Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

Anonyymi-ap

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut"

Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa selvästi pienempi keskimääräinen takaylitys, minkä myötä takapyörien takana ei ole enää juurikaan kivien lentämistä estävää peltipintaa. Samoin yhdessäkään uudessa autossa ei ole enää kuraläppiä takana.

https://www.is.fi/autot/art-2000011566080.html

71

2397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perättömät autot kivilinkoja.

      • Anonyymi

        Ei kivet mihinkään linkoudu. Ne vain nousee yli ajettaessa ilmaan.
        Takana tulija törmää ilmassa olevaan kiveen ihan omalla nopeudellaan.
        Jos pitäisi turvaväliä, kivet ehtisi pudota maahan ennen kuin on kohdalla.


      • Anonyymi

        Samanlaisten lokasuojien sisällä ne pyörät pyörii oli jatkoperää tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kivet mihinkään linkoudu. Ne vain nousee yli ajettaessa ilmaan.
        Takana tulija törmää ilmassa olevaan kiveen ihan omalla nopeudellaan.
        Jos pitäisi turvaväliä, kivet ehtisi pudota maahan ennen kuin on kohdalla.

        Minkä takia ne sitten rapakaarissa ropisee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia ne sitten rapakaarissa ropisee?

        Ne pyrkii nousemaan ilmaan, mutta pelti on tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne pyrkii nousemaan ilmaan, mutta pelti on tiellä.

        Mikä sen sitten lamellien välistä irrottaa, olisiko keskipakoisvoima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen sitten lamellien välistä irrottaa, olisiko keskipakoisvoima.

        Keskipakoisvoima ei ole Newtonin kolmannen lain mukainen.

        Newtonin III laki sanoo, että jokaisella voimalla on vastavoima. Esimerkiksi jos jousi vetää sinua kohti keskustaa (keskihakuvoima), sinä vedät jousea poispäin keskustasta.

        Mutta keskipakoisvoima ei aiheuta mitään vastavoimaa eikä sillä ole vastinparia. Kyseessö ei siis ole "oikea" vuorovaikutusvoima. Se on vain laskennallinen apukeino.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kivet mihinkään linkoudu. Ne vain nousee yli ajettaessa ilmaan.
        Takana tulija törmää ilmassa olevaan kiveen ihan omalla nopeudellaan.
        Jos pitäisi turvaväliä, kivet ehtisi pudota maahan ennen kuin on kohdalla.

        Miten ne renkaan kuviossa olevat kivet lentävät vasta kun vauhti kiihtyy satasen tienoille, hölmö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen sitten lamellien välistä irrottaa, olisiko keskipakoisvoima.

        kiihdytys... olen monesti huomannut kun takana oleva auto kiihdyttää edelleni niin ohittavasta autosta kivi lentää tuulilasiini...sehän on selvää että kun kiihdyttää niin kivet lähtee renkaista liikenteeseen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen sitten lamellien välistä irrottaa, olisiko keskipakoisvoima.

        ajattele ,,kivi on lamellin välissä ja rengas kiihdyttää ,mitä tapahtuu renkaassa,,rengas pyrkii lisäämään kitkaa jolloin lameli pyrkii levenemään ja kivi irtoaa renkaasta ,,tai kivi joka on renkaassa lähtee irti kun ei ole tarpeeksi syvällä ,kivi pyrkii toimimaan kitkana renkaassa kuten nastakin joita myös ropisee tuulilaseihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kivet mihinkään linkoudu. Ne vain nousee yli ajettaessa ilmaan.
        Takana tulija törmää ilmassa olevaan kiveen ihan omalla nopeudellaan.
        Jos pitäisi turvaväliä, kivet ehtisi pudota maahan ennen kuin on kohdalla.

        No joo, mutta, kun roiskeläpät poistettiin autoista, niin alkoihan nuo tuulilasirikotkin kasvamaan. Aika kallista touhua on. Suomessa pitäisi olla roiskeläpät pakolliset, meillä kun nuo tietkin on ihan paskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, mutta, kun roiskeläpät poistettiin autoista, niin alkoihan nuo tuulilasirikotkin kasvamaan. Aika kallista touhua on. Suomessa pitäisi olla roiskeläpät pakolliset, meillä kun nuo tietkin on ihan paskoja.

        Ja samalla kiellettiin lyijyn käyttö lasimateriaalissa ja laseja on ohennettu painon säästön takia jne... Nyt ei tarvita kummoista napsua kun lasi hajoaa, ennen ne kesti monta kertaa kovempia iskuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, mutta, kun roiskeläpät poistettiin autoista, niin alkoihan nuo tuulilasirikotkin kasvamaan. Aika kallista touhua on. Suomessa pitäisi olla roiskeläpät pakolliset, meillä kun nuo tietkin on ihan paskoja.

        Ajakaa vain lähempänä edellä menijää. sillähän ajelija luulee voittavansa aikaakin. Niitä ajelijoita roikkuu takana ihan riippumatta siitäpaljonko yli sallitun ajan. mut siihen on hyvä konsti jos se roikkuja ei mee ohi. Tiellä on kuraa yms kivaa. reiunassa irtokiviä. Tietenkin osun renkaillani kuralammikoihin mahdollisimman usein ja ajan kohteliaasti reunassa 80 tiellä noin 95 km/h että ein ole tien tukkona. ja että on helppo ohittaa kun siihen pitää tulla roikkumaan. Useimmiten roikkujat jättää väliä kun sopivasti rapisee soraa ja kuraa lasille. Oma vika. et voita aikaa roikkumalla koskaan. Ja jonkin 15-20 km.n matkalla se suurempikaan ylinopeus ei tuo aiavoittoa kuin sekunteja. tai ehäk minuutin. Kerros rehellisesti mihin käytät sellaisen aikavoiton.? Vai onko niin et jos tule 3 min myöhässä töistä niin muija ei anna viikkoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kivet mihinkään linkoudu. Ne vain nousee yli ajettaessa ilmaan.
        Takana tulija törmää ilmassa olevaan kiveen ihan omalla nopeudellaan.
        Jos pitäisi turvaväliä, kivet ehtisi pudota maahan ennen kuin on kohdalla.

        Linkoutuvat kyllä. Nähty on, kun rekan takarenkaasta linkoutui iso murikka taaksepäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, mutta, kun roiskeläpät poistettiin autoista, niin alkoihan nuo tuulilasirikotkin kasvamaan. Aika kallista touhua on. Suomessa pitäisi olla roiskeläpät pakolliset, meillä kun nuo tietkin on ihan paskoja.

        Muistan roiskeläppäajan, kivet rikkoi silloin jopa vastaantulijoiden laseja, kimpoillessaan läpistä sivuille.
        Tuulilaseja rikkoo karkea hiekoitussepeli, myös hiekkateillä renkaiden kuviot täyttyy pikkukivistä, jotka lentelee vauhdin kasvaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskipakoisvoima ei ole Newtonin kolmannen lain mukainen.

        Newtonin III laki sanoo, että jokaisella voimalla on vastavoima. Esimerkiksi jos jousi vetää sinua kohti keskustaa (keskihakuvoima), sinä vedät jousea poispäin keskustasta.

        Mutta keskipakoisvoima ei aiheuta mitään vastavoimaa eikä sillä ole vastinparia. Kyseessö ei siis ole "oikea" vuorovaikutusvoima. Se on vain laskennallinen apukeino.

        Ruutuaika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskipakoisvoima ei ole Newtonin kolmannen lain mukainen.

        Newtonin III laki sanoo, että jokaisella voimalla on vastavoima. Esimerkiksi jos jousi vetää sinua kohti keskustaa (keskihakuvoima), sinä vedät jousea poispäin keskustasta.

        Mutta keskipakoisvoima ei aiheuta mitään vastavoimaa eikä sillä ole vastinparia. Kyseessö ei siis ole "oikea" vuorovaikutusvoima. Se on vain laskennallinen apukeino.

        Mistä puolueesta vetää keskustaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kivet mihinkään linkoudu. Ne vain nousee yli ajettaessa ilmaan.
        Takana tulija törmää ilmassa olevaan kiveen ihan omalla nopeudellaan.
        Jos pitäisi turvaväliä, kivet ehtisi pudota maahan ennen kuin on kohdalla.

        Nämä paikat, missä kivet irtoavat renkaiden urista, ovat heti liittymien jälkeen, kun autot kiihdyttävät vauhtinsa. Silloin ei kannata olla toisen auton perässä ihan lähellä.


    • Anonyymi

      Toinen keino ehkäistä, että saa edessä kulkevan auton sepelimurun tuulilasilleen on pitää riittävä etäisyys edellä ajavaan.
      Täytyy ihmetellä suomalaisten tapaa ajaa autolla, kun maantiellä tulee autoletkoja vastaan, jossa ei ole juurikaan turvaväliä selainen alle 10 metriä on väliä.
      Auton taakse tullaa kovaa, muttei ohiteta, vaan jäädään siihen taakse ajamaan.
      Jos kerran ei ole tarkoitus ohittaa, niin kannattaa jäädä vähän kauemmas.

      • Anonyymi

        monen pitää päästä edelle mutta jäädään sitten matelemaan siihen edelle...ei sitten opita vaikka autokoulussa opetetaan..tämän aamuinen onnettomuus on taas yksi esimerkki suomalaisten tyhmyydestä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        monen pitää päästä edelle mutta jäädään sitten matelemaan siihen edelle...ei sitten opita vaikka autokoulussa opetetaan..tämän aamuinen onnettomuus on taas yksi esimerkki suomalaisten tyhmyydestä..

        Ei tuo ole suomalaisten omaa "tyhmyyttä", meillä tuollaisia kolareita sattuu huomattavasti vähemmän mitä esim. Keski-Euroopasssa.


      • Anonyymi

        Joo. Edellä menevä ajaa n 80km/t (nopeusrajoitus 100), kerää siinä letkaa peräänsä, pitäkää vähintään 50 m rakoa, olis se näky, kun joku urpo jurnuttaa kaikkien riesana.
        Tollohan sä olet, kun et tajua. Lienet juuri tuommo en urpo MINÄMINÄ?


      • Anonyymi

        4 sekunin turvaväli tai pidempi pitää olla, ettei tuulilasiin ropise kiviä.


    • Anonyymi

      Eikös niiden kuraläppien positoa perusteltu polttoaineen kulutuksen vähenemisenä.
      Ei kuraläpät kyllä vaikuta auton polttoaineen kulutukseen.

      • Anonyymi

        Kyllä vaikuttaa, mutta kovin vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa, mutta kovin vähän.

        Millä lailla? Ei nyt ymmärrä. Nehän on renkaiden takana eli miten vaikuttaa? Renkaathan sen ilmanvastustuksen (hyvin mitätön) ottaa vastaan ja takarenkaat ei yhtään, se ilmahan hajoaa nokkaan. Mutta nou huvittavan näköiset laatikot, joita toiset roudaa kesät talvet autojensa katoilla, ne ottaa ilmanvastustuksen "kiinni".


    • Anonyymi

      Suomen nyt on täynnä typeriä lakeja ja asetuksia pitäisi vähentää virkamiehiä tuolta päättäjätasoltani pysyisi joku tolkku näissä asioissa!
      Siellä on ihan liikaa semmoisia joiden päivä kuluu miettien että mitähän uutta taas pistäisi kieltolistalle.

      • Anonyymi

        Et taida olla penaalin terävin kynä.
        Oletko kuullut että olemme EUssa ja nämä tieliikennelaki asiat tulee sieltä. jäsen valtiot vain kääntää ne omalle kielellä ja ratifioi. Näin siis suurin osa pykälisä.

        Mikähän laki sinua nyt eniten kaivertaa? Selvitä ensin onko se Suomalaista alkuperää vai EU ai kenties yleismaailmallista tieliikennelakiasiaa. Sellainenkin on olemassa.

        Tässä lisää
        https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Traffic


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida olla penaalin terävin kynä.
        Oletko kuullut että olemme EUssa ja nämä tieliikennelaki asiat tulee sieltä. jäsen valtiot vain kääntää ne omalle kielellä ja ratifioi. Näin siis suurin osa pykälisä.

        Mikähän laki sinua nyt eniten kaivertaa? Selvitä ensin onko se Suomalaista alkuperää vai EU ai kenties yleismaailmallista tieliikennelakiasiaa. Sellainenkin on olemassa.

        Tässä lisää
        https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Traffic

        Wienin sopimus ei liity Euroopan unioniin mitenkään. Siinä on sovittu lähinnä liikennesäännöistä, liikennemerkeistä jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wienin sopimus ei liity Euroopan unioniin mitenkään. Siinä on sovittu lähinnä liikennesäännöistä, liikennemerkeistä jne.

        Näin


    • Anonyymi

      Emme tarvitse EU holhontaa. Läpät takas omalla päätöksellä.
      Rysseliin voidaan lähettää valhe dataa.

      • Anonyymi

        Jokainen saa ihan luvalla laittaa läpät autoonsa jos haluaa.


    • Anonyymi

      persaukiset niitä uusia kiesejä ostelee, kiesiin on kyllä just varaa, mutta ei roiskeläppiin. Roiskeläpät takasin pakollisiksi.

    • Anonyymi

      Takaroiskeläpistä en ole varma, mutta auto jossa on eturoiskeläpät, jopa ruostuu pohjasta hitaammin.

      • Anonyymi

        Ei ole helmat hiekkapuhalluksessa.


      • Anonyymi

        Jep...näin...


      • Anonyymi

        Siellä on muovia pohjassa ja helmoissa ottamassa kivet vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on muovia pohjassa ja helmoissa ottamassa kivet vastaan.

        Muovit helmoissa on tuho...kokemuksella voi sanoa että alusta massa kestää helman alataitteessa..edes hiekkapuhallin ei mahda mitää....kiveniskuainetet ovat täyttä kuraa..


      • Anonyymi

        Kaiketi vähentää ja hidastaa hiekka/kivisuihkujen määrää alustaan, kun läpät jonnin verran myös ohjaa hiekkapuhallusta


      • Anonyymi

        Kyllä, pitää paikkaansa, samoin jokainen voi katsoa niitä helmapeltejään eturenkaiden takaa. Onko kivan näköiset??


    • Anonyymi

      Nykyiset liimalasit on osa korin tukirakenteita, eli niihin kohdistuu vääntöä ja painetta. Ei tarvita kuin pieni osuma, jo lasiin syntyy halkeama.
      Huomasin sen kun lasiin tuli häränsilmä osumasta ja auton ollessa parkissa, lasiín alkoi ilmestyä halkeama osumakohdasta.

      • Anonyymi

        Tuo on ihan tuurissa miten iskemästä lähtee halkeilemaan, minulla ei ole koskaan lähtenyt laajenemaan siitä mikä oli alku tilanne rikon jälkeen ja vaimolla on pari lähtenyt leviämään nopeasti. Korjauksella ajoissa voi joskus saada asia kuntoon.


      • Anonyymi

        Tuliko sarvet ensin läpi?


    • Anonyymi

      Nykyisiin autoihin tehdään muotoon valmistettuja läppiä, mutta usein ne ovat kovin vaatimattoman kokoisia ja muuta ei juurikaan pysty sinne enää asentamaan.

      • Anonyymi

        Jep...itse piti tehdä et sa pitemmät...temusta löytyy jotain pidempiä...taakse on helpompi tehdä itse ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep...itse piti tehdä et sa pitemmät...temusta löytyy jotain pidempiä...taakse on helpompi tehdä itse ...

        Aika huono uusimpiin on itse kiinnitellä mitään kun sisälokari on huopamattoa ja lokasuojan reunassa ei ole enää pokkausta mistä saisi kiinnityksen.


    • Anonyymi

      Aina hankkinut kuraläpät joka autoon. Ne suojaa omankin auton kylkiä ja pintoja. Tuntuu siltä, että päättäjät eivät vaan ymmärrä, vaan kaikki on koettava kantapään kautta.

      • Anonyymi

        En ole viimeisempiin ottanut läppiä, koska en ole nähnyt niistä mitään hyötyä niissä automalleissa.


    • Anonyymi

      Talvirenkaista irtoavat nastat lienevät yleisin syy tuulilasin saamiin iskemiin.

      • Anonyymi

        lähtee irti kun kiihdyttää myös eturenkaista...kyllä ne johonkin pomppii


      • Anonyymi

        Väärin, kyllä ne on kivet. Nastoja ei kauheasti renkaista edes irtoa ja nykyään ne ovat kovin pieniä ja keveitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, kyllä ne on kivet. Nastoja ei kauheasti renkaista edes irtoa ja nykyään ne ovat kovin pieniä ja keveitä.

        kyllä niitä vaan irtoilee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä niitä vaan irtoilee

        Kyllä nastoja irtoilee, mutta kovin harvakseen. Mieti asiaa vaikka näin, renkaassa on keskimäärin 150 nastaa ja autolla ajetaan nastarenkailla 5-6 kk vuodessa ja keskimäärin tuona aikana 7000-8000km ja näin renkaan elinkaari on 5-6 vuotta ja sen jälkeen nastoista on jäljellä vähintään 80-90 %.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nastoja irtoilee, mutta kovin harvakseen. Mieti asiaa vaikka näin, renkaassa on keskimäärin 150 nastaa ja autolla ajetaan nastarenkailla 5-6 kk vuodessa ja keskimäärin tuona aikana 7000-8000km ja näin renkaan elinkaari on 5-6 vuotta ja sen jälkeen nastoista on jäljellä vähintään 80-90 %.

        Nykynastat ovat myös kevyempiä, kuin ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä niitä vaan irtoilee

        Nastaiskeämän tietää ja kuulee terävästä napsautuksesta tuulilasiin ainakin useimmiten


    • Anonyymi

      Moni ei taida tietääkkään että tuo "hiekoitushiekka"on pientä mursketta joka tehdään kallioaineesta halkaisemalla se ns halkaisu murskaimella. Se halkaistaan siksi että se jäisi kiinni helpommin jäiseen tienpintaan eikä pyörisi ajoradalta sivuun niin kuin pyöreä hiekanjyvänen tekee. Tuo terävä reunainen kivi kun napsahtaa vauhdilla tuulilasiin niin se on hetkessä entinen,ja nykyiset lamellirenkaat talvella kerää nuita kiviä itseensä kuin sieni.

      • Anonyymi

        Tämän ongelman poistoon auttaisi että vakuutusyhtiö antaisi 200 euron alennuksen kaskoon vuodeksi jos asentaa roiskeläpät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän ongelman poistoon auttaisi että vakuutusyhtiö antaisi 200 euron alennuksen kaskoon vuodeksi jos asentaa roiskeläpät.

        Olipa älykäs ajatus, huhuuu!


      • Anonyymi

        Joskus autolehti tutki kuinka paljon rengas saattaa kerätä itseensä kiviä ja niitä saattoi olla helposti jopa 200 kpl yhdessä renkaassa ja suurimmat olivat monta kertaa isompia ja raskaampia mitä nastat, se antaa hieman perspektiiviä siihen mitä sieltä renkaista todellisuudessa lentää kun auton vauhti kasvaa. Pahimpia paikkoja missä saa kiviä lasiinsa, on se kohta kun lähdetään kiihdyttämään maan- tai moottoritielle ja kun vauhti kasvaa sinne yli 80 ja 100 paikkeille, niin alkaa kivet lentämään renkaista, eli kannattaa ainakin siinä kohtaa jättää väliä edellä ajavaan.


    • Anonyymi

      Onneksi on vanha tuulilasi niin on kestänyt jo 20 vuotta. Uudemmat on koko ajan halki.

      • Anonyymi

        Ja taas köyhä pääsi lievittämään rahattomuuden tuskaansa, hihihii!


    • Anonyymi

      No mun auton tuulilasiin on pari kertaa tullut kivi tuulilasiin vastaan tulevasta autosta eli voi se niinkin tulla.

    • Anonyymi

      Ennen renkaat olivat 99'% nastarenkaita ja niiden kuviossa ei juurikaan ollut lamelleja, eli niihin ei kertynyt kiviä. Nykyiset renkaat ovat täynnä lamelleja ja ovat pehmeää kumia ja siksi kiviä lentää ihan eri tyyliin kuin ennen.

      • Anonyymi

        Pitää paikkansa. Varsinkin kitkarenkaiden osalta, mutta toki myös nastarenkaiden osalta.


    • Anonyymi

      Muistan hyvin roiskeläppäajan ja sen, kun kaveri sai sakot roiskeläpättömällä autolla ajamisesta.
      Harvinaista oli lasien rikkoutuminen tuolloin, vaikka nastoja irtoilikin paljon. Vaihtokuntoon ajetuissa renkaissa oli ehkä 1/3 nastoista jäljellä. Monet kaivoivatkin talvirenkaista loput nastat pois ja käyttivät niitä sitten kesärenkaina.

      Pariin autoon jouduin 70-80 luvuilla vaihtamaan tuulilasit. Lasit ei olleet rikki mistään iskemistä, vaan tuulilasinpyyhkimet olivat kuluttaneet ne niin sameaksi, ettei menneet katsastuksesta läpi.
      Vaihdoin, siis en vaihdattanut. Tuulilasin vaihto ei ollut mikään kummoinen homma, sillä liimoja ei käytetty.

      Kun mietin, niin viimeisten 30 v aikana olen korjauttanut tuulilaseja varmaan 15 kertaa, Lisäksi ainakin kolme lasia olen joutunut vahdattamaan nastojen / kiveniskemien vuoksi.

      Vaikka pitäisit ja ainakin minä pidän kunnollista turvaväliä, niiin se ei maanteillä, eikä vallankaan motareilla auta. Irtoavat nastat ja kivet nousevat korkealla ja niiden putoaminen kestää ilmeisen kauan. Kuinka korkealle nousevatkaan, onkohan sitä koskaan tutkittu..?

      Mielestäni roiskeläppäpakko saisi tulla uudelleen voimaan.

      • Anonyymi

        Roiskeläppäpakosta kärsisivät mm. autokaupat, maalaamot, peltikorjaamot ja tietysti lasiliikkeet.

        Eli heillä on perustellut syyt vastustaa roiskeläppäpakkoa.

        Sinä tietysti hyötyisit pakosta.

        Arvaas kumpaa tahoa kuunnellaan asiassa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Roiskeläppäpakosta kärsisivät mm. autokaupat, maalaamot, peltikorjaamot ja tietysti lasiliikkeet.

        Eli heillä on perustellut syyt vastustaa roiskeläppäpakkoa.

        Sinä tietysti hyötyisit pakosta.

        Arvaas kumpaa tahoa kuunnellaan asiassa....

        Ehkä hyötyisivät myös sinä ja lukemattomat muut. Jep. arvaan...


      • Anonyymi

        Muistan kun joskus 70-80-luvun vaihteessa jostain lensi kivi isän B-Kadetin tuulilasiin ja se kun oli karkaistua lasia niin se meni ihan murusiksi, isä löi nyrkillä lasin läpi reiän että näki jotain eteenpäin :D


    • Anonyymi

      Empä ole viel läpättömillä autoilla ajanut ,oli käytetty ,tai uusi . r,läpät pitää olla edes ja takana ,näin se on Suomes.

    • Anonyymi

      jossain temu kaupan sivuilla näin kerran myytävänä konepellin takareunaan eli lasin lähelle laitettavaa spoilerin tyyppistä listaa jonka pitäisi muuttaa ilmavirta niin ettei pienet kivet osu lasiin,,lieneekkö sitten huijausta vai totta...

    • Anonyymi

      eipä taida toimia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      153
      2885
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      281
      2576
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      45
      1652
    4. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      38
      1510
    5. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      37
      1369
    6. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      122
      1246
    7. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      108
      1173
    8. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      15
      1105
    9. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1053
    10. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

      Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      62
      1010
    Aihe