Pennun koulutuksesta

valvottaja

Hei!

Minulla on 9-viikkoinen s-karvainen uros mäyräkoira.

Kokemusta on aikaisemmasta samanlaisesta mäykystä kolmentoista vuoden ajalta, mutta tuntuu, että tämä kaveri on luonteeltaan täysin erilainen...

Ongelmaksi on muodostunut yöt: nukkuu pari tuntia kerrallaan sitten herää (välillä tarpeilleen, välillä muuten vaan) ja kinuaa syliin. Alkuun tein vain siten, että siivosin jätökset ja laitoin koiran takaisin petiin, mutta hän ei suostu pysymään siellä. Toistin tämän useaan kertaan. Lopulta olin niin väsynyt valvomisesta, että otin syliin ja nukahti melkein saman tien, kunnes taas parin tunnin päästä heräsi ja sama toistui... Naapureiden takia en voi myöskään antaa pennun "huutaa" yöllä. Edellinen mäykkyni nukkui hyvin yöt ihan pienestä saakka...

Mäykky nukkuu keittiössä ja olen jo miettinyt ottaisinko hänet omaan makuuhuoneeseeni lattialle nukkumaan. Ongelmana vain on johdot sun muut joita hankala piilotella.

Olen päivisin ja iltaisin leikittänyt pentua ja keksinyt virikettä ja näin yrittänyt "väsyttää" häntä, mutta energiaa tuntuu riittävän; Itse olen jo aika uupunut!

Radion olen laittanut soimaan iltaisin hiljaisella, tosin ei siitä taida liiemmin olla apua.

Kaikki apu olisi nyt tarpeen!!! Minulla on vielä kolme viikkoa lomaa jäljellä ja töiden alkaessa en näitä yövalvomisia kovin pitkään jaksaisi. Kaikesta huolimatta mäykkyherra on oikein hurmaava tapaus, kunhan saisin sen nukkumaan yöt, tai ainakin olemaan rauhallisesti omassa pedissä.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?!

9

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäykky poju

      JOS HALUAT SAADA MÄYKKYSI NUKKUMAAN KÄYTÄ ENNEN NUKKUMAAN MENOA TOSI PITKÄLLÄ LENKILLÄ JA KUN SITTEN KUN MÄYKKYSI HERÄÄ AAMULLA KÄYTÄ ULKONA!

      • Vähän lälly....

        Minulla ei ongelmaa mäykyn kaa, mutta lälly kun olen ..... kun menen kauppaan tms niin laitan aina yhden käytöstä pestyn paitani tuolille/sohvalle ja joka himpskatin kerta kun takaisin tulen - koira nukkuu sikeästi paidan päällä..eli siinä on mamman tuttu, turvallinen tuoksi.
        Ei tietysti toimi, jos pentu repii/ syö paitaa mutta muuten voi kokeilla.
        Ja joo, tiedän että mäykky tulisi toimeen sen tunnin, parin minkä olen poissa ilmankin...mutta kun nyt lällytän niin eihän siinä mitään pahaa.
        Koira on muuten fiksu ja toimelias, tytär käyttänyt jopa verijäljillä ja hyvin pärjäsi.
        Ikää on melko tarkkaan yksi vuosi ja kk on. Ja tyttö.


    • ehkä apua tästä?

      mäyräkoirasi on vielä todella pieni, eli en usko että ongelmaa ei pystyisi korjaamaan. meillä nyt mäykyt 2,5v (ei koskaan valvoittanut öitä) ja 9kk (valvotti jonkin aikaa). meillä koiruudet nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa. molempien ollessa todella pieniä, otin korin/makuualustan oman sängyn viereen ja laitoin käteni sinne "turvaksi". itse ja pentu nukahdimme hyvin, kun pentu sitten yöllä heräsi ja vähän vingahteli ja sai tietysti minut hereille, niin en kiinnittänyt muuta huomiota, kuin laitoin käteni vain makuu alustalle ja odottelin. heti tietenkään pentu ei takaisin makuulle tule tai hiljene, mutta kärsivällisyyttä! kun pentu huomaa muutaman yön kuluessa, ettei häneen kiinnitetä huomiota ja vinkumisella ei saa omistajaa edes nostamaan häntä takaisin omaan petiin, niin yrittäminen loppuu. toisilla menee kauemman toisilla vähemmän aikaa. raikasta juotavaa ja lehtiä lattialla!!!
      olet piakkoin erittäin tyytyväinen.
      toivottavasti maltat edes kokeilla! kärsivällisyyttä!!!!

      • valvottaja

        Kokeilen pedin ottamista sänkyni viereen, siitä todella voisi olla apua. Vettä en hänellä ole öisin pitänyt, kun tykkää sitä latkia ihan omaksi ilokseen.

        Tuo pitkä lenkki illansuussa ei vielä näin pienellä mäykyllä tule kyseeseen, toki vanhemmiten lenkkeily purkaa tehokkaasti energiaa! Nyt olemme vielä tyytyneet pihamaalla peuhaamiseen...

        Olen kuullut myös sellaisista Dog Calming-tuotteista, jotka rauhoittavat koiraa ja auttavat esim. eroahdistukseen. Te jotka olette kokeilleet, onko toimineet?! En kyllä haluaisi tuollaisia "aineita" käyttää, mutta jos oma terveys valvomisesta kärsii, niin pakkohan se on kaikki keinot käyttää...


      • lohtu-käsi

        eli vuosia on jo kulunut, mutta muistui mieleeni. meillä myös pentu oli pari ekaa viikkoa levoton öisin, mutta rauhoittui, kun huomasi, että huomiota taikka palvelua ei yöaikaan tipu, "respa on öisin kiinni". käsi oli tosi hyvä lohtu öiselle valvojalle, joka sitten siihen käden viereen pedilleen nukahtikin. myöhemmin, isompana koiralla on ollut tapana ottaa jonkun perheenjäsenen sukka yöksi unilelukseen. jotenkin liikuttava tapa, ei pure tms. sukkaa, pitää vain vieressään.


      • myös opettaa
        valvottaja kirjoitti:

        Kokeilen pedin ottamista sänkyni viereen, siitä todella voisi olla apua. Vettä en hänellä ole öisin pitänyt, kun tykkää sitä latkia ihan omaksi ilokseen.

        Tuo pitkä lenkki illansuussa ei vielä näin pienellä mäykyllä tule kyseeseen, toki vanhemmiten lenkkeily purkaa tehokkaasti energiaa! Nyt olemme vielä tyytyneet pihamaalla peuhaamiseen...

        Olen kuullut myös sellaisista Dog Calming-tuotteista, jotka rauhoittavat koiraa ja auttavat esim. eroahdistukseen. Te jotka olette kokeilleet, onko toimineet?! En kyllä haluaisi tuollaisia "aineita" käyttää, mutta jos oma terveys valvomisesta kärsii, niin pakkohan se on kaikki keinot käyttää...

        koiranpentuasi yksin oloon. pieniä hetkiä aluksi, menet vaikka vain toiseen huoneeseen suljetun oven taakse ja tulet takaisin. takaisin tulosta, olipa yksinolo 8 tuntia tai yksi minuutti, ei saa koskaan tehdä mitään "jällennäkemisen juhlaa". meidän mäykky kärsi pienempänä eroahdistuksesta, ja pissit tuli aina sisälle, vaikka oli jo muuten sisäsiisti. nykyisin koira on yksin ollessaan vain yhdessa huoneessa, siellä peti, luita ja vesikippo. sisälle pissiminen on loppunut.


    • huippuyksilö....

      Meillä on mäykkypoika, kohta 4 kk. Alusta lähtien on nukkunut yönsä kuten isäntäväkikin. Koiran koppa on meidän sänkymme vieressä. Jos heräämme työaamuina klo 5, niin hänkin herää, mutta jos nukumme pidempään, niin hänkin nukkuu. :-) Viimeisen viikon aikana on oppinut lopultakin vaatimaan ulospääsyä, kun on hätä.
      Toivottavasti sinullakin koira oppii pelisäännöt pian!

      • vieressä

        Hei,Huippuyksilö viitsitkö kirjoittaa 3-4kk kuluttua, missä teidän koira silloin nukkuu.Meidän koirat kumpikin nukkui omassa pedissään hyvin 7-8kk sen jälkeen ovat nukkeneet meidän sängyssä.Siihen ei auttanut mikään kun päätti,että omassa pedissä en nuku.Nuorempi kun teki päätöksen siirtymisestä ihmisten sänkyyn en raskinnut evätä pääsyä kun kerran toinenkin sai nukkua meidän sängyssä.Molemmat siis nukkuvat nyt meidän keskellä.


      • vieressä
        vieressä kirjoitti:

        Hei,Huippuyksilö viitsitkö kirjoittaa 3-4kk kuluttua, missä teidän koira silloin nukkuu.Meidän koirat kumpikin nukkui omassa pedissään hyvin 7-8kk sen jälkeen ovat nukkeneet meidän sängyssä.Siihen ei auttanut mikään kun päätti,että omassa pedissä en nuku.Nuorempi kun teki päätöksen siirtymisestä ihmisten sänkyyn en raskinnut evätä pääsyä kun kerran toinenkin sai nukkua meidän sängyssä.Molemmat siis nukkuvat nyt meidän keskellä.

        Pentuna nukkui omassa pedissä mutta kun oppi hyppäämään sohvalle ja sängylle niin lutusesti eikä kukaan viittiny kieltää niin nyt riiviö sitten nukkuu meidän vieressä, talvisin haluaa ihan peiton alle ja mahdollisimman lähelle ihmistä. välillä meinaa äristä jos jalalla koskee mutta silloi ollaan nostettu sangystä pois, se ei ole pomo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3727
    2. 208
      3029
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      174
      1374
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe