hengityskatkos

ja selällään nukuttaminen

1,5 kk vanhalla pojallani tuli eilen iltayöllä n.10 sekunnin hengityskatkos, huomasin sen sattumalta seuraillessani onko hän nukahtahtanut ja huomatessani ettei hengittänyt nostin järkyttyneenä vauvan käsiini ja hetken velttouden jälkeen hän alkoi jälleen hengittää normaalisti.soitin sairaalaan ja he sanoivat että jopa 10-15 sekunnin hengityskatkokset ovat ainakin näin pienillä vauvoilla normaalia, että nou hätä. Loppuyö kuitenkin meni siinä seuraillessa että hengittääkö vaiko eikö hengitä.oikeesti tosi hirveetä,kun mietin jo hänen vielä velttona ollessa että miten rupeen elvyttää näin pientä ihmistä.
Kuitenkin aamulla mietin että tuntuu aika kummalliselta nuo katkokset ja lähdin päivystykseen, lääkäri tutkittuaan sanoi että kaikki on kunnossa ja soitti vielä synnytyssairaalan lastenlääkärille, joka sanoi että eipä mitään että jos äiti alkaa vain vainoharhaisesti seuraamaan hengittääkö lapsi vai menettäen mielenterveytensä, niin sitten lastenosastolle vuorokaudeksi minä ja lapsi, jotta he ottaisivat hänestä hengityskäyrää, jonka jälkeen voisin mahdollisesti rauhallisin mielin nukkua jotta saisin varmuuden.
anyway, lastenlääkäri neuvoi nukuttamaan selällään tutin kanssa. selällään hän nukkuu kyllä lyhyitä jaksoja säpsähtäen ja heräten morottaen ja perätilavauvana jalat sojottaa edelleen pystyyn joten selällään ollessaan vartalo heiluu puolelta toiselle. Onko kokemuksia miten pystyisin esim.tukemaan selällään nukkumistaasentoa tms.
kiitos jos jaksoitte lukea:)

23

5494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit tukea

Eli siinäpä se jo tulikin, eli isoja tyynyjä vaan ympärille. Kapalointi on myös hyvä jos vauva kapalossa viihtyy. Hengityskatkokset on kyllä noin pienellä normaaleja, omallani en näitä huomannut mutta tavallista se on. Olen myös jostain lukenut että on sellasia kätkyt varottimia jotka piipaavat tms. kun vauva lakkaa hengittämästä. Mitäs jos kokeilisit sitä? En sit tiiä onko nämä kuinka luotettavia..

• Kätkytvaroitin?!

Enpä oo moisesta kuullut! No kukakohan insinööri sen taas on keksinyt kun melko turha laite on koska kätkytkuolemalle EI voi mitään! Ja sit viel tosta et ei kyllä missään nimessä mitään isoja tyynyjä lapsen sänkyyn, näissä juuri on se tukehtumisvaara!

• kyllä...
        Kätkytvaroitin?! kirjoitti:

Enpä oo moisesta kuullut! No kukakohan insinööri sen taas on keksinyt kun melko turha laite on koska kätkytkuolemalle EI voi mitään! Ja sit viel tosta et ei kyllä missään nimessä mitään isoja tyynyjä lapsen sänkyyn, näissä juuri on se tukehtumisvaara!

ensinnäkin ihan turhan agressiivinen yleistys! nuo kätkyt hälyttimet ovat melko luotettavia ja toimii siten,että vauva patjan alle laitetaan pieni ohut laite,joka hälyttää jos vauvalla ilmenee hengityskatkoksia jotka ovat yli 20sek.laite kytketään pois päältä aina ku nvauvan nostaa ylös sängystä,muuten se hälyttää, ja pirun kovaa!
        toiseksi..kätkytkuolemalle voi kyllä jotain,vaikka mahdollisuus ehtiä paikalle onkin pieni.sillä tuttavaperheelle oli sattumassa moinen tragedia!
        äiti meni katsomaan nukkuvaa vauvaa,joka olikin ihan sininen eikä hengittänyt.hysteerinen äiti nosti vauvansa ylös ja ravisti tätä todella lujaa,joka hetken päätä otti todella syvän henkäisyn ja purskahti kovaan itkuun ja väri palasi heti.menivät lääkäriin,missä todettiin että kyseessä oli niinkin harvinainen tapaus,että ehtivät estää kätkytkuoleman!
        toinen juttu on taas,että tuuri kävi heillä,sillä ehtivät ajoissa,ja niin ei aina käy!
        onneksi kätkytkuolema on kuitenkin niin harvinainen täällä suomessa!
        mutta tosiaan sinulle joka yleistit ETTEI KÄTKYÄ VOI ESTÄÄ,niin tässä sulle fakta,ja hieman tietoa myös siitä laitteesta!
        tyynyjä ei kuitenkaan kannata laittaa noin pienen sänkyyn,mutta lakanan tai pyyhkeen voi laittaa rullalleen joko selän taakse (jos nukuttaa sivullaan) tai sivuille jos nukuttaa selällään!

• tietoa!
        kyllä... kirjoitti:

ensinnäkin ihan turhan agressiivinen yleistys! nuo kätkyt hälyttimet ovat melko luotettavia ja toimii siten,että vauva patjan alle laitetaan pieni ohut laite,joka hälyttää jos vauvalla ilmenee hengityskatkoksia jotka ovat yli 20sek.laite kytketään pois päältä aina ku nvauvan nostaa ylös sängystä,muuten se hälyttää, ja pirun kovaa!
        toiseksi..kätkytkuolemalle voi kyllä jotain,vaikka mahdollisuus ehtiä paikalle onkin pieni.sillä tuttavaperheelle oli sattumassa moinen tragedia!
        äiti meni katsomaan nukkuvaa vauvaa,joka olikin ihan sininen eikä hengittänyt.hysteerinen äiti nosti vauvansa ylös ja ravisti tätä todella lujaa,joka hetken päätä otti todella syvän henkäisyn ja purskahti kovaan itkuun ja väri palasi heti.menivät lääkäriin,missä todettiin että kyseessä oli niinkin harvinainen tapaus,että ehtivät estää kätkytkuoleman!
        toinen juttu on taas,että tuuri kävi heillä,sillä ehtivät ajoissa,ja niin ei aina käy!
        onneksi kätkytkuolema on kuitenkin niin harvinainen täällä suomessa!
        mutta tosiaan sinulle joka yleistit ETTEI KÄTKYÄ VOI ESTÄÄ,niin tässä sulle fakta,ja hieman tietoa myös siitä laitteesta!
        tyynyjä ei kuitenkaan kannata laittaa noin pienen sänkyyn,mutta lakanan tai pyyhkeen voi laittaa rullalleen joko selän taakse (jos nukuttaa sivullaan) tai sivuille jos nukuttaa selällään!

Tekivätkö vanhemmat jotain väärin?
        On luonnollista kysyä itseltään, olisiko jonkin asian vauvan käytöksessä tai terveydentilassa pitänyt varoittaa uhkaavasta kätkytkuolemasta. Vanhemmilla ei kuitenkaan ole mitään syytä itsesyytöksiin, olivatpa he esimerkiksi nukuttaneet vauvaa missä asennossa tahansa tai jättäneet tämän tavalliseen tapaan unilleen. Koska kätkytkuolemaa ei voida ennustaa, sitä ei voida myöskään estää.

Olisiko vauvan voinut ravistella henkiin?
        Kätkytkuoleman ominaispiirteisiin kuuluu, että siitä elvyttäminen on tavallista vaikeampaa. Vauvan elvytysvaste on heikko. Vaikka vanhemmat olisivat olleet aivan vauvan vieressä, he eivät todennäköisesti olisi pystyneet estämään kuolemaa. Lapset, joiden tiedetään elpyneen esimerkiksi ravistelemalla (ns. ALTE-lapset), eivät nykyisen tutkimustiedon mukaan ole olleet kätkytkuoleman vaarassa.

http://www.kapy.fi/tukipaketit/tuki_katkytkuolema.html

• sitten..

tee rullaa pyyhkeistä tuet :) Näin meillä tehdään ja hyvin pysyy vauveli paikoillaan.

• kuin tyynyt ja peitot

Nuo rullat ovat siitä syystä paremmat, että tyynyt ja peitot saattavat tukehduttaa jos vauva ajautuu niiden alle.
        Mutta kai niin on mahdollista rullienkin kanssa käyvän..noin kuitenkin luki jossain vauvakirjassa.

Itse käytin tyynyjä ja peittoja vauvaa tukiessani.

• missään tapauksessa
        kuin tyynyt ja peitot kirjoitti:

Nuo rullat ovat siitä syystä paremmat, että tyynyt ja peitot saattavat tukehduttaa jos vauva ajautuu niiden alle.
        Mutta kai niin on mahdollista rullienkin kanssa käyvän..noin kuitenkin luki jossain vauvakirjassa.

Itse käytin tyynyjä ja peittoja vauvaa tukiessani.

Tee mielummin lakanasta tiukka rulla, jolla tuet vauvan tiettyyn asentoon. Mikäli vauvasi nukkuu peiton kanssa niin laita peitto vauvasi kainaloiden alta menemään, eli kädet ja ylävartalo eivät ole peitettyinä.

Selällään nukkuminen ja tutti estävät kätkytkuolemaa, jota selvästikin aloittaja pelkää. Kätkytkuolemaanhan on yhdistetty se, että lapsi ei hengitä suoraan ilmaa vaan välissä on esim. patja, peitto ym.

• katkoksia

oli kun poikani oli tuossa iässä.vaikka laitoin mitä kääröjä siihen ympärilleen ja missä asennossa vaan hän nukkui,niin samat katkokset,jotka kesti enemmän kuin 10sek.mentiin yksityiselle ja kaikki todettiin olevan hyvin.saatiin kuitenkin lähete lastenosastolle sairaalaan ihan minun mielenrauhani vuoksi.oltiin sit yks yö sairaalassa ja pojalta otettiin ultrat aivoista,sydämmestä,keuhkoröntgenit,virtsa ja veritestit ja vaikkapa mitä.lisäksi hän oli yön yli johdoissa kiinni,jotka tallensi veren hapensaannin sekä sydämmenlyönnit.kun taas tuli näitä 15-20 katkoksia sydän vaan löi ihan vähän hitaammin,mut hapensaanti veressä ei muuttunut.kaikki tulokset oli todella hyvät ja tämän jälkeen sain tas joten kuten nukuttua yöni rauhassa.nyt ihana poikani on jo yli vuoden=) inhottavat tollaset pelästyttävät seikat,mut ne vaan todistaa sitä,että me äidit ollaan luotu välittämään ja huolehtimaan=)
      kaikkea hyvä teille! näin samana kokeneena äitinä,sanoisin sinulle että ei ole hätää!!=)

• jjdjk

tietääkseni vauvaa ei saa nukuttaa mahallaan.(lisää kätkyt kuoleman vaaraa!)kyljellään meille neuvottiin jo synnärillä!myöhemmin nukkunut selällään(itse kääntyny)

• Adina

neuvottiin.koska jos vauva pulauttaa yöllä,pulautus ei mene nieluun,vaan valuu ulos suusta jos on kyljellään.mut sit melko pian kun poikamme oli vielä todella pieni sanottin et ihan hyvin voi jo selällään just ku poikamme käntyi itsestään kyljeltä selälleen.'itse en mahallaan koskaan nukuttaisi,vaikka tiedän että onet niin tekevät suosituksien vastoin.ja helpottaahan se mahdollisia vatsavaivoja,en sitli uskaltaisi sellaista riskiä ottaa! kummasti noi jutut kyllä muuttuu,meinaan kun itse olin vauva suositeltiin et vauvoja nukutetaan mahallaan juuri sen takia että ilmat pääsee paremmin pihalle...eikä silloin sanottu mitään että mahallaan nukuttaminen voisi mahdollisesti johtaa kätkytkuolemaan!

• faagasdg
        Adina kirjoitti:

neuvottiin.koska jos vauva pulauttaa yöllä,pulautus ei mene nieluun,vaan valuu ulos suusta jos on kyljellään.mut sit melko pian kun poikamme oli vielä todella pieni sanottin et ihan hyvin voi jo selällään just ku poikamme käntyi itsestään kyljeltä selälleen.'itse en mahallaan koskaan nukuttaisi,vaikka tiedän että onet niin tekevät suosituksien vastoin.ja helpottaahan se mahdollisia vatsavaivoja,en sitli uskaltaisi sellaista riskiä ottaa! kummasti noi jutut kyllä muuttuu,meinaan kun itse olin vauva suositeltiin et vauvoja nukutetaan mahallaan juuri sen takia että ilmat pääsee paremmin pihalle...eikä silloin sanottu mitään että mahallaan nukuttaminen voisi mahdollisesti johtaa kätkytkuolemaan!

näin on myös neuvottu!että vain kun vauva on hereillä niin sillon pieniä aikoja ja valvovan silmän alla!!!

• ja kyllä
        faagasdg kirjoitti:

näin on myös neuvottu!että vain kun vauva on hereillä niin sillon pieniä aikoja ja valvovan silmän alla!!!

saa vauvaa nukuttaa mahallaan esim päikkäreillä,jos joku on siinä vieressä kokoajan kattomassa.itse en yöllä nukuttaisi mahallaan missään nimessä!!

• AWEush
        ja kyllä kirjoitti:

saa vauvaa nukuttaa mahallaan esim päikkäreillä,jos joku on siinä vieressä kokoajan kattomassa.itse en yöllä nukuttaisi mahallaan missään nimessä!!

PITÄÄ VALVOA KOKO AJAN ETTÄ LAPSI HENGITTÄÄ

• siinä ihan
        AWEush kirjoitti:

PITÄÄ VALVOA KOKO AJAN ETTÄ LAPSI HENGITTÄÄ

niin lukenut jos nyt ruvetaan pilkkua nussimaan..luki että saa pitää hereillä vatallaan ja pieniä hetkiä,niin ajattelin vaan lisätä että kyllä saa myös pitää vaikka nukkuu,kunhan valvoo..

• kirjoittaja
        siinä ihan kirjoitti:

niin lukenut jos nyt ruvetaan pilkkua nussimaan..luki että saa pitää hereillä vatallaan ja pieniä hetkiä,niin ajattelin vaan lisätä että kyllä saa myös pitää vaikka nukkuu,kunhan valvoo..

selällään on nukutettu,mutta on tosiaan nukkunut vain pienissä jaksoissa kun ei ole löytynyt hyvää asentoa eikä ole tullut mieleen että selkäähän voi tukea esim noilla lakanakääreillä ja kääntää puolikyljeelleen. btw lähdettiin vielä päivystykseen asian kanssa kun en minä luoja voinut kuvitellakaan nukkumista tapahtuneen jälkeen enne kuin 100 % varma että kaikki ok. oltiin lastenosastolla kaksi vuorokautta happisaturaatiossa jolla mitattiin happea veressä ja seurattiin sydämenlyöntejä.verikokeet ja kaikki oli ok. sanoivat vain että näitä esiintyy pienillä vauvoilla. yli 20 sek. taout hengityksessä kuulemma luokitellaan vasta katkoksiksi ja että silloin saatetaan suositela noita edellä mainittuja varoittimia, en tiedä nistä enempää mutta puhuivat niistä mutta sanoivat että oma järki lähtee ennen kuin oikeesti tapahtuu mitään, on niin herkkiä kuulemma,anyway en henk.koht. tiä niistä. Mut kuitenkin pelko noista pienen vauvan selittämättömistä kuolemista on todella suuri varsinkin kun juttuja näistä tragedioista tulee omaksi kiusaksi luettua ja miettii että miksei niin ei voisi tapahtua myös omalle lapselle. varsinkin tämän tapahtuman jälkeen että en sitten tiedä kun en nähnyt hämärässä huoneessa kasvojen väriä että olisikohan hän itse korjannut hengityksensä ellen olisi huomannut ja ruvennut ravistelemaan vai olikohan jo tajuttomana. sitä en saa tietää koskaan,se siinä juuri ahdistaakin että mitä jos mitä jos. tämä tapahtuma kyllä ruokki mukavasti muutenkin huolta siitä että meidän pieni poikamme saisi jatkossakin herätä unestaan.

• ei voi estää..

Siis tämä sille yhdelle joka niin väitti!

• voi olla

montaa mieltä!! jos lääkärit niin sanoi vanhemmille jotka "sen estivät" .on se minulle enemmän todisteita,kun mitä täällä nettipalstalla sanotaan.kyllä minäkin olen lukenut sen käpy sivun ja niin oli myös ne vanhemmat joille sanottiin että ehtivät sen estää,joten eiköhän siinä ollut tarpeeksi todisteita.kukin uskokoon mitä haluaa,en asiasta lähde kinaamaan! jos huomaa sen kun vauva lakkaa hengittämästä,hänet voi saada taas hengittämään jollei ole liian myöhäistä.muuten sitä ei voi estää millään "esivalmisteluilla".
        ja jos ei "kyse sillon ollut kätkytkuolemasta" niinkun joku tossa väitti,niin mikä sitten? jos vauva kerta on ihan sininen,eloton eikä hengitä,niin se juuri on katkytkuoleman merkki!
        oli miten oli,olen tosi onnellinen että kyseinen perhe välttyi moisesta tragediasta! vaikka näitä kuolemia sattuukin erittäin harvoin,voisi ne tietenkin olla sattumatta lainkaan!

• haahah..
        voi olla kirjoitti:

montaa mieltä!! jos lääkärit niin sanoi vanhemmille jotka "sen estivät" .on se minulle enemmän todisteita,kun mitä täällä nettipalstalla sanotaan.kyllä minäkin olen lukenut sen käpy sivun ja niin oli myös ne vanhemmat joille sanottiin että ehtivät sen estää,joten eiköhän siinä ollut tarpeeksi todisteita.kukin uskokoon mitä haluaa,en asiasta lähde kinaamaan! jos huomaa sen kun vauva lakkaa hengittämästä,hänet voi saada taas hengittämään jollei ole liian myöhäistä.muuten sitä ei voi estää millään "esivalmisteluilla".
        ja jos ei "kyse sillon ollut kätkytkuolemasta" niinkun joku tossa väitti,niin mikä sitten? jos vauva kerta on ihan sininen,eloton eikä hengitä,niin se juuri on katkytkuoleman merkki!
        oli miten oli,olen tosi onnellinen että kyseinen perhe välttyi moisesta tragediasta! vaikka näitä kuolemia sattuukin erittäin harvoin,voisi ne tietenkin olla sattumatta lainkaan!

ja jos ei "kyse sillon ollut kätkytkuolemasta" niinkun joku tossa väitti,niin mikä sitten?

Se joku joka niin väitti ei ole kuka tahanasa vaan: Kätkyt- ja lapsikuolemaperheiden yhdistys ry eli kysäiseppä sieltä! Tai eihän hekään varmaan ole asiantuntijoita sinun rinnallasi!!

Vauvan elvytysvaste on heikko. Vaikka vanhemmat olisivat olleet aivan vauvan vieressä, he eivät todennäköisesti olisi pystyneet estämään kuolemaa. Lapset, joiden tiedetään elpyneen esimerkiksi ravistelemalla (ns. ALTE-lapset), eivät nykyisen tutkimustiedon mukaan ole olleet kätkytkuoleman vaarassa.

• ittelles
        haahah.. kirjoitti:

ja jos ei "kyse sillon ollut kätkytkuolemasta" niinkun joku tossa väitti,niin mikä sitten?

Se joku joka niin väitti ei ole kuka tahanasa vaan: Kätkyt- ja lapsikuolemaperheiden yhdistys ry eli kysäiseppä sieltä! Tai eihän hekään varmaan ole asiantuntijoita sinun rinnallasi!!

Vauvan elvytysvaste on heikko. Vaikka vanhemmat olisivat olleet aivan vauvan vieressä, he eivät todennäköisesti olisi pystyneet estämään kuolemaa. Lapset, joiden tiedetään elpyneen esimerkiksi ravistelemalla (ns. ALTE-lapset), eivät nykyisen tutkimustiedon mukaan ole olleet kätkytkuoleman vaarassa.

jos tässä asiassa on sun mielestä jotain hauskaa,olet pahasti häiriintynyt!!
        niin "vanehmmat eivät TODENNÄKÖISESTI" olisi pystyneet siihen vaikuttamaan! lue sinä vaan noita tekstejä,minä kuuntelen faktoja ja kokemuksia oikeasta elämästä!!
        tottakai on "lohtuullisempaa" tietää ettei mitään olisi ollut tehtävissä..
        sinäå et selvästi ymmärrä pointtiani.kun sellainen kohdalle sattuu,ei ole mitään tehtävissä,MUTTA jos ajoissa ehtii paikalle,tottakai voit sillon esim ravistaa vauvaan eloa,ennen kun on taju edes mennyt.
        jos jostain lukee että kyse ei ollut niissä tapauksissa kätkytkuolemasta,niin mistä helvetistä sitten?!
        no,niinkuin jo aikaisemmin mainitsin.uskon kyllä enemmän sellasista tapauksista missä on tapausta tutkittu tapahtuman jälkeen,enkä mitä kirjoitetaan että "yleensä näin on"!
        nojoo,turha sen enempää on asiasta vänkslätä! sinulla on oma versiosi ja uskot sen mitä olet lukenut! minä taas uskon sen mitä tuttavamme kertoi omasta kokemuksestaan!

• olet....
        haahah.. kirjoitti:

sinä "hahhahhaah"..voi huhhuh. pitää ihan hyökätä jos joku kertoo että tuttavillaan on käynyt tapaus missä lapsi on meinannut kuolla kätkyyn, niin sinä agressiivisesti sanot muuta!
        ok,ymmärrän että olet lukenut näin, mutta mikä on luotetavempaa, se mitä lukee vai mitä lääkäri sanoo itse? kyllä minäkin olen kuullut ettei sille voi mitään, eikä sille voikaan jos se tapahtuu niin mitään ei ollut tehtävissä. mutta ymmärrän toki pointin, mitä tämä toinen kirjoittaja tarkoittaa!
        todella naurettavaa tässä oli se,että aloitat keskustelun tuolla "hahhahhaa"!
        ja kun kirjoitit "eivät varmaan ole sielläkään mielestäsi asiantuntijoita, niin et ole kyllä sinäkään! ja tälle toiselle kirjoittajalle on kuitenkin tutuille tämä tapaus käynyt.nooh, en lähde mukaan kinasteluusi, hyökkäät varmaan tänkin tekstin kimppuun, oli vaan pakko kommentoida!

• Adina
        voi olla kirjoitti:

minäkin tiedän perheen jolle kävi melkeen noin.ja lääkärit oli sit todennu et vaikka harvoin näin on tapaus,niin vanhemmat oli ehtineet estää sen kamalan tapahtuman ravistelemalla!
        ja olen myös lukenut ettei sitä voi estää!
        uskon kans enemmän asiaan jota lähipiirissä on koettu, kun mitä luen!

• tukehtumisesta..?
        Adina kirjoitti:

minäkin tiedän perheen jolle kävi melkeen noin.ja lääkärit oli sit todennu et vaikka harvoin näin on tapaus,niin vanhemmat oli ehtineet estää sen kamalan tapahtuman ravistelemalla!
        ja olen myös lukenut ettei sitä voi estää!
        uskon kans enemmän asiaan jota lähipiirissä on koettu, kun mitä luen!

Kun sanotaan et ALTE-lapsilla ei oo ollu kyseessä kätky, koska ovat vironneet, niin oiskohan vaikka niin et tällasia tapauksissa vauva on ollut vaikka jonkun aikaa naama patjassa yms..

• Adina
        tukehtumisesta..? kirjoitti:

Kun sanotaan et ALTE-lapsilla ei oo ollu kyseessä kätky, koska ovat vironneet, niin oiskohan vaikka niin et tällasia tapauksissa vauva on ollut vaikka jonkun aikaa naama patjassa yms..

kun vanhemmat menivät huoneeseen vauva makasi selällään ihan sinisenä,et ei ollu naama patjassa!
        ja lääkärit olivat sit sanonu,et vanhemmat oli "ehtineet" estää sen. kertoi kyllä asiasta paljon muutakin, mut en tarkkaan muista kaikkea,ja luonnollisesti en asiasta viitsisi enään kysyä, vaikka tapauksesta on kohta 2v. kyseinen äiti "sekosi" tämän jälkeen ja istui kuin pakkomielteinen lapsensa sängyn vieressä aina kun tämä nukkuin, kunnes vauva täytti vuoden! tavallaan ymmärrän häntä kyllä, mutta mahtoi olla rankka vuosi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe