vauva tippui

apua..

Saisinko pikaisia neuvoja. Vauva 2kk tippui äsken hoitopöydältä lattialle (laattalattia jossa matto). Tippui vatsalleen/kasvoilleen. Itki tiputtuaan, mutta rauhottui heti kun otin syliin. Itki uudelleen, kun laitoin takaisin hoitopöydälle, mutta rauhottui taas kun otin syliin. Itki mahdollisesti myös nälkää, koska oli syöttöaika. Söi normaalisti ja syönnin jälkeen on vähän itkeskellyt, mutta tekee sitä välillä muutenkin, kun vatsaan koskee. Yritin soittaa neuvolaan, mutta en saanut ketään kiinni. Otanko taksin (autoa ei nyt käytössä, kun mies sillä töissä) ja lähden vauvan ja vanhemman lapsen kanssa terveyskeskukseen tai jonnekin vai seurailenko vauvaa? Mitä merkkejä pitäisi seurata? Nyt vauva siis vaikuttaa normaalilta. Tuntui vaan tippuminen niin pahalta, kun vauva vielä niin nuori ja pää (otsa) kolahti lattiaan.

22

20279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satu40

      on huono merkki.
      Samoin jos nukkuu enemmän kuin tavallisesti (tosin tuon ikäisenä varmaan tosi vaikea sanoa mikä on "enemmän")
      Ja tietenkin pitää seurata että pupillit pysyvät yhtä suurina.

      Pahoillani puolestanne ja toivon että pääsitte pelkällä säikähdyksellä.

    • tällaista

      ei edes pitäisi lähteä nettipalstoilla kyselemään, vaan käydä suorinta tietä tarkistuttamassa lääkärissä! Mahdolliset sisäiset vammat eivät yleensä näy ulospäin ja jos tosiaan vauva on pudonnut oikein hoitopöydältä lattiaan, on ihme jos mitään ei ole vauvaan tullut. Huh-huh...

      • mieltä ehdottomasti!

        mene ihmeessä lastenensiapuun tarkistuttamaan tilanne.


    • Tuik

      lähtisin näyttämään varmuuden vuoksi!! Musta ei kannata odottaa että jotain merkkejä ilmaantuu vaan käy näyttämässä. Se ei maksa mitään ja saat siitä itsellesi mielenrauhan!

    • *äiti*

      Käy vaan..kun on noin pienestä vauvasta kyse.

      Ajatteles jos kohta alkaa jotain näkyä ja jotain onkin pielessä (toivotaan ettei ole!!).
      Et varmaan antais ikinä itelles anteeks laiskuutta kun et viittiny lähtee lääkäriin.

    • alkup.

      Sain neuvolan tädin kiinni puhelimella. Hän oli sitä mieltä, että kun vauva on nyt täysin normaalin oloinen, mitään vakavaa ja lopullista ei ole sattunut. Vauva syö, itkee ja nukkuu normaalisti, ei ole ulkoisia ruhjeita. Pitää seurata vielä kuitenkin, jos itkee paljon (on kipuja) tai nukkuu paljon tai oksentelee (merkkejä aivotärähdyksestä), niin sitten käydä näyttämässä lääkärille. Tiedoksi siis muillekin, jos joskus sattuu (toivottavasti ei...). Neuvolan täti kertoi, että vauvan putoamisia sattuu aina välillä ja yleensä niissä ei käy mitenkään pahasti. Luin myös netistä tietoa asiasta ja aika lailla samoja asioita siellä mainittiin, mitä neuvolan täti sanoi. Oma vauvani äskettäin hymyili ja jutteli, joten toivottavasti kaikki on ok. Nyt syönnin jälkeen taas tässä sylissä hieman itkeskelee. Joten seurailen vielä miltä näyttää. Joka tapauksessa on kyllä kauhea tapahtuma ja koko aamupäivä onkin mennyt tämän asian tiimoilla... Kiitos asiallisista vastauksista!

      • MAILI07

        Vauvan pässä on aukile pääkallon luut eivät ole vielä luutuneet yhteen. Tapahtuu tuossa puolen vuoden jälkeen.Tältä kohtaa pahemmt kallon vauriot näkyvät hyvinkin pian. Tämä aukile on siis keskellä päätä ja tuntuu päätä silittäessä lommona vauvan päässä.Alkaisi pullottamaan jos jotain isoja ongelmia ilmenee (AIVOPINETTA) .

        Eivät ne siellä lääkärissä mitään sen kummempaa tutkimusta vauvalle tee.Vauvan pään kuvaaminen on liian riskiä alle 2 vuotiaan päätä ei kuvata kun TODELLA isossa hädässä.


      • Biologi
        MAILI07 kirjoitti:

        Vauvan pässä on aukile pääkallon luut eivät ole vielä luutuneet yhteen. Tapahtuu tuossa puolen vuoden jälkeen.Tältä kohtaa pahemmt kallon vauriot näkyvät hyvinkin pian. Tämä aukile on siis keskellä päätä ja tuntuu päätä silittäessä lommona vauvan päässä.Alkaisi pullottamaan jos jotain isoja ongelmia ilmenee (AIVOPINETTA) .

        Eivät ne siellä lääkärissä mitään sen kummempaa tutkimusta vauvalle tee.Vauvan pään kuvaaminen on liian riskiä alle 2 vuotiaan päätä ei kuvata kun TODELLA isossa hädässä.

        Pikkuvauvojen luut ovat pehmeitä (rustoa osin) ja antavat periksi. Siksi vaurioita ei yleensä tule.

        Ihmettelen toisinaan, miksei vanhempia kielletä käyttämästä hoitopöytää enää siinävaiheessa, kun lapsi pystyy itse kääntymään? Lattialla vaippojen vaihto ei tietysti ole äidille yhtä ergonomista kuin seisaallaan.


      • mitä?
        Biologi kirjoitti:

        Pikkuvauvojen luut ovat pehmeitä (rustoa osin) ja antavat periksi. Siksi vaurioita ei yleensä tule.

        Ihmettelen toisinaan, miksei vanhempia kielletä käyttämästä hoitopöytää enää siinävaiheessa, kun lapsi pystyy itse kääntymään? Lattialla vaippojen vaihto ei tietysti ole äidille yhtä ergonomista kuin seisaallaan.

        "Ihmettelen toisinaan, miksei vanhempia kielletä käyttämästä hoitopöytää enää siinävaiheessa, kun lapsi pystyy itse kääntymään?"

        Siis täh? Eikö vanhemmat pysty lapsensa perään katsomaan edes hoitopöydällä?? Ja tuskin 2kk ikäinen vauva kääntyy selältä mahalleen! Siksi ihmettelenkin miten näin on voinut käydä!


      • Biologi
        mitä? kirjoitti:

        "Ihmettelen toisinaan, miksei vanhempia kielletä käyttämästä hoitopöytää enää siinävaiheessa, kun lapsi pystyy itse kääntymään?"

        Siis täh? Eikö vanhemmat pysty lapsensa perään katsomaan edes hoitopöydällä?? Ja tuskin 2kk ikäinen vauva kääntyy selältä mahalleen! Siksi ihmettelenkin miten näin on voinut käydä!

        Vaippa tippuu kädestäsi lattialle ja kurotat kädelläsi sitä lattialta. Samalla sekunnilla vauvasi päättää ruveta riehumaan ja kierähtää alas pöydältä...

        Suurin osa putoamista sattuu sillä sekunnilla kun äiti tai isä etsii vaippaa/rättiä/puhdistuslappua/potkupukua jne.


      • käsi
        Biologi kirjoitti:

        Vaippa tippuu kädestäsi lattialle ja kurotat kädelläsi sitä lattialta. Samalla sekunnilla vauvasi päättää ruveta riehumaan ja kierähtää alas pöydältä...

        Suurin osa putoamista sattuu sillä sekunnilla kun äiti tai isä etsii vaippaa/rättiä/puhdistuslappua/potkupukua jne.

        pitäisi AINA olla vauvan päällä. Jos kauempaa hakee jotain, niin vauva mukaan, ilman muuta!

        Tämä ei siis ollut ap:lle tarkoitettu, vaan edelliseen viestiin viitaten. Toivottavasti aloittaja tosiaan selvisi pelkällä säikähdyksellä, niinkuin ilmeisesti vaikuttaisi olevan!:)


      • aina ei onnistu
        käsi kirjoitti:

        pitäisi AINA olla vauvan päällä. Jos kauempaa hakee jotain, niin vauva mukaan, ilman muuta!

        Tämä ei siis ollut ap:lle tarkoitettu, vaan edelliseen viestiin viitaten. Toivottavasti aloittaja tosiaan selvisi pelkällä säikähdyksellä, niinkuin ilmeisesti vaikuttaisi olevan!:)

        Pitäisi ja pitäisi. Jos äiti vaikkapa kääntyy ottamaan maasta jotakin, eikä pysty pitämään toista kättä vauvan päällä, jollei ylety. Ja kuitenkin kun on niin lähellä, ei ota vauvaa mukaan. "Minäpäs otan tuon nyt äkkiä tuosta"...
        Se voi olla väärä tai kohtalokas valinta, vaikka kurottaminen vie sen pienen murto-osan sekunnista ja olisitkin aivan vauvan lähellä...

        Mutta turha näistä on saivarrella, tai täällä esittää ehdotonta. Koska vaikka kuinka ehdottomasti haluaa ajatella vauvanhoidostaan, se vaan toisinaan jää kauniiksi ajatukseksi, useimmilla ;)


    • kävi

      lauantaina noin. Tai 6kk:n ikäinen tippui sohvalta paljaalle lattialle. Itki vähän putoamisen jälkeen, mutta rauhoittui ku otettiin syliin, eikä jäänyt näkyvää jälkeä. Heti rauhoituttuaan alkoi leikkiä normaalisti,hymyillä ja tutkia leluja. Itse olen vieläkin hirveän huolissani vaikka ei ole tullut mitään sen jälkeen, kai olis jo tullut jotain jos tulisi? Hirveä kun tällaista pääsee tapahtumaan vaikka olisi kuinka varovainen. Vaikka taisi äiti säikähtää paljon enemmän kuin vauva.

    • 4-n äiti

      Jos vauva tippuu niin se menee veltoksi!Pieni lapsi ei osaa vielä pelätä sitä jos se tippuu ja pysyy velttona! elikkä niin pienelle ei useimiten tapahdu mitään sen kummempaa!Mutta ihmetyttää miten noin pieni on päässyt edes tippumaan lattialle? Onhan hoitopöydissä useimmiten reunaa?En tarkoita kysymykselläni mitään pahaa ihmettelen vaan! oma poikani tippu meidän sängyltä kun ikää oli 7kk ja ei hänellekkään siitä mitään kummempaa tullut!Itse vaan opin että minnekkään en lasta enää jätä tai laita ilman että koko ajan pidän kiinni! Ja sinä biologi!Sinun ei kannata mitään täällä möläytellä!Tuskin sinulla edes on kakaroita,olen huomannut että olet vähän joka puolella komentteja laittelemassa!Pyh,kielto hoitopöydille! Slli mun nauraa sinulle!HAH;HAH;HAH

      • Biologi

        Lapsia tippuu hoitopöydiltä vähän väliä. Suurimmalle osalle ei käy mitään, mutta osalle sattuu. Äideillä ja isillä ei ole kuin kaksi kättä. Silloin kun pitää taiteilla vaippojen/potkupukujen jne. kanssa pitäisi olla yksi käsi lisää pitämässä vauvelia paikallaan. Eniten vauvoja tippuu siinä tilanteessa, kun äiti/isä huomaa että jokin tavara ei olekaan käden ulottuvilla ja lähtee hakemaan ko. tavaraa.

        PS: meillä ei ole koskaan käytetty hoitopöytää, vaan turvallisempia alustoja.


      • sattuu ja tapahtuu
        Biologi kirjoitti:

        Lapsia tippuu hoitopöydiltä vähän väliä. Suurimmalle osalle ei käy mitään, mutta osalle sattuu. Äideillä ja isillä ei ole kuin kaksi kättä. Silloin kun pitää taiteilla vaippojen/potkupukujen jne. kanssa pitäisi olla yksi käsi lisää pitämässä vauvelia paikallaan. Eniten vauvoja tippuu siinä tilanteessa, kun äiti/isä huomaa että jokin tavara ei olekaan käden ulottuvilla ja lähtee hakemaan ko. tavaraa.

        PS: meillä ei ole koskaan käytetty hoitopöytää, vaan turvallisempia alustoja.

        Olet oikeassa, juuri näissä tilanteissa vauva herkimmin tippuu. Neuvolassa täälläpäin on joitain vauvoja tippunut hoitopöydältä. Että sattuu sitä "paremmissakin piireissä".

        Ei sitä voi aina rinnastaa äidin huolimattomuuteen. Asioita vain joskus tapahtuu silmänräpäyksessä ja se on siinä. Typerää syyllistää vahingosta. Kukas nyt ihan huvikseen vauvaa tiputtaisi?

        Vastuuntuntoinen äiti vie tietenkin vauvan tutkituttavaksi lääkäriin tai soittaa heti neuvolaan tapahtuneesta.

        Ja että noinkin pieni... eihän se ikää kysy, milloin vahinko voi sattua! Toiset vain ovat heti pienestä vilkkaampia, joten vaaratilanteet tuplaantuvat. Lisäksi ap on vielä itsekin väsynyt/ herkässä tilassa kun on noin pieni vauva kyseessä.

        Onneksi mitään pahempaa ei ilmeisestikään sattunut.


      • mutta kyllä
        Biologi kirjoitti:

        Lapsia tippuu hoitopöydiltä vähän väliä. Suurimmalle osalle ei käy mitään, mutta osalle sattuu. Äideillä ja isillä ei ole kuin kaksi kättä. Silloin kun pitää taiteilla vaippojen/potkupukujen jne. kanssa pitäisi olla yksi käsi lisää pitämässä vauvelia paikallaan. Eniten vauvoja tippuu siinä tilanteessa, kun äiti/isä huomaa että jokin tavara ei olekaan käden ulottuvilla ja lähtee hakemaan ko. tavaraa.

        PS: meillä ei ole koskaan käytetty hoitopöytää, vaan turvallisempia alustoja.

        minusta ainakin on monesti tuntunut siltä että minulla on enemmän kun kaksi kättä!Olen kaksosten äiti ja olen syntymästä asti pystynyt kumpaakin piettää sylissä samaan aikaan kun laitan heille esim maitoa!Se on vaan konsteista kiinni,kyllä sitä äitinä pystyy tekemään vaikka mitä!Se on aivan itsevarmuudesta kiinni.Mun vaavit eivät ole ikinä tippunut mistän!Kyllähän se varmaan on eri kun on yksi lapsi mutta kun niitä on kaksi niin on pakko oppia.Vaipat olen alusta asti vaihtanut sylissä ja samoin vaatteet.Minun mies ei vieläkään osaa sitä tehdä ja minusta se on paljon helpompaa sylissä kun hoitipöydällä.Minä tiedän ikävä kyllä semmosen tapauksen missä äiti meni sätkälle ja jätti 3kk ikäisen tyttövauvan hoitopöydälle ja se vauva pyörähti ympäri ja tippu suoraan kivilattialle!Onneksi vauva ei saanut siitä isompia havereita mutta kyllä ne sen piti yön yli tarkkailussa.


      • tuossa
        mutta kyllä kirjoitti:

        minusta ainakin on monesti tuntunut siltä että minulla on enemmän kun kaksi kättä!Olen kaksosten äiti ja olen syntymästä asti pystynyt kumpaakin piettää sylissä samaan aikaan kun laitan heille esim maitoa!Se on vaan konsteista kiinni,kyllä sitä äitinä pystyy tekemään vaikka mitä!Se on aivan itsevarmuudesta kiinni.Mun vaavit eivät ole ikinä tippunut mistän!Kyllähän se varmaan on eri kun on yksi lapsi mutta kun niitä on kaksi niin on pakko oppia.Vaipat olen alusta asti vaihtanut sylissä ja samoin vaatteet.Minun mies ei vieläkään osaa sitä tehdä ja minusta se on paljon helpompaa sylissä kun hoitipöydällä.Minä tiedän ikävä kyllä semmosen tapauksen missä äiti meni sätkälle ja jätti 3kk ikäisen tyttövauvan hoitopöydälle ja se vauva pyörähti ympäri ja tippu suoraan kivilattialle!Onneksi vauva ei saanut siitä isompia havereita mutta kyllä ne sen piti yön yli tarkkailussa.

        sun kirjotuksessa oli pointti? Vai halusitko vain korostaa, että "kaksikätinen" äiti on jotenkin huono, ja sinä "monikätisenä" hyvä?

        Ja mitenköhän itsevarmuus liittyy hoitopöydältä putoamiseen?


      • höpötiti
        mutta kyllä kirjoitti:

        minusta ainakin on monesti tuntunut siltä että minulla on enemmän kun kaksi kättä!Olen kaksosten äiti ja olen syntymästä asti pystynyt kumpaakin piettää sylissä samaan aikaan kun laitan heille esim maitoa!Se on vaan konsteista kiinni,kyllä sitä äitinä pystyy tekemään vaikka mitä!Se on aivan itsevarmuudesta kiinni.Mun vaavit eivät ole ikinä tippunut mistän!Kyllähän se varmaan on eri kun on yksi lapsi mutta kun niitä on kaksi niin on pakko oppia.Vaipat olen alusta asti vaihtanut sylissä ja samoin vaatteet.Minun mies ei vieläkään osaa sitä tehdä ja minusta se on paljon helpompaa sylissä kun hoitipöydällä.Minä tiedän ikävä kyllä semmosen tapauksen missä äiti meni sätkälle ja jätti 3kk ikäisen tyttövauvan hoitopöydälle ja se vauva pyörähti ympäri ja tippu suoraan kivilattialle!Onneksi vauva ei saanut siitä isompia havereita mutta kyllä ne sen piti yön yli tarkkailussa.

        Kyllä sä olet sitten ***vetin hyvä!

        Oletko ottanut huomioon mm. sellaista pientä seikkaa, että toiset vauvat ovat vilkkaampia ja toiset rauhallisempia?

        Ei sitä kuule välttämättä ehtisi edes vaippaa nostaa lattialta, kun toinen saattaa olla jo samoilla apajilla. Näitä tilanteita voi harvoin verrata keskenään.


    • dr assistant

      Vanhaan ketjuun pakko vastata, että älkää hätäilkö, hyvät vanhemmat!! Onneksi lapset satuttavat itseään "pahasti" todella harvoin, vaikka tippuvat jopa hoitopöydältä tai vaikkpa syöttötuolista.

      Jos itkujen jälkeen lapsi rauhoittuu, eikä ole oksentelua, yleistilan laskua tms. merkittävää/poikkeavaa oiretta, niin kotiseuranta lähes aina riittää. on hyvä muistaa, että "tavalliseen" aivotärähdykseenkin voi liittyä jopa lyhyt tajunnan menetys sekä oksentelu, väsymys ja pahoinvointi tavallisena oireena. Tällöin ei kuitenkaan ole kyseessä sen suurempi aivovamma.

      Väheksyä ei toki putoamista saa ja lapset ovat mestareita säikäyttämään vanhempia, mutta onneksi useimmiten nimenomaan säikäyksellä selvitään, eikä lääkärikäyntiin ole tarvetta. Ja kaikille vanhemmille sitä vahinkoja sattuu (tutille käynyt esim. näitä: vahingossa lapsi putoaa jostain, kolhaisee lasta ovenpieleen tai jättää esim. lapsen sormet oven väliin), ei niistä voi vanhempaa syyttää, oma syyllisyys on vanhemmalle riittävä "rangaistus". Kukaan täysjärkinen ei lasta tahallaan satuta.

    • Pään kääntäjä

      Minäkin vastaan tähän vanhaan ketjuun.
      Meillä myös tippui vauva hoitopöydältä 2 kk ikäisenä kun hetkeksi käänsin selkäni.
      Onneksi oltiinjuuri muutenkin lähdössä lääkärineuvolaan.
      Oma paniikki oli kyllä tosi suuri ja syyllisyys painoi vaikka vauva rauhoittui jo matkalla neuvolaan. Lääkäri totesi ettei mitään merkkejä aivotärähdyksestä ole.
      Käski kotona kuitenkin tarkkailla ettei tule oksentelua tai tajunnassa muutoksia.
      Sanoi myös että kun vauva nukkuu niin voi välillä testata että on tajuissaan siis ettei tarvi herättää mutta katsoo imeekö vaikka tuttia jne.

      Niin ja tämän tapauksen jälkeen tein vaipan vaihdot sun muut lattialla tai sängyn päällä:)

    • BestChap

      No meillä vauvan sohvalta tippumisesta seurasi lastensuojeluilmotus, joka puolestaan johti siihen, että meiät pakotettiin ottamaan vastaan perhetyöntekijä kerran viikossa kahdeksi tunniksi välillä heinäkuu - joulukuun alku. Tapahtui tänä vuonna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe