matalaprofiilirenkaat

-------------

En tajua sitä asiaa, että miten tunnistaa matalaprofiilirenkaat muuten kuin jos ne ovat oikein matalat (kumin paksuus sama kuin peukalon pään pituus). Osa porukasta sanoo, että kaikki alle 55 on matalaprofiilirenkaita, toinen osa sanoo, että kaikki alle 40 on matalaprofiilirenkaita ja sitten osa sanoo, että jopa 60 on vielä matalaprofiilirengas. Rengasliikkeissäkin taitaa vähän olla, että mielipiteet eroavat liikkeidenkin välillä. Jostain syystä käskettiin laskemaan mm-paksuus eli esimerkiksi 200/50 olisi 100mm, mutta koska ilmeisesti mitään mm-rajaakaan ei ole niin on ilmeisesti turha lähteä laskemaan. Vai onko? Mikä se raja sitten on? 100mm (kaikki alle 100mm olisi matalaprofiilirenkaita)? Toisaaltaan porukka sanoo, että siihen, että onko rengas matalaprofiili vaikuttaa myös renkaan leveys ja, että se, joka on toiselle matalaprofiili ei välttämättä ole matalaprofiili toiselle.

11

3371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on rengas jonka profiili on alle 55% renkaan leveydestä, eli profiilista 55 alaspäin.

      • profiili on/oli 0,82 tai 0,83. Saattaa olla, että ovat muuttaneet 0,8:n nykynormaaliksi.
        Siten jo 0,7 on matalaprofiilirengas.
        Mitään hyötyä ei matalaprofiilirenkaasta ole, haittoja sensijaan löytyy paljonkin. Jotkut vain haluavat ajaa lähes umpikumirenkailla.


      • 55-sarja
        sitroen kirjoitti:

        profiili on/oli 0,82 tai 0,83. Saattaa olla, että ovat muuttaneet 0,8:n nykynormaaliksi.
        Siten jo 0,7 on matalaprofiilirengas.
        Mitään hyötyä ei matalaprofiilirenkaasta ole, haittoja sensijaan löytyy paljonkin. Jotkut vain haluavat ajaa lähes umpikumirenkailla.

        On se josta profiililtaan matalemmat luetaan nykyään ns. matalaprofiilisiksi renkaiksi, ts. 50-sarja on korkeudeltaan enää puolet renkaan ilmoitetusta kulutuspinnan leveydestä, ja nämä sekä matalemmat ovat niitä "matalaprofiilisia".

        70, ja 80 profiilisia taitaa olla enää kottikärryissä.


      • Kuormaajak
        55-sarja kirjoitti:

        On se josta profiililtaan matalemmat luetaan nykyään ns. matalaprofiilisiksi renkaiksi, ts. 50-sarja on korkeudeltaan enää puolet renkaan ilmoitetusta kulutuspinnan leveydestä, ja nämä sekä matalemmat ovat niitä "matalaprofiilisia".

        70, ja 80 profiilisia taitaa olla enää kottikärryissä.

        Kuorma-autossakin mitä ajan, on rengastuksena 315/60 R22,5..

        Tollaisia kuin 70 ja 80 ei ole miesmuistiin nähnyt missään henkilöautossa. Ja hyvä niin. Varmasti ihanat ja halvat renkaat, mutta niin se kehitys vaan menee eteenpäin.


      • Persesilmä
        sitroen kirjoitti:

        profiili on/oli 0,82 tai 0,83. Saattaa olla, että ovat muuttaneet 0,8:n nykynormaaliksi.
        Siten jo 0,7 on matalaprofiilirengas.
        Mitään hyötyä ei matalaprofiilirenkaasta ole, haittoja sensijaan löytyy paljonkin. Jotkut vain haluavat ajaa lähes umpikumirenkailla.

        Jos olet sitä mieltä ettei matalaprofiilirenkaista ole mitään hyötyä niin olet aivan hakoteillä. Tietysti monia ärsyttää se että uusien autojen rengasprofiilien pienentyessä jatkuvalla syötöllä myös rengaskustannukset kasvavat ainakin tilapäisesti, ehkä kyseisen kokoluokan yleistyessä taas laskevat. Sinänsä matalaprofiilirenkaiden tarjoama tarkka ajotuntuma ja nopea reagointi ohjausliikkeisiin on se mikä Suomessa jää niiden keskeiseksi eduksi ulkonäköä unohtamatta, suurin osa ominaisuuksista tulee hyödyksi vasta nopeusrajoitusten "paremmalla" puolella. Haittana sen sijaan löytyy heikompi mukavuus, suurempi rengasmelu, ura- ja vesiliirtoherkkyys kasvaneiden leveyksien myötä sekä korkea hinta...

        PS. Jäljempänä kirjoittaneille tiedoksi että vaikka 70- ja 80-sarjalaiset ovat jäämässä museoon ilman omaa syytään niin olette aivan väärässä suhtautumisenne kanssa, ei kehitys aina mene oikeaan suuntaan. Kyllä tuolla profiilisuhteellakin on mahdollista tehdä HYVÄ rengas, nyt näyttää siltä että näiden matalaprofiili-intoilijoiden budjetti suuntautuu enemmänkin vannepuolelle ja renkaiksi otetaan ne mitkä vain halvalla satutaan löytämään (Nankang, Tyfoon, Champiro jne.)


      • "intoilusta"
        Persesilmä kirjoitti:

        Jos olet sitä mieltä ettei matalaprofiilirenkaista ole mitään hyötyä niin olet aivan hakoteillä. Tietysti monia ärsyttää se että uusien autojen rengasprofiilien pienentyessä jatkuvalla syötöllä myös rengaskustannukset kasvavat ainakin tilapäisesti, ehkä kyseisen kokoluokan yleistyessä taas laskevat. Sinänsä matalaprofiilirenkaiden tarjoama tarkka ajotuntuma ja nopea reagointi ohjausliikkeisiin on se mikä Suomessa jää niiden keskeiseksi eduksi ulkonäköä unohtamatta, suurin osa ominaisuuksista tulee hyödyksi vasta nopeusrajoitusten "paremmalla" puolella. Haittana sen sijaan löytyy heikompi mukavuus, suurempi rengasmelu, ura- ja vesiliirtoherkkyys kasvaneiden leveyksien myötä sekä korkea hinta...

        PS. Jäljempänä kirjoittaneille tiedoksi että vaikka 70- ja 80-sarjalaiset ovat jäämässä museoon ilman omaa syytään niin olette aivan väärässä suhtautumisenne kanssa, ei kehitys aina mene oikeaan suuntaan. Kyllä tuolla profiilisuhteellakin on mahdollista tehdä HYVÄ rengas, nyt näyttää siltä että näiden matalaprofiili-intoilijoiden budjetti suuntautuu enemmänkin vannepuolelle ja renkaiksi otetaan ne mitkä vain halvalla satutaan löytämään (Nankang, Tyfoon, Champiro jne.)

        Vaan siitä että uuden auton rengaskooksi- ja profiiliksi on määrätty tietty lukema, ja tätä ei mielellään lähde muuttamaan korkeampiprofiiliseksi. Se tarkoittaisi jo vannekauppaan menoa siksi että renkaan ulkohalkaisija pysyisi samana, ja muutenkin tehdas on suunnitellut alustan toiminnan tietylle rengaskoolle ja nopeusluokalle.


      • "intoilusta" kirjoitti:

        Vaan siitä että uuden auton rengaskooksi- ja profiiliksi on määrätty tietty lukema, ja tätä ei mielellään lähde muuttamaan korkeampiprofiiliseksi. Se tarkoittaisi jo vannekauppaan menoa siksi että renkaan ulkohalkaisija pysyisi samana, ja muutenkin tehdas on suunnitellut alustan toiminnan tietylle rengaskoolle ja nopeusluokalle.

        mahtaisi ottaa vanne jarrusatulaan kiinni...


      • Persesilmä
        "intoilusta" kirjoitti:

        Vaan siitä että uuden auton rengaskooksi- ja profiiliksi on määrätty tietty lukema, ja tätä ei mielellään lähde muuttamaan korkeampiprofiiliseksi. Se tarkoittaisi jo vannekauppaan menoa siksi että renkaan ulkohalkaisija pysyisi samana, ja muutenkin tehdas on suunnitellut alustan toiminnan tietylle rengaskoolle ja nopeusluokalle.

        Tottakai isompiin vannekokoihin on ajauduttu osittain käytännön syistä, autojen kasvanut massa vaatii isommat jarrut ja sitä myöten tuumakoko hivuttautuu ylöspäin. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole lähes missään uudessa normaalikäyttöön tarkoitetussa autossa vakiona alle 55-profiilisuhteen meneviä rengastuksia. Faktatietoa on ettei profiilisuhdetta/rengaskokoa ole uusissa autoissa asiaa mennä fiksaamaan mukavampaan ja edullisempaan suuntaan koska alusta on suunniteltu osittain renkaiden ehdoilla.

        Silti täälläkin palstalla kysellään säännöllisesti kokemuksia jostain 40-profiilisuhteen renkaista jotka ovat merkiltään suurimmalle osalle lukijoista ennen kuulumattomia kuten Kenda, Mabor, Minerva ym. jotka ovat tulossa joillekin ajettavuutta suuresti parantaville 18" vanteille. Herää kysymys että mitä edistystä tämä tällainen muka on, alumiinivanteista maksetaan järjettömiä hintoja mutta renkailta vaaditaan käytännössä vain halpaa hintaa!!!


    • ongelma on siinä

      Leveän renkaan profiili pitää olla todella alhainen, jotta rengas olisi matalaprofiilinen. Kapea rengas voi olla matalaprofiilinen vaikka 60% profiilillakin.

      Itse miellän matalaprofiilisuuden määritelmäksi vanteen halkaisijan ja renkaan halkaisijan suhdeluvun. Jos sivusta katsomalla rengas näyttää matalalta, se on matala.

    • AMG MB

      Itselläni 245 /40/18 ja kyllä täytyy sanoa että surket, enkä näe niissä mitään hyvän näköistä tulee mieleen vahat hevosrattaan rautapyörät.mitä enemmän ilmaa välis sitä mukavammat ja kokemusta on

      • voihan kiesus

        Ja tuon suuren viisautesi ja makumieltymyksesi halusit kertoa vuonna 2007 keskutelun jatkoksi.
        Ulkonäköasia on makuasia ja nykysuuntauksen mukaan ihmiset haluavat isoja ja matalia renkaita. Renkaan korkeuden lisääminen lisää joustoa ja "mukavuutta", mutta muiden ominaisuuksien kustannuksella. Tämän tietää ihan jokainen autoilija, joten mikä saa ihmisen kaivamaan noin vanhan viestin kertoakseen latteuksia??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe