Inva-kortti

Jos joku tietäis

Millaiset vaatimukset inva-kortin saamiseksi on? Jos ei ole alaraajavammoja, mutta muuten hankala sairaus, joka vaikeuttaa liikkumista, niin kuinka helppo se on saada?

Puhuin lääkärin kanssa toisesta todistuksesta ja hän sivumennen mainitsi asiasta, että "se ei oikein välttämättä tule kysymykseen". Vastaus oli kuitenkin niin epämääräinen, että jäin miettimään, että josko sittenkin minulla olisi mahdollisuus siihen. Samoin autoveron palautusasia.

Ajattelin, että voisin kysyä asiaa yksityispuolen lääkäriltä, jos saisin hieman vahvistusta täältä, että kannattaa maksaa 80e mennäkseen kysymään.

10

10279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla on

      Hei,

      yleensä invakorttiin vaaditaan haittaluokkamääritys, jonka asiantuntijalääkäri tekee. Sen on oltava muistaakseni HL 11 tai enemmän.

      Kun todistus on saatu, poliisilaitokselle lääkärintodistuksen, hakemuksen ja 2 valokuvan kanssa (http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/37BC5B01825F85BBC2256BCA0036ACA3?opendocument)

      Samalla kun hakee inva-korttia, kannattaa täyttää ajoneuvoveron vapautus-anomus, jolla saa ajoneuvoveron pois (sen vuosittaisen maksun). Ja koska on haittaluokitusmäärittely tehty, kannattaa toimittaa paperi myös verotoimistoon, sillä saa jonkinlaisen verohelpotuksen, jos hl on 30 % ja se on pysyvä.

      Mulle kävi niin, että haittaluokka määriteltiin hl12, 60 %, joten hakemukset menivät kivuttomasti.

      Olen kuullut, että jossain poliisilaitoksissa todistuksessa pitää lukea puoltolause invakorttia varten. Mulla ei lukenut mitään muuta, kuin että haittaluokka on katsottu olevan 12 ja se on pysyvä. Vamman laadulla ei ole asiassa tekemistä.

      Vamman laatu tulee siinä vaiheessa "tärkeäksi" jos hakee autoveron palautusta tullilta, joka
      taas selvittää omalla kriteerillään haittaluokka-asiat. Ja painatus on niissä alaraaja-ongelmissa.

      Mulla on siis invakortti, vapautus ajoneuvoverosta, verohelpotus, mutta ei autoveronpalautus-oikeutta.. joten ristiriitaista on.

      Kannattaa selvitellä asiaa vertaistuesta, millä perusteella mahdollisesti muut ovat saaneet inva-kortin. Esim. vilkkaat adhd-lapset saavat invakortin jne.

      • Jos joku tietäis

        Kiitos sinulle. Tilannettani on hieman hankala perustella, niin minkälaiset ovat ne paivavimmat argumentit, jos raajavammoja ei ole?


    • Ei ole luokitusta

      Minulla on inva-pysäköintimerkki ollut 15 vuotta. Olin tuolloin 43 vuotias.
      Minun oli melkein mahdottomuus asioida kaupungissa, kun jalat ovat niin kipeät ja auton joutui jättämään kauaskin. Silti jaloissa ei ole vammaa.

      Sitten tippa silmässä päätin mennä poliisilaitokselle, ja mukanani oli viimeisin lääkärintodistus. Ei sitä oltu tätä tarkoitusta varten annettu.
      Kyllä siinä esille kävi, että jalat on leikattu. Nimismiehen konttorissa katsoivat sitä lausuntoa, ja vt. nimismies sanoi, että tämähän on ihan selvä tapaus. 5 vuotta. Ja sain invapysäköintikortin sillä istuimella.

      Viiden vuoden jälkeen sitten hain terveyskeskuksesta jatkolääkärin todistuksia, niin oikein vihaksi pistii, että 2 vuoden jakoissa vaan annettiin, tiruuteltiin, ja aina oli ruksi ruudussa, että tulee paremmaksi. Kas, kun ei oltu merkitty, koska tulee paremmaksi? Ei nämä tästä tämän paremmaksi enää tule.

      Nyt viime kerralla poltin päreeni, että en lähde sitä kahden vuoden todistusta terkkarista hakemaan. Muun käynnin yhteydessä kysyin fysiatrilta asiaa, että kun toisinaan taju sumenee kovista kivuista.

      Hän sanoi, että minäpä kirjoitan sellaisen paperin, ettei sun enää tartte haeskella todistuksia, kun tämä invakortti vanhenee, automaattisesti tulee uusi.

      Minulla on päiviä, että jalat on lähes normaalin terveet, ja sitten päviä, jolloin kivut ovat niin kovat, että näkö meinaa sumentua.

      MInun tapauksessani kipu on myöskin toimintakykyä alentava, lamaannuttava tekijä. Ei mun oikeastaan perustellakkaan ole tarvinnut. Ja jos tarvitsisin, vetoaisin tähän armotonta kivuliaisuutta jalkoihin aiheuttavaan tautiin.

      Ajoneuvoveron vapautuksen tällä on saanut. Mutta uutta autoa ostettaessa en edes yrittänytkään veron palautusta, koska jalkoihin ei kohdistu selvää vammaa. Ainoastaan sairauden aiheuttama kova kivuliaisuus, ja sen aiheuttama toiminnan vajavuus. Kun olen vielä eläkkeellä, niin prosentit eivät tasan tarkkaan riittäisi veron palautuksiin.

      Mutta näinkin on hyvä.

      • Oma kokemus ed

        Hei,

        vero-helpotus alkaa haittaluokasta, joka vastaa 30 % haittaa, taisi olla hl 6.

        Muistaakseni kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläkeläiset saavat 100 % verohelpotuksen automaattisesti. Tarkoittaa jotain max 450 euroa kunnallisverotuksesta ja 200 e valtioverotukseta tai toistepäin, mutta kotiapäin sekin raha on.

        Em tiedä ollenkaan, miten tämä invalidialennus vaikuttaa vanhuuseläkkeisiin, joten kannattaa selvittää sitäkin, jos on pysyvästi eläkkeellä.

        Invalidialennuksen verotukseen saa pyytämällä lääkäriltä B-todistusta verotusta varten, jossa sairauden/vamman katsotaan olevan pysyvä.

        Inva-kortista muuten, kyllä sinun kannattaa selvitellä inva-korttimahdollisuutta lääkäriltä. Kyse ei ole siis aina näistä jalka-ongelmista, vaikka pyörätuoli siinä kortissa onkin.


      • Jos joku tietäis
        Oma kokemus ed kirjoitti:

        Hei,

        vero-helpotus alkaa haittaluokasta, joka vastaa 30 % haittaa, taisi olla hl 6.

        Muistaakseni kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläkeläiset saavat 100 % verohelpotuksen automaattisesti. Tarkoittaa jotain max 450 euroa kunnallisverotuksesta ja 200 e valtioverotukseta tai toistepäin, mutta kotiapäin sekin raha on.

        Em tiedä ollenkaan, miten tämä invalidialennus vaikuttaa vanhuuseläkkeisiin, joten kannattaa selvittää sitäkin, jos on pysyvästi eläkkeellä.

        Invalidialennuksen verotukseen saa pyytämällä lääkäriltä B-todistusta verotusta varten, jossa sairauden/vamman katsotaan olevan pysyvä.

        Inva-kortista muuten, kyllä sinun kannattaa selvitellä inva-korttimahdollisuutta lääkäriltä. Kyse ei ole siis aina näistä jalka-ongelmista, vaikka pyörätuoli siinä kortissa onkin.

        Kiitos näistä. Sain lääkäriltä lausunnon iva-korttia varten. Nyt vain sitten poliisilaitokselle. Eivät taida niitä silti kovin paljoa hylätä, jos lääkäri on todistuksen kirjoittanut, luulisin..

        Tuo veroetu minulla on ollutkin, mutta pienempänä kuin minun mielestäni olisi pitänyt. Sama lääkäri kirjoitti silloin verotusta varten 40% haitan, mutta nyt korttia varten luki, että vähintään hl 11. No, kun eläke alkaa niin sitten tulee automaattisesti se sata. Ei taida enää ehtiä muuttamaan 2006 vuoden verotukseen tätä uutta prosenttia, varsinkaan kun siinä ei lue sitä haitan alkupäivämäärää.


      • Oma kok
        Jos joku tietäis kirjoitti:

        Kiitos näistä. Sain lääkäriltä lausunnon iva-korttia varten. Nyt vain sitten poliisilaitokselle. Eivät taida niitä silti kovin paljoa hylätä, jos lääkäri on todistuksen kirjoittanut, luulisin..

        Tuo veroetu minulla on ollutkin, mutta pienempänä kuin minun mielestäni olisi pitänyt. Sama lääkäri kirjoitti silloin verotusta varten 40% haitan, mutta nyt korttia varten luki, että vähintään hl 11. No, kun eläke alkaa niin sitten tulee automaattisesti se sata. Ei taida enää ehtiä muuttamaan 2006 vuoden verotukseen tätä uutta prosenttia, varsinkaan kun siinä ei lue sitä haitan alkupäivämäärää.

        Hei,
        hyvä juttu, että asia eteni. Poliisi ei ole lääkäriviranomainen, joten asia on selvä.
        Maksoit varmaan sen 18 e ja veit valokuvat samalla. Laminointi-prosessi kestää parisen viikkoa. Muista anoa samalla hakukäynnillä sitä ajoneuvoverotuksesta vapautusta!! Kaavake pitäisi olla poliisillakin, mutta ehkä kannattaa tulostaa se etukäteen. Ihan tarkkaan en muista, jätettiinkö anomus poliisille vai lähetettiinko se ajoneuvo-puolelle jonnekin.

        Vero-asioista, kannattaa pyytää uusi todistus lääkäriltä verotusta varten ja näyttää sitä lääkärin hl 11 kirjoittamaa inva-korttitodistusta. Ja nimenomaan pyydä että todistuksesta ilmenee sekä haittaluokka numeroina että prosentteina ja haitan alkamisajankohta kuukauden ja vuoden tarkkuudella. Ja nimenomaan, että sairaus on pysyvä.

        Verotuksesta voi hakea erikseen takautuvasti invalidivähennystä 5 edellisestä vuodesta. Taitaisi olla vuodet 2006 -2001 tällä hetkellä.
        Kannattaa hakea takautuvasti, sillä tosi pieni vaiva, ei vaadi kuin sen lääkärintodistuksen ja yhden lomakkeen ja verotus hoitaa loput.

        Seuraavina vuosina kannattaa kuitenkin tarkistaa, että asia on huomioitu.


      • Jos joku tietäis
        Oma kok kirjoitti:

        Hei,
        hyvä juttu, että asia eteni. Poliisi ei ole lääkäriviranomainen, joten asia on selvä.
        Maksoit varmaan sen 18 e ja veit valokuvat samalla. Laminointi-prosessi kestää parisen viikkoa. Muista anoa samalla hakukäynnillä sitä ajoneuvoverotuksesta vapautusta!! Kaavake pitäisi olla poliisillakin, mutta ehkä kannattaa tulostaa se etukäteen. Ihan tarkkaan en muista, jätettiinkö anomus poliisille vai lähetettiinko se ajoneuvo-puolelle jonnekin.

        Vero-asioista, kannattaa pyytää uusi todistus lääkäriltä verotusta varten ja näyttää sitä lääkärin hl 11 kirjoittamaa inva-korttitodistusta. Ja nimenomaan pyydä että todistuksesta ilmenee sekä haittaluokka numeroina että prosentteina ja haitan alkamisajankohta kuukauden ja vuoden tarkkuudella. Ja nimenomaan, että sairaus on pysyvä.

        Verotuksesta voi hakea erikseen takautuvasti invalidivähennystä 5 edellisestä vuodesta. Taitaisi olla vuodet 2006 -2001 tällä hetkellä.
        Kannattaa hakea takautuvasti, sillä tosi pieni vaiva, ei vaadi kuin sen lääkärintodistuksen ja yhden lomakkeen ja verotus hoitaa loput.

        Seuraavina vuosina kannattaa kuitenkin tarkistaa, että asia on huomioitu.

        En vielä ehtinyt tekemään mitään, mutta huomenna pitäisi mennä valokuvaan ja viedä hakemus. Hyvä kun muistutit tuosta ajoneuvoveron vapautuksesta, täytyy etsiä se lomake valmiiksi.


    • Määmi

      Hei ! Onko kellään tietoa voiko saada autoveron pois ja inva merkin kun miehelläni on pitkäaikaissairaus mikä heikentää kävelyä ? Hän ei itse saa enään ajaa autoa vaan minä ajan.

    • vaivaatikko

      Kyllä se on mahdollista hakea miehsi nimissä.Mielellään erikoislääkärin lausunto jossa hän toteaa haittaasteen olevan yli 11.Sairauksia on erilaisia ja jos on asialliset ja hyvät perusteet-ei pitäisi olla ongelmia.

    • Tiiinamari

      Miten jos auto onkin puolison nimissä, ja inva-luvan saaja onkin se joka vain käyttänyt sitä puolison autoa? Puolisolla toinenkin auto, jota siis hän käyttää, minä inva-lupaa hakeva käyttänyt aina sitä autoa jolla lupaa jatkossa käytetään??
      KIITOS!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe