afrikankaija!!

-Lemmikki-

sopiiko afrikankaija "lapsen lemmikiksi"? se on pehmein poicephaluksista, joten voi olla helpompi kuin muut. kokemusta on vain neitsikoista. onko sukupuolissa käyttäytymiseroja eli kumpaa suosittelette?

7

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Lemmikki-

      ajattelin vaan... sitä uhmaikää ja koulutusta, ettei oo yhtä paha kuin vaikkapa amatsoneilla...

      • koska...

        ei ymmärretä. eli siis meyereistä sanotaan että ne ovat enimmäkseen kilttejä ja tasaisia, virranmukana meneviä kaijoja. eli siis luulisitteko minun (11-vuotiaan) pärjäävän sen kanssa, vaikka vanhemmat toki auttaisivat ja hoitaisivat myös paljon, mutta se olisi tavallaan minun omistuksessani. kokemusta oli siis neitokakaduista parin vuoden ajan ja meyerit tulevat yleensä hyvin toimeen toisten lajien kanssa ja pystyvät jakamaan lempi-ihmisensä yleensä paremmin kuin esim. senegalit. satuin lukaisemaan sen papukaija psykologian perusteet, ja jotkut kohdat tuntuivat vähän ankeilta, mutta koska esimerkkinä oli aina amatsonit, kuvittelin afrikankaijojen olevan vähän helpompia. onko asia siis näin? minusta tuntuu että afrikankaija on minulle kaikin puolin hyvä lemmikki ja olen lukenut niistä aika paljon, mutta kysyn nyt mielipidettänne tästä asiasta. ja myös se sukupuoli käyttäytymishomma?


      • ...
        koska... kirjoitti:

        ei ymmärretä. eli siis meyereistä sanotaan että ne ovat enimmäkseen kilttejä ja tasaisia, virranmukana meneviä kaijoja. eli siis luulisitteko minun (11-vuotiaan) pärjäävän sen kanssa, vaikka vanhemmat toki auttaisivat ja hoitaisivat myös paljon, mutta se olisi tavallaan minun omistuksessani. kokemusta oli siis neitokakaduista parin vuoden ajan ja meyerit tulevat yleensä hyvin toimeen toisten lajien kanssa ja pystyvät jakamaan lempi-ihmisensä yleensä paremmin kuin esim. senegalit. satuin lukaisemaan sen papukaija psykologian perusteet, ja jotkut kohdat tuntuivat vähän ankeilta, mutta koska esimerkkinä oli aina amatsonit, kuvittelin afrikankaijojen olevan vähän helpompia. onko asia siis näin? minusta tuntuu että afrikankaija on minulle kaikin puolin hyvä lemmikki ja olen lukenut niistä aika paljon, mutta kysyn nyt mielipidettänne tästä asiasta. ja myös se sukupuoli käyttäytymishomma?

        Mistähän ihmeestä ihmiset tuollaisia tietoja ovat kaivaneet?

        Kannattaa aina kyseenalaistaa hieman lukemaansa, varsinkin internetin ihmeellisessä maailmassa. Varsinkin amerikkalaiset sivustot tuntuvat väliin turhan paljon hehkuttavan yhden jos toisenkin lajin ihanuutta, jolloin lajin todellinen olemus jää vähän sivuun.

        Tiedän/tiesin pari afrikankaijaa itse, eikä kumpikaan niistä ollut pehmeä saati hiljainen. Hienoja persoonia kyllä, mutta varsin omalaatuisia tapauksia. Muiden lajien kanssa ne eivät tulleet toimeen.

        Kesy poicephalus on kyllä aika pakkaus tullessaan sukukypsäksi. Kyllä niissäkin haastetta riittää vaikka amatsonien hormoneja ei olekaan.

        Kannattaa aina miettiä mitä jokin laji luonnossa, miten se käyttäytyy, syö, missä liikkuu jne. Papukaijat kuitenkin käytännössä ovat parin askeleen päässä viidakosta.


      • Lintu000
        ... kirjoitti:

        Mistähän ihmeestä ihmiset tuollaisia tietoja ovat kaivaneet?

        Kannattaa aina kyseenalaistaa hieman lukemaansa, varsinkin internetin ihmeellisessä maailmassa. Varsinkin amerikkalaiset sivustot tuntuvat väliin turhan paljon hehkuttavan yhden jos toisenkin lajin ihanuutta, jolloin lajin todellinen olemus jää vähän sivuun.

        Tiedän/tiesin pari afrikankaijaa itse, eikä kumpikaan niistä ollut pehmeä saati hiljainen. Hienoja persoonia kyllä, mutta varsin omalaatuisia tapauksia. Muiden lajien kanssa ne eivät tulleet toimeen.

        Kesy poicephalus on kyllä aika pakkaus tullessaan sukukypsäksi. Kyllä niissäkin haastetta riittää vaikka amatsonien hormoneja ei olekaan.

        Kannattaa aina miettiä mitä jokin laji luonnossa, miten se käyttäytyy, syö, missä liikkuu jne. Papukaijat kuitenkin käytännössä ovat parin askeleen päässä viidakosta.

        Lapselle sanoisin enintään neitokakadu, undulaatti, peippo tai kyyhky, vanhemien tietty avustaessa. Muilla kaijoilla alkaa olemaan jo niin paljon luonnetta, että ei kaikki aikuisetkaan tule toimeen niiden kanssa. Lapsi ei välttämättä jaksa villiä lintua, ja kesy lintu on mukava, mutta varmasti purevat jossain vaiheessa. Kaverillani on ihana, käsinruokittu Poicaphalus (afrikankaijan sukulainen), ja se oli vauvana ihan kesy, sai vieraatkin pyöritellä miten päin sattuu. Nyt noin yksi vuotiaana siitä saa aika hirveän ensivaikutuksen: olin ottamassa lintua kädelleni kaverin kädeltä, kun se puraisi sormestani, ilman näkyvää syytä. Vekki tuli ja verta tihutti. Lintu on myös purrut kaverini veljeä huuleen verille asti. Ei ole tarkoitus pelotella, mutta kannattaa muistaa, että neitokakaduja isommilla kaijoilla on yleensä monipuolinen tunne-elämä, ja niillä saattaa olla vaikeita kausia jolloin ne purevat herkästi. Lapsella menee helposti kiinnostus lemmikkiin, joka puree kipeää aina välillä, vaikka muuten olisikin ihana lemmikki.


      • -Lemmikki-
        Lintu000 kirjoitti:

        Lapselle sanoisin enintään neitokakadu, undulaatti, peippo tai kyyhky, vanhemien tietty avustaessa. Muilla kaijoilla alkaa olemaan jo niin paljon luonnetta, että ei kaikki aikuisetkaan tule toimeen niiden kanssa. Lapsi ei välttämättä jaksa villiä lintua, ja kesy lintu on mukava, mutta varmasti purevat jossain vaiheessa. Kaverillani on ihana, käsinruokittu Poicaphalus (afrikankaijan sukulainen), ja se oli vauvana ihan kesy, sai vieraatkin pyöritellä miten päin sattuu. Nyt noin yksi vuotiaana siitä saa aika hirveän ensivaikutuksen: olin ottamassa lintua kädelleni kaverin kädeltä, kun se puraisi sormestani, ilman näkyvää syytä. Vekki tuli ja verta tihutti. Lintu on myös purrut kaverini veljeä huuleen verille asti. Ei ole tarkoitus pelotella, mutta kannattaa muistaa, että neitokakaduja isommilla kaijoilla on yleensä monipuolinen tunne-elämä, ja niillä saattaa olla vaikeita kausia jolloin ne purevat herkästi. Lapsella menee helposti kiinnostus lemmikkiin, joka puree kipeää aina välillä, vaikka muuten olisikin ihana lemmikki.

        olen jo kaksi vuotta hoitanut kyllästymättä neitokakadujani ja varmasti ne ovat minua monestikin purreet vaikka eivät kylläkään ilman syytä. mutta kaikki lintuni ovat olleet vain vain "seurana", eli ne eivät tarvitse mitään aivojumppaa tms. eivät opi temppuja kuin jotain ihan pieniä... haluaisin linnun, joka on oikeasti älykäs, mutta kuitenkin sellainen vähän helpompi kuin joku amatsoni.. mitä sitten teen? haluan että linnustani olisi vähän haastettakin. eikö ole mitään PAPUKAIJAlajia, joka edes juuri ja juuri kävisi?


    • -Lemmikki-

      luin noita foorumeita tuolla papukaijat.netissä ja siellä tuli monta kertaa esiin, ettei kauluskaija ole neitokakadua paljoa hankalempi, joten ekanakin lintuna voisi mennä. mutta afrikankaijahan on joka tapauksessa se helpoin kuuleman mukaan, joten sen kai pitäisi olla vieläkin helpompi??

    • -Lemmikki-

      ei anteeksi tuli oikosulku, perun edellisen =9

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe