ilmastoinnin asennuksen hinta

pertti insinööri

Terve.

Eli kyseessä on n116 neliöisen vanhemman omakotitalon ilmastoinnin asennus. putket, koneet ja osat on valmiina. välikatolla on hyvät tilat asentaa putket. Taloon tulee n 12 läpivientiä.
villoitukset teen itse.

Mites paljon ilmastointi mies voi ottaa asennuksesta? esim urakkana tai tuntihintana...

Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.

19

17193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja.

      -joo,nykyään kannattaa olla aika tarkkana hinnoissa,sillä tuntuu et koko rakennuspuolelle on Suomessa tullut jonkinlainen eteläeurooppalainen,lomakohteiden meininki..huijataan,ja tehdään tietämättömän kustannuksella rahaa kuinka härkisti vaan.Sanoisin et tuntipalkka tääl länsi-Suomes asentajalla on n.10-15 euroa,ainakin itse tekisin tuolla.

      • minäkin ajattelin

        No niin eli nämä putket asentaja on jo asentanut ja kone puhkuu puhisee komiasti, mutta asentaja pyytää pimeesti 650 euroa vajaan 8 tunnin työstä, mikä alkoi kuulostamaan hirveältä hinnalta. Tein itse kaikki läpiviennit ynm paskamaiset hommat.

        Eli siis kusetuksen makua on ilmassa.

        10-15 euroa olin ihan valmis maksamaan ja hiukan ekstraakin päälle vaikka kossupullon.. ja tämä homma on myös länsi-suomessa :)


      • kun on jo löysät housussa
        minäkin ajattelin kirjoitti:

        No niin eli nämä putket asentaja on jo asentanut ja kone puhkuu puhisee komiasti, mutta asentaja pyytää pimeesti 650 euroa vajaan 8 tunnin työstä, mikä alkoi kuulostamaan hirveältä hinnalta. Tein itse kaikki läpiviennit ynm paskamaiset hommat.

        Eli siis kusetuksen makua on ilmassa.

        10-15 euroa olin ihan valmis maksamaan ja hiukan ekstraakin päälle vaikka kossupullon.. ja tämä homma on myös länsi-suomessa :)

        Turhaan täällä enää valitat! Olisiko kannattanut sopia ennen asennusta hinnoista? Työ on tehty ja ette ollut sopinut urakka/tuntihinnoista etukäteen --> asentaja pyytää sulta sopimaksi katsomansa hinnan.

        Ps. Jos asentaja olisi ollut täysin ammattitaidoton ja hänellä olisi mennyt tuohon "8 tunnin työhön" vaikka 70 tuntia, maksaisitko edelleen 10-15€ kossupullon? Ei ainakaan minun korvaani kuulosta 650€ pahalta hinnalta.


      • lasketaan
        minäkin ajattelin kirjoitti:

        No niin eli nämä putket asentaja on jo asentanut ja kone puhkuu puhisee komiasti, mutta asentaja pyytää pimeesti 650 euroa vajaan 8 tunnin työstä, mikä alkoi kuulostamaan hirveältä hinnalta. Tein itse kaikki läpiviennit ynm paskamaiset hommat.

        Eli siis kusetuksen makua on ilmassa.

        10-15 euroa olin ihan valmis maksamaan ja hiukan ekstraakin päälle vaikka kossupullon.. ja tämä homma on myös länsi-suomessa :)

        osien normihinnalla tommosen OK-talon kanava-asennukset nii varmaan johonki 350-500 euron väliin tulee palkka ilman kuluja ja katetta, eli suomeksi firma ottais siitä asennustyön kuluineen ja katteineen n.700-1000 euroa alv.
        Varsinkin kun ei pääse myymään itse tavaroita, hinta olis toden näköisesti lähempänä 1000 euroa alv=1220euroa.
        Eli asentaja on kaikesta päätellen ollut aikas nopea (jos tosiaan vaan 8 h käyttäny aikaa) ja hinta on ollu ihan ok(olettaen että työn jälki on muuten ollu ok).

        Jos noin närästää maksaa ammattimiehelle palkkaa, voi aina tietysti itse yrittää tuhertaa kanavia paikalleen jos siltä tuntuu.

        Tai hei! Mä keksin vielä paremman:
        Sovi hinta etukäteen ja jos on liian kova niin tingi tai pyydä muualta tarjous!!!


      • varmaan
        minäkin ajattelin kirjoitti:

        No niin eli nämä putket asentaja on jo asentanut ja kone puhkuu puhisee komiasti, mutta asentaja pyytää pimeesti 650 euroa vajaan 8 tunnin työstä, mikä alkoi kuulostamaan hirveältä hinnalta. Tein itse kaikki läpiviennit ynm paskamaiset hommat.

        Eli siis kusetuksen makua on ilmassa.

        10-15 euroa olin ihan valmis maksamaan ja hiukan ekstraakin päälle vaikka kossupullon.. ja tämä homma on myös länsi-suomessa :)

        aivan kohdallaan jopa kuullostaa edulliselta, kyseessähän on ollut ammattimies ja urakkavauhti.
        Älä maksa kuitenkaan pimeästi vaan hoida myös ns. työnantajamaksut


      • Nimetön

        kuka on niin tyhmä että tekee "ylitöinä" samalla kun työaikana? jos palkka on 15 euroa/h päiväduunissa niin kai sitä kehtaa sen 20e pyytää... firmalta kun ottaa niin saa maksaa ainakin sen 45e/h. ja sama mies asentaa


      • rakentajako?
        minäkin ajattelin kirjoitti:

        No niin eli nämä putket asentaja on jo asentanut ja kone puhkuu puhisee komiasti, mutta asentaja pyytää pimeesti 650 euroa vajaan 8 tunnin työstä, mikä alkoi kuulostamaan hirveältä hinnalta. Tein itse kaikki läpiviennit ynm paskamaiset hommat.

        Eli siis kusetuksen makua on ilmassa.

        10-15 euroa olin ihan valmis maksamaan ja hiukan ekstraakin päälle vaikka kossupullon.. ja tämä homma on myös länsi-suomessa :)

        Pyysimme itsellemme juuri lvi- ja ilmastointi tarjouksia ja niissä oli urakan yli menevä tuntipalkka 54e (sis. alv), pohjisessa.
        Tosin saimme urakan tarjouksen toiselta paikkakunnalta puolet halvemmalla, toki otimme sen:) Että ei sillä 10e saa mitään?


      • OIKEA HINTA
        minäkin ajattelin kirjoitti:

        No niin eli nämä putket asentaja on jo asentanut ja kone puhkuu puhisee komiasti, mutta asentaja pyytää pimeesti 650 euroa vajaan 8 tunnin työstä, mikä alkoi kuulostamaan hirveältä hinnalta. Tein itse kaikki läpiviennit ynm paskamaiset hommat.

        Eli siis kusetuksen makua on ilmassa.

        10-15 euroa olin ihan valmis maksamaan ja hiukan ekstraakin päälle vaikka kossupullon.. ja tämä homma on myös länsi-suomessa :)

        10-15 EUROLLA JOS TUUT TEKEE NI OLIS TÖITÄ JOKA JANNULLE EI NIITÄ KUKAAN ASENTAJA ILMANEESTÄ TEE 50E TUNTI NII HARKITAAN VASTA


    • Pekka (dsfg)

      Ei noilla paskahinnoilla tämä jalka ei ainakaan nouse minnekkään.Parempia urakoita pääkaupunkiseutu täynnä.Hinta 3000,- kuitilla säätettynä

      • Make

        Pekka on oikeessa. 15e Tuntipalkalla asennus kestää semmoiset reilut sata tuntia kevyesti, ainakin meikäläisellä.. Parilla tonnilla n.20 tuntia, että silleen =)


    • LVI termit

      Ilmastoinnin asentaminen koneineen vanhaan taloon tulee varmasti kalliiksi. Miten jos harkitsisit pelkän ilmanvaihon ottamista ja lisäksi vaikka ILP niin pääset lähelle ilmastointia.

    • IV-TEKNIIKKO

      Hei, hinta riippuu paljon työajasta eli paljonko tunteja kuluu.
      Työn voi tehdä monella tavalla, esim. kotelointi katoon sisäpuolelle,
      jolloin asennusaika jää lyhyeksi eikä tarvitse eristää.
      Työaika 1-2 pv. ammattimies joka maksaa itse veronsa ja eläkkeensä
      makssaa noin 45euro verolla eli 16h x 45e = 720e
      Jos kanavat viedään ullakkotilaan (kylmätila) asennukseen menee
      noin 3pv. 1-2pv eristykseen, asennuksen hinta 1000-1200e verolla
      eristyshinta 16x45e = 720e yhteensä noin 1600- 2000e (arvio)
      Ammattimiestä kannattaa käyttää kun hänellä on rakennuslaki hallussaan
      ilmastointiasiasaa, tulee oikein tehtyä ei ikäviä yllätyksiä jälkeenpäin.
      Työstä saat verohelpotusta verottajalta, ei kannata maksaa pimeänä :-)

      • jaahas

        Eiköhän jokainen alan yrittäjä joka on huomannut harrastavansa yritystoimintaa Suomessa aloita hinnoittelunsa n. 45€ sis.alv ja siitä ylöspäin..siis yrittämiseen / ammatinharjoittamiseen menee myös euroja pakollisiin vakuutuksiin,eläkkeeseen,työkaluihin.auton kulut,mainostus,puhelin,yrittäjän lomaraha?, eikös ole juridisessakin mielessä järkevää käyttää asiansa hoitavaa yritystä: jokaisella urakoitsijalla tulisi olla vastuuvahinko vakuutus joka turvaa urakoitsijaa ja rakennuttajaa mahd. asennusvirheiden varalta jos ongelmia sattuisi tulemaan..mitä jos työ on teetetty 10-15e löytyykö vastuuta..


      • sortajaite

        About vuosi sitten kyselin asennusurakkaa IV remonttiin jossa koneellisen poiston tilalle vaihdettaisiin LTO systeemit. Urakka eristeet putkiin pimeänä 3500€! Ite rautatavara koneet olis ollu 3-4t€ kieppeillä, mutta toi urakkahinta oli sen verran veretseisauttava että jäi tekemättä. Ja kyseessä 1krs okt jossa ryömintätilassa reilusti työtilaa, läpivientejä olis tullut lisää 8-9kpl (nekin olis pitäny tehdä ite - ei kuulunu urakkaan!).

        Pitäis vissiin nyt kysyä uus hinta.. josko olis lama vähän laannuttanu isompia hintoja?


      • LTR-3
        sortajaite kirjoitti:

        About vuosi sitten kyselin asennusurakkaa IV remonttiin jossa koneellisen poiston tilalle vaihdettaisiin LTO systeemit. Urakka eristeet putkiin pimeänä 3500€! Ite rautatavara koneet olis ollu 3-4t€ kieppeillä, mutta toi urakkahinta oli sen verran veretseisauttava että jäi tekemättä. Ja kyseessä 1krs okt jossa ryömintätilassa reilusti työtilaa, läpivientejä olis tullut lisää 8-9kpl (nekin olis pitäny tehdä ite - ei kuulunu urakkaan!).

        Pitäis vissiin nyt kysyä uus hinta.. josko olis lama vähän laannuttanu isompia hintoja?

        Mulla ei asennus maksanu mitään, tein ite.


    • Kilpailevatarjous.fi

      Pyytäkää kilpaileva tarjous osoitteesta:

      www.kilpailevatarjous.fi

    • tässä sulle hyvä tarjous sitoudun itse eristämään ja asentamaan koneen ettei tule itkua että putket kondensoi tai kone on muuten väärin asennettu hinta4000.-€ alv-10prosenttia urakka summasta vuoden takuu ajakksi toimeksi antajalle jotta tarvittavat viat korjataan jos niitä tulee

    • Erno223

      Terve! Mikä ois hyvä palkka ,kun olen asentanut iv putket pieneen omakotitaloon?

    • Anonyymi

      Vertailin www.kodinplaza.fi/ avulla IV-asennuksen hinnat ja valitsin sopivan yrityksen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe