scenic 1.9dci ostamassa.mitä vikoja?

Kiitos etukäteen

Moi.Olen ostamassa vm.05 diesel sceniciä. Voisiko joku kertoa mitä kannattaisi tarkistaa ja millaisia vikoja on odotettavissa, ja millainen talviautona?

3

2551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scenique

Itselläni on -04 1.9dCi (120hv ilman pienhiukkassuodatinta). Nyt mittarissa 80tkm.

Viat tähän asti suuruusjärjestyksessä:
      --------------------------------------
      -kesällä Ranskassa meni polttoainesuodatin. Tod.näk. Elfillä oli roskaista löpöä.
      -käsijarru jäätynyt kerran (oikea takapyörä). Syynkin tajusin: olin edellisenä päivänä käynyt pikapesussa ja muutaman tunnin kuivatus tuuletetussa autotallissa ei ollut riittänyt. Yön aikana lämpötila putosi muutamasta pakkasasteesta -14 asteeseen. Takajarrun lämmitys sitten sulatti kässärin. Muuten sähköinen käsijarru on aikas ylivoimainen ja toimintavarma varuste.
      - 6-vaihteinen vaihteisto on kulmikas ja jäykähkö - ja talvella potenssiin kaksi.

-varsinaisia dieselmalliin liittyviä vikoja ei muita ole ollut. Muut huomiot ovat tällä palstalla moneen kertaan käsiteltyjä kosmeettisia ja korvaansärähtäviä juttuja: muoviosien nitinää ja natinaa, joita voi tiettyyn rajaan metsästellä ja rasvailla, jarrujen vinkumista, etc. Dieselin suuremmat värähtelyt saattavat tuoda nuo pikkuäänet hieman voimakkaammin esiin.

Itse dieselmoottori sopii kyllä upeasti Sceniciin. Keskikulutus 40tkm:n matkalta on noin 6,3 l/100km. Puolet taajama-ajoa, puolet maantie/moottoritieajoa. Maantiellä menee noin 5 l/100km, moottoritiellä 6-6,5 l/100km, taajamassa 7 l/100km. Talvella taajamassa 7-8 l/100km (moottori ei ehdi lämmetä).

1.9dCi talviautona:
      -------------------
      lämmitys on mielestäni dieseliksi kohtuullinen lämmitettyjen ilmakanavien vuoksi. Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin tuntuvat riittävän aika hyvin. Tosin automaatti-ilmastoinnilla varustetussa mallissa ilmanjako on aika karkeasäätöinen, joten pakkasilla varsinkin takasivuikkunat huurtuvat ja jaloilla tulee kuuma (tämä lienee kyllä yhtälailla ongelma bensaversioissa).
      - tunnoton/keinotekoinen ohjauksen tehostus. Siihen kuitenkin tottuu. Eikä kai Scenicin kaltaisella autolla halutakaan räppäillä.
      - vaihteisto on pakkasilla jäykkä

Itse dieselmoottori toimii mielestäni talvella ihan yhtä hienosti kuin kesälläkin.

• kiitos etukäteen

Kuulostaa ihan hyvälle, ei viatonta autoa ole olemassakaan. Ei nitinät minua häiritse, oli niitä primerassakin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      70
      2952
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1175
    Aihe