kalaa

koiralle?

mitä kalaa voi antaa koiralle? ja kuinka usein? raaka vai mitä? olen kuullu että se auttaa turkin kiiltoon?

16

10442

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

voi antaa mitä tahansa kalaa. Rasvaiset kalat kuten lohi ovat erinomaisia turkin kunnon parantajia. Kala kannattaa antaa raakana, jos koira vain syö ja ihan viikottain kalaa voi antaa. Jos itse pyydystää kalaa järvestä, kannattaa järvikala pakastaa ensin kunnolla ettei koiralle tule lapamatotartuntaa, merikalan voi antaa pakastamatta.

• kalaa..

Kaikkia kaloja voi antaa koiralle. Mitä rasvasempi sen parempi turkkia ajatellen. ITse anna nkerran pari viikossa. Hiukan riippuu.

Kalat kannattaa aina ehdottomasti kypsentää. Kaikissa kaloissa on losivaara. Ei auta sanoa, että Suome merestä pyydetty kala olisi turvallista syöttää, koska Suomen meri ei ole niin suolasta.Esim. meressä olevista ahvenista löytyy paljon loisia. Helpommalla pääsee, kun keität taikka laitat kalan uuniin. Ihmiset voivat syödä raakaa kalaa vai sen vuoksi, koska se suolataan hyvin. Korialle suola ei ole hyväksi niin suurissa määrissä!

• vilkku

Itse annan koiralle vain lohta ja senkin kypsennän keittämällä. Hyvin maistuu ja turkki kiiltää!

• terristi

on turhaa, raakana on kalanrasvakin hyödyllisempää. Jos tosiaan pelkää niin tartuntoja (mitä suomenkaan merikalassa ei tarvitse oikeasti pelätä) kannattaa se kala pakastaa ja sitten sulatettuna antaa koiralle. Ja muuten, kirjolohi taitaa suurimmalta osalta tulla ihan muista meristä tai kasvatusaltaista kuin suomen.

Tuo kypsennys kannattaa vasta sitten jos koira ei halua raakaa kalaa syödä. Helpommalla kyllä pääsee kun kietoo kalan pussiin ja nakkaa pakkaseen, sieltä sitten hetken sulamisen jälkeen koiran nenun eteen.

• kyllä..
        terristi kirjoitti:

on turhaa, raakana on kalanrasvakin hyödyllisempää. Jos tosiaan pelkää niin tartuntoja (mitä suomenkaan merikalassa ei tarvitse oikeasti pelätä) kannattaa se kala pakastaa ja sitten sulatettuna antaa koiralle. Ja muuten, kirjolohi taitaa suurimmalta osalta tulla ihan muista meristä tai kasvatusaltaista kuin suomen.

Tuo kypsennys kannattaa vasta sitten jos koira ei halua raakaa kalaa syödä. Helpommalla kyllä pääsee kun kietoo kalan pussiin ja nakkaa pakkaseen, sieltä sitten hetken sulamisen jälkeen koiran nenun eteen.

Ei ne loiset kuole pakkasessa. Katsoppa keväisin hankea ;)

• muutti

Mä oon antanu ihan raakana järvestä itse pyydystettyä kalaa ja hyvin on maistunu eikä o mitään loisia tullu.
        Ja eiks niitä matolääkkeitä just noitten takia anneta...
        Arvosteluissa aina erinomaista kehua turkista.

• tillyh
        muutti kirjoitti:

Mä oon antanu ihan raakana järvestä itse pyydystettyä kalaa ja hyvin on maistunu eikä o mitään loisia tullu.

Niin, merikalat voi antaa raakana. Ihminenkin syö sushia, joka on siis valmistettu suolaisen veden kalasta, eikä sitä ole suolattu ;). Makeissa vesissä elävistä kaloista voi olla riskinä saada mm. lapamato. Itämeren kalakannan loisista en sen enempää tiedä, murtovettä kun on...eikä meillä silakkaa syödä ;)))

Riittävän pitkä pakastus tappaa myös makean veden kaloista loiset.
        "Terristi", tiedätkö tarkkaa pakastus-aikaa kalalle?
        En ole mistään onnistunut löytämään sen tarkempaa tietoa..? Meillä kalat viruvat pakastuksessa kuukauden.....->

Monet koirat vierastavat raa'an kalan makua, joten silloin on kypsennys ihan perusteltuakin.

• terristi
        muutti kirjoitti:

olen minäkin antanut ja matokuurit pari kertaa vuodessa, eipä ole noillakaan matoja näkynyt ja turkit ovat komiassa kunnossa.

Edelliselle, luulen että eläinlääkäri lienee asiantuntija ja varmasti tietää enemmän kuin sinä, kysäise omalta eläinlääkäriltäsi jos kerran et muuten usko.

• terristi
        tillyh kirjoitti:

Niin, merikalat voi antaa raakana. Ihminenkin syö sushia, joka on siis valmistettu suolaisen veden kalasta, eikä sitä ole suolattu ;). Makeissa vesissä elävistä kaloista voi olla riskinä saada mm. lapamato. Itämeren kalakannan loisista en sen enempää tiedä, murtovettä kun on...eikä meillä silakkaa syödä ;)))

En ole mistään onnistunut löytämään sen tarkempaa tietoa..? Meillä kalat viruvat pakastuksessa kuukauden.....->

Monet koirat vierastavat raa'an kalan makua, joten silloin on kypsennys ihan perusteltuakin.

kuulostaa hyvältä, meillä kanssa 2-4 viikkoa. En muuten minäkään löytänyt tietoa netistä mutta raa'asta kalasta onneksi koirat tykkäävät.

Tosiaan, kypsennyt on paikallaan jos koira ei sitä raakaa syö, jokainen tavallaan ja maullaan.

• sanottu
        terristi kirjoitti:

olen minäkin antanut ja matokuurit pari kertaa vuodessa, eipä ole noillakaan matoja näkynyt ja turkit ovat komiassa kunnossa.

Edelliselle, luulen että eläinlääkäri lienee asiantuntija ja varmasti tietää enemmän kuin sinä, kysäise omalta eläinlääkäriltäsi jos kerran et muuten usko.

Mwillä eläinlääkäri keiltää kyllä raan kalanruokinnan kokonaan. Kuulema tämä barfin mukana yleinen innostus antaa kalatkin raakna aiheuttaa tuhottoman loismäärät.

Suomen kaloista ei muuten sitä sushia tehdä ja minä en madota koiraani sen takia, että minimoin amtojen määrää elimsitössä kalojen takia. koitan muutenkin antaa koiralleni mahdollisemman vähän myrkkyjä...

• danelimo
        tillyh kirjoitti:

Monistakin eri lähteistä oon yrittäny kaivaa tietoa siitä ajasta mikä olis hyvä kalaa pitää pakkasessa. Ainoa maininta on että pakastaminen tappaa madon. Oisko liian uskaliasta vetää se johtopäätös että pakastamisajalla ei ole väliä vaan riittää että kala on "läpipakastunut"? Mä oon tullu siihen tulokseen että en syötä riskikaloja tuoreena (muut kyllä) vaan pakastan väh. 2 vkoa kuten terristikin sanoi. Vaikka harvemmin noita "riskikaloja" on eläimille asti ollut.=)
        http://www.palvelu.fi/evi/files/55_519_348.pdf sivu 15

• ...............
        danelimo kirjoitti:

Monistakin eri lähteistä oon yrittäny kaivaa tietoa siitä ajasta mikä olis hyvä kalaa pitää pakkasessa. Ainoa maininta on että pakastaminen tappaa madon. Oisko liian uskaliasta vetää se johtopäätös että pakastamisajalla ei ole väliä vaan riittää että kala on "läpipakastunut"? Mä oon tullu siihen tulokseen että en syötä riskikaloja tuoreena (muut kyllä) vaan pakastan väh. 2 vkoa kuten terristikin sanoi. Vaikka harvemmin noita "riskikaloja" on eläimille asti ollut.=)
        http://www.palvelu.fi/evi/files/55_519_348.pdf sivu 15

no entäs kun pakastettu kala sulatetaan niin tehdäänkö sille jotain? esim.keitetäänkö vai voiko sen antaa raakana?

• terristi
        ............... kirjoitti:

no entäs kun pakastettu kala sulatetaan niin tehdäänkö sille jotain? esim.keitetäänkö vai voiko sen antaa raakana?

jo aiemminkin kirjoitin, jos koirat vaan syö raakana, anna raakana, jos ei maistu niin, keitä, paista, hauduta tai laita uuniin, mikä vaan parhaalta itsestä tuntuu.

• tillyh
        sanottu kirjoitti:

Mwillä eläinlääkäri keiltää kyllä raan kalanruokinnan kokonaan. Kuulema tämä barfin mukana yleinen innostus antaa kalatkin raakna aiheuttaa tuhottoman loismäärät.

Suomen kaloista ei muuten sitä sushia tehdä ja minä en madota koiraani sen takia, että minimoin amtojen määrää elimsitössä kalojen takia. koitan muutenkin antaa koiralleni mahdollisemman vähän myrkkyjä...

Koetat antaa mahdollisimman vähän myrkkyjä....mutta syötät kuitenkin teollista ruokaa, lisä- sailöntä- ja väriaineita??

Ell. KIELTÄÄ teillä raa'an kalaruokinnan??
        Hyppäisitkö kaivoon, jos ell. käskisi? ;)))

• luit koirani myrkyistä?
        tillyh kirjoitti:

Koetat antaa mahdollisimman vähän myrkkyjä....mutta syötät kuitenkin teollista ruokaa, lisä- sailöntä- ja väriaineita??

Ell. KIELTÄÄ teillä raa'an kalaruokinnan??
        Hyppäisitkö kaivoon, jos ell. käskisi? ;)))

Misääs kohdassa sanon, että syötän koiralleni noita myrkkyjä, mitä itse sanoi? Minä en näe missään.. Oma koirani syö pääasiassa lihaa ja luita. JA eikä se kala myrkyksi muuta jos keitän sen ja annan koiralleni vielä ne keitin vedetkin. Missä sanoin, että koirani syö jotain purkkimoskaa? Taikka koiranmakkaraa taikka raksuja. Veditkö nyt ihan truhan hätäiset johtopäätökset siitä, että eläinlääkärini oli todennut, että barf intoilu on lisännyt koirien loismäärää?

• kuitenkin kysyn

Entä ruodot...suurten kalojen kovat ja terävät ruodot ...voiko ne tarttua tukkimaan sisuksien ahtaita reittejä, henkitorvea, ruokatorvea jne?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe