Olisiko kellään Vain elämää pelin ohjeita. Olisin todella kiitollinen jos joku voisi ne lähettää sähköpostiini. ([email protected]) Tai ainakin kertoa mitä maksaa naimisiin meno, ja viimeisen sillan ylityksessä oli kanssa jotain, ja paljon maalissa saa rahaa ja paljon lapsista saa maalissa. Löysimme kaappien kätköstä pelin ja emme muista enään sääntöjä. Kiitos jo etukäteen vastanneille.
Vain elämää
2
5754
Vastaukset
- tässä, ole hyvä kiitos.
Vain Elämää
Pelin päämäärä:
Peli päättyy kun kaikki pelaajat ovat joko kesämökillä tai loistohuvilassa. Se pelaaja voittaa, jolla on eniten rahaa pelin lopussa.
SISÄLTÖ:
Pelilauta
- 3 vuorta
- 1 silta
- 7 rakennusta.
- 1 onnenpyörä.
- 6 autoa, vaaleanpunaisia ja sinisiä tappeja.
- 2 pientä lippua.
- Rahateline
- Rahaa eri suuruisina seteleinä, 100 000, 50 000, 10 000, 5000, 1000.
- Vakuutusotteita, velka- ja osakekirjoja
- 12 jaa omaisuutta-korttia
- 18 status symboli-korttia.
VALMISTELU:
1. Yhden pelaajan täytyy toimia pankkiirina.
2. Pelaajat asettavat valitsemansa auton lähtöruutuun ja kiinnittävät siihen joko vaaleanpunaisen tai sinisen tapin. Pelin alussa pelaaja saa rahaa 3000 ja autovakuutuksen.
3. Jaa omaisuutta-kortit sekoitetaan ja jokaiselle pelaajalle jaetaan yksi kortti. Loput kortit asetetaan tekstipuoli alaspäin pelilaudan viereen.
4. Status symboli-kortit sekoitetaan ja asetetaan kuvapuoli ylöspäin pelilaudan viereen.
5. Jokainen pelaaja pyöräyttää pyörää ja korkeimman numeron saanut pelaaja aloittaa. Tämän jälkeen vuorot jatkuvat myötäpäivään.
PELILAUTA:
Kun pelaaja tulee keltaiseen tai oranssiin ruutuun, hänen täytyy noudattaa ruudun edellyttämiä ohjeita. Muihin ruutuihin liittyvät erikoisohjeet:
- Valkoiset ruudut: Kun pelaaja tulee tai ohittaa valkoisen ruudun hän saa halutessaan käyttää sen tarjoamaan mahdollisuutta hyväkseen.
- Punaiset ruudut: Kun pelaaja tulee tai ohittaa punaisen ruudun, hänen täytyy noudattaa ruudun ohjeita.
- Stop-merkit: Pelaajan täytyy pysähtyä Stop-merkin edessä olevaan avioliitto- tai kansaneläke-ruutuun.
- Silta: Sillan ensimmäisenä ylittänyt pelaaja saa kultakin myöhemmin ylittäneeltä 20 000.
- Tähtiruudut # Kun pelaaja tulee tähdellä merkittyyn ruutuun, hän saa halutessaan käyttää ruudun tarjoamaan mahdollisuutta hyväkseen. Ruutujen merkityset selitetään myöhemmin tarkemmin.
PELIN KULKU:
1. Lähtö ja palkan suuruus:
Vuorollaan pelaaja pyöräyttää onnenpyörää ja siirtää nappulaansa eteenpäin numeron edellyttämän määrän. Kaksi pelaajaa ei saa olla samassa ruudussa. Jos pelaaja tulee varattuun ruutuun, hän siirtää nappulaansa eteenpäin ensimmäiseen vapaaseen ruutuun. Risteyksissä pelaaja saa itse valita reittinsä.
2. Ennen ensimmäistä siirtoaan pelaajan täytyy päättää, kumpaa reittiä kulkee:
- Työelämäreitti on lyhyempi. Pelaaja saa alussa 5000 palkan, joka myöhemmin nousee 12 000:n.
- Yliopistoreitti on pidempi, mutta palkkakin on suurempi. Jos pelaaja ei pääse yhteenkään ammattiruutuun, hän saa 6000 palkan. Minkä tahansa palkan pelaaja saakin, se pysyy samana pelin loppuun asti.
3. Palkkapäivä:
Aina kun pelaaja tulee tai ohittaa palkkapäivä-ruudun hän saa hänelle kuuluvan palkan. Palkan lisäksi pelaaja saa yhden jaa omaisuutta-kortin jos hän pysähtyy palkkapäivä ruutuun. Pelaajalla saa olla ainoastaan kaksi korttia kerrallaan hallussaan.
4. Avioliittoruutu:
Pelaaja pysähtyy ruutuun ja:
a. Ottaa puolisonsa kyytiin (vaaleanpunainen tai sininen tappi.)
b. Saa häälahjoja muilta pelaajilta. Avioitunut pelaaja pyöräyttää onnenpyörää ja saa kanssapelaajiltaan rahaa:
2000, jos tulos oli 1-3
1000, jos tulos oli 4-6
ei mitään, jos tulos oli 7-10
5. Lapset:
Kun pelaaja tulee tyttö- tai poikaruutuun hän lisää autoonsa joko punaisen tai sinisen tapin. Jos pelaajan kaikille lapsille ei ole paikkaa autossa, heidät ahdetaan sisään aivan kuten oikeassakin elämäss!
6. Jaa omaisuutta kortit:
Pelaaja saa aina kortin kun hän tulee palkkapäivä ruutuun. Kortteja on kolmenlaisia. Kortteja kannattaa käyttää viisaasti, eikä niitä tulisi näyttää muille pelaajille. Pelaajalla saa olla hallussaan vain kaksi jaa omaisuutta-korttia kerrallaan. Kun pelaaja ostaa tai myy status symboleja, hänelle ei saa esittää jaa omaisuutta-kortteja.
- Saamiskortit:
Kortin voi esittää keltaisessa ruudussa olevalle pelaajalle, joka saa pankilta yli 10 000. Rahan saaneen pelaajan täytyy nyt antaa puolet saamistaan rahoistaan kortin esittäjälle. Pelaajalle ei saa esittää korttia onnenpäivä-ruudussa tai kun hän keinottelee pörssissä.
-Maksukortit:
Pelaaja voi esittää kortin haluamalleen kanssapelaajalle, kun hän tulee keltaiseen ruutuun jossa pankki vaatii häneltä yli 6000. Pelaaja, jolle kortti esitettiin, joutuu nyt maksamaan puolet vaaditusta summasta.
-Vapaakortit:
Vapaakortti vapauttaa pelaajan hänelle esitetyistä maksuvelvollisuuksista.
Vain yhden kortin saa esittää kerrallaan. Jos useampi pelaaja haluaa esittää kortin kanssapelaajalleen, heidän täytyy pyöräyttää onnenpyörää. Korkeimman numeron saanut pelaaja saa käyttää korttiaan.
Käytön jälkeen kaikki paljastetut kortit asetetaan pakan pohjalle.
7. Vahingonkorvaus:
Kun pelaaja tulee oranssiin ruutuun hän voi pyytää haluamaltaan0 pelaajaltaan vahingonkorvausta ruudun määräämän summan. Jos toinen pelaaja ei pysty maksamaan, hän voi ottaa lainaa pankista.
8. Lainanottaminen:
Pankilta saa lainaa 20 000 erissä. Jokaista lainattua summaa vastaan pelaaja ottaa vekselin. Pelaajan täytyy maksaa tuhannen korko jokaisesta hallussaan olevasta vekselistä, aina kun hän pysähtyy tai ohittaa palkkapäivä-ruudun, jossa lukee maksa korko. Lainaa maksettaessa takaisin pelaajan täytyy maksaa pankille jokaisesta vekselistä 22 000. Lainan saa maksaa takaisin milloin vain.
9. Status symboli-kortit:
Pelaaja voi ostaa status symbolin, jos hän tulee siihen oikeuttavaan ruutuun. Ostaessaan symbolin hän maksaa pakan päällimmäisestä kortista ruudun määräämän summan. Symboleihin liittyvät erityispiirteet:
- Status symboli-kortit lisäävät pelaajan varallisuutta ainoastaan, kun hän päättää loistohuvilaan pelinsä. Symbolikortit ovat arvottomia kesämökillä.
- Onnenpyörä määrää paljonko symboleista saa rahaa huvilassa. Pelaaja saa summan, joka on symbolin tuloarvo kerrottuna onnenpyörän numerolla. Kannattaa miettiä tarkoin onko symbolin ostaminen järkevää. Pelaajalla saa olla hallussaan vain kolme korttia kerrallaan.
Jos pelaaja ei halua ostaa hänelle tarjottua status symbolia, kortti asetetaan pakan pohjalle ja vuoro päättyy.
10. Onnenpäivät:
Kun pelaaja tulee Onnenpäivä-ruutuun, hän saa 10 000. Hän voi pitää summan tai uhkapelata sen onnenumeroilla. Jos pelaaja haluaa uhkapelata, hän asettaa 2 lippua valitsemiensa numeroiden eteen ja pyöräyttää onnenpyörää. Jos jompikumpi pelaajan valitsemista numeroista tulee, hän voittaa 150 000. 10 000 panos palautetaan pankkiin, riippumatta siitä voittiko vai hävisikö pelaaja.
11. Osakkeen ostaminen:
Vain yhdessä pelilaudan ruudussa voi ostaa osakekirjan. Kannattaa miettiä tarkoin haluaako ostaa osakekirjan. Osakekirjan voi ostaa pysähtyessä tai ohittaessa osakeruudun.
12. Keinottely pörssissä:
PElaaja voi keinotella, kun hän tulee tai ohittaa yhden keinotteluruuduista. Pelaajan täytyy tietenkin omistaa osake. Keinotellessaan pelaaja pyöräyttää onnenpyörää:
- Jos pyörä pysähtyy 1-3, markkinat ovat laskussa ja pelaaja maksaa pankille 25 000.
- Jos pyörä pysähtyy 4-6, markkinat ovat vakaat. Pelaaja ei voita tai häviä mitään.
- Jos pyörä pysähtyy 7-10, markkinat ovat nousussa. Pelaaja voittaa 50 000.
13. Eläkkeelle jääminen:
Pelaajan pitää pysähtyä kansaneläke-ruutuun ja:
a. Hän saa pankilta jokaisesta lapsestaan vakuutusrahoja 20 000.
b. Päättää meneekö:
---- Kesämökille, jossa hän saa jokaisella vuorollaan eläkettä saman verran kuin palkkaakin. Pelaajan kannattaa mennä mökille, jos hän ei omista status symboleja.
tai
---- Pyöräyttää pyörää ja jatkaa matkaa loistohuvilaan. Huvilassa pelaaja ei saa palkkaa eikä eläkettä. Vain statussymbolit nostavat hänen varallisuuttaan.
Huomio! Peli jatkuu niin kauan, kunnes viimeinenkin pelaaja on joko mökillä tai huvilassa.
14. Kesämökki:
Jokaisella vuorollaan pelaaja saa hänelle kuuluvan eläkkeen, jonka hän voi pitää tai uhkapelata. Uhkapeliä pelataan aivan kuten tavallista uhkapeliäkin, mutta voittaessaan pelaaja saa palkkansa viisinkertaisena.
15. Loistohuvila:
Ensimmäisenä loistohuvilaan tullut pelaaja saa pankilta 100 000. Huvilaan ei tarvitse päästä tarkalla silmäluvulla. Jokaisella vuorollaan pelaaja pyöräyttää pyörää ja kertoo saadun numeron symboliensa tuloarvolla. Huvilassa pelaaja ei saa palkkaa vaan tämän summan.
VOITTAJA
Peli päättyy kun kaikki pelaajat ovat joko mökillä tai huvilassa. Jokainen pelaaja laskee rahansa. Status symbolit, vakuutus- ja osakekirjat ovat tässä vaiheessa arvottomia. Jokaisesta hallussa olevasta vekselistä pelaaja joutuu maksamaan pankille 25 000. Rikkain pelaaja on voittaja.
Copyright: 1991 Hasbro International Inc.- nen-nu
Kiitos paljon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?972008- 981468
- 1121177
- 761067
- 1211062
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51867
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58836- 36812
- 33723