Papa-koe - sattuuko?

Iiik.

Miltä papa-koe tuntuu? Ei varmaan mukavaa olla haarat auki jonkun tuntemattoman naaman edessä, mutta noin fyysisesti, sattuuko se? Itse olen ekaa kertaa piakkoin menossa, e-pillereiden resepti kun on loppumaisillaan... ja jännittää kovin. Mahtavatkohan olla kovinkin kovakouraisia ilmaisessa nuorisoneuvolassa? :/

71

25731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätitäti

      vähän riippuu ottajasta, olen huomannut.

      Yleensä ei voi sanoa, että se "sattuisi" vaan lähinnä vihlasee tai nipistää.

      Se mahdollinen kipu kestää vai muutaman sekunnin ja sitten se on ohi.

      Tsemppiä, ei siihen kuole ja se testi on vain itsesi parhaaksi =D

      ps.aina voi sanoa ottajalle, että jännittää/pelottaa, niin näytteenottaja osaa suhtautua varomaisemmin ottamiseen..

      • friikki_x

        Olin papassa ihan muutama päivä sitten, eikä mua sattunut yhtään. Aattelin tietty aluksi, että varmaan tulee sattumaan. Sit vaan siinä yhessä vaiheessa näytteen ottaja sanoo, että se on ohi. Olin vaan makoillu siinä silmät kiinni enkä ollut tuntenut mitään kipua (vain tietty sisälmyksieni kourimisen tunsin). Neuvoisin että älkää jännittäkö, ja varmaan kun ei jännitä alavatsan lihaksia, menee kivuttomammin.


    • .....................

      se riippuu ottajasta. Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei ole kivaa kun näytteen ottaa joku harjottelija! Tuntui siltä että se yritti tunkea välineet suuhun asti XD
      Ja se muutenkin kesti puolen tunnin verran että aika turhauttavaa se oli...

    • tuntuu

      Täällä täytyy käydä vain 3 vuoden välein, niin mulle viimeksi sanottiin, eli pari vuotta on vielä hengähdysaikaa. Viime vuoden keväänä kävin, sattui pirusti. Riippuu siitä kuka sen ottaa ja miten sen ottaa.

      Täällä ei ainakaan tarvi papassa käydä reseptin uusimisen yhteydessä. Resepti viedään vain uusittavaksi terveyskeskukseen ja seuraavana päivänä saa hakea pois.

      • Bläy.

        Pillerithän saa ensin kolmeksi kuukaudeksi ilmaiseksi,jonka jälkeen kirjoitetaan se varsinainen resepti,ja tällöin otetaan papa-koe. Eli ei sitä otetakkaan joka kerta reseptin uusimisen yhteydessä,mutta tämä kyseinen henkilö on varmaan vasta saamassa ensimmäisen oikean reseptinsä.


    • sattua

      PAPA- kokeessa ei oteta mitään koepalaa, eli siellä EI leikata ihosta mitään kappaletta. Pieniä "harjallisia" tikkuja pyöritellään eri osissa kohdunsuuta, joten ei se hirvittävän kipeästi pitäisi käydä. Epämukavaa se voi olla.

      • sen nyt ottaa

        Itsellä ei itse papa-kokeen ottaminen tunnu missään, eniten epämiellyttäviä tuntemuksia aiheuttaa niiden "ankannokkien" asettaminen.. Nämä siis sitä varten, jotta ottajan olisi mahdollisimman hyvä ottaa näyte. Mutta todellakin, toimenpide on ehkä minuutissa ohi.


      • minä121212121
        sen nyt ottaa kirjoitti:

        Itsellä ei itse papa-kokeen ottaminen tunnu missään, eniten epämiellyttäviä tuntemuksia aiheuttaa niiden "ankannokkien" asettaminen.. Nämä siis sitä varten, jotta ottajan olisi mahdollisimman hyvä ottaa näyte. Mutta todellakin, toimenpide on ehkä minuutissa ohi.

        Terveyskeskuksessa otetun papanäytteen jälkeen pyörryin. nyt gynekologilla ei juurikaan sattunut. välissä synnytys.


      • pölhöjännittäjä
        minä121212121 kirjoitti:

        Terveyskeskuksessa otetun papanäytteen jälkeen pyörryin. nyt gynekologilla ei juurikaan sattunut. välissä synnytys.

        olen käynnyt papassa muutaman kerran,nyt edellisestä tooooosi kauan,.jäännyt pari epämiellyttävää kokemusta ja olen niiden vuoksi jättänyt menemättä(typerää tiedän)
        jännitän sitä todella paljon,kaikki lihakset menevät aivan kramppiin(,ei onnistu tampoonit,ei hiivahoito alapään kautta)(jännitän myös tuloksia)

        ja ole myös vakuutellut itselleni etten kuulu riskiryhmään ja oireita ei ole.
        ja kuulun myös ryhmäänjotka tuntevat itseensä heti sairaiksi kun tälläisiä kutsuja tulee.
        ja pieni kapinallinen minussa haluaisi itse päättää koska menen lekuriin.

        nyt tuli kutsu joukkotarkastukseen ja nyt pähkäilen mennäkkö vai eikö mennä...
        tiedän tyhmältä kuullostaa,koska papakoehan on todella hyödyllinen ja tärkeä,sillä pelastetaan henkiä ja todellakin menisin jos täyttäisin riskiryhmän riskit ja olisi vähäänkään jotain oireita.


        neuvoja ym.muuta kaipailee


      • Tsemppiä vaan
        pölhöjännittäjä kirjoitti:

        olen käynnyt papassa muutaman kerran,nyt edellisestä tooooosi kauan,.jäännyt pari epämiellyttävää kokemusta ja olen niiden vuoksi jättänyt menemättä(typerää tiedän)
        jännitän sitä todella paljon,kaikki lihakset menevät aivan kramppiin(,ei onnistu tampoonit,ei hiivahoito alapään kautta)(jännitän myös tuloksia)

        ja ole myös vakuutellut itselleni etten kuulu riskiryhmään ja oireita ei ole.
        ja kuulun myös ryhmäänjotka tuntevat itseensä heti sairaiksi kun tälläisiä kutsuja tulee.
        ja pieni kapinallinen minussa haluaisi itse päättää koska menen lekuriin.

        nyt tuli kutsu joukkotarkastukseen ja nyt pähkäilen mennäkkö vai eikö mennä...
        tiedän tyhmältä kuullostaa,koska papakoehan on todella hyödyllinen ja tärkeä,sillä pelastetaan henkiä ja todellakin menisin jos täyttäisin riskiryhmän riskit ja olisi vähäänkään jotain oireita.


        neuvoja ym.muuta kaipailee

        Papa-koe on sen vuoksi hyödyllinen että siinä vaiheessa kun on oireita, syöpä on karannut jo liian pahaksi ja hoito on vaikeampaa (pahimmillaan toivotonta).

        Terästä vaan itsesi ja mene seulontaan, tai sitten omalle gynekologillesi jos koet että hän ottaa kokeen huomaavaisemmin.


      • ruskokukka
        pölhöjännittäjä kirjoitti:

        olen käynnyt papassa muutaman kerran,nyt edellisestä tooooosi kauan,.jäännyt pari epämiellyttävää kokemusta ja olen niiden vuoksi jättänyt menemättä(typerää tiedän)
        jännitän sitä todella paljon,kaikki lihakset menevät aivan kramppiin(,ei onnistu tampoonit,ei hiivahoito alapään kautta)(jännitän myös tuloksia)

        ja ole myös vakuutellut itselleni etten kuulu riskiryhmään ja oireita ei ole.
        ja kuulun myös ryhmäänjotka tuntevat itseensä heti sairaiksi kun tälläisiä kutsuja tulee.
        ja pieni kapinallinen minussa haluaisi itse päättää koska menen lekuriin.

        nyt tuli kutsu joukkotarkastukseen ja nyt pähkäilen mennäkkö vai eikö mennä...
        tiedän tyhmältä kuullostaa,koska papakoehan on todella hyödyllinen ja tärkeä,sillä pelastetaan henkiä ja todellakin menisin jos täyttäisin riskiryhmän riskit ja olisi vähäänkään jotain oireita.


        neuvoja ym.muuta kaipailee

        Mietippäs nyt - onko vika papakokeessa vai sinun jännittämisessäsi? Veikkaan jälkimmäistä. :) Olen itsekin kova jännittämään kaikennäköistä, ja ymmärrän kyllä sen ajatuksenkulun ja syiden keksimisen.

        Missään nimessä ei kannata jättää menemättä! Ajattele, että sulla on nyt yksi mahdollisuus kokea hyvä lääkärikäynti ja päästä yli kammostasi. Suosittelen myös että paneudut omaan jännittämiseesi. Miksi jännität? Mitä voi tapahtua, tai mitä sitten? Netistähän löytyy paljon matskua ja samaten kirjoja - itsekin niitä paljon lukenut ja saanut suurta apua. Tsemppii :)


      • Anonyymi

        SE ON TOSI EPÄMUKAVAA VOIKO TEHDÄ NUKUTUKSEESSA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SE ON TOSI EPÄMUKAVAA VOIKO TEHDÄ NUKUTUKSEESSA

        Papa-testi et saa nukutuksessa! Et edes sillä perusteella, että se on epämukavaa. Koeta kasvaa aikuiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papa-testi et saa nukutuksessa! Et edes sillä perusteella, että se on epämukavaa. Koeta kasvaa aikuiseksi.

        Saat nukutuksessa jos olet kehitysvammainen ja ehkä jos sulle tehdään myös kohdunsuun kaavinta niin sitten saat sen nukutuksessa. Papaseulonta on vapaaehtoista ja maksutonta jos käy terveyskeskuksessa.


      • Anonyymi
        pölhöjännittäjä kirjoitti:

        olen käynnyt papassa muutaman kerran,nyt edellisestä tooooosi kauan,.jäännyt pari epämiellyttävää kokemusta ja olen niiden vuoksi jättänyt menemättä(typerää tiedän)
        jännitän sitä todella paljon,kaikki lihakset menevät aivan kramppiin(,ei onnistu tampoonit,ei hiivahoito alapään kautta)(jännitän myös tuloksia)

        ja ole myös vakuutellut itselleni etten kuulu riskiryhmään ja oireita ei ole.
        ja kuulun myös ryhmäänjotka tuntevat itseensä heti sairaiksi kun tälläisiä kutsuja tulee.
        ja pieni kapinallinen minussa haluaisi itse päättää koska menen lekuriin.

        nyt tuli kutsu joukkotarkastukseen ja nyt pähkäilen mennäkkö vai eikö mennä...
        tiedän tyhmältä kuullostaa,koska papakoehan on todella hyödyllinen ja tärkeä,sillä pelastetaan henkiä ja todellakin menisin jos täyttäisin riskiryhmän riskit ja olisi vähäänkään jotain oireita.


        neuvoja ym.muuta kaipailee

        Mulla ihan sama juttu.
        ..loppukuusta ois aika.Kysyin rauhoittavaa,lääkäri ei suostunut antamaan..ennen oon saanut..mullakin traumoja takana..pelottaa jo nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SE ON TOSI EPÄMUKAVAA VOIKO TEHDÄ NUKUTUKSEESSA

        Tuskin vaan...mulle ei annettu ees diapamia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SE ON TOSI EPÄMUKAVAA VOIKO TEHDÄ NUKUTUKSEESSA

        Miehelle voi🤣.


      • Anonyymi

        Monet sotkee käsitykset tästä kokeesta
        Vanhemmilla ihmisillä voi ottaa hieman kioeää koska limakalvot ovat heikot, nuoremmalla ei ota kipeää
        Niin että älä jännitä turhaan, eikä sekään että makaa jalat leviällä tutkimus pöydällä Ole hoitohenkilökunnalle mitään uutta ihan jokapäiväistä työtä


      • Anonyymi
        pölhöjännittäjä kirjoitti:

        olen käynnyt papassa muutaman kerran,nyt edellisestä tooooosi kauan,.jäännyt pari epämiellyttävää kokemusta ja olen niiden vuoksi jättänyt menemättä(typerää tiedän)
        jännitän sitä todella paljon,kaikki lihakset menevät aivan kramppiin(,ei onnistu tampoonit,ei hiivahoito alapään kautta)(jännitän myös tuloksia)

        ja ole myös vakuutellut itselleni etten kuulu riskiryhmään ja oireita ei ole.
        ja kuulun myös ryhmäänjotka tuntevat itseensä heti sairaiksi kun tälläisiä kutsuja tulee.
        ja pieni kapinallinen minussa haluaisi itse päättää koska menen lekuriin.

        nyt tuli kutsu joukkotarkastukseen ja nyt pähkäilen mennäkkö vai eikö mennä...
        tiedän tyhmältä kuullostaa,koska papakoehan on todella hyödyllinen ja tärkeä,sillä pelastetaan henkiä ja todellakin menisin jos täyttäisin riskiryhmän riskit ja olisi vähäänkään jotain oireita.


        neuvoja ym.muuta kaipailee

        Mene vaan itse en mennyt ja se johtaa leikkaukseen vuotta myöhemmin, jos olisin mennyt ajoissa niin olisivat voinut hoitaa sairauden pois
        Niin että mene äläkä jännitä turhia, ota vaan ihan luonnollisesti


      • Anonyymi
        ruskokukka kirjoitti:

        Mietippäs nyt - onko vika papakokeessa vai sinun jännittämisessäsi? Veikkaan jälkimmäistä. :) Olen itsekin kova jännittämään kaikennäköistä, ja ymmärrän kyllä sen ajatuksenkulun ja syiden keksimisen.

        Missään nimessä ei kannata jättää menemättä! Ajattele, että sulla on nyt yksi mahdollisuus kokea hyvä lääkärikäynti ja päästä yli kammostasi. Suosittelen myös että paneudut omaan jännittämiseesi. Miksi jännität? Mitä voi tapahtua, tai mitä sitten? Netistähän löytyy paljon matskua ja samaten kirjoja - itsekin niitä paljon lukenut ja saanut suurta apua. Tsemppii :)

        Kun tekee itselleen selväksi miksi jännittää niin se on ihan pieni juttu vaan, ja hoitajat näkee näitä alapäitä sadoittain vuosien varrella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papa-testi et saa nukutuksessa! Et edes sillä perusteella, että se on epämukavaa. Koeta kasvaa aikuiseksi.

        Kyllä on lapsellisia kysymyksiä, että oikein nukutuksessa pitäis tehdä pieni yksinkertainen juttu joka ei edes tee kipeää.
        Nukutukseen tarvitaan erikois henkilökuntaa joten Arvaa mitä sinun kokeesi maksaisi yhteiskunnalle jos siihen vielä nukutuskin pitäis tehdä
        Mene kokeeseen ja ajattelee aikuisten tavoin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ihan sama juttu.
        ..loppukuusta ois aika.Kysyin rauhoittavaa,lääkäri ei suostunut antamaan..ennen oon saanut..mullakin traumoja takana..pelottaa jo nyt.

        Yritä hakea apua niihin traumoihisi, ja usein on niin että sitä pelkää ja jännittää etukäteen,
        Niin sitten kun on paikan päällä niin se meneekin ihan hyvin.


    • Hämmentynyt_

      Anteeksi tietämättömyyteni, mutta kuinkas todennäköisiä nämä syövät nyt olivatkaan perusterveillä naisilla, esim 20-35 vuotiailla, jotka siellä tuntuvat ravaavan? Ja miksi niitä tehdään nuoremmille? Ja jos samalla jotain tulehduksia tutkitaan, niin eikö yleensä odoteta oireita ennen kuin tehdään labratestejä? Miksi miehet ei käy esittelemässä jortikkaansa, vaikka luulisi, että elintavat ovat huonommat? Itse en välttämättä menisi vain sen takia, että kutsutaan esittelemään värkkiäni.

      • Hämmentynyt__

        Ja jos ei oteta koepalaa, niin onnistuuko se näytteenotto ihan limakalvon pinnalta, siihenkö ne kasvaimet yleensä muodostuu? Onnistuuko testaus ihan kemiallisesti, vai pitääkö jonkun tutkia näyte mikroskoopilla? Ja mitäs muita labratestejä siinä tehdäänkään?


      • Lue lisää
        Hämmentynyt__ kirjoitti:

        Ja jos ei oteta koepalaa, niin onnistuuko se näytteenotto ihan limakalvon pinnalta, siihenkö ne kasvaimet yleensä muodostuu? Onnistuuko testaus ihan kemiallisesti, vai pitääkö jonkun tutkia näyte mikroskoopilla? Ja mitäs muita labratestejä siinä tehdäänkään?

        Saat paljon tietoa tästä linkistä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00161


      • Anonyymi

        Omalla kohdallani oli todenäköistä ja Olin 26 vuotias silloin , joten onko se sitten muka parempi odotella oireita koska oireet tulevat usein siinä vaiheessa kun sairaus on mennyt liian pitkälle
        En minäkään tiennyt mitenkään olevasi sairas vaan Olin niin vakavast että leikattiin, ja viikko sairaalassa


      • Anonyymi
        Hämmentynyt__ kirjoitti:

        Ja jos ei oteta koepalaa, niin onnistuuko se näytteenotto ihan limakalvon pinnalta, siihenkö ne kasvaimet yleensä muodostuu? Onnistuuko testaus ihan kemiallisesti, vai pitääkö jonkun tutkia näyte mikroskoopilla? Ja mitäs muita labratestejä siinä tehdäänkään?

        Siihen pieneen harjaan jää hieman limakalvoilla otettua solunäytyttä ,
        Papa ei ole mikään koepala otos.
        Solunäytös tutkitaan laboratorioissa


    • ruskokukka

      Enemmänkin tuntui vaan epämukavalta, olin lisäksi todella jännittynyt mikä varmaan lisäsi sitä olotilaa. Tämän jälkeen kipuja oli ehkä kolme päivää. Joskus aiemmin taas ei ole tuntunut mitään! Eli varmasti riippuu ottajasta ja omasta jännitystilastasi. Kenties ehkä kuukautiskiertokin vaikuttaa asiaan herkimmillä, ja itse asiassa henkilön anatomialla on varmasti asiaan vaikutusta.


      Eli neuvon siis olemaan vaan rentona! Kyllä ne tietää mitä ne tekee. Vähän voi vihlasta ja tuntua epämukavalta mutta se menee kyllä ohitse. :) Ja mieti että on hyvä tarkistaa että kaikki on ok kropassa.

      • Pah3

        Jännitti älyttömästi, koska olin lukenut näitä keskustelupalstojen kokemuksia, IHAN TURHAAN, ei tuntunut missään. En edes huomannut koko asiaa.


      • Anonyymi
        Pah3 kirjoitti:

        Jännitti älyttömästi, koska olin lukenut näitä keskustelupalstojen kokemuksia, IHAN TURHAAN, ei tuntunut missään. En edes huomannut koko asiaa.

        Ihan niin Moni jännittää turhaan


      • Anonyymi
        Pah3 kirjoitti:

        Jännitti älyttömästi, koska olin lukenut näitä keskustelupalstojen kokemuksia, IHAN TURHAAN, ei tuntunut missään. En edes huomannut koko asiaa.

        Ihan niin, siksipä aikuisten ihmisten ei pitäisi kerroilla niitä omia ns kauhukokemuksiaan netissä ja peloitella nuorempia . Usein itse aiheuttavat että se koe koetaan vaikeana kun jännitellään niin että koko kroppaan ottaa kipeää, ja sitten ollaan niin kipeitä, niin kipeitä jälkeen päin. 👿
        Hieman samoja jaarituksia kun naiset jotka ovat synnyttäneet kertovat nuoremmille miten kamalaa se oli, siltikin ovat jo saaneet monet lapset, jotta jos se olisi niin hirveää kun pelottelevat niin eivät olisi tehneet kun yhden lapsen.
        Kumma tarve yrittää pelotella nuoria ihmisiä , kun kaikki tietää että kokemus on yksilöllinen, ja että jos kovasti jännittää kehoaan niin totta kai se silloin ottaa kipeää.
        Niin että suosittelen että nuoret menisivät tarkastuksiin silloin kun heille siihen mahdollisuus annetaan. Kaikissa maissa ei ole edes tätä mahdollisuutta.


    • harmistunut

      Tyttäreltäni 58 v otettiinpapa ja siinä oli jotain jonka takia uusintanäytteeen ottoon kutsu.kaksi naista oli yrittänyt ottaa näytettä ja olivat raapineet verilihalle koko limakalvon eivätkä saaneet näytettä.nyt kotiin vagifemin ja ovestinnin kanssa ja kaksi viikkoa parannella ennenkö voi ottaa uutta näytettä.Sanoi että oli niinkuin kidutuspenkissä olisi ollut.En voi ymmärtää mulla ei ole tuntunut miltään koskaan.ja kaiken kukkuraksi vielä rahastettiin tyttäreltäni tästä kidutuksesta. Mihin Suomen terveydenhoito on mennyt kun asiat ovat näin huonosti. Itse olisin jo tehnyt potilasvahinkovaatimuksen.

      • Anonyymi

        Siinä iässä on limakalvo jo aika ohut joten ei siinä mitään ihmeellistä ole jos saa pienen vuodon , nuorempi nainen omaa paksun limakalvon joten siksi eivät useinkaan saa pientä beten tuloa


    • Hyväävaikopahaa

      Ei ole aiemmin sattunut vain nipistänyt, mutta tänä vuonna kertakäyttö"kourulla" runttasi 4-5 kertaa ulos ja sisään samatta "kourua" oikeaan asentoon.

    • Kiitis

      Luin eilen lehdestä että papa-kokeen voi korvata HPV-testillä, jonka voi ottaa itse kotona. Testin voi tilata osoitteesta www.medixlab.fi. Aion kokeilla tätä seuraavalla kerralla.

    • Nopeetoimitus

      Papan ottaminen kestää puol minuuttia ja mikään ei satu paitsi pieni kiristyksen tunne tulee siinä vaihessa kun gyne välineellänsä avaa kohdunkaulaa sen verran auki että saa näytteen otettua. Jos on kovin kireät paikat tai on herkkä voi pyytää että käyttää pienintä välinettä. Aivan turhaa kukaan jännittää.

    • Kokenutmamma

      Kuuden lapsen äitinä jalkoväliä tullut levitettyä usealle terveydenhuollon työntekijälle raskauden aikaisiin tutkimuksiin liittyen plus muut gynetarkastukset. Kertaakaan ei ole sattunut alapään tarkkailu paitsi viimeisimmällä kertaa. Papa-koekin otettu kolme kertaa aiemmin, eikä se ole koskaan sattunut. Pientä harjausta/nipistystä vain. Nyt neljännellä kerralla papa-koe oikeasti sattui. Tähystintä/levittäjää laittaessa tuntui kuin koivunhalko olisi survaistu sisään. Kysyi vielä sattuuko ja vastasin myöntävästi. Pyöritteli vain tähystintä ja se sattui lisää ja tähystimen poisveto tuntui siltä kuin vauvan pää olisi työntynyt synnytyskanavasta ulos. Kaksi näytettä otti ja ekan näytteen otto ei ollut kovin paha, toinen tuntui ilkeälle, ei millekään harjailulle vaan kuin olisi sahattu palasta. Yleensä ovat laittaneet Ceridalia tms. öljyä, jotta limakalvot olisi liukkaammat eikä levitintäkään ole levitetty noin ammolleen. Enkä tiedä, miten kovakouraisesti se niitä näytteitäkin otti. Tuntemuksia ja raavinnan jälkeistä kipua tuntui jonkin aikaa kotona. Kammo jäi ja luottamus meni ja seuraavan kerran en anna kenenkään survaista, vaan otan öljyämisen, tähystimen levittämisen ja hellät otteet puheeksi ennen jalkojen levittämistä. Näytteenottajasta se on varmaan paljon kiinni ja mahdollisesti limakalvojen kuivuudesta, miltä operaatio tuntuu. Hmm, viittä vuotta useammin ei silti kiinnosta papa-koetta ainakaan ottaa, ehkä se sisäinen raaputtelukaan ei tee hyvää kohdunkaulan soluille, vaan aiheuttaa vaan solumuutoksia, mistä se tietää, vaikka niin olisikin...

      • Anonyymi

        Tänään just kävin papakokeessa ja eipä onnistunut!!! 3 kertaa yritti,mutta teki niin kipeetä että keskeytyi. Hyvin kumminkin "yritti",ku verta on nyt pikkareissa!!! Ei kiitos enää ikinä!!!!
        Terv. Nainen 55v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään just kävin papakokeessa ja eipä onnistunut!!! 3 kertaa yritti,mutta teki niin kipeetä että keskeytyi. Hyvin kumminkin "yritti",ku verta on nyt pikkareissa!!! Ei kiitos enää ikinä!!!!
        Terv. Nainen 55v

        Nainen 55 omaa ohkaisen limakalvon alapäässä, siksi saattaa olla kivuliasta.
        Yleensä ne määrää vagifem hoidon joka palauttaa limakalvot paksummaksi ja sen jälkeen saa kokeet otettua kivuttomasti
        Siis vika ei ollut hoitajissa ainostaan sinun ohkaisissa limakalvoissasi joten ei tartte syyttää muita kun oma keho som n syypää


    • Anonyymi

      Montako kutsukirjettä lähettävät, ennen kuin lakkaavat pistämästä niitä? Tullut tähän mennessä vain "varaa aika itse" -tyyppisiä, voiko käydä niin, että seuraavaksi sieltä tulee "ja tässä on sitten valmiiks tää aika varattuna!!!!" -tyylinen? Toivottavasti ei, koska peruuttaminen mahdollisesti puhelimitse olisi iso kynnys. Jep, puhelinpelko.

      Ikineitsyt, ei ikinä vetänyt käteen eikä mitään kielareita kenenkään kanssa. En käy yleisissä saunoissa, missä vieraat perseet olisivat istuneet lauteilla (ja omassakin saunassa on aina rätti perseen alla) ja kaikenlainen fyysinen koskeminen ahdistaa henkisesti. Saati sellainen, missä pitäisi ottaa vaatteita pois. Kuulostan ehkä sairaalta, neuroottiselta ja ahdistuneelta. Ja niin olenkin. En halua lisätä tätä ahdistusta yhtään millään puolipakollisilla vastenmielisyyttä aiheuttavilla tutkimuksilla, joita en usko ainakaan tällä hetkellä tarvitsevani, koska en kuulu riskiryhmään.

      Väittävät kirjeissä tutkimusta "täysin vapaaehtoiseksi" ja silti lähettelevät muistutuskirjeitä koko ajan. Täytyykö tässä loppu elämänsä ajan noin 5 viikon (!!!) välein lamaantua toimintakyvyttömäksi, kun mieli suistuu raiteiltaan ahdistuksesta?

    • Anonyymi

      VOIKO PAPA KOETTA TEHDÄ NUKUTUKSESSA

      • Anonyymi

        Ei ellet ole kehitysvammainen. Pyydä rauhoittavaa esilääkettä ennen koetta.


    • Anonyymi

      VOIKO PAPA KOETTA TEHDÄ NUKUTUKSESSA JÄNNITÄN TOSI PALJON SE SATUU

    • Anonyymi

      MILLÄ LAILLA

      • Anonyymi

        SILLÄ LAILLA ITKIN kun OLI YKSIN PAPA KOKEESSA SITTEN Kun OLI OHJAAJA NIIN EI SAATTUNUT MUTTA JÄNNITIN


    • Anonyymi

      No voihan sen tietenkin tehdä nukutuksessa..
      On aivan 100 varmaa ettei ketään nukuteta sitä varten. En tiedä voisitko pyytää jotain rauhoittavaa lääkettä ennen koetta. Voisi olla helpompi rentoutua. Autolla ei sitten voisi ajella, mutta niin?

    • Anonyymi

      se toimenpide kestää alle minuutin ja joku haluu sen puolen minuutin takia nukutuksen.Missä meinasit heräillä sen jälkeen?

      • Anonyymi

        Jos tehdään nukutuksessa niin silloin papakoe otetaan sairaalassa päiväkirurgianosastolla ja siellä on heräämö missä saa heräillä nukutuksen jälkeen.


    • Anonyymi

      MULLA PAPA KOE SAATTU HARMI Kun Ei VOI TEHDÄ NUKUTUKSESSSA

      • Anonyymi

        Se tutkimus tehdään sun terveyden kannalta.Älä mene enää.Mutta älä sitten valita jos tulee syöpä kun ei tutkita.


      • Anonyymi

        Miksi sinut pitäisi nyktras se kun yritä ajatella aikuisemmasti asioita
        Ei siinä kokerska Ole mitään jännittämistä kestää puoli minuuttia koko homma


    • Anonyymi

      Yksi hoitaja osasi sen tehdä kokonaisuudessaan täysin kivuttomasti. Seuraava taas oli lääkäri. Ankannokka sattui, touhusi todella pitkään. Lähti välillä muualle ja jätti kaikki vermeet paikalleen. Kului monta minuuttia ennen kuin tuli takaisin ja siinä vaiheessa kroppa alkoi hylkiä vermeitä mitä nyt sisällä olikaan ja työntää niitä pois. Lääkäri pisti takaisin ja koko homma oli todella ikävä. Inhottavalta tuntui kun otti kaikki pois. Ja tämä homma kesti pitkään, arviolta 10-15 minuuttia, traumat jäi.

      • Anonyymi

        sä et varmaan ikinä hanki lapsia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sä et varmaan ikinä hanki lapsia?

        Todennäköisesti en, koska en halua.


      • Anonyymi

        sama mulla, laittoi vehkeet reikään ja lähti johonkin käymään,inhottavaa maata siinä jalat harallaan kun siinä ramppas hoitajia näpyttelemässä tietokonetta ja yksi kurkkasi siihen nurkkaukseen ja sanoi että hoitaja tulee ihan pian. mulla kanssa luisti se vehje pois sieltä ja putosi kilisten lattialle. no sitten hän tuli ja joutu vielä hakemaan toisen levittäjän joka oli sitten sen verran iso että äännähdin kun levitti sen niin auki että kyllä tuntui, jouduin vielä tissinikin näyttämään kun tunnusteli ne käsin, seisoin siinä alastomana kädet ylhäällä varmaan viisi min. no ovathan he tietenkin alastomia ihmisiä nähneet mutta jotenkin aina hävettää kun olen vielä hieman ylipainoinen ja niitä tissejä tarvii niin kauheesti vellata.


      • Anonyymi

        Kovemmat traumat jää kun on kohtusyöpä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sama mulla, laittoi vehkeet reikään ja lähti johonkin käymään,inhottavaa maata siinä jalat harallaan kun siinä ramppas hoitajia näpyttelemässä tietokonetta ja yksi kurkkasi siihen nurkkaukseen ja sanoi että hoitaja tulee ihan pian. mulla kanssa luisti se vehje pois sieltä ja putosi kilisten lattialle. no sitten hän tuli ja joutu vielä hakemaan toisen levittäjän joka oli sitten sen verran iso että äännähdin kun levitti sen niin auki että kyllä tuntui, jouduin vielä tissinikin näyttämään kun tunnusteli ne käsin, seisoin siinä alastomana kädet ylhäällä varmaan viisi min. no ovathan he tietenkin alastomia ihmisiä nähneet mutta jotenkin aina hävettää kun olen vielä hieman ylipainoinen ja niitä tissejä tarvii niin kauheesti vellata.

        sama juttu, tosin yleislääkäri seisotti mua ilman vaatteita edessään ja kun olen kanssa pullukka niin ehdotteli laihdutuslääkkeen käyttöä, rintojani pyöritteli käsissään melko kauan ja kumarassa ollessa sanoen että rauhaset saa näin helposti esiin. vatsaani paineli ja halusi vielä peräsuoleen tähystää, se oli niin noloa olla polvillaan peppu pystyssä, tämä oli vanhempi naislääkäri ja sanoi että peräaukon tähystys saattaa hieman sattua ja hieman oli kyllä lievä sana, melkein huusin kun aukaisi tähystimen ja sanoi katsovansa sinne lampulla.
        tuntui ikuisuudelta olla siinä ja varmaan kahteen päivään en uskaltanut ulostaa kun niin kipee oli peppu.


    • Anonyymi

      Kyllä voi papa-kokeen tehdä nukutuksessa, vaikkei ole kehitysvammainen. Pitää vaan olla todella hyvät perusteet. Itse en muutoin pystyisi olemaan papa-kokeessa, sain nukutuksen. Hyvin meni.

      • Anonyymi

        Kaun meni heräämiseen koska papakoe kestää pari minuuttia?Et varmaan ollut julkisella puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaun meni heräämiseen koska papakoe kestää pari minuuttia?Et varmaan ollut julkisella puolella.

        Olin julkisella puolella. Nukutus oli lyhyt, heräämiseen meni ehkä vartti. Nukutuksen perusteena oli se että saan paniikkikohtauksen mikäli tutkimus tehdään mun hereillä ollessa. Kerran laitoin itselle hiivapillerin alapäähän ja pyörryin ja löin pääni, lanssi vei sairaalaan. Lapsena koettu seksuaalinen hyväksikäyttö tekee sen, että kaikki alapäähän liittyvät tutkimukset ym tekee minussa paniikin, en voi sille mitään.


      • Anonyymi

        Tiedätkö miten kallista se on yhteiskunnalle nukutella jotain joka pelkää papakoetta


    • Anonyymi

      No ei se satu tietenkään. Varulta otan pari perus buranaa ja thats it! Mulla on vielä sen mallinen että ei helpoin saada heti ja silti ei satu!. Ottakaan ne buranat varuiksi tuntia ennen. Otan myös ennen hammaslääkäriä, mukavampaa. Ja saatte myös puudutuksen, jos siltä tuntuu. Se on helppo henkivakuutus! Ei satu.

    • Anonyymi

      Tulin tänään kokeesta. Ei tuntunut juurikaan yhtään miltään. Kesti noin 10,-20 sekunttia. Otin 2 buranaa ehkä vajaa tunnin ennen aikaa, se vei kaiken tuntemuksen pois.. Eikä minulla ole lapsia. Kannattaa mennä, tärkeä koe, ja nopea. Ei sieltä mitään oteta, se on ns. pyyhkäisy näyte.

    • Anonyymi

      No, leviämään päässeen syövän hoito on hitosti kipeämpää kuin tämä joitain sekuntteja kestävä kivuton pikatesti. Ystävä ei mennyt ikinä joukkotestiin ja menehtyi sitten 42 v kohdunkaulan syöpään. Palkitsin itseni , niin sain siitäkin innon mennä. Kävin ostaa eko rasvan. Mutta oli helppo ja tosi nopea käynti.

    • Anonyymi

      Kävin tänään labrassa otattamassa papa-kokeen. Jännitin kovasti, mutta kokeen ottaminen onnistui hyvin. Pisteli kyllä, mutta kestin hyvin. Olen 60-vuotias ja limakalvoni on sen verran kuivat. Kyllä ovat hyvin onnistuneet mulla labrassa seulonta papa-kokeet. Muistan, kun olin nuori alle 20-vuotias nuori nainen niin, kun menin oikein gynekologille niin tutkimukset jäi siihen, kun jännitin koetta. Minusta sellaiset gynekologit olivat suoraan sanoen tyhmiä. Tämä olikin nyt viimeinen ilmainen koe. Tuli mieleen, että jos pelkää tutkimusta niin eikö lääkäri voi antaa puudutuksen ennen tutkimusta niin kuin hammaslääkäri ennen hampaiten repimistä tai paikkaamista. Hyvät ovat olleet labran työntekijät.

      • Anonyymi

        Hui! Minä pelkään puudutuspiikkiä! :( Mutta jos se on geelimäistä niin sitten otan puudutuksen. En halua puudutuspiikkiä koska neulakammo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hui! Minä pelkään puudutuspiikkiä! :( Mutta jos se on geelimäistä niin sitten otan puudutuksen. En halua puudutuspiikkiä koska neulakammo!

        Kammot pitäis hoitaa.
        Eikä elää niiden ohjaamana


      • Anonyymi

        Kutsu tuli ja 19.5.2023 täytän syksyllä 65-v
        Ei kyllä ollut mikään kiva toimenpide kun aiemmin kävin. Viimeksi sanoi että tämä oli viimeinen kerta mutta yllätyin kun sain huhtikuussa kutsun tulla joukkoseulontaan.
        Onhan limakalvot kuivat jo tässä iässä mutta ihan sen takia menen että terveys ennenkaikkea ja pienen kivun kestää kun se on nopeasti ohi.
        Synnytys oli aikoinaan se pahin 17 h mutta siitäkin selvittiin. Ja lapsen saaminen oli niin tärkeää mulle. Olin 35-vuotias kun sain lapsen.
        Älkää turhaan epäröikö mennä ja kivun takia.
        Terveyttä pitää hoitaa.


    • Anonyymi

      Kannattaa mennä kaikkiin seulontoihin mitä vaan saa, koska hpv tartunnan on voinut saada äidiltään synnytykses ja vaikkei olis ikän ollu kenenkään kaa lähimmis suhteis ni syöpä voi silti tulla vaik sit vuosikymmenten pääst.
      Itte oon jo yli kuukauden oottanut kutsuu ikäseulontaan eikä mitään kuulu! Aina ennen kutsut on tullut miltei heti synttärin jälkeen ja siit kuukaus kokeeseen.
      Harmittaa kyl, mut ymmärrän työntekijäpulaa ja palkkaakin pitäs saada enemmän...

      • Anonyymi

        Kutsun pitäisi tulla syyskuuhun mennessä.


    • Anonyymi

      Ei satu jos osaa olla jännittämätä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe