Etsimässä isoa

vaihtoehtoa

Olemme vaimon kanssa harkitsemassa vaihtoa moottoripyörää isoon skootteriin, sellaiseen jolla voisi reissuakin tehdä 2 päällä (min 500 cc).
Kokemuksia kaivataan näistä isoista tehokkaimmista skoottereista joita nyt markkinoilla.
Mitä pitäisi hankintaa tehdessä huomioida ja millainen ko laitteen pitäisi vähintäinkin olla?

Mitkä ovat skootterin heikkoudet verrattuna isoon Custom-moottoripyörään - entä vahvuudet?

18

9525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaväittäjä

      Kokemusta TMAXista - yli 10 tkm viimeiset 12kk:n ajalla.

      ajettavuus - vakaa ja hauska ajettava. TMAXin ero useimpiin muihin on se, että moottori on kiinni rungossa, ei takapyörässä, eli jousitussydeemi on sama kuin mp:ssa. Poikkeuksena ajettavuudesta on hyvin huonopäällysteinen tie, jonka rypyt kyllä tuntee.
      teho riittävä, varsinkin yksin ajaessa. Kyytiläisen ja tavaran kanssahan jokainen peli tuntuu sitten tahmaiselle ;-)
      käsiteltävyys ahtaissakin paikoissa, vaikka on suuri akseliväli ja painavahko pitkä mopo (220 kg ja takalaukun kanssa yli 2.5m), on aika helppo käsitellä
      tavaratila - kahden hengen isot salireput kulkevat mukana helposti.
      sääsuoja - itselläni on vielä touring plexi, joka suojaa kädet ja vähän ylemmäs. Tosin sateella ajoviima ei sitten puhdista visiiriä kovin tehokkaasti.
      Luonnollinen ajoasento ja matkustajan mukavuus (tila, selkänoja, kahva jne).
      - huoltokulut - paljon irroitettvaa ja kiinnitettävää ennen kuin itse huolto alkaa
      - pyörteilymelu kypärän ympärillä - tulpat ja whisper set auttaa.

      Isoon (1500 ) customiin en nyt lähtisi vertailemaan. Käytönnössä ainakin TMAXilla teet helpommin pitkän matkan kuin useammalla customilla (ajoasento, tuulensuoja jne). Itsellä pisin yhtämittainen (pl tankkaustauko kypärä päässä) tosin vain 340 km.

      • Anonyymi

        T max ei ainakaan sovellu kahdelle....
        Unohtakaa ns sport skootterit.....


    • .......

      Omat kokemukset Piaggion X8:sta pienemmällä koneella. Pituuteni on 182 cm.
      Ajokokemuset ihan positiiviset, mukava ja vakaa ajettava. Normaalitavaratila satulan alla aika suuri, joten lisälaukut hankkimalla kahden ihmisen tavarat kulkevat. Pidempiä matkoaja kaksipäällä ajettaessa 400 kuution kone varmaankin riittää. Yksi päällä tuo 250:n kulkee ihan riittävän ripeästi ja tehopainosuhde sama kuin 400:n kaksipäällä.Piaggio myös on varsin edullinen verrattuna vaikka Suzukin Burmanniin ja ainakin ulkomaisissa testeissä Piaggio on ollut ajettavuudeltaan parempi.Takuu nykyään on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa, joten ei voi kone olla laadultaan ihan mitä hyvänsä. Omani on pelannut kuin enkeli, moottori lienee Hondan valmistetta.

    • Hyötyajoa

      Itselläni on Aprilian Scarabeo 500. Sitä ennen ajelin 1200 kuutioisella customilla. Rengaskoko Apriliassa (2004) on 16 tuumaa edessä ja takana. Ajo on mukavaa ja leppoista. Voimaa on ihan riittävästi kahden henkilön ja matkatavaroiden viemiseen.
      Heikkoutena customiin on pienemmät tehot. Muita heikkouksia en sitten keksikään. Toki ohitukset onnistuu skootterilla hienosti vielä 120 km/h nopeuksista. Customi on mielestäni kaiken kaikkiaan hankalampi käsitellä: sitä pitää AJAA.
      Sitten, jos/kun moottori vielä tärisee, niin fiilis on 400 km:n ajon jälkeen kuin metsurilla 10 motin sahauksesta vanhalla Homelitellä.
      Olen ajanut skootterillani työmatkat tänä kesänä (100 km / päivä) ja farkut on pysyneet kuivina sateellakin. Prätkällä kun lähtee sateeseen, niin aina on se p:keleen haalareiden pukeminen; muuten on kuin uitettu koira.
      No yksi heikkous vielä tulee mieleen. Tänään tein 6000 km:n (mittarissa 7500) huollon, niin pitää kyllä purkaa puoli pyörää kun vaihtaa tulpat tai jäähdytinnesteen. Tai kiristää etuhaarukan laakereita. En yhtään ihmettele merkkihuollon hintaa: suurin aika kuluu katteiden purkamisessa ja takaisin ruuvaamisessa. No senhän voi toki ottaa terapian kannalta.
      Olihan customillakin kiva ajaa, kun tiesi että on voimaa perseen alla. Pitkällä reissulla siitä ei ole kuitenkaan paljon lohtua. Rautapersekin alkaa jossain vaiheessa puutua. Siksi onkin mukava istua sohvalla, jossa pyörä edessä ja takana.
      Ajoasento oli itselläni yksi kriteeri skootterin kohdalla. Scarabeossa on melko pysty asento, kun taas esim. Kymcon excitingissa nojataan jo paljon enemmän käsien varassa. Huippunopeudethan on maxiskoottereilla 400-650 cccm, 155-170 km/h, joten suomen teillä niillä pärjää ja jää vähän reserviäkin.
      Omalla kohdallani kiinnittäisin huomiota hinnan lisäksi ajoasentoon, rengaskokoon ja tehoihin, jos ajetaan paljon matkustajan kanssa: minimi voisi olla joku 25 kW.
      Ja mikä hienoa: ajamisen helppous: ei tarvi jatkuvasti pelata vaihteiden kanssa.
      Customi on kiva, mutta niin on skootterikin. Skootterilla tulee itselleni ajopäiviä vuodessa paljon enemmän kuin aikoinaan customilla. Polttoaintta kuluu 4,3 litraa seka-ajossa: reippaita kiihdytyksiä, maantienopeus 110 km/h, ohituksia. Rauhallisessa ajossa: 90 km/h kuluu 3,8 l/100 km. Customilla meni yli 8 ajossa kuin ajossa. Ja bensa-asemat tulivat tutuiksi johtuen pienestä tankista. No voihan joku tykätä tankilla seisomisestakin.....

      • Enää Näillä hinnoilla kukaan poikkeaa mielellään tuonne bensa asemalle :)


    • vaihtoehtoa

      Niin, olen alkuperäisen viestin aloittaja ja lukenut näitä viestejä suurella mielenkiinnolla.
      Ongelma vain tuntuu pääosalla vastaajista olevan siinä, etteivät he tiedä moottoripyöristä ja varsinkaan tehokkaista Customeista yhtään mitään. Siksi tekstit eivät vastaa vielä oikein sitä, mitä olen hakemassa, eli sellaista analysoitua ajatusvirtaa jonka tekijällä on kokemusta laajemminkin. Olenhan harkitsemassa vaihtoa käsittääkseni aivan erilaiseen "kulttuuriin" ja siksi haen hieman enemmän tietoa.

      Aihetta käsitellessäni päässäni, jossakin "syvällä" vilkkuu sellainen pieni punainen varoitusvalo - syytä en osaa nyt analysoida, mutta koetetaan.

      Olen siis ollut jo vuosikausia "vannoutunut" Custom-henkinen kuten vaimonikin ja mielestämme ainoa oikea 2-pyöräinen kulkuväline on ollut iso, vääntävä ja makea ääninen Custom-moottoripyörä (ehdottomasti luotettava japanilaisvalmisteinen!!!!).

      Vuosien saatossa olemme reissanneet Customeilla Suomessa ja naapurimaissa useita kymmeniätuhansia kilometrejä ja mukavaa on ollut. Isot matkatavaramäärät ja 2 hlöä kulkee ison koneen muristessa kuin tyhjää vain.

      Nyt kuitenkin erinäisten asioiden vuoksi on alkanut ajatus kyteä, että voisiko iso skootteri palvella tulevia tarpeitamme paremmin? Ovathan ne kuitenkin paljon kevyempiäkin "vain" hieman yli 200 kg. Mahtaneeko hallittavuus olla myös helppoa?

      Kuitenkin mietityttää, että jaksaako tuollainen pienimoottorinen esim 650 cc kulkea mukana menossa peruskesälomareissulla esim 3000 -4000 km matkan ja pysyykö sillä liikenteen virrassa mukana?
      Miten niiden skoottereiden painopisteen kanssa mahtaa olla?

      Onkohan suomessa jossakin dealeria, jonka luona voisi päästä kokeilemaan näitä isoja scoottereita kunnon koeajolle?

      Toisekseen onko suomessa saatavilla yhtään tehokkaampaa laitetta kuin esim tuo 650 cc Burgman?

      Kuinka paljon nuo koneet kestävät ajaa normaalisti? (vrt Custom >100 tkm)

      • ainakin pääkaupunkiseudulla

        Terve!
        Itse vain 250cc Burgmania ajaneena en voi vastata custom vertailuun.
        Painopiste on skoottereissa ainakin alempana kuin mp:ssä ja lienee isompikin siksi helpompi käsitellä.
        Itse asun Espoossa ja Kauniaisissa näin Frank Nymanin liikkeessä (Palotiellä) uuden harmaan 650cc Burgmanin, jota ei silloin päässyt vielä ajamaan, koska akku ym. varusteet olivat vielä laittamatta. Tuolla pyörällä ei varmasti jää liikenteen jalkoihin isommallakaan kuormalla.
        Mainostaahan se olevansa maailman vahvin skootteri.
        Mutta koeajohan sen selvittää, kuinka se sitten järjestyy, riippuu asuinpaikasta.


      • Hyötyajoa taas

        Hanki Deauville. Koska olet custom-henkinen motoristi, et varmaan kauaa ajele skootterilla. Vanhat nahkakuteet ja ajobootsit vaihtuisivat halpoihin tusinapukuihin. Eihän ne päällä viitsi skootterilla ajella. Ajokaverit ihmettelee. Ei mitään omintakeista. Paitsi variaattori. Äänet on kuin ruohonleikkurissa customiin verrattuna. Itselläni se on "vain" kulkuväline paikasta a paikkaan b. Huomattavasti helpompi kuitenkin kuin "oikea moottoripyörä". Siis jos matkantekoon pitää saada jotakin "custom-henkeä", niin skootterissa sitä ei ole.

        Mikä muu kaksipyöräinen vain on helpompi ajettava kuin customi. Muutenhan autokoulut käyttäisivät customeita.

        Koulutytöthan ajavat moposkoottereilla. Siitä on pienempi harppaus isoon skootteriin, kuin moposta moottoripyörään. Helppoja siis käsitellä.


      • Skudee

        "Toisekseen onko suomessa saatavilla yhtään tehokkaampaa laitetta kuin esim tuo 650 cc Burgman?" Piaggiolta tulossa 800:n skootteri ensi vuonna myös suomeen, muistaakseni 75hv ja 75Nm eli pitäis jo riittää matkantekoon ja hinnan pitäisi asettua 14t paikkeille.


      •    
        Skudee kirjoitti:

        "Toisekseen onko suomessa saatavilla yhtään tehokkaampaa laitetta kuin esim tuo 650 cc Burgman?" Piaggiolta tulossa 800:n skootteri ensi vuonna myös suomeen, muistaakseni 75hv ja 75Nm eli pitäis jo riittää matkantekoon ja hinnan pitäisi asettua 14t paikkeille.

        Voi voi.


      • itsetunto
            kirjoitti:

        Voi voi.

        kohillaan vai? Lisää lääkitystä!


      • sst
        Skudee kirjoitti:

        "Toisekseen onko suomessa saatavilla yhtään tehokkaampaa laitetta kuin esim tuo 650 cc Burgman?" Piaggiolta tulossa 800:n skootteri ensi vuonna myös suomeen, muistaakseni 75hv ja 75Nm eli pitäis jo riittää matkantekoon ja hinnan pitäisi asettua 14t paikkeille.

        Se on Nexus joka tuo ens vuonna sen 800 skotterin markkinoille. siinä piisaa kyl tehoo taitaa vaan olla ajoasento aika sporttinen ja suunnattu yksin liikkuvalla.

        Meillä on Piaggio X8 400cc se on kyl ihan hyvä niin maantiellä kuin kaupungissa. Tehot riittää kaks päällä maantielläki.
        Kyydissä olijallaki ihan hyvät tilat ja istuma asento.


      • Autoilija.
            kirjoitti:

        Voi voi.

        Voi, voi sinua isätön nulikka.


    • Mikko 54

      Onko tullut hommattua isompi skootteri?

      • vaihtoehtoa

        Kävimme vaimon kanssa viimeksi la 25.8. pääkaupunkiseudun eräällä isolla moottoripyörädiilerillä katsastamassa skootteritilannetta (emme itse asu pääkaupunkiseudulla).

        Siellä ei kuitenkaan ollut isoja skoottereita paikalla, paitsi yksi keskikokoinen Kymco 500:n, joka ei kiinnosta minua.
        Tämä liikkeenharjoittaja kertoi, että maahantuojan kanssa on palaveria lähiaikoina, jolloin selviää tuleeko sitä Gileran 800 Suomeen ja milloin.

        Päätöksiä vaihdon suhteen tehdään kun/jos näen ko skootterin ja saamme ajaa sillä tyypit ja vertailuna käymme ajamassa vaikkapa sitten vielä toiseksi isoimmalla (Suzukin 650)heti perään.
        Asia on siis ns työnalla ja päätöksiä tehdään puoleen tai toiseen, kun on vertailumateriaalia vaihtopyöräehdokas paikalla.
        Aivan heppoisiin laitteisiin en Customiani kuintenkaan vaihda, vaikka ajot sillä ovatkin hieman viimeaikoina vähentyneet, korvaavan laitteen täytyy täyttää tiettyjä vähimmäisehtoja ja ne selviää vain konkreettisen läpikäymisen yhteydessä.
        Odotteluvaihetta siis eletään vielä!


      • Skootterin purema keski-ikä...
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Kävimme vaimon kanssa viimeksi la 25.8. pääkaupunkiseudun eräällä isolla moottoripyörädiilerillä katsastamassa skootteritilannetta (emme itse asu pääkaupunkiseudulla).

        Siellä ei kuitenkaan ollut isoja skoottereita paikalla, paitsi yksi keskikokoinen Kymco 500:n, joka ei kiinnosta minua.
        Tämä liikkeenharjoittaja kertoi, että maahantuojan kanssa on palaveria lähiaikoina, jolloin selviää tuleeko sitä Gileran 800 Suomeen ja milloin.

        Päätöksiä vaihdon suhteen tehdään kun/jos näen ko skootterin ja saamme ajaa sillä tyypit ja vertailuna käymme ajamassa vaikkapa sitten vielä toiseksi isoimmalla (Suzukin 650)heti perään.
        Asia on siis ns työnalla ja päätöksiä tehdään puoleen tai toiseen, kun on vertailumateriaalia vaihtopyöräehdokas paikalla.
        Aivan heppoisiin laitteisiin en Customiani kuintenkaan vaihda, vaikka ajot sillä ovatkin hieman viimeaikoina vähentyneet, korvaavan laitteen täytyy täyttää tiettyjä vähimmäisehtoja ja ne selviää vain konkreettisen läpikäymisen yhteydessä.
        Odotteluvaihetta siis eletään vielä!

        Kymco Myroad 700 on kaiketi tulossa Suomen markkinoille 2008. Ihan makeen näköinen kuminauhavetoinen tehopakkaus. Googlettamalla löytyy mainosvideokin. Saatanpa hyvinkin ostaa pelin, kun saan eurot kevääksi kasaan ja laite ilmestyy myyntilistoille.


    • Roopesetä

      Suosittelen Piaggio x8 400ie:tä. Sopii isommallekkin kaverille. x9 on taas kaasaripeli ennen vuotta 2008.

      hyvät tavaratilat
      nykyään suht edullinen hl.3-4000e
      tehokas ruiskumoottori euro3 luokitus
      tyylikkään näköinen ja kokoinen
      varaosasaatavuus hyvä (ebay)

      Lisäksi halvat vakuutukset. Ilman bonuksia liikennevakuutus 300e koko vuosi.

    • Anonyymi

      Ikivanhoja juttuja
      Jos 2 on kyydissä, niin minimi on 500 CC
      Mieluummin 600. Pitää olla kunnon istuin ja tavaratilat.....

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe