Opiskelutahti

JustCurious

Ihmisethän on tietysti kaikki erilaisia, mutta minkälainen on mielestänne tuo n. 5 vuoden suositeltu opiskelutahti DI:n tutkintoon? Pidättekö sitä löysänä, vai kuinka?

Entä te jotka olette vetäneet tutkinnon hieman tiukemmassa ajassa, esim 3-4v, miltä ko. opiskelutahti tuntui?

27

8038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löysis

      Täyspäiväiselle ja täyspäiselle opiskelijalle mielestäni mukiinmenevä tahti, ehtinee vielä ylläpitää jonkinlaista elämää ja ehkä työntekoakin. Itsellä meni n. 3½v ja tämä ainakin omilla älynlahjoillani ehdoton minimi. Ei se sinällään tuntunut raskaalta mutta elämääkään ei liioin ollut.

      Tämäkin riippuu tosin opiskelupaikasta. Esim tkk:lla saa helposti lisätä tuohon suositukseen n. vuoden.

      Tärkeintä on mennä kurssit ja tentit kerralla läpi. Jos tenttejä kasaantuu niin työmäärää tulee liikaa ja opiskeluaika pitkittyy.

      • kiinnostunut_asiasta

        dippatyö tuon 3,5v:n päälle, vai laskitko sen mukaan vuosiin?

        Onko se dippatyö joku n. yhden lukuvuoden vievä projekti?


      • löysis
        kiinnostunut_asiasta kirjoitti:

        dippatyö tuon 3,5v:n päälle, vai laskitko sen mukaan vuosiin?

        Onko se dippatyö joku n. yhden lukuvuoden vievä projekti?

        Dippatyö sisältyy tuohon, siihen meni n. vuosi enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Olisi ehkä saanut kirittyä kolmeen vuoteen jos olisi senkin paahtanut kunnolla, mutta piti antaa pääkopallekin mahdollisuus.


      • fdsfdsfsdfshsf
        kiinnostunut_asiasta kirjoitti:

        dippatyö tuon 3,5v:n päälle, vai laskitko sen mukaan vuosiin?

        Onko se dippatyö joku n. yhden lukuvuoden vievä projekti?

        Siis eihän dippatyöhon mene edes kauaa jos oikeasti haluaa tehdä sen nopeasti. Kämppis taiteili kasaan kolmessa viikossa.

        Suurimmalla osalla sitä tehdään silloin kuin huvittaa, jolloin siinä voi helposti vierähtää vuosi. Itse tein todella laiskasti omasta mielestäni eikä mennyt 2kk:tta pidempään.


      • kiinnostunut_asiasta
        löysis kirjoitti:

        Dippatyö sisältyy tuohon, siihen meni n. vuosi enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Olisi ehkä saanut kirittyä kolmeen vuoteen jos olisi senkin paahtanut kunnolla, mutta piti antaa pääkopallekin mahdollisuus.

        nopea olit ja ahkera. Lopussa kiitos seisoo :)


      • Kiinnostunut_asiasta
        fdsfdsfsdfshsf kirjoitti:

        Siis eihän dippatyöhon mene edes kauaa jos oikeasti haluaa tehdä sen nopeasti. Kämppis taiteili kasaan kolmessa viikossa.

        Suurimmalla osalla sitä tehdään silloin kuin huvittaa, jolloin siinä voi helposti vierähtää vuosi. Itse tein todella laiskasti omasta mielestäni eikä mennyt 2kk:tta pidempään.

        kolmessa viikossa a) rajata aiheen b) hankkia kirjallisuuden c) kirjoittaa teoriat d) tehdä analyysit e) viilata työn loppukuntoon?

        Jättiköhän kaveri kertomatta, että oli tutustunut kirjallisuuteen jo aikaisemmin, ja valinnut rajannut aiheensa jo ennen tuota 3 viikkoa. Ei tos kolmessa viikossa kyl ihan siitä varmaan lähdetä liikkeelle, että on vasta aihealue, mistä suurinpiirtein tekee työn. 3 viikkoa riittää työn kirjottamiseen ja analyysin tekemiseen.

        Kun kelaa, että sitä tekstiä on joku 70-80 sivua kuitenki. Sun pari kuukautta tuntuu ihan kohtuulliselta. Siinä ajassa on kerinny jo vähä pohtiakkin aihetta ja juosta kirjastossa, ja etenkin lukea jotain.


      • nanas
        Kiinnostunut_asiasta kirjoitti:

        kolmessa viikossa a) rajata aiheen b) hankkia kirjallisuuden c) kirjoittaa teoriat d) tehdä analyysit e) viilata työn loppukuntoon?

        Jättiköhän kaveri kertomatta, että oli tutustunut kirjallisuuteen jo aikaisemmin, ja valinnut rajannut aiheensa jo ennen tuota 3 viikkoa. Ei tos kolmessa viikossa kyl ihan siitä varmaan lähdetä liikkeelle, että on vasta aihealue, mistä suurinpiirtein tekee työn. 3 viikkoa riittää työn kirjottamiseen ja analyysin tekemiseen.

        Kun kelaa, että sitä tekstiä on joku 70-80 sivua kuitenki. Sun pari kuukautta tuntuu ihan kohtuulliselta. Siinä ajassa on kerinny jo vähä pohtiakkin aihetta ja juosta kirjastossa, ja etenkin lukea jotain.

        huomauttaisin edelliselle kirjoittajalle, että likikään kaikki tekniikan ja luonnontieteisen alojen diplomityöt eivät käsitä tuota 70-80 sivua, vaan paljon vähemmälläkin voi päästä...muut asiat merkkaavat pituutta enemmän.


      • hgfhgfhgf
        fdsfdsfsdfshsf kirjoitti:

        Siis eihän dippatyöhon mene edes kauaa jos oikeasti haluaa tehdä sen nopeasti. Kämppis taiteili kasaan kolmessa viikossa.

        Suurimmalla osalla sitä tehdään silloin kuin huvittaa, jolloin siinä voi helposti vierähtää vuosi. Itse tein todella laiskasti omasta mielestäni eikä mennyt 2kk:tta pidempään.

        "Kämppis taiteili kasaan kolmessa viikossa. "

        En tiedä minne kämppiksesi dippansa teki, mutta minusta tuossa on kolme vaihtoehtoa:

        a) kämppis ei tehnyt dippaa kolmessa viikossa,
        b) työ oli plagiaatti tai
        c) työ on uskomattoman huono ja sen hyväksyneellä laitoksella jotain pahasti pielessä. Ei voi olla mahdollista tehdä parissa viikossa jotain mihin yleensä menee lahjakkailla ja ahkerillakin täysipäiväisesti kuukausia.


      • ...
        Kiinnostunut_asiasta kirjoitti:

        kolmessa viikossa a) rajata aiheen b) hankkia kirjallisuuden c) kirjoittaa teoriat d) tehdä analyysit e) viilata työn loppukuntoon?

        Jättiköhän kaveri kertomatta, että oli tutustunut kirjallisuuteen jo aikaisemmin, ja valinnut rajannut aiheensa jo ennen tuota 3 viikkoa. Ei tos kolmessa viikossa kyl ihan siitä varmaan lähdetä liikkeelle, että on vasta aihealue, mistä suurinpiirtein tekee työn. 3 viikkoa riittää työn kirjottamiseen ja analyysin tekemiseen.

        Kun kelaa, että sitä tekstiä on joku 70-80 sivua kuitenki. Sun pari kuukautta tuntuu ihan kohtuulliselta. Siinä ajassa on kerinny jo vähä pohtiakkin aihetta ja juosta kirjastossa, ja etenkin lukea jotain.

        "Miten voi kolmessa viikossa a) rajata aiheen b) hankkia kirjallisuuden c) kirjoittaa teoriat d) tehdä analyysit e) viilata työn loppukuntoon?"

        Ei voikaan. Pari kuukauttakaan ei ole missään määrin realistinen. TKK:lla useimmat (paino tällä sanalla ettei tarvitse viisastella) työaiheet on jo kivasti rajattu, eli se harvoin on ongelma. Ts. on tarjolla joku projekti, johon voi hypätä mukaan, on se sitten koululta tai firmasta. Toteuttaminen vaatii oman aikansa.

        Jos alle kuukaudessa saa koko työn kirjoitettua (kun kaikki tutkimus tms. on tehty) kaikkine korjauksineen ja kuvien hinkkaamisineen niin on (i)joko äärettömän lahjakas kirjoittaja (ii) opiskelijaa on siunattu löysällä proffalla/ohjaajalla tai (iii)työ on karmeaa luettavaa vailla päätä ja häntää.


    • jupsjups

      Opiskelen TKK:lla ja yleisesti ottaen 5 vuotta pidetään aika tiukkana tahtina eikä siihen läheskään kaikki pääse. Itse pystyisin ehkä juuri ja juuri viidessä vuodessa suorittamaan.

      Huomasin viime keväänä että 33 opintopistettä (normaali 5 vuoden tahti=30) on ehkä hieman liikaa. Töitä on kunnolla joka päivälle.

      Ei varmaan kannata pitää turhaa kiirettä, koska ei ne DI:n paperit sitä onnea tuo. En suosittele alle 5 vuoden yrittämistä. :)

    • Vivian_84

      Ite aloitain nyt viidennen vuoden opiskelun ja toivottavasti viimeisen. Dippatyöpaikkaa tässä oon yrittänyt etsiä. Itse en ole mikään fiksu ihminen ja olenkin ihmetellyt, että miten olen näinkin hyvin saanut opinnot kasaan, vaikka 2 ensimmäistä vuotta meni sairastellessa. Jos ei ole mikään kovin hyvä koulussa, niin 5 vuotta on liian tiukka aika. Toimin koulutusohjelmani opintoneuvojana ja näen moni ihmisiä, jotka ovat opiskelleet 3-4 vuotta ja heillä ei ole kuin muutama opintoviikko. Mistä syy moiseen ,tiedä häntä.

    • Teekkkari

      Ei sellainen ~4 vuoden tahti ole ollenkaan mahdoton normaaliälyisellekään ihmiselle. Jos tekee kontrolloidusti töitä vaikkapa 6h joka arkipäivä, tullee tuo 30op/lukukausi aika helposti. Toki jos istuu 30h viikossa lähialepan kassalla ja on aktiivisesti mukana killan järjestötoiminnassa, voi jo muutamankin kurssin vääntäminen lukukaudessa olla haastavaa.

      Omia opintojansa voi nopeuttaa muutamilla varsin yksinkertaisilla keinoilla, joista kunnollinen ja perusteellinen suunnittelu ei missään nimessä ole vähäisin. Jos opintojen alkuvaiheen raskaat teoriakurssit suorittaa ajoissa ja kerralla pois alta, säästää siinäkin runsaasti aikaa. Samoin harjoitustyöpainotteisten kurssien (vanhenemattomien!) harjoitustöiden tekeminen etuajassa ja tenttiminen jälkikäteen voi joskus olla järkevää. Kuin myös tenttien "kokeileminen" :).

      • roswopaisti

        Muistetaan myös se että koulujen välillä on huimat erot vaikka puhutaankin aina opintopisteistä. http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article544903.ece
        "Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) kertoimeksi puolestaan valikoitui eriskummallinen 1,68 (opintopiste = 23,8 h). Lääketieteellisen ohella kaikkein tiukimpaan ratkaisuun päätyi Teknillinen korkeakoulu, jossa kaikkiin kursseihin sovellettiin kerrointa 1,5. Tämän seurauksena yksi opintopiste Otaniemessä merkitsee muodollisesti 26,7 tunnin työtä. "

        summa summarum tutkintoon tarvittavat tuntimäärät: "Tutkintojen tuntimääräiset pituudet vaihtelevat toisin sanoen hämmentävän paljon. HY:ssä suoritettu 300 opintopisteen ylempi korkeakoulututkinto vaatii 6 000 tunnin työn, kun TTY:llä tutkinto on reilut 7 100 tuntia ja Otaniemessä 8 000.

        Niinpä Hervannan teekkarien DI-tutkinto vastaa 357 "yliopiston opintopistettä" ja Otaniemen teekkarien DI-tutkinto tasan 400:aa" tuollasia lukuja. En tosin lähe väittelee kuinka nopeesti homman voi hoitaa TKK:lla kun en itse siellä opiskele (vielä) :D


      • phuksi2010
        roswopaisti kirjoitti:

        Muistetaan myös se että koulujen välillä on huimat erot vaikka puhutaankin aina opintopisteistä. http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article544903.ece
        "Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) kertoimeksi puolestaan valikoitui eriskummallinen 1,68 (opintopiste = 23,8 h). Lääketieteellisen ohella kaikkein tiukimpaan ratkaisuun päätyi Teknillinen korkeakoulu, jossa kaikkiin kursseihin sovellettiin kerrointa 1,5. Tämän seurauksena yksi opintopiste Otaniemessä merkitsee muodollisesti 26,7 tunnin työtä. "

        summa summarum tutkintoon tarvittavat tuntimäärät: "Tutkintojen tuntimääräiset pituudet vaihtelevat toisin sanoen hämmentävän paljon. HY:ssä suoritettu 300 opintopisteen ylempi korkeakoulututkinto vaatii 6 000 tunnin työn, kun TTY:llä tutkinto on reilut 7 100 tuntia ja Otaniemessä 8 000.

        Niinpä Hervannan teekkarien DI-tutkinto vastaa 357 "yliopiston opintopistettä" ja Otaniemen teekkarien DI-tutkinto tasan 400:aa" tuollasia lukuja. En tosin lähe väittelee kuinka nopeesti homman voi hoitaa TKK:lla kun en itse siellä opiskele (vielä) :D

        Mitäköhän kerrointa LUT on käyttänyt tuossa? Itse olen ainakin tässä fuksisyksynä huomannut, että ainakin TKK:lla tuo 30op/lukukausi tahti on melko kova, varsinkin intin jälkeen. Pitänee käydä vain 25op niin laskee stressi huomattavasti.


      • kete inssi
        phuksi2010 kirjoitti:

        Mitäköhän kerrointa LUT on käyttänyt tuossa? Itse olen ainakin tässä fuksisyksynä huomannut, että ainakin TKK:lla tuo 30op/lukukausi tahti on melko kova, varsinkin intin jälkeen. Pitänee käydä vain 25op niin laskee stressi huomattavasti.

        Lutissa 1 op on 26 tuntia työskentelyä. Eli aika tiukka linja valittiin. Ennen tutkintouudistusta opintoviikkoja tuli rapisemalla, mutta pisteisiin siirtymisen jälkeen työmäärä kasvoi räjähdysmäisesti. Varsinkin jotkut 6-7 op kurssit ovat mielettömän työläitä entisiin 4.5 opintoviikkoisiin verrattuna.


    • direnssi

      5 vuotta on hyvä tahti. Siihen pääsee, jos tekee työnsä kunnolla, mutta ei halua pingottaa. Tosin diplomityöpaikan saaminen on tällä hetkellä todella vaikeaa. Minäkin hain sitä yli 10 kuukautta. Diplomityölleni varattiin rahoitus 8 kuukaudeksi, mutta palautin sen 4,5 kuukauden jälkeen ensimmäisen kerran. Siitä kuukausi, niin työ oli kansissa. Väitän, että 3-3,5 kk olisi riittänyt kansiin saamiseen, mikäli proffa olisi ollut paremmin tavoitettavissa ja ohjaaja ei olisi ollut jatkuvasti työmatkoilla. Sivujakin tuli toista sataa ja englanti oli kielenä.

      Asenteesta kaikki on kiinni. Kun yleisopinnot hoitaa ensin pois alta, pää- ja sivuaineopinnot ovat helppoa kuin heinänteko. Näin ainakin ympäristötekniikan laitoksella.

    • Jari32op

      Siis miten on mahdollista suorittaa kaikki kurssit kolmessa vuodessa ja päälle dippatyö, että valmistuisi 3,5 vuodessa? Pisteitä tarvitaan sen 262 (300-dippa-kandi). Tuo 262 vaatisi 44 pistettä per lukukausi! Ja kukaan ei varmaan ottanut heti fuksivuonna "ylimääräisiä" kursseja kuin sen noin 60 pisteen verran, eli myöhemmille vuosille tulee jopa 50 pistettä per lukukausi.

      Pelkästään tuo 44 pistettä vaatii 1200 tuntia töitä ja yhtenä lukukautena on (ainakin minulla oli syyslukukautena) 16 viikkoa. Jos tekee joka päivä tasaisesti töitä, niin 1200/16*7 = 10,7 tuntia päivässä keskimäärin! Mitä vittua saanko kysyä?

      Tässä yhtälössä on oltava jotain mitä en vielä tiedä (fuksi kun olen). Onko niin, että nämä samat herrat/rouvat ovat opiskelleet myös kaikki kesät? Onko ne vetänyt kursseja pelkällä tentillä läpi tekemättää yhtään mitään ennen sitä? Onko tuo työmäärä todellisuudessa niin paljon alhaisempi, että 44 pisteeseen ei tarvitakaan sitä 1200 työtuntia, vaan esim. vaan 800?

      • 543532

        Itse suoritin fuksivuonna 80 opintopistettä ja seuraavana 110, keskiarvo on 3.8. Kesät olen käynyt töissä. Fuksikurssit ovat suhteellisen työläitä joten joissakin periodeissa opiskeluun saattoi mennä 70 tuntia viikossa, tällä hetkellä 30 riittää hyvin.

        Luennot kannattaa jättää väliin ja jos kurssilla on välikokeet, laskaripisteilläkään ei ole paljon mitään merkitystä. Kannattaa selvittää etukäteen muilta opiskelijoilta mitä kurssi vaatii. Joillakin kursseilla 5 opintopistettä saa lukemalla kirjaa 20 tuntia (tai opiskelemalla edellisen tentin vastaukset, joillakin kursseilla voi olla sama tentti esimerkiksi yhden vuoden) ja käymällä tentissä kun taas joillakin kursseilla 40% opiskelijoista saa hylätyn ja läpipääsy vaatii puolen vuoden laskareissa käymistä. Kannattaa hyödyntää kaikki lomat (paitsi jos käy töissä), esimerkiksi joululoma kestää kuukauden ja sen aikana ehtii hyvin opiskella viisi kurssia.

        Työmäärä riippuu myös pääaineesta. Itse opiskelen matematiikkaa ja nopein tuntemani henkilö valmistui kahdessa vuodessa, erikoistyö ja diplomityö mukaan lukien. Tuotantotalouden laitokseltakin on valmistuttu samassa ajassa. Nyt tähän päälle tulisi vielä kandintyö mutta siinä ei ole opintopisterajoituksia joten sen voi aloittaa vaikka fuksisyksynä.


    • Utelias nakki

      Pistää miettimään, että oppivatko ihmiset oikeasti mitään tuollaisen vauhdin seurauksena... Tarkoitushan on kuitenkin omaksua kurssin aiheeseen liittyvä tieto mahdollisimman hyvin, eikä pelittää systeemiä niin että päästäisiin kursseista läpi mahdollisimman vähällä oppimisella.

      • 8478787887

        Ainakin jatko-opiskelua suunnittelevien kannattaa suorittaa tutkinto mahdollisimman nopeasti. Jahkailu valmistumisen kanssa vaikeuttaa pääsyä parhaisiin tutkimusryhmiin, koska ei jatkotutkinnon kannalta oleellisten asioiden omaksumiseen mene kolmea vuotta enempää.

        Jos on tarkoitus mennä töihin, kannattaa tehdä töitä myös opintojen aikana. Silloin saa kerätyksi ihan yhtä paljon työkokemusta kuin ne jotka valmistuvat viidessä vuodessa ja ovat töissä vain kesäisin.


    • moikkavaan

      Aspara valmistui alle kolmessa vuodessa 8-10h /pvä työskentelyllä.

      Kunhan vain ilmoitan että toiset on parempia.

      • hekaaa

        Toiset on parempia, onhan se niin. Mutta opiskelutahtia, työtä ja rahaakin tärkeämpää on elämän mielekkyys ja vaikeaa on nähdä ihminen onnellisena jos opiskelee 10h per päivä, ei nuku yli 8 h per yö ja käy esim. kaikki viikonloput, lomat ja joskus arkenakin töissä. Ihmisellä kun menee yllättävän paljon aikaa siirtymisiin, syömiseen, ruuanlaittoon tai syömässä käymiseen, aamu- ja iltatoimiin, siivoukseen, kaupassa käymiseen. Jostain on otettava pois, useimmiten nukkumisesta, jos meinaa kavereidenkin kanssa jotain tehdä.

        Burnout kolmi-nelikymppisenä, jopa itsemurha???


      • tytrfgfd
        hekaaa kirjoitti:

        Toiset on parempia, onhan se niin. Mutta opiskelutahtia, työtä ja rahaakin tärkeämpää on elämän mielekkyys ja vaikeaa on nähdä ihminen onnellisena jos opiskelee 10h per päivä, ei nuku yli 8 h per yö ja käy esim. kaikki viikonloput, lomat ja joskus arkenakin töissä. Ihmisellä kun menee yllättävän paljon aikaa siirtymisiin, syömiseen, ruuanlaittoon tai syömässä käymiseen, aamu- ja iltatoimiin, siivoukseen, kaupassa käymiseen. Jostain on otettava pois, useimmiten nukkumisesta, jos meinaa kavereidenkin kanssa jotain tehdä.

        Burnout kolmi-nelikymppisenä, jopa itsemurha???

        Miksi pitäisi käydä töissä viikonloppuisin? Nostaisitte opintotukea.

        Itse opiskelen viikonloppuisinkin 8 tuntia päivässä, eihän siinä ehtisi töitä tekemään.


      • Huolto pelaa

        Asparahan tosiaan asui vanhempiensa luona opiskelujen ensimmäisen vuoden vai kaksikin, en muista tarkkaan. Itsestään täyttyvä jääkaappi ja siivouspalvelu tosiaan helpottavat opiskeluun keskittymistä.


    • hakinson

      Tuo 3-4v on sellainen opiskelutahti, että silloin keskitytään 100% olennaiseen. Turhat luennot ja päivisin kahviloissa hengailu jätetään väliin. Päivät opiskellaan tehokkaasti. Illat voi sitten viettää vapaata.

      Tietenkin riippuu siitä mitä opiskelee, koska kursseissa on eroja. Tietyillä linjoilla on enemmän työläitä kursseja.

      Omaa opiskelutahtia ei kannata liikaa verrata muihin, koska ihmiset ovat erilaisia. Toisille sopii rankempi tahti, toisten kurssit ovat vähemmän työläitä, toiset käyvät töissä, toiset tykkäävät laiskotella jne. Tärkeintä on, että löytää sen opiskelumenetelmän mikä sopii parhaiten itselle, silloin valmistuu niin nopeasti kun se on itselle mahdollista.

    • Tume21

      Itellä on eka vuosi menossa. Ekan vuoden saldo 59 opintopistettä jos oletan että kaikki menee läpi. Keskiarvo on ollut tähän mennessä vajaa 4. Olen mielestäni ihan hyvä opiskelija (mm. yo-kirjoituksista 4 x E). Olen käynyt yli 80% luennoista ja harkoista. Opiskelutahti ei tunnu pahalta, mutta kyllä suurempi stressin aiheuttaja on asian vaikeus. Nyt IMA 4 menossa (TTY:llä), ja osasin kivasti 3/9 tehtävää itse. Taas pitää kopioida pari tehtävää, jotta saa tarpeeks bonuspisteitä tenttiin. Sit kuitenkin tentistä taas tulee joku hyvä arvosana, vaikka en todellisuudessa asiaa kovin hyvin osaakaan. Näin se on tähän asti mennyt.

      En juurikaan ole mukana killan toiminnassa enkä käy ryyppäämässä kovinkaan usein (max kerran kuussa). Joskus tuntuu, että olen ns. "väliinputoaja". Eli en mikään huippunopea opiskelija, enkä sosiaalinen bilehile, joka saa sen 40 pistettä vuodessa huonolla keskiarvolla. Tuntuu, että molemmat noista ääripäistä työllistyy helpoiten, ja itse olen siinä porukassa joka saa hakemalla hakea kesätöitä. Ja kun ei kesätöitä ole ollut, niin työttömäksi valmistutaan...

    • normiopiskelija

      Niinhän se on että ihmsiten lahjakkuudessa on eroja. Yksi löytää pianon koskettimistolta melodian hetkessä ja toinen ei yksinkertaisintakaan melodiaa pysty tunnistamaan. Matemaattisissa aineissa yksille aukeaa jokin matriisilaskennan aivan looginen juju pienellä silmäilyllä ja toinen joutuu samaa asiaa tahkoamaan päivästä toiseen ymmärtämättä sittenkään, mikä se logiikka oli.

      Onko sitten ihme että opintojen etenemistahti vaihtelee. Jotkut tarvitsevat aivan oikeasti sen n. 25 tuntia per opintopiste ja toisille riittää alle 10 tuntia. Niinpä jotkut kertovat saaneensa aika kevyesti 80 opintopistettä jo fuksivuonna ja toisilla on 40 op:ssä ollut täysi työ ja mielenterveyskin koetuksella.

      Perimmäisenä ongelmana on se, että yritämme nykyään puristaa melkein puolet koko ikäluokasta yliopistoputken läpi. Joskus 50 vuotta sitten ylioppilastutkintoonkin ylsi vain 10 % ikäluokasta ja siitä joukosta vielä valikoitiin lahjakkaimmat yliopistoihin. Silloin yliopistoissa oli vain nykyisten laudaturin ylioppilaiden tasoista joukkoa, E:n kirjoittajat olisivat sen ajan yliopistoissa jo sitä heikkolahjaisinta osaa. Nykyään kuitenkin yritetään saada M:n ja C:nkin kirjoittajat jotenkin työnnettyä riman yli. Pakkohan siinä on rimaa laskea ja seurauksena on, että osalle opiskelijoista tutkinto hoituu vihellellen ja vasemmalla kädellä tavoiteaikoja nopeammin, kun taas toiset tuskailevat opintotukikuukausien riittämättömyyden ja kohtuuttomilta tuntuvien kurssivaatimusten kanssa.

      Näinkö Suomeen saadaan huippuosaamista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7771
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      77
      3784
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1087
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1022
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      718
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      715
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      673
    Aihe