Paljonko maksaa salaojien tarkistus?

Salaoja

Paljonko maksaa n. 100 m2 omakotitalon salaojien tsekkaus, kun pitää kaivaa ne maan alta? Siis suuruusluokka 10 000 vai 20 000?

13

11371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salaoja

      No mutta mutta, lapio vaan kauniiseen käteen ja kaivamaan. Säästät ison rahan ja kun löydät salaojat ja tarkastuskaivot, niin voit kutsua paikalle kuvaajan, joka kuvaa salaojien kunnon. Ei toi nyt mahdottomia maksa, kunhan tee esityön itse.

    • kaiva itse vain..

      tarkastuskaivot näkyville ja katso peilillä sinne, onko tukossa? Ja toiseksi jos puhdistat niin salaojatputket voi huuhtoa hanavedellä koska sen paine riittä aukomaan ja puhdistamaan sen. Jos taas meinaat uusia koko putkiston niin tilaa sellainen kapea kauhainen traktori kaivuri ja hommiin vain. Kyseessä olisi siis ihan tavallinen omakotitalo ykstasossa?

      Kaivaus lähdetään takanurkasta n. 20-30 sokkelin alareunasta kallistaen sitten menosuuntaan olisko 1 cm / metri.... ei se kovin vaikeeta ole. Osta uudet tarkstuskaivot . Kustannukset:
      traktorikaivuri:
      - n. 5 tuntia a/40euroa,
      - tarkastuskaivoja 4 a/n.50euroa
      - salaojaputkia n. 60m / salko 6m/15euroa
      - salaojan pään jos saisi viettävävään ojaan vielä

      • jepis

        Lisäksi saat laskea mukaan uudet routaeristykset, jos meinaat kaivurilla kaivaa sokkelin vierestä. Lisäksi jos viimeisen päälle haluat tehdä, niin hanki myös salaojasorat putken alle ja päälle.


      • vähennät
        jepis kirjoitti:

        Lisäksi saat laskea mukaan uudet routaeristykset, jos meinaat kaivurilla kaivaa sokkelin vierestä. Lisäksi jos viimeisen päälle haluat tehdä, niin hanki myös salaojasorat putken alle ja päälle.

        tämän vuoden verotuksesta kotitalousvähennyksenä 60%. Materiaalit joudut kustantamaan itse.

        Mikäli omatoimisesti löydät nurkalta tarkastuskaivot, voi olla, ettei isompia kauvauksia edes tarvita, vaan toteat, että kunnossa ovat. Meillä näkee kolmisen metriä
        syviin kaivoihin eikä niissä ole edes vettä.


    • paljoakaan

      maksa. etenkään jos vertaa kustannuksiin mitä voi tapahtua jos niissä ongelman aiheuttava tukos...

      kysy esim. fi-serviceltä, ne muistaakseni tekee hommaa.
      veikkaan että puhutaan muutamasta tonnista. kuvaus ja puhdistus siis.
      tietysti kustannus edullisempi jos kaivat tarkastuskaivot esille itse nurkilta.

      • JPKKK

        Kuvaus ja huuhtelu n 300 - 500 €


    • esko

      Jos kellari, niin silloin kannattaa käyttää konetta salaojia esiin kaivettaessa. Mutta jos etsit salaojakaivoja, niin onnistuuhan se käsinkin. Tosin ei ole koneellakaan iso kustannus. Max päivän työ.
      Piirustuksia ei taida olla?
      Eihän salaojien uusiminen kellarittomaan taloon voi maksaa kuin materiaalien osalta 1000 € ja työ 2-3000 €.

      • Menee kyllä

        helposti tupla tuosta.... JOs/kun kaivoka yms joutuu lisäilemään... riippuu kohteesta rietenkin...


      • esko
        Menee kyllä kirjoitti:

        helposti tupla tuosta.... JOs/kun kaivoka yms joutuu lisäilemään... riippuu kohteesta rietenkin...

        Laskin 110 salaojat ympäri talon ja 315 salaojakaivot (1 m) 4 kpl. Purkujärjestelyt on asia erikseen. Eikö näillä pärjää?


      • käytin
        esko kirjoitti:

        Laskin 110 salaojat ympäri talon ja 315 salaojakaivot (1 m) 4 kpl. Purkujärjestelyt on asia erikseen. Eikö näillä pärjää?

        referebnssinä Uponorin perusvesipakettia... Purku pellolle tai avo-ojaan ei yleensä onnistu....


      • samallahan
        käytin kirjoitti:

        referebnssinä Uponorin perusvesipakettia... Purku pellolle tai avo-ojaan ei yleensä onnistu....

        kannattaa ne sadevedet ohjata oikeaan paikkaan.


      • salainenoja
        samallahan kirjoitti:

        kannattaa ne sadevedet ohjata oikeaan paikkaan.

        Olisiko antaa firmojen/tekijöiden yhteystietoja, joita kiinnostaisi tehdä salaojien uusiminen.
        Kohde okt helsingissä yhdessä tasossa ilman kellaria.


      • kellari tulvii
        salainenoja kirjoitti:

        Olisiko antaa firmojen/tekijöiden yhteystietoja, joita kiinnostaisi tehdä salaojien uusiminen.
        Kohde okt helsingissä yhdessä tasossa ilman kellaria.

        luotettavaa jos jollain olis vinkata pk-seudulta, Thanks!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe