Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa siitä, voiko pappi olla eri seurakunnasta, kuin missä vihkiminen tapahtuu. Häihin on vielä ihan hyvin aikaa eikä kirkkoa ole vielä varattu. Kuitenkin haluaisin, että mieheni ja minut vihkisi sama pastori, joka on kastanut ja konfirmoinut minut. Sen verran tiedämme, että pastorin "omassa" kirkossa emme vihille halua mennä. Toisin sanoen, voinko pyytää pastoria vihkimään meitä jossain muualla, kuin hänen omassa seurakunnassaan.
Vastaukset 3
- onnistui ainakin meillä
Meillä ainakin onnistui. Pappi saapuu omasta seurakunnasta, mutta meidät vihitään muualla kuin oman seurakunnan kirkossa. Myös niin päin, että pastori tulee toisesta seurakunnasta, luulisi onnistuvan.
- Pastori
Kyllä pappi voi olla muualtakin kuin vihkimiskirkon seurakunnasta. Asiaa täytyy kyllä lähteä viemään eteenpäin juuri siten, että asian ottaa puheeksi sen seurakunnan kanssa, jonka alueella vihkiminen tapahtuu. Paikallisella kirkkoherralla on nimittäin lopullinen valta päättää, kuka hänen alueellaan saa tehdä mitäkin. Mitä tähän vihkimisasiaan tulee, niin en ole koskaan kuullut etteikö "vieraileva" pappi olisi saanut tulla, jos hän vain on ev. lut. kirkon pappi. Paikallisessa srk:ssa olaan yllensä tyytyväisiä, jos joku tulee jostain muualta huojentamaan heidän työtaakkaansa...
- toinen pappi
Kysyä toki voi, mutta se pappi, jota toivotte ei välttämättä voi/halua lähteä toisen seurakunnan alueelle vihkimään.
Täällä susirajan paremmalla puolen esim mulla on naapuriseurakuntiin matkaa vähintään 50 km, joten en vähässä kummassa lähde vihkimään naapurin puolelle. Ystävät ja sukulaiset on sitten aivan eri asia.
Ehkä tilanne on toinen esim Helsingissä, jossa pappi saattaa helpommin lähteä toisen seurakunnan alueelle. Kun ne matkat ei ole pitkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää62763- 154731
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa25730Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.98702Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93667Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒193626- 22582
- 61572
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks34508- 39455
- 57445
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit76431Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25427- 70423
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9419sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.74412- 53399
On kyllä tosi surullista
jos kaivattuni (nainen) luulee palstan tyhmien viestien olevan multa. 😔Ei ole mitään syytä, miksi kirjoittaisin sellais68397