Pastorin valinta

pian naimisiin...

Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa siitä, voiko pappi olla eri seurakunnasta, kuin missä vihkiminen tapahtuu. Häihin on vielä ihan hyvin aikaa eikä kirkkoa ole vielä varattu. Kuitenkin haluaisin, että mieheni ja minut vihkisi sama pastori, joka on kastanut ja konfirmoinut minut. Sen verran tiedämme, että pastorin "omassa" kirkossa emme vihille halua mennä. Toisin sanoen, voinko pyytää pastoria vihkimään meitä jossain muualla, kuin hänen omassa seurakunnassaan.

3

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistui ainakin meillä

      Meillä ainakin onnistui. Pappi saapuu omasta seurakunnasta, mutta meidät vihitään muualla kuin oman seurakunnan kirkossa. Myös niin päin, että pastori tulee toisesta seurakunnasta, luulisi onnistuvan.

    • Pastori

      Kyllä pappi voi olla muualtakin kuin vihkimiskirkon seurakunnasta. Asiaa täytyy kyllä lähteä viemään eteenpäin juuri siten, että asian ottaa puheeksi sen seurakunnan kanssa, jonka alueella vihkiminen tapahtuu. Paikallisella kirkkoherralla on nimittäin lopullinen valta päättää, kuka hänen alueellaan saa tehdä mitäkin. Mitä tähän vihkimisasiaan tulee, niin en ole koskaan kuullut etteikö "vieraileva" pappi olisi saanut tulla, jos hän vain on ev. lut. kirkon pappi. Paikallisessa srk:ssa olaan yllensä tyytyväisiä, jos joku tulee jostain muualta huojentamaan heidän työtaakkaansa...

      • toinen pappi

        Kysyä toki voi, mutta se pappi, jota toivotte ei välttämättä voi/halua lähteä toisen seurakunnan alueelle vihkimään.
        Täällä susirajan paremmalla puolen esim mulla on naapuriseurakuntiin matkaa vähintään 50 km, joten en vähässä kummassa lähde vihkimään naapurin puolelle. Ystävät ja sukulaiset on sitten aivan eri asia.
        Ehkä tilanne on toinen esim Helsingissä, jossa pappi saattaa helpommin lähteä toisen seurakunnan alueelle. Kun ne matkat ei ole pitkiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1024
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      84
      689
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe