Puukuskiksi aikova

Nimetön

Onko kukaan kouluttautunut puutavara-autonkuljettajaksi oppisopimuksella? Kauanko kesti? Kävitkö teoriapuolta jossain koulussa? Mitä harjoittelit? Palkkaus? Oliko helppo löytää oppi/työpaikka? Miltä pohjalta lähdit?

Ittellä sa-int e-kortti, ajokokemusta yhdistelmällä miedosti, ikää himpun päälle 30, kiinnostusta puupuoleen.

13

6212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä

      onnistuu... missäpäin suomea asustelet? ja oppisopimus on hieno homma jos vain on oppivayksilö joistain vain ei koskaan tule puuautomiestä.. mut nyt olisi jo kiirus että kerkeisi oppia perusteet ennen syksyä ja liukkaita

    • kokemusta.

      Oppisopimuskoulutukset pakkaa kaatua oppilaiden pätevyyteen. Kun ne oppilaat ovat usein heti mielestään päteviä, niin opettajat kypsyy samantien ja se siitä. Kukaan ei opi puuautokuskiksi kahdessa viikossa, vaikka mon näyttää niin luulevan. Ei olla enää pahemmin koulutettu, kun ei löytynyt oikealla asenteella koulutukseen tulevia.

      • kohta viiskymppinen

        Olen kohta viiskymppinen ikäni autojen kanssa tekemisissä n. 20 vuotta ajanut päätoimisesti nuppia ja yhdistelmää, koskaan en tukkia ajanut. Kielitaitoisena tuli mieleen että voisin ottaa vaihtelun vuoksi komennuksen Ruotsiin myrskykaatojen ajoon.
        Soitin tutulle tukkiauto yrittäjälle, epäili että minun taustalla parissa viikossa opettais sen verran että vois päästää yksin liikkeelle.
        Tosin sanoi että kaikki ei opi koskaan toiset hetkessä.


    • Nimetön

      Asennetta ja oppimishalua löytyy. Eniten huolettaa toimeentulo oppimisen aikana. Asuinpaikka Hämeessä ja olisin kiinnostunut tutustumaan kyytiin ja metsässä ajamiseen ja kuormaamiseen. Kannattaako soittaa kuljetusyrityksiin vai mennä juttelee purkupaikoille?

      • naapurinmieskin

        jos haluat puukuskiksi ,opettele valvomaan yöt ja ois apua jos valvosit vielä päivätkin,naapurissa useita puuautoja ,yötäpäivää ne rullaa ja ykskin kuski,istuu tyhjässä osakkeessa ainoata vapaa hetkee ja katsoo mollottaa telkkaria ja juo sillon tällön kaljaa ,vie roskapussin ,ja siinä se ,sivistyksestä, ja sitten taas rengiksi,2 akkaa jo lähteny.


      • Nimetön
        naapurinmieskin kirjoitti:

        jos haluat puukuskiksi ,opettele valvomaan yöt ja ois apua jos valvosit vielä päivätkin,naapurissa useita puuautoja ,yötäpäivää ne rullaa ja ykskin kuski,istuu tyhjässä osakkeessa ainoata vapaa hetkee ja katsoo mollottaa telkkaria ja juo sillon tällön kaljaa ,vie roskapussin ,ja siinä se ,sivistyksestä, ja sitten taas rengiksi,2 akkaa jo lähteny.

        Valvominen yöllä onnistuu, on harjoteltu vuosia, akat on lähteny monta kertaa, jos kaljan kerkiin juoda jossain välissä niin oon viittä vaille puukuski. Toivoisin järkeviä yhteydenottoja tänne.


      • katsomaan

        Kannattaa mennä katsomaan. Asiallisesti kun esität asiann jollekin yrittäjälle, niin pääset kyllä katsomaan hommaa. Vielä jos tietäisivät sopivan huonoja lastauspaikkoja.

        Oppisopimuspaikan löytäminen voi olla vaikeampaa. Mutta todennäköisesti isommista taloista voisi löytyäkin.


      • katsomaan kirjoitti:

        Kannattaa mennä katsomaan. Asiallisesti kun esität asiann jollekin yrittäjälle, niin pääset kyllä katsomaan hommaa. Vielä jos tietäisivät sopivan huonoja lastauspaikkoja.

        Oppisopimuspaikan löytäminen voi olla vaikeampaa. Mutta todennäköisesti isommista taloista voisi löytyäkin.

        Kannattaa mennä katsomaan. Kysylee vain yrittäjiltä että pääsiskö turistiksi katsomaan hommaa.

        Vaihtoehtona oppisopimukselle voisi olla ainakin se, että jos saa sievin oven väliin, niin on valmis tekemään jotain nakkiajoja. Vaikka viikonloppuna tai mahdollisesti iltaisin keräilemään jotain pieniä eriä. Palkkaa eivät todennäköisesti maksa, mutta alkuun yksittäisiä nakkihommia voi vallan hyvin tehdä sillä verukkeella, että pääsee yleensä itse tekemään. Siinä sitä oppii parhaiten kun itse tekee.


    • täysperäkuski3

      Niin mikä on pöllikuskin hommissa se yleensä hankalin osuus kuormaaminen, metsässä ajaminen, aikataulu? kertokaa kokeneemmat mitkä on niitä aloittelijan akilleenkantapäitä tai lopettamisen syitä yleensä !!

      T: Kiinnostunut alasta!

      • ja lopulta lopettamisen syy voi olla ainakin se, että alkaa kiirehtiä.

        Akilleenkantapäänä voi olla sekin, ettei malta opetella rauhassa nosturin käyttöä. Ei hyväksytä sitä ettei osata heti. Varmasti lähes poikkeuksetta ensimmäiset kerrat nosturin jakkaralla on sangen karmeaa katsottavaa. Tiedän tapauksen (ääripäänä mainittakoon) joka lähti muutaman päivän jälkeen alalta kun ei omasta mielestään ikinä opi käyttämään nosturia. Kyllä kun sinne pukille istahtaa ensimmäisiä kertoja ja on siellä sillä asenteella että "perkele tämän mie opin kun on sen kaikki muutkin alalla olevat oppineet", niin kyllä se siitä lähtee sujumaan. Oletettavasti ainakin, olen kuullut päinvastaisiakin tapauksia tulleen vastaan. Mutta ne lienee harvassa.

        Ensalkuun kannattaa myös vältellä hosumista nosturin kanssa, jokaisella on mennyt alussa aikaa, ja paljon, ennen kuin on tullut rutiini nosturinkäyttöön ja sitä kautta nopeutta liikkeisiin. Jos joku kokeneempi sanoo jotain, antaa vinkkejä tai sanoo, että hän on tehnyt niin ja näin siitä ja siitä syystä, niin kannattaa miettiä niitä sanomisia ja kysyä jos tulee jotain mieleen.

        Joillain voi olla ongelmana ajaminen. Voi puuttua se huolellisuus ja maltti varsinkin pienemmillä teillä ajamiseen. Kärri kulkee jostain syystä jokaisessa mutkassa ojanpohjien kautta. Kyllähän tyhjä kärri tulee aika pahastakin paikasta, mutta entäs sitten kun on kuormaa. No se on nurin.
        Sitten jos osaa ajaa ojien välissä, niin voidaan ajaa ihan liian kovaa. Vaikka se niin mukavaa onkin sorateillä ;) Vaan kun siellä on niitä muitakin kulkijoita ja toisekseen, reikäiset / epätasaiset tiet hajottavat kaluston. Niin ja kolmanneksi: liian suurella nopeudella päästään herkemmin rasvausasentoon.

        Vastakohta liian kovasti ajamiselle on yltiöpäinen rauhallisuus, nysvääminen. Kesällä ei ole niin vaarallista vaikka mäkeen jäisikin koska pitoa kuitenkin on, mutta talvella tulee ongelmia. Taas voidaan päätyä rasvausasentoon tai ainakin pajalle oikomaan vehkeitä.

        Tiukat aikataulut jo kokematon kaveri on huono yhdistelmä. Varsinkin jos työnantaja vaatii pysymään aikataulussa. Tietty jos auto annetaan kuorma päällä että "vie tuo 200km päähän tehtaalle / sahalle ja tule takaisin ja jätä auto parkkiin", niin tuossa ei liene ongelmaa kun maantietä körötellään. Mutta jos laitetaan kaveri metsäpäähän ja on tiukat aikataulut, niin voi sattua kaikenlaista. Kukapa sitä ei yrittäisi parastaan ja yrittäisi ehtiä kellon kanssa poiskin tuollaisessa tilanteessa...

        Hankalin osuus myös pöllikuskin hommassa on se, kun tulee se vitutus joka johtuu asioista, joille et voi yhtään mitään. Ja sinä ja sinun mahdollinen siviilielämäsi saatte siitä kärsiä - tavalla tai toisella. Saa kärsiä esimerkiksi äkkinäisistä muutoksista, jotka tulevat perjantaina iltapäivällä koskien huomista, eli lauantaita ja sitä, ettei metsäfirman pomo ole muistanut ilmoittaa että on joku pakkoajo silloin lauantaina joka muuten olisi ollut vapaapäivä ja jolle olet jo ehtinyt suunnitella jotain mukavaa kivaa. Vitutuksensietokyky... sitä tarvitset autoalalla. Samoin sopeutumiskykyä ja tietynlaista nöyryyttä.

        Mutta muutenhan puunajo on hyvää hommaa. Ellei parasta.


      • täällä on
        puukuski kirjoitti:

        ja lopulta lopettamisen syy voi olla ainakin se, että alkaa kiirehtiä.

        Akilleenkantapäänä voi olla sekin, ettei malta opetella rauhassa nosturin käyttöä. Ei hyväksytä sitä ettei osata heti. Varmasti lähes poikkeuksetta ensimmäiset kerrat nosturin jakkaralla on sangen karmeaa katsottavaa. Tiedän tapauksen (ääripäänä mainittakoon) joka lähti muutaman päivän jälkeen alalta kun ei omasta mielestään ikinä opi käyttämään nosturia. Kyllä kun sinne pukille istahtaa ensimmäisiä kertoja ja on siellä sillä asenteella että "perkele tämän mie opin kun on sen kaikki muutkin alalla olevat oppineet", niin kyllä se siitä lähtee sujumaan. Oletettavasti ainakin, olen kuullut päinvastaisiakin tapauksia tulleen vastaan. Mutta ne lienee harvassa.

        Ensalkuun kannattaa myös vältellä hosumista nosturin kanssa, jokaisella on mennyt alussa aikaa, ja paljon, ennen kuin on tullut rutiini nosturinkäyttöön ja sitä kautta nopeutta liikkeisiin. Jos joku kokeneempi sanoo jotain, antaa vinkkejä tai sanoo, että hän on tehnyt niin ja näin siitä ja siitä syystä, niin kannattaa miettiä niitä sanomisia ja kysyä jos tulee jotain mieleen.

        Joillain voi olla ongelmana ajaminen. Voi puuttua se huolellisuus ja maltti varsinkin pienemmillä teillä ajamiseen. Kärri kulkee jostain syystä jokaisessa mutkassa ojanpohjien kautta. Kyllähän tyhjä kärri tulee aika pahastakin paikasta, mutta entäs sitten kun on kuormaa. No se on nurin.
        Sitten jos osaa ajaa ojien välissä, niin voidaan ajaa ihan liian kovaa. Vaikka se niin mukavaa onkin sorateillä ;) Vaan kun siellä on niitä muitakin kulkijoita ja toisekseen, reikäiset / epätasaiset tiet hajottavat kaluston. Niin ja kolmanneksi: liian suurella nopeudella päästään herkemmin rasvausasentoon.

        Vastakohta liian kovasti ajamiselle on yltiöpäinen rauhallisuus, nysvääminen. Kesällä ei ole niin vaarallista vaikka mäkeen jäisikin koska pitoa kuitenkin on, mutta talvella tulee ongelmia. Taas voidaan päätyä rasvausasentoon tai ainakin pajalle oikomaan vehkeitä.

        Tiukat aikataulut jo kokematon kaveri on huono yhdistelmä. Varsinkin jos työnantaja vaatii pysymään aikataulussa. Tietty jos auto annetaan kuorma päällä että "vie tuo 200km päähän tehtaalle / sahalle ja tule takaisin ja jätä auto parkkiin", niin tuossa ei liene ongelmaa kun maantietä körötellään. Mutta jos laitetaan kaveri metsäpäähän ja on tiukat aikataulut, niin voi sattua kaikenlaista. Kukapa sitä ei yrittäisi parastaan ja yrittäisi ehtiä kellon kanssa poiskin tuollaisessa tilanteessa...

        Hankalin osuus myös pöllikuskin hommassa on se, kun tulee se vitutus joka johtuu asioista, joille et voi yhtään mitään. Ja sinä ja sinun mahdollinen siviilielämäsi saatte siitä kärsiä - tavalla tai toisella. Saa kärsiä esimerkiksi äkkinäisistä muutoksista, jotka tulevat perjantaina iltapäivällä koskien huomista, eli lauantaita ja sitä, ettei metsäfirman pomo ole muistanut ilmoittaa että on joku pakkoajo silloin lauantaina joka muuten olisi ollut vapaapäivä ja jolle olet jo ehtinyt suunnitella jotain mukavaa kivaa. Vitutuksensietokyky... sitä tarvitset autoalalla. Samoin sopeutumiskykyä ja tietynlaista nöyryyttä.

        Mutta muutenhan puunajo on hyvää hommaa. Ellei parasta.

        asiallisia vastauksia, puukuski puhui täyttä asiaa, tuo on kyllä totta että kuskeja on kahteen lähtöön, ne jotka pelaa varman päälle ja aikaa palaa ja ne jotka koheltaa ja joiden jälkiä saa illat korjailla


    • Nimetön

      Niin, vielä kiinnostusta ois. Yhteydenottoja kaivataan. Eipä tuolla kuormausaluella kuulemma oikeen kerkii neuvotella...

    • Ajattelu.on.sallittua

      Kannattaa ylipäätänsä miettiä, miten haluaa elämässään aikansa käyttää. Jos vähänkään epäilee halua työskennellä vähintään 12 tunnin vuoroja ja valvoa säännöllisesti öitään niin ei kannata edes harkita yhdistelmärekkojen kuskiksi. 12 tunnin työvuoro tarkoittaa 12 tunnin lepoa eli käytännössä 8 tuntia nukutaan ja siihen jää neljä tuntia vapaa-aikaa joka menee syömiseen ja kaupassa käyntiin. Osa ajasta menee isännän soitellessa työasioissa tai kun vuorossa oleva työkaveri ilmoittaa kaikennäköistä. Harrastustoiminta jää vähälle kun ei jaksa eikä ole aikaa. Sitähän se autoalalla on. Tukkihommissa tienaa kyllä hyvin, mutta elämä on yhtäkuin avioliitto autoilun kanssa. Ei tosiaan sovellu kaikille. Tietyllä tavalla oikein junttimaisista juntein ammatti.

      Itte luulin, että halusin tulla 3 vuotta sitten puutavara-autonkuljettajaksi. En luule enää. Edes tavalliset yhdistelmäajot ei enää kiinnosta kun tuunasin muutaman kuukauden työharjoittelussa eräässä nimeltämainitsemattomassa kuljetusfirmassa. Oikeastaan muuta positiivista työstä ei pysty sanomaan kuin, että saapi tehdä töitä yksin, jos se sitten jollekin on joku itseisarvo. Negatiivisia puolia ammatissa on päätymätön lista. Pahinta kaikista on se, että ei jää aikaa harrastaa mitään järkevää. Autoon tulee vikaa ja jäät kiinni lumen tai jään takia. Renkaan puhkeaminen täydessä vauhdissa voi viedä auton ojaan ja riippuen maastosta löydät itsesi syvästä rotkosta tai viljapellosta. Työaikasääntöjä, joita digipiirturikortilla vahditaan täytyy myös noudattaa orjallisesti. 4,5 tunnin ajoa seuraa aina tauko vaikka olisi kuinka kiire määränpäähän. Noudattamatta jättäminen maksaa helposti 2-3 pitkän työpäivän palkan. Ja poliisi on kiinnostunut lukemaan digipiirturikortin.

      Jos järkeä vähänkään on päähän annettu kannattaa opiskella se 3-5 vuotta ahkerasti ja mennä päivätöihin 2500-3500 euron kuukausipalkalla ja 8 tunnin työpäivillä. Sitten jää aikaa harrastaa ja miettiä muutakin kuin työtä. Työkaverit ja pomot eivät soittele koko ajan perään ja ilmoittele uusista yllättävistä työkeikoista kun juuri kerkesit vaipumaan sikeään uneen.

      Oman kokemuksen perusteella en suosittele alaa kellekkään. Täysin toinen juttu on ajella pakettiautoja päivävuorolla. Tosin rankkaa on sielläkin. Sitäkin työtä olen tehnyt, mutta voittaa se rekkahommat ihan 100-0 mukavuudessaan.

      Eli jos autonajaminen ihan työmielessä kiinnostaa niin jakeluhommat pienemmillä pakuilla tai kuorma-autoilla ilman perävaunuja on aika mukavaa. Tosin taitaa nuo mukavimmat pestit mennä aina suhteilla firman johtajan penikoille. Eli melkein ennen kun ajattelee menevänsä kuljetusalalle hommiin kannattaa käydä suoraan firmojen juttusilla ja kysellä valmiiksi töistä. Jotkut kouluttaa kuskeja itse oppisopimuksella ja saat firmasta ammattipätevyyden. Sitten toinen tapa on mennä johonkin ammatilliseen oppilaitokseen kuljettajalinjalle. Sieltä aikuisopiskelija saa tarvittavat ajokortit ja ammattipätevyydet noin vuoden opiskelulla. Työkokemusta jo omaavat saavat pätevyyden nopeamminkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

      Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe