Suora lainaus, Romaanista Ryysyrannan Jooseppi, jossa alle kirjoittaneen isovanhemmat, ovat Kiannon muistelmien mukaan, riisuttuna alasti, siis ei mitään fiktiota vaan faktaa, luve itse.
Miestä alkaa jo uuvuttaa umpikeli ja hän päättää yöpyä Karihtaniemeen, josta valo tuikuttaa hyvin kaukaa vasemmalta.
Jooseppi Kekkusen aivoissa on elämän lähestyvästä mökistä seuraavankaltainen:
"Karihtanimeen sitä aina saattaa mennä semmoinen kurjaliston edustaja kuin mikä tässä minäkin lienen. Se on yhtä kelvoton ihmisasunto kuin minulla itselläni, jos ei vielä kehnompi.
Ikuisesti siivoton pirtti, akkunat päreistä ja tuvan täysi sikiöitä, russakkaa, lutikkaa, kirppua, täitä - joka lajia sieltä löytyy. Ja juuri siksi vuoksi että siinä pehertää niin kurja ihmisrotu, minä sinne menen - vaikka kuningas minä niitten rinnalla olen ja oma akkani myös on kuningatar Karihtaakan suhteen.
Se Karihtaniemen Kusti on typerä kuin pässi ja ahnas kuin susi. Ei iitä eikä ässää kirjasta irti saa, ei politiikkaa ymmärrä - senkö hiivatin lailla hän lie akankin saanut, tylppäturpa?
Vaan minkälaisen sai? - ei tuhannet miehiset miehet sitä rääsyä olisi huolineet. Poijankin jo oli
valmiiksi pyöräyttänyt jollekkin alapuolen retkujätkälle - Amanta - ei saannut puhasta piika Kusti ketku. Jaa Amanta! Siinä se sitten on oikea Rämsänrannan riekko, ilkiä kuin ilves,
suustaan rivo kuin sarvipää saatana, valehtelija, tappelija ja varas. Ne on molemmat varkauden syntiin syvälle vaipuneita sielunraatoja sekä Amanta että Kusti, vaikka eihän se Kusti paljon kerkeä, kilpikonna, mutta Amanta varastaa kuin kärppä missä vain silmä välttyy.
Köyhältäkin kähveltää se paapelin narttu, jos lie mitä kähveltää, sen tiedän vissiin omasta kokemuksesta.
Voisitko sinä etes kiitellä, edellä olevasta tekstistä jos teksti olis, esim, sinun isovanhemmista, avaan vapaan keskustelun Rantaneuvos
Wilkommen
3
577
Vastaukset
- kirjoituksesi
jälkeen taitaa olla turha lähteä lainaamaan kirjaa kirjastosta.Kaikki menee kuin kuumille kiville! Suomussalmelle iskee oikea Kianto-buumi.
- kyllä...
... minä ainakin voisin kirjoittaa omista kainuulaisista vanhemmistani ja isovanhemmistani vielä jotain paljon paljon pahempaa. Eivätkä edes ole olleet edes siitä köyhimmästä ja kurjimmasta päästä, vaan suht hyvin toimeen tulevia.
Huom! En ole kenenkään puolella näissä asioissa. Puhun vain omista ikävistä ja vaikeista elämänkokemuksistani, omalla perspektiivilläni.
Ihmisiä on maailmassa kaikenlaisia, täältä Timbuktuun ja takaisin. Niin Kainuussakin.
Jos itse kuitenkin tulee jonkun kauan sitten eläneen kirjailijan teksteillä mielestään vääryydellä ja valheella loukatuksi niin oikeutta pitää hakea niillä keinoilla mitä saatavissa on.
Kuitenkin kirjailija on kirjoittanut fiktiota, ei faktaa ja sen selvittämiseen voi mennä ikä ja terveys.
Tunteita on toki hyvä tuulettaa, mutta tulleneko vääryyteen loppua ikinä?
Lain ottaminen omiin käsiin kai lienee myös kainuulaisille aika tuttua?
Mikä sitten liene oikein? - vielä....
kyllä... kirjoitti:
... minä ainakin voisin kirjoittaa omista kainuulaisista vanhemmistani ja isovanhemmistani vielä jotain paljon paljon pahempaa. Eivätkä edes ole olleet edes siitä köyhimmästä ja kurjimmasta päästä, vaan suht hyvin toimeen tulevia.
Huom! En ole kenenkään puolella näissä asioissa. Puhun vain omista ikävistä ja vaikeista elämänkokemuksistani, omalla perspektiivilläni.
Ihmisiä on maailmassa kaikenlaisia, täältä Timbuktuun ja takaisin. Niin Kainuussakin.
Jos itse kuitenkin tulee jonkun kauan sitten eläneen kirjailijan teksteillä mielestään vääryydellä ja valheella loukatuksi niin oikeutta pitää hakea niillä keinoilla mitä saatavissa on.
Kuitenkin kirjailija on kirjoittanut fiktiota, ei faktaa ja sen selvittämiseen voi mennä ikä ja terveys.
Tunteita on toki hyvä tuulettaa, mutta tulleneko vääryyteen loppua ikinä?
Lain ottaminen omiin käsiin kai lienee myös kainuulaisille aika tuttua?
Mikä sitten liene oikein?...edelliseen viestiini sen, että minulle kirjat Ryysyrannan Jooseppi kuin Punainen viiva, sekä monet Kalle Päätalon teokset, sekä näistä kaikista tehdyt elokuvat, ovat olleet erittäin terapeuttista ja tervehdyttävää katsottavaa ja luettavaa ! Niiden kautta olen päässyt kiinni omaan lapsuuteeni ja menneisyyteeni tavoilla, mikä ei muuten olisi ollut ehkä mahdollistakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382282Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671547Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 611115
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852