kuka naapuriksi ?

isa.elise

Taloustutkimus on tehnyt jälleen mielenkiintoisen yhteenvedon meistä suomalaisista. Suurin osa (90%) ei halua naapurikseen narkomaania, 70% ei alkoholistia, ei rikollista, ei ulkomaalaista, jne
Jonkun naapureita nämäkin ihmiset ovat, pitäisikö heidät sijoittaa toistensa naapureiksi?? ja tulisiko siitä alueesta suomen villi-länsi?
Ja huomasin, että itsekin olen aika tiukkapipo näköjään, minäkään en tahtoisi naapurikseni, ketään noista ihmisryhmistä, paitsi ulkomaalaiset ja pakolaiset ovat ok.
isa-tiukkapipo

32

2064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma asia

Jos noin vartavasten kysytään jokainen vastaa noin. Mutta tuskin uutta asuntoa hakiessasi syynäät NOIN tarkkaan kuka naapurisssa asuu ts. heidän elämäntapojaan.

• haluaisi

naapureiksi valittajia,enkä kyyliä joiden elämäntehtävä on toisten ihmisten seuraaminen.

• lapsiperheen

ja sen prkl-llinen pallonpompotus alkoi sisällä. poingpoingpoing...ei hetken rauhaa.
        Kävin viemässä lapun jossa kysyin saako lapsi pelata palloa sisällä. Loppui se pompottelu.
        En kyllä haluais narkkaria siihen tilalle! Enkä juoppoa. Homo saattas mennä,jos ei olis juoppo...
        nimim. hissukka naapurisi joka ei metelöi eikä tupakoi eikä......

• sinun vuokralaiseksi
        lapsiperheen kirjoitti:

ja sen prkl-llinen pallonpompotus alkoi sisällä. poingpoingpoing...ei hetken rauhaa.
        Kävin viemässä lapun jossa kysyin saako lapsi pelata palloa sisällä. Loppui se pompottelu.
        En kyllä haluais narkkaria siihen tilalle! Enkä juoppoa. Homo saattas mennä,jos ei olis juoppo...

vai tasavertaiseksi omistajaksi,jos osakkeessa asut?

• sitroen.
        sinun vuokralaiseksi kirjoitti:

miksi, niin ihmisiksi on oltava!
        Sinunkin!
        Pitää sitä toisillakin olla KOTIrauha.

• hissukkainen"
        sinun vuokralaiseksi kirjoitti:

ilta puoli kahteentoista asti kuuntelet sitä poingpoing ääntä-hiiltyisit sinäkin!Nykyajan kakarat kun eivät edes ole ulkona. Tässäkin olisi niin kiva piha leikkiä sen pallon kanssa,mutta ei,sisällä pitää. Koripallosta lähtee perkeleellinen meteli kun sitä hakataan lattiaan!

• lapsiperheen kirjoitti:

toivoisin yleistyvän. Olen usein ihmetellyt, miksi ihmiset eivät uskalla kohdata naapureitaan ja kertoa ystävällisesti omista toiveistaan. Minusta se olisi paljon parempi vaihtoehto kuin lähettää kirjelmiä isännöitsijäntoimistoon tai valittaa hallituksen puheenjohtajalle.

Olisi varmaan paljon mukavampaa ja motivoivampaa yrittää ottaa naapureitakin huomioon, jos he esittäytyisivät, toivottaisivat uudet naapurit tervetuilleiksi ja kertoisivat sitten omasta ongelmastaan. Tuskin kukaan normaali ihminen tarkoituksella haluaa naapureilleen häiriötä tuottaa. Joskus me suomalaiset olemme turhan arkoja ja yritämme hoitaa asioita naapureiden selän takana anonyymisti.

En tarkoita sinua, ja puhun n o r m a a l e i s t a ihmisistä. Tosihäiriköt ovat asia erikseen, he saattaisivat tietysti kokea naapurinsa valituksen yllytyksenäkin.

• hissukkainen".
        optimisti-orvokki kirjoitti:

toivoisin yleistyvän. Olen usein ihmetellyt, miksi ihmiset eivät uskalla kohdata naapureitaan ja kertoa ystävällisesti omista toiveistaan. Minusta se olisi paljon parempi vaihtoehto kuin lähettää kirjelmiä isännöitsijäntoimistoon tai valittaa hallituksen puheenjohtajalle.

Olisi varmaan paljon mukavampaa ja motivoivampaa yrittää ottaa naapureitakin huomioon, jos he esittäytyisivät, toivottaisivat uudet naapurit tervetuilleiksi ja kertoisivat sitten omasta ongelmastaan. Tuskin kukaan normaali ihminen tarkoituksella haluaa naapureilleen häiriötä tuottaa. Joskus me suomalaiset olemme turhan arkoja ja yritämme hoitaa asioita naapureiden selän takana anonyymisti.

En tarkoita sinua, ja puhun n o r m a a l e i s t a ihmisistä. Tosihäiriköt ovat asia erikseen, he saattaisivat tietysti kokea naapurinsa valituksen yllytyksenäkin.

minkäänlaisissa väleissä,en hyvissä enkä huonoissa. Mulla on oikeus olla kotonani rauhassa,ja siihen saumaan ei sovi koripallon pelaaminen sisällä ympäri vuorokauden. Suoraan ei uskalla mennä valittamaan kun nykyisin on irrallaan jos jonkinlaista mielenterveyspotilasta. Tässä yhtiössä ei voi valittaa isännöitsijälle,ensin naapurille ja sitten pitää olla nivaska todistajia kun mennään oikeuteen.
        Minä en jaksanut odottaa niin kauaa,kun meinasi hermot mennä,kaksi viikkoa sitä jytinää kun yötämyöten kuuntelin,selkävaivaisena vielä.

• omaan kotiin
        hissukkainen". kirjoitti:

minkäänlaisissa väleissä,en hyvissä enkä huonoissa. Mulla on oikeus olla kotonani rauhassa,ja siihen saumaan ei sovi koripallon pelaaminen sisällä ympäri vuorokauden. Suoraan ei uskalla mennä valittamaan kun nykyisin on irrallaan jos jonkinlaista mielenterveyspotilasta. Tässä yhtiössä ei voi valittaa isännöitsijälle,ensin naapurille ja sitten pitää olla nivaska todistajia kun mennään oikeuteen.
        Minä en jaksanut odottaa niin kauaa,kun meinasi hermot mennä,kaksi viikkoa sitä jytinää kun yötämyöten kuuntelin,selkävaivaisena vielä.

Naapurinsa voi kyllä valita. Ja jos niin häiriintyy kerrostalossa asumiseen ja elämisen ääniin, pitää muuttaa omakotitaloon.
        Yksinkertaista.

• Ei Hissukka
        omaan kotiin kirjoitti:

Naapurinsa voi kyllä valita. Ja jos niin häiriintyy kerrostalossa asumiseen ja elämisen ääniin, pitää muuttaa omakotitaloon.
        Yksinkertaista.

Kerrostaloissa on olemassa säännöt,
        joiden mukaan jokaisen asukkaan on otettava toiset huomioon.

On myös määräys yörauhasta.

Tällainen pallon pompotus mahdollisesti kuuluu toisiinkin asuntoihin, joten yhdessä vaan valitusta laatimaan.

Tietenkin, jos vaan mahdollista aina kannattaa keskustella ensin "häiriötekijän" kanssa.

• hissukkainen"
        omaan kotiin kirjoitti:

Yksinkertaista.

Oletko itse asunut niin, että koko hemmetin päivä,kaksi viikkoa kuuntelet kun koripalloa hakataan yläpuolellasi lattiaan,ainoa tauko kun tyyppi käy huusissa! boingboingboing...

• isa.elise

Riviralossa, kerrostalossA, ja nyt omakotitalossa.
        Onhan se rauhattomampaa kerrostalossa, monet ihmiset kulkevat sisään ja ulos, elävät omaa elämäänsä.
        Omakotitalo on minulle ohan oikea asumismuoto, ja kun muuttaa vähän syrjään ei naapurikaan ole häiritsemässä.

• leikki on luvallista
        lapsiperheen kirjoitti:

Lapsiperheen normaaliin elämän ääniin kuuluu leikkien äänet, turha niistä on hermostua !
        Ja jos lapset menee pihalle, niin joku mummo jo huutaa parvekkeelta, että hiljaa siellä !
        Antakaa lasten leikkiä, syy on teidän huonoissa hermoissanne.

• on oikeassa
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Puhua pitäisi. Mutta me suomalaiset ollaan juntteja joka sorkka ! asutaan 20 vuotta seinänaapureina, eikä hississä osata sanoa edes päivää. Naapurista tiedetään se mikä verhonraosta kurkitaan, että nyt se menee , janyt se tulee.

• ei ole montaa
        hissukkainen" kirjoitti:

Oletko itse asunut niin, että koko hemmetin päivä,kaksi viikkoa kuuntelet kun koripalloa hakataan yläpuolellasi lattiaan,ainoa tauko kun tyyppi käy huusissa! boingboingboing...

vaihtoehtoa asumismuotosi kanssa. Kerrosta ylempänä kuitenkin kuin sinä,
        Ja olen asunut, jokaisessa luukussa lapsiperheitä,
        lasten huutoa, itkua, kinastelua, sisällä ja pihalla, nuoret huudattaa musiikkia jne.
        Mutta ne kaikki kuuluvat elämisen ääniin, siis sinun itsesi on sopeuduttava. Tai muuta maalle niin pitkälle, ettei kuulu kuin pöllön huhuilu, siitäkin kai valittaisit.

• rauhallinen
        hissukkainen" kirjoitti:

Hisukka voisi laittaa vaikka radion päälle, tai tehdä muuta kuin kuunnella toisten elämistä.
        Mitäs jos alkaisit sinäkin elämään

• outoa on
        hissukkainen" kirjoitti:

ilta puoli kahteentoista asti kuuntelet sitä poingpoing ääntä-hiiltyisit sinäkin!Nykyajan kakarat kun eivät edes ole ulkona. Tässäkin olisi niin kiva piha leikkiä sen pallon kanssa,mutta ei,sisällä pitää. Koripallosta lähtee perkeleellinen meteli kun sitä hakataan lattiaan!

No jo on outoa, kun hissukka istuu kuuntelemassa kokopäivän sisällä, kun toinenkin on kokopäivän sisällä.
        Eikös sitä päivisin olla työssä,itsekukin ja koulussa, nuoret kavereidensa kanssa menossa,,
        etkö tosiaankaan laita nokkaasi ulos päiväkausiin?

• vihjailua.
        rauhallinen kirjoitti:

Hisukka voisi laittaa vaikka radion päälle, tai tehdä muuta kuin kuunnella toisten elämistä.

Kyllä kaikkien kerrostalossa asuvien pitäisi noudattaa sääntöjä, ja ottaa muutkin huomioon.

Miksi toiset saavat olla häiriköitä, ja toisten on oltavaa suu supussa olevia uhreja? Eivätkö häiriköt voi muuttaa erämaahan, kauas lähimmistä naapureista?

kysyy sivustalukija.

• hissukkainen"
        ei ole montaa kirjoitti:

vaihtoehtoa asumismuotosi kanssa. Kerrosta ylempänä kuitenkin kuin sinä,
        Ja olen asunut, jokaisessa luukussa lapsiperheitä,
        lasten huutoa, itkua, kinastelua, sisällä ja pihalla, nuoret huudattaa musiikkia jne.
        Mutta ne kaikki kuuluvat elämisen ääniin, siis sinun itsesi on sopeuduttava. Tai muuta maalle niin pitkälle, ettei kuulu kuin pöllön huhuilu, siitäkin kai valittaisit.

kun pallo pomppii ympäri taloa aamusta iltaan. Ei siinä auta radiot tai mitkään muutkaan,se on sanoinkuvaamatonta se metakka mitä siitä kovasta pallosta lähtee. Ne lapset,niitä on kolme,eivät juokse, eivätkä huuda,eivätkä metelöi,mutta se pallo, oikeasti siitä lähtee perkeleellinen ääni.
        Juuri sellainen kuin vesihana tippuu peltiastiaan....hitaasti ja kiduttamalla. Toivon todella että niille jotka eivät täträ ääntä ole kuulleet,saisivat sen kuulla itse.
        Olisin toki mennyt jonnekin,mutta kun ei voi liikkua,niin ei voi! Voi sitä kesälläkin sairatsaa niin, ettei pääse ulos!
        Ja edelleenkin,on muita asumismuotoja kuin kerrostalo! Tässä talossa on neljä perhettä,ja se pompotus kaikuu kaikkiin asuntoihin. Kysykää joltakin asiantuntijalta yhdistelmästä betonielementti ja koripallo äänieristys!

• hissukkainen". kirjoitti:

välttämättä sen läheisempää tuttavuutta, mutta yleiselle ilmapiirille sillä voisi olla suuri merkitys. En ymmärrä tätä suomalaista tapaa, välttää katsekontaktia ja tervehtimistä naapureiden kanssa. - Onkohan tapa siirtynyt maalta kaupunkiin muuttajilta, joita on peloteltu kerrostaloasumisen huonoilla puolilla ja kerrottu tarinoita "kaupunkilaisten" käyttäytymisnormeista? Hyvät tavat ovat sivistyksen mitta; kuinkahan suuri osa meistä suomalaisista on sen mitan mukaan sivistymättömiä?

Pallon pompottaminen jatkuvasti sisällä ei todellakaan kuulu kerrostaloasumiseen ja sanoithan naapureiden lopettaneen sen heti, kun ilmoitit sen häiritsevän. Useimmat ihmiset ovat ihan mukavia ja ottavat mielellään toiset huomioon, kun antaa heille tilaisuuden. Pari ystävällistä sanaa saa varmaan paljon enemmän hyvää aikaan kuin kyräily. "Hymyile, niin maailma vastaa hymyysi", ei ole tuulesta temmattu ajatus. Kokeile vaikka! ;))

• tiedoksi
        sitroen. kirjoitti:

miksi, niin ihmisiksi on oltava!
        Sinunkin!
        Pitää sitä toisillakin olla KOTIrauha.

ihmisiksi olen aina ollut ja olen jatkossakin,minulla on KOTIRAUHA ja annan muillekkin sen KOTIrauhan.
        Pitäis muistaa,että itsekin on joskus ollut lapsi,vai synnyitkö suoraan aikuiseksi.
        nim.51 vuotias leskimuija yskikseni elelen,enkä muita häiritse,ja päinvastoin.

Meinas unohtua,ruotoa on leikelty monta kertaa,hyvä ku kuulee muitaki ääniä kuin omat särkynsä,siinä ei auta hallitukset,isännöitsijät,eivätk mitkään muutkaan....on vain kestettävä kun muuta ei voi.

• valittaminenkin

jonkinlaista seurustelua, toivottavasti uskaltautuisit kokeilemaan jotakin muutakin.

• Jenna-56
        hissukkainen" kirjoitti:

en ole asunut kerrostalossa kuin opiskeluaikoinani ja silloinkin paikassa, jossa kaikki olivat opiskelijoita.

Muistan hyvin juhlimisen äänet, mutta en voinut valittaa koska useimmiten olin itsekin mukana:D

Käsittääkseni kerrostalossa on säännöt joita jokaisen on noudatettava.
        On totta että varmasti on häiriköitä, mutta on myös niitä joita häiritsee pieninkin risahdus joka tulee naapurin puolelta ja jos on kipuja niin varmaan äänet vielä korostuvat.

Elämän äänet kuuluvat aina. Lohdutukseksi voin sanoa, että kyllä fasaanit, harakat ja varikset pitävät aamuyöstä aivan helvetillistä meteliä täällä maaseudun "rauhassa".
        Ja niistä en voi valittaa edes isännöitsijälle:D

Tuskin yläkerran herra ottaisi niiltä ääntä pois vaikka valittaisinkin.

• sun yläkertaan.
        rauhallinen kirjoitti:

Kysyin tuolla koti ja rakentaminen palstalla,miksi se niin kaikuu ympäriinsä se ääni. Sain vastaukseksi:

"välipohjat/väliseinät
        Kirjoittanut: on äänieristetty 29.7.2007 klo 23.28

huonosti jos ollenkaan.

Tarkista, onko välipohja ja kantavat seinät tehty suunnitellusti, esim. kantavan rakenteen päällä ääneneristys 30-50mm erillinen valu, jos ei ole, muuta pois tai puhkaise pallo."

Siitäs sait!

• hissukkainen---'
        sun yläkertaan. kirjoitti:

Kysyin tuolla koti ja rakentaminen palstalla,miksi se niin kaikuu ympäriinsä se ääni. Sain vastaukseksi:

"välipohjat/väliseinät
        Kirjoittanut: on äänieristetty 29.7.2007 klo 23.28

huonosti jos ollenkaan.

Tarkista, onko välipohja ja kantavat seinät tehty suunnitellusti, esim. kantavan rakenteen päällä ääneneristys 30-50mm erillinen valu, jos ei ole, muuta pois tai puhkaise pallo."

Siitäs sait!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707306411023_uu.shtml

• Anonyymi
        omaan kotiin kirjoitti:

Yksinkertaista.

Kaikilla ei ole varaa muuttaa omakoti taloon

• Anonyymi
        leikki on luvallista kirjoitti:

Lapsiperheen normaaliin elämän ääniin kuuluu leikkien äänet, turha niistä on hermostua !
        Ja jos lapset menee pihalle, niin joku mummo jo huutaa parvekkeelta, että hiljaa siellä !
        Antakaa lasten leikkiä, syy on teidän huonoissa hermoissanne.

Olisi kiva myös nukkua joskus

• Anonyymi
        vihjailua. kirjoitti:

Kyllä kaikkien kerrostalossa asuvien pitäisi noudattaa sääntöjä, ja ottaa muutkin huomioon.

Miksi toiset saavat olla häiriköitä, ja toisten on oltavaa suu supussa olevia uhreja? Eivätkö häiriköt voi muuttaa erämaahan, kauas lähimmistä naapureista?

kysyy sivustalukija.

Olet oikeassa häiriköt sinne omakoti taloon

• Anonyymi
        hissukkainen" kirjoitti:

kun pallo pomppii ympäri taloa aamusta iltaan. Ei siinä auta radiot tai mitkään muutkaan,se on sanoinkuvaamatonta se metakka mitä siitä kovasta pallosta lähtee. Ne lapset,niitä on kolme,eivät juokse, eivätkä huuda,eivätkä metelöi,mutta se pallo, oikeasti siitä lähtee perkeleellinen ääni.
        Juuri sellainen kuin vesihana tippuu peltiastiaan....hitaasti ja kiduttamalla. Toivon todella että niille jotka eivät täträ ääntä ole kuulleet,saisivat sen kuulla itse.
        Olisin toki mennyt jonnekin,mutta kun ei voi liikkua,niin ei voi! Voi sitä kesälläkin sairatsaa niin, ettei pääse ulos!
        Ja edelleenkin,on muita asumismuotoja kuin kerrostalo! Tässä talossa on neljä perhettä,ja se pompotus kaikuu kaikkiin asuntoihin. Kysykää joltakin asiantuntijalta yhdistelmästä betonielementti ja koripallo äänieristys!

Vanhemmat voisi opettaa myös kunnioittamaan naapureita lapset kyllä ymmärtää kun selittää.Pallon pomputtelu kuuluu ulko leikkeihin.Eikä ainakaan klo:22:00 aikaan

• Namenoz

Kemikaalit pistävät kaalin sekaisin joten kukapa ei haluaisi asua turvallisesti pelkäämättä naapureitaan. Mamuja kohtaan meillä on vielä turhia ennakkoluuloja.

• hildurvonhopsis

Olen enemmistön kanssa samaa mieltä. Oli aika rankkaa kun kahdessa naapurissa asui juoppo perhe. Oli hirveää kuunnella yökaudet sitä räiskettä ja vaimon kirkumista ja katsoa vaimon mustaa silmää. Toisen juopottelijan vaimo sai pysyvän vamman selkarankaansa ja älysi erota tuosta narkkari-juoposta ja toinen vaimo teki kaksi lasta ja sitten perhe muutti pois. Kovasti on tämä talo rauhoittunut.

Enimmäkseen tässä talossa onkin omistusasuntoja ja rauhallista väkeä. Yhdessä isossa asunnossa asui muutama vuosi sitten (piip) kansalaisia ja he toivat heimoveljiään taksilla ihan juovuksissa ja meteli oli kovaa yötäpäivää. He asuivat eri rapussa, kuin minä, mutta sen rapun ihmiset tekivät valituksia ja perhe sai häädön. He kävivät paukuttamassa jokaisen sen rapun ihmisen postilaatikkoa klo 3-4 yöllä ja vannoivat (piip) kostoa, kun "naapurit olivat niin inhottavia, että ajoivat heidät pois".

Minä ainakin olen rauhaa rakastava ja enkä itsekään häiritse naapureita. Ihan rauhallista nykyisin täällä onneksi on.

• Jenna-56

haluavat asua mahdollisimman rauhallisesti.
      On selvä että esimerkiksi narkomaanien hoitolaitos naapurissa laskee elämän laatua, asunnon arvoa sekä tekee paikasta kaikin tavoin rauhattoman.

Olen tiukkapipo siinä suhteessa että en halua narkkareita enkä juoppoja naapuriin möykkäämään.

Sellaiset laitokset ja hoitokodit pitäisi sijoittaa mahdollisimman kauaksi tavallisten ihmisten asuinalueista, ei ole oikein että hiki päässä maksetun asunnon arvo romahtaa epämieluisten naapureiden takia.

Täällä maaseudun rauhassa saan katsella vain peltoja ainakin toistaiseksi, eihän sitä koskaan tiedä milloin pellot pakkolunastetaan vaikka kyseiseen tarkoitukseen.

Mielummin pidän karhut ja sudet naapureinani. Niiden kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      41
      2233
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      223
      1984
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      111
      1538
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1265
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1207
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      138
      1114
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1088
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      999
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      63
      954
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      950
    Aihe