haluut, ei mitään ongelmaa sielläkään jos yksityisiä käytät.
        Ja vielä et ole pitkäaikaishoidossa, ootahan niin näät miten hyvää hoito täällä on.
        Älä sitten ylläty.
        Tietenkin jos menet YKSITYISEEN hoitokotiin saat sellaista hoitoa kun haluut, jos sulla rahat riittää.
        Mutta niin sä saat yksityisissä vanhustenhoitolaitoksissa Ruotsissakin.

        Mutta ei se mitään, onhan se hyvä että joku on noin sinisilmäisen tyytyväinen, toivottavasti saat olla sitä loppuun asti.


      • paluumuuttaja oikeesti
        kokemuksen vai kirjoitti:

        kuulopuheiden perusteella olet tuohon tulokseen tullut?

        Siinä taas yksi juntti epäilee että ei ole olemassakaan parempia maita kuin Suomi.
        Voi tsiisus kraisus taas tätä suomalaista omahyväisyyttä.
        Maailmassa on PALJON parempia maita kuin Suomi.
        No vaikkapa Kanada ja Australia ja Thaimaakin ilmastonsa vuoksi.
        Ja eläkkeethän voi viedä sinnekin.
        Siis miksi tapella täällä tommosten kotisiittosten tyyppien kans.
        NO WAY.


      • palstoilla
        paluumuuttaja oikeesti kirjoitti:

        Siinä taas yksi juntti epäilee että ei ole olemassakaan parempia maita kuin Suomi.
        Voi tsiisus kraisus taas tätä suomalaista omahyväisyyttä.
        Maailmassa on PALJON parempia maita kuin Suomi.
        No vaikkapa Kanada ja Australia ja Thaimaakin ilmastonsa vuoksi.
        Ja eläkkeethän voi viedä sinnekin.
        Siis miksi tapella täällä tommosten kotisiittosten tyyppien kans.
        NO WAY.

        on näitä kotissiittoisia yllin kyllin.

        Kertokaapa meille ulkomailla asuville että mistä löyty suomenkilinen keskustelupalsta jossa ei olisi näitä isänmaan hirmuja.

        Lieneeköhän muualla maailmassa internettipalstoilla tämän tyyppistä kirjoittelua lainkaan... kysyn vaan.

        Terveisin 40 vuotta ulkomailla asunut ja yhä harvemmin Suomessa kävijä.


      • katkeruus
        palstoilla kirjoitti:

        on näitä kotissiittoisia yllin kyllin.

        Kertokaapa meille ulkomailla asuville että mistä löyty suomenkilinen keskustelupalsta jossa ei olisi näitä isänmaan hirmuja.

        Lieneeköhän muualla maailmassa internettipalstoilla tämän tyyppistä kirjoittelua lainkaan... kysyn vaan.

        Terveisin 40 vuotta ulkomailla asunut ja yhä harvemmin Suomessa kävijä.

        Miks te ootte niin äärettömän katkeria, ulko suomalaiset? Jos kerta ulkomaat on hyviä, olkaa onnellisia ja positiivisia! Ihan selkeesti näkee, että ei mee hyvin sullakaan, miks muuten täällä mäkätät. Minä sen sijaan asun nyt Suomessa ja voin hyvin.


      • Suomessa käyntiä
        palstoilla kirjoitti:

        on näitä kotissiittoisia yllin kyllin.

        Kertokaapa meille ulkomailla asuville että mistä löyty suomenkilinen keskustelupalsta jossa ei olisi näitä isänmaan hirmuja.

        Lieneeköhän muualla maailmassa internettipalstoilla tämän tyyppistä kirjoittelua lainkaan... kysyn vaan.

        Terveisin 40 vuotta ulkomailla asunut ja yhä harvemmin Suomessa kävijä.

        Ei täällä kaivata noin kärttysiä ihmisiä!!!!!!!!!!!!!


      • oottais suomalaisiltakin
        katkeruus kirjoitti:

        Miks te ootte niin äärettömän katkeria, ulko suomalaiset? Jos kerta ulkomaat on hyviä, olkaa onnellisia ja positiivisia! Ihan selkeesti näkee, että ei mee hyvin sullakaan, miks muuten täällä mäkätät. Minä sen sijaan asun nyt Suomessa ja voin hyvin.

        Johan tuo sinunkin tylyytesi nähtiin.
        Tällaista tylyä kohtelua annetaan paluumuuttajille ja sitten ihmetellään, miksi he vaikuttavat katkerilta!
        Minusta te tänne jääneet vaikutatte tuhat kertaa katkerammilta ja miljoona kertaa ilkeämmiltä.
        Jäikö elämä elämättä ja ulkomaat kokematta?


      • peili käteen vaan
        Suomessa käyntiä kirjoitti:

        Ei täällä kaivata noin kärttysiä ihmisiä!!!!!!!!!!!!!

        Muutappas sinäkin 30 vuodeksi ulkomaille ja tule sitten tänne päätäs aukomaan reppana.


      • voin hyvin
        oottais suomalaisiltakin kirjoitti:

        Johan tuo sinunkin tylyytesi nähtiin.
        Tällaista tylyä kohtelua annetaan paluumuuttajille ja sitten ihmetellään, miksi he vaikuttavat katkerilta!
        Minusta te tänne jääneet vaikutatte tuhat kertaa katkerammilta ja miljoona kertaa ilkeämmiltä.
        Jäikö elämä elämättä ja ulkomaat kokematta?

        Arvelen, että työni puolesta olen nähnyt enemmän maita ja mantuja,kuin monet tällä palstalla. Olen paluumuuttaja ja tyytyväinen. Minua on kohdeltu hyvin. Sitä saa mitä tilaa ja "Som man bäddar får man ligga," eller?


      • uhri syyllistetään
        voin hyvin kirjoitti:

        Arvelen, että työni puolesta olen nähnyt enemmän maita ja mantuja,kuin monet tällä palstalla. Olen paluumuuttaja ja tyytyväinen. Minua on kohdeltu hyvin. Sitä saa mitä tilaa ja "Som man bäddar får man ligga," eller?

        Lopettakaa hyvät ihmiset tuo uhrin syyllistäminen.
        Jos paluumuuttaja tulee kiusatuksi ei se ole hänen vikansa vaan KIUSAAJAN.
        Opi se ennenkuin kuolet.
        Kuolet sitten vähän viisaampana.


    • tervetulleita

      Ainostaan pakolaisille ja turvapaikanhakijoille on Suomessa levitetty punainen matto rajalle. Ilmainen asunto ja täysihoito järjestyy heti ja pakolaisavustajat neuvovat täyttämään kaavakkeet niin, että vastikkeetonta rahaa saa hakea jatkossakin maksimimäärät Kelasta ja Sossusta.
      Suomesta halutaan tehdä nopeasti monirotuinen onnela Ranskan ja Ruotsin tyyliin.

      Työhön tuleville koulutetuille ulkomaalaisille ja takaisin palaaville suomalaisille homma on varmasti paljon hankalampaa.

      • suruSaara

        mutta tuli paha mieli, kun lueskeli noita "muuttajien" lausuntoja kotimaastaan. Minulle tämä maa on niin rakas, että en vaihtaisi sitä mihinkään muuhun maahan.

        Ihmettelen siksikin näitä negatiivisia mielipiteitä, koska olen keskustellut ihmisten kanssa, jotka ovat muuttaneet muista maista tänne joko naidakseen suomalaisen tai työskennelläkseen täällä jollakin työsaralla.

        He ovat erittäin tyytyväisiä suomalaiseen elämänmuotoon, eivätkä halua millään täältä pois.

        Minkähänlaisia ihmisiä nämä kotimaataan mollaavat oikein ovat?


      • muissakin maissa
        suruSaara kirjoitti:

        mutta tuli paha mieli, kun lueskeli noita "muuttajien" lausuntoja kotimaastaan. Minulle tämä maa on niin rakas, että en vaihtaisi sitä mihinkään muuhun maahan.

        Ihmettelen siksikin näitä negatiivisia mielipiteitä, koska olen keskustellut ihmisten kanssa, jotka ovat muuttaneet muista maista tänne joko naidakseen suomalaisen tai työskennelläkseen täällä jollakin työsaralla.

        He ovat erittäin tyytyväisiä suomalaiseen elämänmuotoon, eivätkä halua millään täältä pois.

        Minkähänlaisia ihmisiä nämä kotimaataan mollaavat oikein ovat?

        Nuo tänne naineet ovat varmaan jostakin vieläkin karmeammasta maasta kuin Suomi.
        Itse et varmaankaan ole sattunut asustelemaan juuri muualla kuin Suomessa, joten miten sulla on ottaa yrittää vaientaa kritiikki koskien Suomen negatiivisia puolia paluumuuttajalle.

        Hyi olkoon kun pahoin tehty.
        Sure rauhassa vaan.


      • mäkättäjät hiljeneis
        muissakin maissa kirjoitti:

        Nuo tänne naineet ovat varmaan jostakin vieläkin karmeammasta maasta kuin Suomi.
        Itse et varmaankaan ole sattunut asustelemaan juuri muualla kuin Suomessa, joten miten sulla on ottaa yrittää vaientaa kritiikki koskien Suomen negatiivisia puolia paluumuuttajalle.

        Hyi olkoon kun pahoin tehty.
        Sure rauhassa vaan.

        Olen paluummuuttaja Suomesta.Ehdotan, että verotus kolminkertaistetaan. Jos tämmöstä ainesta on muuttamassa Suomeen.


      • räjhjää ja räkii
        mäkättäjät hiljeneis kirjoitti:

        Olen paluummuuttaja Suomesta.Ehdotan, että verotus kolminkertaistetaan. Jos tämmöstä ainesta on muuttamassa Suomeen.

        Syle omalle pärställes vaan.


    • expatriootti

      On erittäin järkyttävää lukea tämän keskustelun viestejä. Tyypillistä katkeraa tekstiä suomalaisilta, sekä expatriooteilta että Suomessa asuvilta, siis molemmilta. Itse olen harkinnut jo jonkun aikaa takasin muuttoa Suomeen ihan vain lapseni takia, että hän oppii kunnolla Suomen kielen ja olemaan ylpeä suomalaisuudestaansa. Aina olen pitänyt Suomea maailman parhaana maana, onhan se kotimaani, mutta niin pitää moni muu eurooppalainen omaa maatansa maailman parhaana vaikka ei siellä sattuisi asumaan. Suomessa toki on paremmat etuudet koulutuksen, terveydenhuollon, yleisten liikkenteen ja monen muun kanssa, ja tuntuukin, että sitä ei osata arvostaa, ellei ole kokemuksia muista maista. Ja ei kuulemma WHO:n uuden tutkimuksen mukaan Suomi ole enää niin kauhean turvallinen maa, mikäli siihen tutkimukseen on luottamista. Täytyy myöntää, että Suomessa käyntieni aikana tunnen itseni ulkopuoliseksi, kun seuraan sitä menoa mitä Suomessa nykyään on esim.(14-kummityttöni hakkasivat 11, 14 ja 16-vuotiaat tytöt, vain sen takia kun hänellä meni paremmin koulussa, eikä hän tupakoi tai ryyppää ja rellestä), ja tulee tunne että ei halua tulla Suomeen takaisin, juuri ihmisten takia, mutta kateellisia ihmisiä ja väkivaltaa löytyy joka maasta. Mutta kai sillä WHO'n tutkimuksessa on jotain perää.

      Ei muuten Suomen valtio myöntänyt minulle uutta ajokorttia, kun entisen hävitin, koska olen liian kauan asunut ulkomailla. Kipeätä teki hankkia irlantilainen, koska minulla on aina ollut periaatteena, että ajokorttiani tai kansalaisuuttani en koskaan vaihda vaikka sattuisinkin asumaan poissa Suomesta pidemmän aikaa. Että kiitos vaan Vantaan nimismiespiirille.

      Mutta hyvää onnea niille jotka paluumuuttoa harkitsevat. Minä en aio luopua haaveistani.

      • enpä taida uskaltaa palata

        Olen samaa mieltä kanssasi että onpa todella surullista luettavaa....

        Olen ajatellut paluuta suomeen 13 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen.
        Lähinnä lasten, kaksi teini-ikäistä, koulutuksen ja suomen kielen takia.
        Toki myös siksi että suomi on rakas kotimaa.

        Luettuani tätä palstaa paluumuuttamisesta tuntuu ajatus paluusta pelottavalta.
        Tosin onhan täältä löytynyt muutama positiivinenkin viesti.

        Ajatus kytee mielessä, mutta jatkan muiden samaa asiaa pohtivien milipiteiden lukemista.

        Hyvää kesänjatkoa kaikille....ja iloista mieltä


      • rakastamaan Suomea, virhe
        enpä taida uskaltaa palata kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi että onpa todella surullista luettavaa....

        Olen ajatellut paluuta suomeen 13 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen.
        Lähinnä lasten, kaksi teini-ikäistä, koulutuksen ja suomen kielen takia.
        Toki myös siksi että suomi on rakas kotimaa.

        Luettuani tätä palstaa paluumuuttamisesta tuntuu ajatus paluusta pelottavalta.
        Tosin onhan täältä löytynyt muutama positiivinenkin viesti.

        Ajatus kytee mielessä, mutta jatkan muiden samaa asiaa pohtivien milipiteiden lukemista.

        Hyvää kesänjatkoa kaikille....ja iloista mieltä

        Suomi nyt potkii päähän paluumuuttajana.


      • Jusu
        enpä taida uskaltaa palata kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi että onpa todella surullista luettavaa....

        Olen ajatellut paluuta suomeen 13 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen.
        Lähinnä lasten, kaksi teini-ikäistä, koulutuksen ja suomen kielen takia.
        Toki myös siksi että suomi on rakas kotimaa.

        Luettuani tätä palstaa paluumuuttamisesta tuntuu ajatus paluusta pelottavalta.
        Tosin onhan täältä löytynyt muutama positiivinenkin viesti.

        Ajatus kytee mielessä, mutta jatkan muiden samaa asiaa pohtivien milipiteiden lukemista.

        Hyvää kesänjatkoa kaikille....ja iloista mieltä

        "Olen samaa mieltä kanssasi että onpa todella surullista luettavaa....

        Luettuani tätä palstaa paluumuuttamisesta tuntuu ajatus paluusta pelottavalta.
        Tosin onhan täältä löytynyt muutama positiivinenkin viesti."

        Itse olen ollut kolme vuotta Saksassa ja kohta kai suuntaan Australiaan. Kylläpä se niin on että mikäli elämänsä on saanut mallilleen ulkomailla ja kykenee käymään kohtuullisen usein sukulaisia ja ystäviä tapaamassa lomilla Suomessa, niin ei kannata unelmoida päiväunia Suomeen palaamisesta. Kyllä se umpimielisyyden, kateuden ja ahdistuksen määrä mistä kotomaan pimeässä kasvanut kansa kärsii on ainakin vielä tänä päivänä iso. Ehkäpä nuoremmat, maailmaa nähneet sukupolvet tuon muuttaa voivat.

        Elämä pikkukylissä on kaikissa maissa sisäänpäinkääntynyttä. Suomen ongelma on se että siellä ei muita olekaan kuin pikkukyliä silminkantamattomien korpien keskellä. Kaunista kesälomamaisemaa tietysti.

        Isoin muutos ulkomaille muuttaessa tapahtui ainakin minulle itsessäni - yhtäkkiä sitä huomasi hengittävänsä vapaasti, ja tervehtivän ihan spontaanisti naapuria, ja pitävän ihan luonnollisena että tuntematon ihminen alkaa jutella teeskentelemättömän ystävällisesti. Kotosuomessahan moista pidetään hullujen tai homojen hommana.


      • mitä tilaa
        Jusu kirjoitti:

        "Olen samaa mieltä kanssasi että onpa todella surullista luettavaa....

        Luettuani tätä palstaa paluumuuttamisesta tuntuu ajatus paluusta pelottavalta.
        Tosin onhan täältä löytynyt muutama positiivinenkin viesti."

        Itse olen ollut kolme vuotta Saksassa ja kohta kai suuntaan Australiaan. Kylläpä se niin on että mikäli elämänsä on saanut mallilleen ulkomailla ja kykenee käymään kohtuullisen usein sukulaisia ja ystäviä tapaamassa lomilla Suomessa, niin ei kannata unelmoida päiväunia Suomeen palaamisesta. Kyllä se umpimielisyyden, kateuden ja ahdistuksen määrä mistä kotomaan pimeässä kasvanut kansa kärsii on ainakin vielä tänä päivänä iso. Ehkäpä nuoremmat, maailmaa nähneet sukupolvet tuon muuttaa voivat.

        Elämä pikkukylissä on kaikissa maissa sisäänpäinkääntynyttä. Suomen ongelma on se että siellä ei muita olekaan kuin pikkukyliä silminkantamattomien korpien keskellä. Kaunista kesälomamaisemaa tietysti.

        Isoin muutos ulkomaille muuttaessa tapahtui ainakin minulle itsessäni - yhtäkkiä sitä huomasi hengittävänsä vapaasti, ja tervehtivän ihan spontaanisti naapuria, ja pitävän ihan luonnollisena että tuntematon ihminen alkaa jutella teeskentelemättömän ystävällisesti. Kotosuomessahan moista pidetään hullujen tai homojen hommana.

        Kyllä täällä Suomessa moikataan ja ollaan ystävällisiä, niin paluumuuttajille kuin muillekin. Mutta älä tule rehvastelemaan tänne. Sinä et tiedä ulkomailla asumisesta mitään. 3 vuotta Saksassa on jo noussu sulla hattuun. Suomi on kaunis ja hyvä maa. Anna arvo ihmisille, jotka täällä asuu. Ja ole hiljaa. Kaikesta näkee, että sulla on ongelmia elämän hallinnan, ahdistuksen ja umpimielisyyden kanssa. Se taas ei ole meidän syy.


      • xxrr
        Jusu kirjoitti:

        "Olen samaa mieltä kanssasi että onpa todella surullista luettavaa....

        Luettuani tätä palstaa paluumuuttamisesta tuntuu ajatus paluusta pelottavalta.
        Tosin onhan täältä löytynyt muutama positiivinenkin viesti."

        Itse olen ollut kolme vuotta Saksassa ja kohta kai suuntaan Australiaan. Kylläpä se niin on että mikäli elämänsä on saanut mallilleen ulkomailla ja kykenee käymään kohtuullisen usein sukulaisia ja ystäviä tapaamassa lomilla Suomessa, niin ei kannata unelmoida päiväunia Suomeen palaamisesta. Kyllä se umpimielisyyden, kateuden ja ahdistuksen määrä mistä kotomaan pimeässä kasvanut kansa kärsii on ainakin vielä tänä päivänä iso. Ehkäpä nuoremmat, maailmaa nähneet sukupolvet tuon muuttaa voivat.

        Elämä pikkukylissä on kaikissa maissa sisäänpäinkääntynyttä. Suomen ongelma on se että siellä ei muita olekaan kuin pikkukyliä silminkantamattomien korpien keskellä. Kaunista kesälomamaisemaa tietysti.

        Isoin muutos ulkomaille muuttaessa tapahtui ainakin minulle itsessäni - yhtäkkiä sitä huomasi hengittävänsä vapaasti, ja tervehtivän ihan spontaanisti naapuria, ja pitävän ihan luonnollisena että tuntematon ihminen alkaa jutella teeskentelemättömän ystävällisesti. Kotosuomessahan moista pidetään hullujen tai homojen hommana.

        Ongelmahan näissä keskusteluissa on yleensä se, että on lähdetty jostain Suomen korpikylistä(kuten minä) ulkmaille johonkin suureen metropoliin - tai no ainakin yleensä johonkin urbaaniin ympäristöön. Näitä paikkoja, ilmapiiriä yms. sitten yritetään jotenkin vertailla toisiinsa. Samanlaiset kokemukset saadaan aikaiseksi, jos muutetaan maalta kaupunkiin Suomen rajojen sisällä.

        Mutta kyllähän ulkomailla, ja varsinkin maissa, joissa huomattavasti enemmän ihmisiä(esim Saksa) on myös enemmän variaatiota maan sisällä ja kansa ei ole niin homogeenistä kuin Suomessa. Mutta usein silloinkin tuo monimuotoisuus ilmenee parhaiten kaupungeissa ja maaseutu voi olla samanlaista junttilaa, kuin Suomessa. Tämän voi selkeästi nähdä esimerkiksi Britanniassa ja USA:ssa.


      • Jusu
        xxrr kirjoitti:

        Ongelmahan näissä keskusteluissa on yleensä se, että on lähdetty jostain Suomen korpikylistä(kuten minä) ulkmaille johonkin suureen metropoliin - tai no ainakin yleensä johonkin urbaaniin ympäristöön. Näitä paikkoja, ilmapiiriä yms. sitten yritetään jotenkin vertailla toisiinsa. Samanlaiset kokemukset saadaan aikaiseksi, jos muutetaan maalta kaupunkiin Suomen rajojen sisällä.

        Mutta kyllähän ulkomailla, ja varsinkin maissa, joissa huomattavasti enemmän ihmisiä(esim Saksa) on myös enemmän variaatiota maan sisällä ja kansa ei ole niin homogeenistä kuin Suomessa. Mutta usein silloinkin tuo monimuotoisuus ilmenee parhaiten kaupungeissa ja maaseutu voi olla samanlaista junttilaa, kuin Suomessa. Tämän voi selkeästi nähdä esimerkiksi Britanniassa ja USA:ssa.

        "Kyllä täällä Suomessa moikataan ja ollaan ystävällisiä, niin paluumuuttajille kuin muillekin. Mutta älä tule rehvastelemaan tänne. Sinä et tiedä ulkomailla asumisesta mitään. 3 vuotta Saksassa on jo noussu sulla hattuun. Suomi on kaunis ja hyvä maa. Anna arvo ihmisille, jotka täällä asuu. Ja ole hiljaa. Kaikesta näkee, että sulla on ongelmia elämän hallinnan, ahdistuksen ja umpimielisyyden kanssa. Se taas ei ole meidän syy."

        Hihhih, tuo oli niin sanomattoman hyvin tiivistetty että :)

        "Samanlaiset kokemukset saadaan aikaiseksi, jos muutetaan maalta kaupunkiin Suomen rajojen sisällä."

        Yleisesti sanottuna noin on toki. Aikanaan muutto pikkukylästä pienehköön kaupunkiin avasi meikäläisenkin silmiä kyllä. Ja sen jälkeen muutto Helsinkiin jälleen. Silti viiden miljoonan ihmisen maassa tunkkaisuutta ja samanlaisuuden painetta on vaikea välttää missään.

        Se on juuri tuo xxrr:n mainitsema variaatio joka parantaa henkisen ilmapiirin hengityskelpoisuutta, ja sen suhteen on kyllä Helsingissäkin vielä aika paljon tekemistä, puhumattakaan kaikista muista kaupungeista ja kylistä Suomessa. Mutta kuten sanottu, uudet sukupolvet ja ajan kuluminen toivottavasti tuota asiaa parantavat.

        Ja ettei nyt kenellekään jäisi paha mieli, myönnettäköön että Suomessa on tietysti paljon paljon hyvää myös.


      • turpavärkkinsä niin
        mitä tilaa kirjoitti:

        Kyllä täällä Suomessa moikataan ja ollaan ystävällisiä, niin paluumuuttajille kuin muillekin. Mutta älä tule rehvastelemaan tänne. Sinä et tiedä ulkomailla asumisesta mitään. 3 vuotta Saksassa on jo noussu sulla hattuun. Suomi on kaunis ja hyvä maa. Anna arvo ihmisille, jotka täällä asuu. Ja ole hiljaa. Kaikesta näkee, että sulla on ongelmia elämän hallinnan, ahdistuksen ja umpimielisyyden kanssa. Se taas ei ole meidän syy.

        Just joo, sontaa sieltä turvasta tunkee, ku mettäläinen avvaa turpavärkkinsä.
        Ei muuta ku ryömi luolaas takasi.


      • hyvistä puolista
        Jusu kirjoitti:

        "Kyllä täällä Suomessa moikataan ja ollaan ystävällisiä, niin paluumuuttajille kuin muillekin. Mutta älä tule rehvastelemaan tänne. Sinä et tiedä ulkomailla asumisesta mitään. 3 vuotta Saksassa on jo noussu sulla hattuun. Suomi on kaunis ja hyvä maa. Anna arvo ihmisille, jotka täällä asuu. Ja ole hiljaa. Kaikesta näkee, että sulla on ongelmia elämän hallinnan, ahdistuksen ja umpimielisyyden kanssa. Se taas ei ole meidän syy."

        Hihhih, tuo oli niin sanomattoman hyvin tiivistetty että :)

        "Samanlaiset kokemukset saadaan aikaiseksi, jos muutetaan maalta kaupunkiin Suomen rajojen sisällä."

        Yleisesti sanottuna noin on toki. Aikanaan muutto pikkukylästä pienehköön kaupunkiin avasi meikäläisenkin silmiä kyllä. Ja sen jälkeen muutto Helsinkiin jälleen. Silti viiden miljoonan ihmisen maassa tunkkaisuutta ja samanlaisuuden painetta on vaikea välttää missään.

        Se on juuri tuo xxrr:n mainitsema variaatio joka parantaa henkisen ilmapiirin hengityskelpoisuutta, ja sen suhteen on kyllä Helsingissäkin vielä aika paljon tekemistä, puhumattakaan kaikista muista kaupungeista ja kylistä Suomessa. Mutta kuten sanottu, uudet sukupolvet ja ajan kuluminen toivottavasti tuota asiaa parantavat.

        Ja ettei nyt kenellekään jäisi paha mieli, myönnettäköön että Suomessa on tietysti paljon paljon hyvää myös.

        Mä en löydä mittään.Olisin kiitollinen jos kertoisit.


    • Nimetön

      OLET TÄYSIN OIKEASSA!

      • british, not finnish

        "Isoin muutos ulkomaille muuttaessa tapahtui ainakin minulle itsessäni - yhtäkkiä sitä huomasi hengittävänsä vapaasti, ja tervehtivän ihan spontaanisti naapuria, ja pitävän ihan luonnollisena että tuntematon ihminen alkaa jutella teeskentelemättömän ystävällisesti. Kotosuomessahan moista pidetään hullujen tai homojen hommana."

        sama on taallakin havaittu!

        tiedan monia suomessa asuneita ulkomaalaisia vaihtareita, jotka ovat huomanneet tallakin palstalla mainitut useimpien suomalaisten ominaisuudet: kateus, kylmyys, toykeys, rasismi, fasismi ... listaa voisi jatkaa loputtomiin. vihaan niita "suomi finland perkele" -juntteja, jotka ylistavat suomea ja suomalaisuutta, vaikka eivat tieda elamasta muualla. ja heti nousee hirvea kohu kun joku puhuu vahankin negatiiviseen savyyn suomesta, ja arvostelija lytataan maan rakoon - hyvana esimerkkina sofi oksasen haastattelu tanskassa.

        ja tulkaa ihmeessa sanomaan etta "pysy vaan siella ulkomailla!!!!!!11" - niin pysynkin!


      • ihmetteliä
        british, not finnish kirjoitti:

        "Isoin muutos ulkomaille muuttaessa tapahtui ainakin minulle itsessäni - yhtäkkiä sitä huomasi hengittävänsä vapaasti, ja tervehtivän ihan spontaanisti naapuria, ja pitävän ihan luonnollisena että tuntematon ihminen alkaa jutella teeskentelemättömän ystävällisesti. Kotosuomessahan moista pidetään hullujen tai homojen hommana."

        sama on taallakin havaittu!

        tiedan monia suomessa asuneita ulkomaalaisia vaihtareita, jotka ovat huomanneet tallakin palstalla mainitut useimpien suomalaisten ominaisuudet: kateus, kylmyys, toykeys, rasismi, fasismi ... listaa voisi jatkaa loputtomiin. vihaan niita "suomi finland perkele" -juntteja, jotka ylistavat suomea ja suomalaisuutta, vaikka eivat tieda elamasta muualla. ja heti nousee hirvea kohu kun joku puhuu vahankin negatiiviseen savyyn suomesta, ja arvostelija lytataan maan rakoon - hyvana esimerkkina sofi oksasen haastattelu tanskassa.

        ja tulkaa ihmeessa sanomaan etta "pysy vaan siella ulkomailla!!!!!!11" - niin pysynkin!

        todella masentavaa palata suomeen 35vuoden jälkeen,aikanaan lähdin koska suomi ei tarjonnut työtä
        ei siis vapaasta tahdosta.aina jos arvostelen suomalaista pyrokratiaa,virkamiehen asennetta,terveydenhoitoa,tai muuta jota täällä ikänsä asunut voi oikeutetusti tehdä minulle suututaan
        ettei minulla olisi oikeutta arvostella suomen oloja .huomioikaa että kuulun siihen noin puoleenmiljoonaan jotka poistuivat työttömyysjonostanne,miten olisitte kestäneet jos olisimme kaikki
        jääneet.500,000työtöntä enemmän,jotka nyt saamme eläkkeemme suomen ulkopuolelta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      57
      753
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe