Onko kellään kokemusta koiran anemiasta (AIHA)? Onko tutkittu mistä johtuu ja miten lääkitys (esim. kortisoni) on tehonnut ja miten kauan sitä on jouduttu syömään? Meillä on kortisonilääkitys meneillään, kontrolleissa käyty 2 krt viikossa. Jatko on aivan auki..
Koiran anemia
6
11094
Vastaukset
- irlanninsetteri
Minulla on 9v vanha irlanninsetteri jolla todettiin AIHA,eli autoimmuuni hemolyytinen anemia.Hoidoksi kortisoonia ja huonolta on näyttänyt nutta ollaan nostettu ja laskettu annosta veriarvojen mukaan.Täällä siis ruotsissa jossa asn annetaan myös kortisoonin lisäksi sytostaattilääkitystä AIHAn mutta en ole leikkiin ruvennut.En halunnut.Koirani sai suuresta kortisooniannostelusta sivuvaikutuksena cushingsin syndrooman,joka tekee että tulee märkäisiä rupia turkille ja turkki lähtee pois ja se taas aiheuttaa että tulee infektioita ja usein antibioottikuurilla koira.AIHA on todella vakava sairaus ei mikään tavallinen anemia.Anna koirallesi paljon esim verilettuja,maksalaatikkoa ja keitettyä maksaa.AIHAsta tällä sanotaan että on sisäsiitoisuustauti ja valitettavasti usein vie koiran aika lyhyessäkin ajassa tosi huonoon kuntoon,mutta tsemppiä ja älä anna periksi.
- siru
Kiitos sinulle tiedoista! Täälläkin lääkäri puhui sytostaattihoidosta, mutta on kuulema todella kallista. Koiramme on 7 vuotias, leikattu narttu ja meillä on myös hänen veljensä, jolla ei (vielä) näy merkkejä sairaudesta. On vain surullista katsoa miten nopeasti sairaus vei huonoon kuntoon. Olemme myös miettineet, kauanko lääkitystä kannattaa jatkaa ja kärsiikö koira. Olisiko parempi lopettaa? Voi kun tietäisi..
- irlanninsetteri
siru kirjoitti:
Kiitos sinulle tiedoista! Täälläkin lääkäri puhui sytostaattihoidosta, mutta on kuulema todella kallista. Koiramme on 7 vuotias, leikattu narttu ja meillä on myös hänen veljensä, jolla ei (vielä) näy merkkejä sairaudesta. On vain surullista katsoa miten nopeasti sairaus vei huonoon kuntoon. Olemme myös miettineet, kauanko lääkitystä kannattaa jatkaa ja kärsiikö koira. Olisiko parempi lopettaa? Voi kun tietäisi..
Minullakin on kaksi koiraa,irlanninsettereitä ja ovat sukua toisilleen.Ymmärrän huolesi.
Vanhemmalla koirallani joka on sairas on myös poistettu kohtu 6v ja minulle kerrottiin että se on hyvä asia,sillä hemolyyttisillä koirilla ei saa olla juoksuaikoja,koska se aiheuttaa verenvähyyttä,että hyvähän se on että koirallasi on tehty kohtuleikkaus.Koiraani hoidetaan Uppsalan eläinlääketieteellisessä sairaalassa ja sieltä minulle on kerrottu että mitä vanhempana koira saa AIHAn ovat mahdollisuudet hieman paremmat kuin nuorella iällä saistuneilla koirilla.Meillä ainakin on auttanut kun on kaksi koiraa niin olen saanut sairaankin syömään itse melkein aina vaikka ns herkkuja.Sairas koirani oli todella,siis todella huonossa kunnossa ainakin 7 kuukautta.Oli aikoja kun se halusi pois laumasta siis meni yksikseen,niinkuin koirat tekee kun ovat sairaita;mutta en antanut periksi vaan käskin olla meidän kaikkien kanssa,tai me mentiin sitten kaikki koirani luo.Nukuinkin lattialla aikoja koirien kanssa,sillä henkilökohtaisesti uskon että läheisyys ja huolellapito auttaa.Olen mukana kanssasi ja uskon että kyllä sinä tunnet koirasi ja tiedät jos heillä on tuskia.Henkilökohtaisesti näin koirani alakuloisena ja hyvin väsyneenä,mutta ei sillä tuskia ole,muuten olisin tehnyt toisen ratkaisun.Kuten eläinlääkärini sanoi että kun eläinten kanssa elää saa olla kiitollinen joka päivästä ja meille on annettu jo 3 vuotta tänä sunnuntaina tulee koirani sairastumispäivästä.
Olen kiitollinen joka päivästä ja en ajattele huomista.Elän tätä hetkeä.
- irlannin setteri
unohdin keroa että koirallani on ollut AIHA 3 vuotta ja lääkitystä jatketaan koko koiran eliniän
- aiha
Meilla diagnosoitiin 9 vuotiaalla sekarotuisella talla viikolla aiha.
Nyt kortisoni piristanyt jo lahes kuolemaa tehnytta koiraa. Toivomme etta se tosiaan auttaa ja vaikka sitten soisi loput vuotensa laakkeita, mutta kunhan nyt selviaisi, viela emme haluaisi luopua.
mulla aakkoset ei toimi.. kummaa tekstia mutta toivottavasti saa selvaa...- myös meillä
Eli maanantaina meilläkin diagnosoitiin koirallamme olevan aiha. Väitetään, että tauti on erittäin harvinainen, mutta näköjään kohtalotovereita löytyy. Olisi mielenkiintoista perustaa vaikka postituslista, jotta voisi vaihtaa kokemuksia muiden kanssa. Meillä siis aloitettiin kortisoonikuuri ja muutamassa päivässä koira piristyi huomattavasti. Koiramme täyttää 2. Metsästyskoirasta kun on kyse niin harmittaa suunnattomasti etti koira enää kykene metsälle, jonne sen vietit vie.
Onkohan taudilla jotain perinnöllisiä taipumuksia?
Samasta pentueesta toinen koira sairastui myös autoimmuuni sairauteen, mutta ei samaan tautiin.
Jos ketä kiinnostaa niin sähköpostia voi laittaa asian tiimoilta tulisydamen @ gmail.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757