Ruotsinsuomalaisille!

Välkommen!

Tämä keskustelupalsta on täynnä Ruotsissa asuvia suomalaisia, joidenka mielestä Suomi on ahdasmielinen, sisäänpäinlämpiävä, kallis, junttila ym. ja Ruotsi taas ihana, avarakatseinen, suvaitseva ym. ihqua, jonne on aina ikävä Suomessa.
Mistähän päin Suomea ja minnehän päin Ruotsia pääosin on muutettu? Suomen muuttotappioisilta seuduilta Lapista, Kainuusta ja Pohjois-Karjalasta
Ruotsin kasvukeskuksiin Göteborgiin, Malmöhön, Trollhättaniin ym. Suomeen mahtuu monenlaista paikkaa ja monenlaista ihmistä. Näistä Itä-ja Pohjois-Suomen takahikiöstä lähteneisiin paluumuuttajiin suhtaudutaan synnyinpitäjissä edelleenkin nuivasti, olivatpa he palaamassa Ruotsista, Etelä-Suomesta tai vaikka oman maakuntansa keskuksesta, esim. ilomantsilainen Joensuusta.
Näiden tämän saitin epäisänmaallisten ihmisten veri on samaa sisäsiittoista verta, kuin muidenkin kotikyläläistensä. Kerran on vain ollut rohkeus lähteä liukuhihnalle Volvoja kasaamaan , joka näistä tekee nyt jotenkin parempia.
Mielestäni paluumuuttajat ovat tervetulleita takaisin, paluumuuttohan on Suomelle aina erävoitto. Ulkomaita nähneet ovat olleet mukana monen maan kehittämisessä, esim. Viron pressa Ilves on amerikanvirolainen. Kuitenkin koko Suomen leimaaminen jonkun Lieksan tai Taivalkosken perusteella junttilaksi on sinisilmäistä ja epäisänmaallista. Ei ihme, jos suomalaisista on juntti kuva Ruotsissa, jos maa on täynnä tallaisia Suomen "käveleviä antimainoksia".

3

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paluumuuttaja oikeesti

      Minä olen ihan oikeesti paluumuuttaja ja minulla on ollut hyvä koulutus ja hyvä työ Ruotsissa.
      Sitä enemmänhän se herättää ihmetystä kun tulee takaisin, sitä ei sitten hyväksytä millään, ei virastoissa ei missään.
      Kysellään ihmetellään tuomitaan supistaan kyräillään.
      Ja minulla on tuttu pariskunta joka muutti takaisin TURKUUN, mikä ei ole mikään takahikiä,ja heidän oli pakko lähteä sieltä pois kun heitä kohdeltiin niin älyttömän huonosti juuri siksi että olivat paluumuuttajia Ruotsista.
      Niin että älkää yrittäkö selitellä pois tätä huonoa paluumuuttajien kohtelua jollakin takahikiä-teorialla.

      Etkö muuten huomaa että täällä kirjoittelee useampi jotka ovat JO muuttaneet takaisin?

    • uppos,

      totta kirjotit!
      Itse muuttanut Ruotsista takas, ja ei siellä sen hienompaa/ihmeellisempää ollu. Ihme juttu tuo Ruotsin ylistys...
      Täällä ei ollut minkäänlaisia "ongelmia" takasin muuton jälkeen, ku en sitä joka paikassa toitottanut että, ON TULLU RUOTSISSA ASUTTUA!!!

      • Muuttoa suunnitteleva

        Näin on. Itse suunnittelen muuttoa Suomeen. Ruotsinsuomalaiset ovat niin nuukaa porukkaa ja koko ajan valittamassa. Olen keksinyt syyn: siksi että ovat oppineet sen valitusvirren ruotsalaisilta.
        Jos ja kun muutan takaisin, niin en tosiaan tee mitään numeroa siitä että olen "ruotsinsuomalainen".
        Se joka aloitti ketjun, niin oivaltakoon, että ei me kaikki täällä Ruotsissa asuvat suomalaiset ole "ruotsinsuomalaisia".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe