AutoFilter-toiminto ja merged cells

Apua kaivattais

Minulla on taulukko, johon on tuotu useita ns. tietokokonaisuuksia (esim 12 riviä tietoja joista joidenkin sarakkeiden solut on yhdistetty yhdeksi soluksi. Esim A1:A12 kattavassa solussa minulla lukee Eurooppa ja B1:B12 soluissa eri maiden nimiä (italia, ruotsi,ranska,saksa jne) C1:C12 ja D1:D12 vastaavien maiden tietoja. Haluaisin käyttää AutoFilter-toimintoa tietojen poimimiseen taulukosta. Mutta AutoFilter-toimintoa käytettäessä (esim. kun valitsen eurooppa) näyttää Excel vain yhdistetyn solun ensimmäisen rivin tiedot (vain italian tiedot), vaikka haluaisin nähdä kaikkien euroopan maiden tiedot.

Mikäli joku on törmännyt vastaavaan ongelmaan ja löytänyt ratkaisun, niin kaikki apu on tervetullutta!

5

557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autofilter

sama kuin "Pikasuodatus". Jos ei, niin pikasuodatus toimii hyvin tuossa ongelmassa. Sarakkeissa pitää olla "Otsikkorivi". Klikkaa johonkin otsikkosarakkeeseen ja mene "Tiedot" > "Suodata" > "Pikasuodatus". Otsikkoriveille ilmestyy nuolipainikkeet. Paina tämän "Eurooppa"-sarakkeen nuolta ja valitse sieltä Eurooppa, Näkyville jää vain kaikki maat tietoineen jotka sijaitsevat Euroopassa. Ohje Excel 2000.

• vielä tarkennusta...

Kiitos vastauksesta! AutoFilter on siis sama toiminto kuin pikasuodatus. Olen yrittänyt tehdä kuten kuvasit viestissäsi. Mutta ongelma tulee siinä, että kun valitsen "eurooppa" niin Excel näyttää vain "euroopan" ensimmäisellä rivillä olevan maan tiedot. Eurooppa-solu on siis yhdistetty solu 12 solusta (A1:A12) ja 12 Euroopan maata ovat soluissa B1:B12. Esim kun valitsen "eurooppa" valikosta niin näen vain B1 solussa olevan maan tiedot, vaikka haluaisin nähdä kaikkien 12 euroopan maan tiedot. Tietenkin voisin kiertää ongelman pitämällä A1:A12 solut erillisinä ja kirjoittamalla A1:A12 soluihin eurooppa, jolloin ongelmaa ei syntyisi, mutta tällöin taulukon luettavuus kärsii pahasti.

• vielä tarkennusta... kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! AutoFilter on siis sama toiminto kuin pikasuodatus. Olen yrittänyt tehdä kuten kuvasit viestissäsi. Mutta ongelma tulee siinä, että kun valitsen "eurooppa" niin Excel näyttää vain "euroopan" ensimmäisellä rivillä olevan maan tiedot. Eurooppa-solu on siis yhdistetty solu 12 solusta (A1:A12) ja 12 Euroopan maata ovat soluissa B1:B12. Esim kun valitsen "eurooppa" valikosta niin näen vain B1 solussa olevan maan tiedot, vaikka haluaisin nähdä kaikkien 12 euroopan maan tiedot. Tietenkin voisin kiertää ongelman pitämällä A1:A12 solut erillisinä ja kirjoittamalla A1:A12 soluihin eurooppa, jolloin ongelmaa ei syntyisi, mutta tällöin taulukon luettavuus kärsii pahasti.

Koska solut on yhdistetty ei suodatus toimi, koska yhdistetyissä soluissa on tietoa vain sen vasemman yläkulman solussa, joten ainoa mahdollisuus on tehdä makro.
        Makrolla puretaan yhdistetyt solut ja täytetään ne ao tiedoilla, jolloin suodatus toimii...
        Alla nyt simppeli esim. asiasta. Muokkaa mieleiseksi.
        Nyt originaalitiedot Data nimisessä taulukossa, jonka nimi pitää muuttaa sopivaksi.
        Ohjelma aluksi kysyy maanosaa ja tekee sen mukaisen suodatuksen Huuhaa(muuta mieleiseksi) taulukkoon. Sen jälkeen voit tehdä tehdä vapaasti suodatuksia eri kentille alasvetovalikoista.

Sub Pikasuodatus()
        Dim Hakuehto As String
        Dim Alue As Range
        On Error Resume Next
        Application.ScreenUpdating = False
        Application.DisplayAlerts = False

Set Alue = Sheets("Data").Range("A1").CurrentRegion ' vaihda nimi originaalitiedot tässä
        Sheets("Huuhaa").Delete
        Worksheets.Add().Name = "Huuhaa"
        Alue.Copy Destination:=Sheets("Huuhaa").Range("A1")
        Hakuehto = Application.InputBox("Anna maanosan nimi jonka tietoja haluat tutkia", "Hakukone", "Eurooppa", Type:=2)
        Set Alue = Sheets("Huuhaa").Range("A1").CurrentRegion
        With Alue
        .UnMerge
        .Resize(.Rows.Count, 1).SpecialCells(xlBlanks).Formula = "=R[-1]C"
        Range("A1").AutoFilter Field:=1, Criteria1:=Hakuehto
        End With
        Range("A1").Select

Application.ScreenUpdating = True
        Application.DisplayAlerts = True
        End Sub

Keep Excelling!
        @Kunde

• voisi
        vielä tarkennusta... kirjoitti:

vaikka pitää ne solut erillisinä mutta laittaa fontin väriksi valkoinen, paitsi siinä alimmassa. Suodatus toimisi hyvin eikä luettavuuskaan kärsi...

• paljon ratkaisuista!
        voisi kirjoitti:

vaikka pitää ne solut erillisinä mutta laittaa fontin väriksi valkoinen, paitsi siinä alimmassa. Suodatus toimisi hyvin eikä luettavuuskaan kärsi...

Joo täytyy koittaa noita ratkaisuja! Makroista tiedän vain alkeet, mutta ennenkin olen päässyt jyvälle asioista Kunden ratkaisuiden pohjalta. Jälkimmäinen ratkaisu taas kuulostaisi mukavan simppleliltä tavalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5718
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      497
      2602
    3. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      8
      1791
    4. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      29
      1478
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1139
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      994
    7. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      937
    8. Pystytkö unohtamaan

Minut?
      Ikävä
      62
      902
    9. Nainen, tunnetko saman kuin minä

Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      43
      883
    10. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      194
      825
    Aihe