Miten olisi, kiinostaisiko muita lähtemään mukaan vuokraamaan Finnjet miehistöineen pitkälle risteilylle esim: Kap Hornin ympäri matkalle.
Matka konsepti on ns.voittoa tavoittelematon osuuskunta / yhdistyspohjainen risteily / matka.
Matka aika n. 75-80 vrk ( yhdellä dieselillä ajatessa eli keskinopeus merellä n. 11-13.5 solmua
Miltä kuulostaa idea ja onko mukaan lähtijöitä tai kiinostuneita?
Mitä olisit valmis maksamaan matkasta?
Olisitko valmis työskentelemään laivalla matkan aikana?( konseptissa on miehistönä vain muutamia ns. Hotellipuolen henkilökuntaan kuuluvia, lähinnä Food pruduction puolella. Ja cruise guest duties alueet ovat mm. Food Production, Service , House keeping.
Maailman ympäri matkakin järjestyis n.200-210 vrk:ssa, olisiko kiinostavampi idea ?
Finnjetillä Kap Hornin ympäri
61
3380
Vastaukset
- näin on
sillä Finnjet on romutettu ja tehty rautanauloja ajat sitten...meni hotelliksi jenkkeihin tulvan ajaksi ja romutettiin sitten.
- lammaslaivaksi
välimerelle? Huhuako vain ?
- foffin sivuilta
lammaslaivaksi kirjoitti:
välimerelle? Huhuako vain ?
sielt löytyy nykytilanne, ei ainakaan romua vielä.
- Bahamas
lammaslaivaksi kirjoitti:
välimerelle? Huhuako vain ?
Finnjet on Nausaussa Bahamasaarilla myynnissä.Nettisivut: www.finnjetweb.com
- bahamalla
Bahamas kirjoitti:
Finnjet on Nausaussa Bahamasaarilla myynnissä.Nettisivut: www.finnjetweb.com
Jetti näky olevan Freeportin satamassa n.pari kuukautta sitten.
- gts
Lisäyksenä keskustelun aloitukseen tässä reitti vaihtoehdot.
Lähtö. Nausau -Belem -Rio De Janeiro - Monte Video -Valparaiso -Lima -Galapagossaaret(Ankkuri pysähdys)-Panama(kanaali) -Kingston(jamaica)-Havanna(Kuuba)-Miami josta paluu lento suomeen.
2 vaihtoehto: (maksaa n 750-800 euroa enemmän)450 matkustajalla eli käytännössä melkein saman kokonaishinta,koska säästetään meno lento. 450 =(minimi lähtijöiden määrä)
Lähtö. Helsinki/turku/Marienhamina-Southampton-Madeira-Belem-Rio de Janeiro-Monte Video-Valparaiso-Lima-Panama Kanaali-Kingston-havanna-Miami josta paluu lento suomeen.
Matkan hinta on muutama sata tai max 1000 euroa enemmän kuin esim: Aurinkomatkojen kaukokohteiden 2 viikon luxus lomamatkat.- olet laskenut
nuo hinnat ja millainen on hintatakuu asiassa?
- gts
olet laskenut kirjoitti:
nuo hinnat ja millainen on hintatakuu asiassa?
Perusvuokra n. 20 000 euroa vrk. avaimet käteen perjaatteella / nykyisillä poltoainehinnoilla. Hinta sisältää laivan.miehistön,poltoaineet,satama ja väylämaksut sekä kanaalimaksun, vakuutukset , perusruoka ja juomat( alkoholittomat),laivan huolto ja kunnossapito budjetin ja muut yleis ja peruskulut.
Pieni lisähinta tulee ns. "kustannus ylitys vakuutusmaksusta" (koskien poltoaineita, sekä " matkan "keskeyttymisvakuutuksesta" mutta ovat vain noin 85-110 euroa / henk.
Tämän lisäksi tulee suunnittelu ja järjestely maksu n. 12 000 -14 000 USD eli noin 20 euroa / henk. security training manual / material kulut 15 USD / n. 11 euroa - unohtui
gts kirjoitti:
Perusvuokra n. 20 000 euroa vrk. avaimet käteen perjaatteella / nykyisillä poltoainehinnoilla. Hinta sisältää laivan.miehistön,poltoaineet,satama ja väylämaksut sekä kanaalimaksun, vakuutukset , perusruoka ja juomat( alkoholittomat),laivan huolto ja kunnossapito budjetin ja muut yleis ja peruskulut.
Pieni lisähinta tulee ns. "kustannus ylitys vakuutusmaksusta" (koskien poltoaineita, sekä " matkan "keskeyttymisvakuutuksesta" mutta ovat vain noin 85-110 euroa / henk.
Tämän lisäksi tulee suunnittelu ja järjestely maksu n. 12 000 -14 000 USD eli noin 20 euroa / henk. security training manual / material kulut 15 USD / n. 11 euroaaj aj , tärkein unohtuu kertoa
- gts
unohtui kirjoitti:
aj aj , tärkein unohtuu kertoa
Hinta takuu ? Hinta perustuisi osuuskunnan ja aluksen omistajan väliseen sopimukseen.Tarkoittaa avaimet käteen perjaatetta kiinteään hintaan, jossa erikoisehtojen mukaan jos esim. matka keskeytyy tai matkareitti muuttuu todellisuudessa lyhyemmäksi niin vakuutus korvaa osuuskunnalle / matkustajille saamatta jäänyt matkapalvelun arvon sekä ylimääräiset Suomeen paluu kulut.
Aluksen omistaja tekee avaimet käteen
perjaatteella sitovan tarjouksen kun osuuskunta on tallettanut osuuskunta pääoman (raha jolla matka kustannetaan) tietynlaiseen "pankkitakaus" tilille , jos osuuskunta ei hyväksy tarjousta niin pääoma palautetaan osuuskunnan jäsenille ja osuuskunta lopetetaan. - hintatakuusta,
gts kirjoitti:
Hinta takuu ? Hinta perustuisi osuuskunnan ja aluksen omistajan väliseen sopimukseen.Tarkoittaa avaimet käteen perjaatetta kiinteään hintaan, jossa erikoisehtojen mukaan jos esim. matka keskeytyy tai matkareitti muuttuu todellisuudessa lyhyemmäksi niin vakuutus korvaa osuuskunnalle / matkustajille saamatta jäänyt matkapalvelun arvon sekä ylimääräiset Suomeen paluu kulut.
Aluksen omistaja tekee avaimet käteen
perjaatteella sitovan tarjouksen kun osuuskunta on tallettanut osuuskunta pääoman (raha jolla matka kustannetaan) tietynlaiseen "pankkitakaus" tilille , jos osuuskunta ei hyväksy tarjousta niin pääoma palautetaan osuuskunnan jäsenille ja osuuskunta lopetetaan.vastaisitko esitettyyn kysymykseen jos ymmärrät mitä asialla tarkoitetaan.
- gts
hintatakuusta, kirjoitti:
vastaisitko esitettyyn kysymykseen jos ymmärrät mitä asialla tarkoitetaan.
"Hintatakuu" syntyy kahden sopijapuolen sopimuksesta, jossa toisen velvollisuus on maksaa sopimuksen mukainen palkkio / maksu toisen sopijapuolen tarjoamasta palvelusta.
Sen enempää en osaa vastata koskien "hintatakuuta" - väärin meni !
gts kirjoitti:
"Hintatakuu" syntyy kahden sopijapuolen sopimuksesta, jossa toisen velvollisuus on maksaa sopimuksen mukainen palkkio / maksu toisen sopijapuolen tarjoamasta palvelusta.
Sen enempää en osaa vastata koskien "hintatakuuta"Jos markkinoit, ota asioista selvää
- sinä,
väärin meni ! kirjoitti:
Jos markkinoit, ota asioista selvää
sitten selittäisit asian ja lopettaisit tuon helvetin lapsellisen kissa-hiiri-leikin!
- sinulta juuri
sinä, kirjoitti:
sitten selittäisit asian ja lopettaisit tuon helvetin lapsellisen kissa-hiiri-leikin!
kysynkin, jos olet järjestämässä jotain OTA ASIOISTA ENSIN SELVÄÄ
eli se : HINTATAKUU , kiitos! - en ole,
sinulta juuri kirjoitti:
kysynkin, jos olet järjestämässä jotain OTA ASIOISTA ENSIN SELVÄÄ
eli se : HINTATAKUU , kiitos!alkuperäinen kirjoittaja, vaan ärsyyntynyt sinun jankkaamiseen asiassa.
Sinä annat ymmärtää, että sinä tiedät asian, koska sanot mm. "VÄÄRIN MENI" "KOKEILE UUSIKSI".
Minä ymmärrän hintatakuun sellaisena, että kun jostakin asiasta ja kaikkeen siitä kuuluvasta on maksettu, ei voi tulla minulle esimerkiksi lisäkustannuksia, toisaalta voin saada saman asian halvemmalla, jos hinnat jostain syystä laskevat. Minulle on esimerkikiksi annettu etelänmatkasta hintatakuu.
Voisitko sinä korjata tai selventää, koska kaikesta päätelle tiedät mikä se on? Jos et tietäisi, hyväksyisit varmasti aloittajan vastauksen. - olla vaikeata,
en ole, kirjoitti:
alkuperäinen kirjoittaja, vaan ärsyyntynyt sinun jankkaamiseen asiassa.
Sinä annat ymmärtää, että sinä tiedät asian, koska sanot mm. "VÄÄRIN MENI" "KOKEILE UUSIKSI".
Minä ymmärrän hintatakuun sellaisena, että kun jostakin asiasta ja kaikkeen siitä kuuluvasta on maksettu, ei voi tulla minulle esimerkiksi lisäkustannuksia, toisaalta voin saada saman asian halvemmalla, jos hinnat jostain syystä laskevat. Minulle on esimerkikiksi annettu etelänmatkasta hintatakuu.
Voisitko sinä korjata tai selventää, koska kaikesta päätelle tiedät mikä se on? Jos et tietäisi, hyväksyisit varmasti aloittajan vastauksen.lähikaupastakin saa tuon hintatakuun.
- meinaatko
olla vaikeata, kirjoitti:
lähikaupastakin saa tuon hintatakuun.
että antavat sinulle matkan ilmaiseksi, jos laskuttavat väärin? Pässi!
- gts
Keskustelun aloittajana toivoisin lisää asiallisia pohdintoja ja mielipiteitä esitetystä ideasta / projekti-ideasta.
Tarkoituksena on myös kartoittaa löytyykö kiinostuneita ja sellaisia jotka realistisesti voisivat ajatella matkalle lähtöä .
Projektin toteuttamiskelpoisuuden testaamiseen on saatavilla media "sponssoroitia" eli jos saadaan kokoon 25-30 osuuskunnan perustajajäsen tiimi niin suomalainen media konserni on kiinostunut sponsoroimaan lisäjäsen hankintaa omassa mediassa veloituksetta media sisältöperjaatteella. - Tepi.
gts kirjoitti:
Keskustelun aloittajana toivoisin lisää asiallisia pohdintoja ja mielipiteitä esitetystä ideasta / projekti-ideasta.
Tarkoituksena on myös kartoittaa löytyykö kiinostuneita ja sellaisia jotka realistisesti voisivat ajatella matkalle lähtöä .
Projektin toteuttamiskelpoisuuden testaamiseen on saatavilla media "sponssoroitia" eli jos saadaan kokoon 25-30 osuuskunnan perustajajäsen tiimi niin suomalainen media konserni on kiinostunut sponsoroimaan lisäjäsen hankintaa omassa mediassa veloituksetta media sisältöperjaatteella.Finnjethän ei ole valtameriolosuhteisiin rakennettu alus. Esim. Atlantin ylitykseen sallittiin vain tietty määrä henkilökuntaa. Joten valtamerimatkailu ei taida olla mahdollista ko. aluksella.
Esim. Estonian upotessa, sehän sai luvan jatkaa matkaa ennen muita, kun laiva keinui sen verran, että autokannella autot lenteli... - viimeisestä
Tepi. kirjoitti:
Finnjethän ei ole valtameriolosuhteisiin rakennettu alus. Esim. Atlantin ylitykseen sallittiin vain tietty määrä henkilökuntaa. Joten valtamerimatkailu ei taida olla mahdollista ko. aluksella.
Esim. Estonian upotessa, sehän sai luvan jatkaa matkaa ennen muita, kun laiva keinui sen verran, että autokannella autot lenteli...kirjoittamastasi lauseesta suomennoksen?
- gts
Tepi. kirjoitti:
Finnjethän ei ole valtameriolosuhteisiin rakennettu alus. Esim. Atlantin ylitykseen sallittiin vain tietty määrä henkilökuntaa. Joten valtamerimatkailu ei taida olla mahdollista ko. aluksella.
Esim. Estonian upotessa, sehän sai luvan jatkaa matkaa ennen muita, kun laiva keinui sen verran, että autokannella autot lenteli...Laivoja voidaan määrittää / suunnitella lähinnä avomeri/rannikko/joki kelpoisiksi ja tietysti jääolusuhteisiin kelpaavaksi. Finnjet on täysin avomerikelpoinen riippumatta meren nimestä ,sijainnista.Estonian kaltaista ongelmaa koskien keulaa ei tietääkseni enään ole ,keula hitsattu umpeen.
Tämän lisäksi pitää muistaa että sitä suuremmasta ja ennenkaikkea syvemmästä merestä on kyse sitä rauhallisempaa on merenkulku kovissa tuulissa, koska aaltojen liikevoima ei saa lisätehoa ponnahtamalla ylöspäin pohjasta, siksi siis suomenlahdella keinutaan tosi rankasti jos on kovia tuulia (Suomenlahden keskisyvyys vain n 35m) - Tepi.
viimeisestä kirjoitti:
kirjoittamastasi lauseesta suomennoksen?
Eikös siellä pari autoa meinannut tippua niiltä "ylähyllyiltä" merenkäynnissä.
- Tepi.
gts kirjoitti:
Laivoja voidaan määrittää / suunnitella lähinnä avomeri/rannikko/joki kelpoisiksi ja tietysti jääolusuhteisiin kelpaavaksi. Finnjet on täysin avomerikelpoinen riippumatta meren nimestä ,sijainnista.Estonian kaltaista ongelmaa koskien keulaa ei tietääkseni enään ole ,keula hitsattu umpeen.
Tämän lisäksi pitää muistaa että sitä suuremmasta ja ennenkaikkea syvemmästä merestä on kyse sitä rauhallisempaa on merenkulku kovissa tuulissa, koska aaltojen liikevoima ei saa lisätehoa ponnahtamalla ylöspäin pohjasta, siksi siis suomenlahdella keinutaan tosi rankasti jos on kovia tuulia (Suomenlahden keskisyvyys vain n 35m)No, jostain syystä kuitenkin Finnjetillä sai olla vain parikymmentä ihmistä Atlantin ylityksellä, johtuen juuri merikelpoisuudesta. Onko kiinni tarkastuslaitoksesta??
Finnjetin keulaporttihan hitsattiin (taas?) kiinni Atlantin ylitykseen lähdettäessä. Olihan se käytössä Itämerellä liikennöitäessä. - tarkennusta,
Tepi. kirjoitti:
Eikös siellä pari autoa meinannut tippua niiltä "ylähyllyiltä" merenkäynnissä.
jäikö joku tuttusi tarkkailemaan tilannetta autokannelle aluksen upotessa, tätähän ilmeisesti yritit selittää, tarinastasi saa tälläisen kuvan.
- gts
Tepi. kirjoitti:
No, jostain syystä kuitenkin Finnjetillä sai olla vain parikymmentä ihmistä Atlantin ylityksellä, johtuen juuri merikelpoisuudesta. Onko kiinni tarkastuslaitoksesta??
Finnjetin keulaporttihan hitsattiin (taas?) kiinni Atlantin ylitykseen lähdettäessä. Olihan se käytössä Itämerellä liikennöitäessä.Oikeassa olet että suuri osa Finnjetin henkilöstöstä jäi Rostokkiin rannalle kun Finnjet lähti Atlantin ylitykselle. toisaltaan pitää muistaa että rannalle jääneet eivät palanneet Finnjetille enään töihin vaan saivat yt.neuvottelu kutsun, koska Luisiaanassa laivan ollessa laiturissa ei tarvittu niin paljon henkiköstöä kuin matkustajaliikenteessä.
Mitä tulee ns. "keulavisiiri laivoihin" niin tietääkseni estonia onnettomuuden jälkeen kyseiset visiiri laivat pitää tarkastaa visiirin,rakenteiden ja lukitusten osalta tietyin väliajoin, ja sitä ei voida tehdä standardin mukaan jos laiva liikeessä tai merellä, siksi jos ollaan yli 3 vrk putkeen merellä visiiri suositellaan tai määrätään ainakin suomen lipun alla purjehdittaessa kiinni hitsattavaksi.
Matkustaja määrä sääntöjä kyllä on myös olemassa, tarkoittaen, merenkulkumiehiston määrää suhteessa matkustajiin-kun taas turvallisuus koulutuksen käyneitä merihenkilöstöä voi laivalla olla niin paljon kuin kapasiteetti antaa myöten, riippumatta missä matkataan. - Tepi.
tarkennusta, kirjoitti:
jäikö joku tuttusi tarkkailemaan tilannetta autokannelle aluksen upotessa, tätähän ilmeisesti yritit selittää, tarinastasi saa tälläisen kuvan.
Estomia upposi, Finnjet ei. Ja tuo tieto löytyy Estonian tutkimusraportista.
- odotan ......
Tepi. kirjoitti:
Estomia upposi, Finnjet ei. Ja tuo tieto löytyy Estonian tutkimusraportista.
muista että kerroit sen tapahtuneen estonian uppoamishetkellä !
Jonka jälkeen kertomasi mukaan annettiin lupa jatkaa matkaa.
Odotan mielenkiinnolla ... - T.epi
odotan ...... kirjoitti:
muista että kerroit sen tapahtuneen estonian uppoamishetkellä !
Jonka jälkeen kertomasi mukaan annettiin lupa jatkaa matkaa.
Odotan mielenkiinnolla ...Estonian upotessa, ei uppoamishetkellä. Ja tuossa kirjoituksessani Finnjettiä koskeva asia mielestäni riittävän tarkasti selostettu:
"Esim. Estonian upotessa, sehän sai luvan jatkaa matkaa ennen muita, kun laiva keinui sen verran, että autokannella autot lenteli..."
Joten, muistele, mitä kirjoitettu, pilkunviilaaja! Viilataan sitten kunnolla, muista mitä on kirjoitettu!!! - varma mitä
T.epi kirjoitti:
Estonian upotessa, ei uppoamishetkellä. Ja tuossa kirjoituksessani Finnjettiä koskeva asia mielestäni riittävän tarkasti selostettu:
"Esim. Estonian upotessa, sehän sai luvan jatkaa matkaa ennen muita, kun laiva keinui sen verran, että autokannella autot lenteli..."
Joten, muistele, mitä kirjoitettu, pilkunviilaaja! Viilataan sitten kunnolla, muista mitä on kirjoitettu!!!kirjoittamasi tarkoittaa, kirjoitat erittäin epäselvää tekstiä kuten varmasti tuosta lapsellisesta kiukuttelustasikin huomaa.
- tuskin toteutettavissa
ilman ammattilaisia alusta alkaen suunnittelussa.
Matkan hinta varmasti päätähuimaava.- gts
Tunnustan idean saatua että pidin projektia päätähuimaavan hintaisena, mutta sen jälkeen kun otin selvää Finnjetin operoitikuluista ja selvisi ettei alusta niin kuin monia muita vanhoja aluksia ei enään rasita huikeat pääomakulut (silja Serenade,esim n. 28500 euroa / vrk pälkkää pääomakuluja / rahoitus kuluja.
Finnjet taas näyttää tältä:numeroina
Poltoainekulut 1 diesel 12 solmua / todellinen nopeus merivirtoja myöten / 13-13.5 solmua.
-Kulutus 37 tonnia raskasta poltoöljyä = 10000 e / vrk (satamakulutus,laiturissa n.12t/vrk)
Miehistökulut: Scandinavian Officers / international marine / tecknical Crew 4500 e / vrk
General cruise arragement and ship costs 850 e / vrk
Vakuutukset 450 e /vrk
kuluvat osat / kunnospito huolto kulut 550 e/vrk
ruoka / domestique =(siivuos puhtaanapito 3125 vrk
Eli yhteensä n. 20 000 euroa / vrk 1.34 dollari kurssilla. kulut siis liikkeessä merellä, ja satavuorokausi hinta kuitenkin kokonaisuudessa nousee myös kokomatkan osalta 20 000 vrk /(kalliin panaman kanavamaksun takija.
- paskamaha
Helvetin kiinnostava reissuhan tuo olisi. Voisin hyvinkin olla mukana tuossa eteläamerikan kiertoajelussa... maailmanympäri olisi toki hieno reissu myös, mutta liian kallis.
- gts
Hyvä että ainakin yksi positiivisesti suhtautuva kommentti keskusteluun tuli.Ehkä olet Norjalainen tai Kanadalainen, koska idea / konsepti ei sentään ihan kokonaan minun oma ole (, vaan ns. osuuskunta pohjaiset risteilyt on keksinyt Norjalais kanadalainen laivojen välitys / myynti yritys ja ihmiset Norjassa,Kanadassa ovat innostuneet välittömästi ideasta, ilman että olisivat alkaneet mutu pohjalla miettimään miksi matka ei onnistu ja miksi hinta olisi sitten kuitenkin paljon korkeampi, laiva ei ole merikelpoinen jne.
Idea syntyi siitää että maailman telakat pukkaa jatkuvalla tahdilla uusi yhä suurempiä risteilyaluksia markkinoille, joka on johtanut siihen että vanhemmat alukset kasvavassa määrin makaa laitureissa ja ovat pelkkiä kulueriä omistajille.Alukset / omistajat saavat ostotarjouksia pääasiallisesti vain romutus hintaan, eli omistajat mielummin sitten turistisesongin ulkopuolella charttaa / vuokraa merikelpoisia aluksia pilkahintaan / omakustanne hintaan, joka myös mahdollistaan aluksen myyntiä perjaatteella alus tule esiteltäväksi asiakkaan luo.
Finnjetin lisäksi on kymmeniä muita aluksia saatavilla pieniä ja isoja, Pienemmät eivät kuitenkaan paljon tai yhtään edullisempia ole, koska matkustajia mahtuu mukaan vähemmän.
Osuuskunta risteilyt ovat siis avaimet käteen perjaatteella, joka tarkoittaa että osuuskunta tarvii tehdä ja osata ainostaan perustaa osuuskunta pankin avustuksella ja järjestää vakuus pankkitakaus ja tämän jälkeen Norjalais yritys järjestää aluksen miehistöineen osuuskunnalle.
- kelpaisiko.keitto
Paljonko olisi bensakulut jos vetäisi reissun urku auki dieselit ja turbiinit punaisina 34 solmun keskinopeudella?
- Tuskin-tippaakaan
Bensakulut olis melkosen tarkkaan 0 (nolla) euroa.
- 8880765
Entä jos työntäisi reissun?
- Kus
Mikä on Kap Horni?
- Oletko-autistinen
No mikähän vois olla?
- Tiedoton
Oletko-autistinen kirjoitti:
No mikähän vois olla?
Sinäkään et siis tiedä. Tietääkö kukaan muu?
- Kap-Hornin-myrskyt
Kysy seuran Kap hornin kiertäjät.
Siihen seuraan kelpuutetaan ainoastaan ne, jotka purjealuksella ovat kiertäneet Kap Hornin. - saarikko.se
Kap-Hornin-myrskyt kirjoitti:
Kysy seuran Kap hornin kiertäjät.
Siihen seuraan kelpuutetaan ainoastaan ne, jotka purjealuksella ovat kiertäneet Kap Hornin.Eli Kap Horni lienee saari, jos sen voi kiertääkin? Missähän päin se mahtaa sijaita? Tuskin ainakaan Turun saaristossa.
- just-niin
saarikko.se kirjoitti:
Eli Kap Horni lienee saari, jos sen voi kiertääkin? Missähän päin se mahtaa sijaita? Tuskin ainakaan Turun saaristossa.
Niin, Runosmäen hurja tuon tietää. Tallinkin ropagantapäällikkö, jonka laivat kulkevat kiintojäissä tuulen painamina kylki edellä nopeammin kuin avattua väylää. Kunhan bussissa pakettiautomaatti ja pankkiautomaatti toimivat.
Kukaan ei muuten kirjoittanut sanaa horni ennen sinua, sinä vaan häiriköit sillä. - Kap.Horni
just-niin kirjoitti:
Niin, Runosmäen hurja tuon tietää. Tallinkin ropagantapäällikkö, jonka laivat kulkevat kiintojäissä tuulen painamina kylki edellä nopeammin kuin avattua väylää. Kunhan bussissa pakettiautomaatti ja pankkiautomaatti toimivat.
Kukaan ei muuten kirjoittanut sanaa horni ennen sinua, sinä vaan häiriköit sillä.Luehan ketju tarkemmin. Horni on jo avauksen otsikossa.
- heitäeienääole
Kap-Hornin-myrskyt kirjoitti:
Kysy seuran Kap hornin kiertäjät.
Siihen seuraan kelpuutetaan ainoastaan ne, jotka purjealuksella ovat kiertäneet Kap Hornin.Ko. yhdistys on ajat sitten lopetettu jäseniensä siirryttyä "muille vesille", isoisäni mukaan lukien. Yhdistykseen otettiin aluksi vain purjelaivan päällikkönä niemen kiertäneitä, sittemmin myös perämiehenä matkan tehneitä!
- Uusavuton-häirikkö-olet
Kap.Horni kirjoitti:
Luehan ketju tarkemmin. Horni on jo avauksen otsikossa.
Tarkoitatko sanan genetiivimuotoa, jonka runko ei suinkaan ole i-loppuinen.
- Potkuthan-ne-olivat
heitäeienääole kirjoitti:
Ko. yhdistys on ajat sitten lopetettu jäseniensä siirryttyä "muille vesille", isoisäni mukaan lukien. Yhdistykseen otettiin aluksi vain purjelaivan päällikkönä niemen kiertäneitä, sittemmin myös perämiehenä matkan tehneitä!
Saikos hänkin potkut luotsin tehtävistä.
- Pop.Kornit.Esille
Uusavuton-häirikkö-olet kirjoitti:
Tarkoitatko sanan genetiivimuotoa, jonka runko ei suinkaan ole i-loppuinen.
Kieltämättä aika hölmösti suunniteltu otsikko. Vieraskieliset sanat pitäisi aina pyrkiä pitämään perusmuodossa, jottei tule mitään tulkintaongelmia.
Vaihtoehtoinen otsikko: Kap Horn, lähtisitkö Finnjetillä sen ympäri - 78999
saarikko.se kirjoitti:
Eli Kap Horni lienee saari, jos sen voi kiertääkin? Missähän päin se mahtaa sijaita? Tuskin ainakaan Turun saaristossa.
Kyllä Hornos todellakin on saari!
- missä.sijaitsee
78999 kirjoitti:
Kyllä Hornos todellakin on saari!
Kuulostaa kreikkalaiselta. Välimerelläkö tämä Kap Horni siis on vai?
- Mitenkäs-liittyykään
Pop.Kornit.Esille kirjoitti:
Kieltämättä aika hölmösti suunniteltu otsikko. Vieraskieliset sanat pitäisi aina pyrkiä pitämään perusmuodossa, jottei tule mitään tulkintaongelmia.
Vaihtoehtoinen otsikko: Kap Horn, lähtisitkö Finnjetillä sen ympäriOtsikon pitää olla sellainen, joka ei paljasta itse asiasta mitään, mutta houkuttelee lukemaan. Ihan oma lukunsa on sarjafilmien otsikot.
Tässä muutama esimerkki Iltasanomien tämän päiväisistä otsikoista:
Saara Aallolta yllätyskeikka Suomessa – nousee lavalle suuren idolinsa kanssa
Talon piti olla perusteellisesti remontoitu – vuoden jälkeen ostajalle paljastui alapohjasta todellinen pommi
Aki Palsanmäki paljastaa parhaan diilinsä – kuolinpesän tyhjennys sai yllättävän käänteen: mystinen kirjekuori putkahti kouraan
Harry Kane ylsi harvinaiseen suoritukseen – edellisen kerran saman tempun tehneeltä legendalta painokelvoton kommentti
sivua – Krista Kiuru: ”Lukemista riittää juhannuksenkin ylitse”
4-vuotias teki ikävän löydön vanhempien makuuhuoneesta – pettymys kajahti ilmoille äänekkäästi
Yksi tilasto hämmentää MM-kisoissa – tuomaripomolla selvä näkemys asiaan: ”Näyttää totuuden” - Genoan.satamaan
missä.sijaitsee kirjoitti:
Kuulostaa kreikkalaiselta. Välimerelläkö tämä Kap Horni siis on vai?
Finnjet sopisikin hyvin Välimerelle kuskaamaan esim. niitä pakolaisia jotka tulee Afrikasta.
- jankuti
jankuti jankuti jankuti
- Kysyy-ja-vastaa
Ja vieläpä itsekseen!
- kaptöötti
Eiks horn ole töötti?
- sumupilli
Torvi. Laivoissa on kyllä melkoinen pasuuna. Perustuukohan muuten kompressoriin ja painesäiliöön?
- Säästää.pa-kuluissa
Finnjetti on nyt korjaustelakalla ja siihen sennetaan kolme hyrräpurjetta.
- Anonyymi
Mistä lippuja?
Paljonko maksavat? - Anonyymi
Finnjet on paalattu jo kymmenen vuotta sitten.
- Anonyymi
Bueno Lines vuokrasi äskettäin
- Anonyymi
Uuvatti vauhdissa jo 14 vuotta sitten.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904596
- 293324
- 2013162
- 513007
- 242935
Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez3212766Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl432669Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2352428Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v252236- 472185