Kuinka määrittelen oikein oven kätisyyden? Jos avaan oven oikealla kädellä ja saranat jäävät sisäpuolella (ulkopuolelta katsottuna) oikealle, onko silloin oikeakätinen ovi? Voin siis kurkistaa oven vasemmalta puolelta sisälle.
Ovien kätisyys
8
3326
Vastaukset
- avata se ovi
Jos ovessa on kahva oikeassa ruenassa, eikö olekin luontevinta avata se vasemmalla kädellä?
Sama juttu, jos kahva vasemmassa reunassa ovea, on luontevinta avata se oikealla kädellä.
Kätisyys muuttuu kulkusuunnan mukaan. - cat**
miten sen nyt sanoisi.. kuvittele että olet poistumassa ovesta ulos, mikäli saranat jää oikealle ja vasen puoli avautuu niin silloin puhutaan vasenkätisyydestä.
- vasemmin
Seisot oven aukeavalla puolella,jos saranat ovat vasemmalla puolella ja kahva oikealla joudut tarttumaan ripaan vasemmalla kädellä on kyseessä vasenkätinen ovi.Eikä kätisyys muutu jos samasta ovesta kuljetaan vastakkaiseen suuntaan ja käytetään oikeaa kättä.Se määrää kätisyyden kummalle puolelle ovi aukeaa vetäessäsi sitä itseäsi kohden.
- Filippis
Juuri näin se menee.
- vedät
oven auki, kummalla puolella on saranat=kätisyys
- katsotaan sieltä
päin mihin ovi aukeaa (ja suomessa ulko-ovi aukeaa ulos päin).
Itse aukaisen oman vasenkätisen oven sisäpuolelta oikealla kädellä kun taas ulkopuolella pitää käyttää vasenta kättä, koska se on helpompaa. Toisessa ovessa, joka on oikeakätinen, teen päin vastoin.
Sinun ovi on oikea kätinen.
Teeppä huvikses testi kummalla kädellä aukaiset sen sisäpuolelta - pitää työntää
auki ovi ja saranat ovat oikealla, on ovi oikeakätinen. Jos saranat ovat vasemmalla, on ovi vasenkätinen.
Kätisyys siis määritellään tavallisissa ovissa oven sisäpuolelta, aina.
Komeroiden ovet määritellään päinvastoin.- edelliseen.
Esimerkkini on Kanadasta, mutta eiköhän standardi ole sama kaikkialla. Kysy kaupassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2053833Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii622426Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912296- 472213
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561247
- 701157
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251126