LUMPEET MÖKIN RANTAAN

Masavaan2

Olen kerännyt lumpeista siemeniä.
Siemenet ovat jo kukkineisa nuppuun menneissä puolimädissä tai mädissä kukkapäissä.
Kun kukka on kukkinut ja pölyttynyt niin se menee nuppuun ja painuu veden pinnan alle.
Siellä emiöön kasvaa siemenet kun ne ovat valmiit alkaa kukka mädäntyä.
Kerään nämä limanuljaskat vesiämpäriin ja annan olla vedessä vielä joitain päiviä. Silloin siemenet irtoavat helpommin,
Nyt irrotan kukkaperistä siemenet ja laitan ne vesiastiaan ja vien astian jääkaappiin.
Kun itää niin sitten kylvän ne ruukkuun johon olen laittanut sinistä savea jossa ei saa olla hiekkaa. sitten ruukut vesiastiaan.
Tai laitan laakeaan astiaan sinistä savea ja kylvän siemenet saven pinnalle ja täytän astian vedellä. Astia jääkaappiin tai kylmiöön. kun itää niin ulos vesiastiaan. Taimet istutan omiin ruukkuihinsa taasen siniseen saveen sormella reikä. Juuret reikään ja paina monttu umpeen lumpen lehdet jäävät näkyviin. Kun juuret ovat pohjareijistä ulkona istuta paakut ilman ruukkua piha-altaaseen tai mökin rantaan n. metrin syvyyteen.

15

13879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgvfdgggggggggggggggggggggg

      Eikö noita lumpeita saisi juurineen siirrettyä?

      • Masavaan2

        Lumpeen juuret ovat ohuet ja ne kasvavat syvälle pohjasaveen, joten siirto ei taida onnistua
        Siirtoa en kyllä muutenkaan suosittele koska ne lumpeet jotka kaunistavat vesistöä ovat maisemallisesti eriitäin tätkeitä.
        Kerää siemeniä mädäntyneistä pinnan alla olevista kukista ja kylmäkäsittele ne jääkaapissa vesiastiassa.
        Itäneen siemenen voi pudottaa järven pohjaan erittäin pienen savipallon sisällä.
        Silloin sen saa kauaksi rannasta jo on kaunis väljässä vedessä.


    • kyllä

      ... on kohta ranta umpeen kasvanu.

      • Masavaan2

        Niin sitä luulee kun katselee ulpukkaa ja muuta korteikkoa.

        Mökin lähistöllä on kivoja lumme esiintymiä niissä on noin parikymmentä lehteä kukkia tulee kesän mittaan jatkuvasti.

        Näitä lummekohtia on lahdella 10 kappaletta siis erikoisen harvassa. Vettä kohtien välissä on parikymmentä metriä näin on ollut jo vuosia
        Joissain lahdissa on vain yksi lumme esiintymä
        Muissa lahdissa ei yhtään lummetta.
        Saa soutaa veneellä muutamia kilometrejä ennen kuin taasen näkee jossain lumpeen kukkivan.
        Ulpukoita on kyllä riesaksi saakka useissa lahdissa. Ne kun lisääntyvät rönsyilemällä pohjassa ranteen vahvuisella pötköllä, sekä erinomainen siemetuotanto joka on erikoisen hyvää itämään.


      • The Rat
        Masavaan2 kirjoitti:

        Niin sitä luulee kun katselee ulpukkaa ja muuta korteikkoa.

        Mökin lähistöllä on kivoja lumme esiintymiä niissä on noin parikymmentä lehteä kukkia tulee kesän mittaan jatkuvasti.

        Näitä lummekohtia on lahdella 10 kappaletta siis erikoisen harvassa. Vettä kohtien välissä on parikymmentä metriä näin on ollut jo vuosia
        Joissain lahdissa on vain yksi lumme esiintymä
        Muissa lahdissa ei yhtään lummetta.
        Saa soutaa veneellä muutamia kilometrejä ennen kuin taasen näkee jossain lumpeen kukkivan.
        Ulpukoita on kyllä riesaksi saakka useissa lahdissa. Ne kun lisääntyvät rönsyilemällä pohjassa ranteen vahvuisella pötköllä, sekä erinomainen siemetuotanto joka on erikoisen hyvää itämään.

        Oman mökin rannassa on sekä lumpeenkukkia (riittävästi), että ulpukoita (liikaa). Kauniitahan nekin ovat, mutta kun ovat todellakin lisääntyneet aika reilusti viimeaikoina - eivätkä nuo paksut varret suorastaan innosta uimaria, kun sellaiseen karahtaa...

        Eli miten niistä parhaiten pääsisi eroon? Voisiko ihan veneellä soutaa viereen ja repiä ylös, vai jääkö juuri sitten kasvamaan seuraavaksi vuodeksi (ja uimareiden iloksi) tuolloin pohjaan? Pitääkö hommata sukelluspuku ja mennä lapioimaan pohjasta irti (ei siinä syvää ole, mutta mutaa sen verran ettei viitsi paljaaltaan sinne kömpiä :D)? Vai onko joku kikkakutonen joka toimisi?

        Kaislaan ilmeisesti auttaisi kun parina vuotena peräkkäin kävisi matalan veden aikaan niittämässä mahdollisimman lyhyeksi (onko väliä mihin aikaan kesästä?)

        Kiitos vastauksista.


      • Erikoistako?
        The Rat kirjoitti:

        Oman mökin rannassa on sekä lumpeenkukkia (riittävästi), että ulpukoita (liikaa). Kauniitahan nekin ovat, mutta kun ovat todellakin lisääntyneet aika reilusti viimeaikoina - eivätkä nuo paksut varret suorastaan innosta uimaria, kun sellaiseen karahtaa...

        Eli miten niistä parhaiten pääsisi eroon? Voisiko ihan veneellä soutaa viereen ja repiä ylös, vai jääkö juuri sitten kasvamaan seuraavaksi vuodeksi (ja uimareiden iloksi) tuolloin pohjaan? Pitääkö hommata sukelluspuku ja mennä lapioimaan pohjasta irti (ei siinä syvää ole, mutta mutaa sen verran ettei viitsi paljaaltaan sinne kömpiä :D)? Vai onko joku kikkakutonen joka toimisi?

        Kaislaan ilmeisesti auttaisi kun parina vuotena peräkkäin kävisi matalan veden aikaan niittämässä mahdollisimman lyhyeksi (onko väliä mihin aikaan kesästä?)

        Kiitos vastauksista.

        Mistähän johtuu kun mökin edustalla oli vielä kymmenkunta vuotta sitten runsaasti ulpukoita ja nyt ei ole enää yhtään? Samoin kaislikot ovat vähentyneet lähes olemattomiin. Järvi on mutapohjainen pikkulampi. Koko 14 ha, syvimmät paikat 4 - 5 m.

        Epäilin kasvikatoon veden happamoitumista, mutta vedestä ei löytynyt tutkimuksissa mitään vikaa.


      • Julli original
        The Rat kirjoitti:

        Oman mökin rannassa on sekä lumpeenkukkia (riittävästi), että ulpukoita (liikaa). Kauniitahan nekin ovat, mutta kun ovat todellakin lisääntyneet aika reilusti viimeaikoina - eivätkä nuo paksut varret suorastaan innosta uimaria, kun sellaiseen karahtaa...

        Eli miten niistä parhaiten pääsisi eroon? Voisiko ihan veneellä soutaa viereen ja repiä ylös, vai jääkö juuri sitten kasvamaan seuraavaksi vuodeksi (ja uimareiden iloksi) tuolloin pohjaan? Pitääkö hommata sukelluspuku ja mennä lapioimaan pohjasta irti (ei siinä syvää ole, mutta mutaa sen verran ettei viitsi paljaaltaan sinne kömpiä :D)? Vai onko joku kikkakutonen joka toimisi?

        Kaislaan ilmeisesti auttaisi kun parina vuotena peräkkäin kävisi matalan veden aikaan niittämässä mahdollisimman lyhyeksi (onko väliä mihin aikaan kesästä?)

        Kiitos vastauksista.

        Tarkoittanet järviruokoa, mita "kaislikoksi" kutsutaan. Juhannuksena, voima juuresta on mennyt varren kasvattamiseen, eka niitto mahdollisimman juuresta, loppukesästä toinen.
        Kyllä lähtee.
        Ulpukkaa saa niittää kyllä loputtomasti, että harvenisi.


      • masavaan3
        Erikoistako? kirjoitti:

        Mistähän johtuu kun mökin edustalla oli vielä kymmenkunta vuotta sitten runsaasti ulpukoita ja nyt ei ole enää yhtään? Samoin kaislikot ovat vähentyneet lähes olemattomiin. Järvi on mutapohjainen pikkulampi. Koko 14 ha, syvimmät paikat 4 - 5 m.

        Epäilin kasvikatoon veden happamoitumista, mutta vedestä ei löytynyt tutkimuksissa mitään vikaa.

        Oletan että piisamit ovat puhdistaneet pohjan ulpukoista sekä järviruokosta sekä kaislasta.

        Muuten ulpukan torjunassa on ainoa keino repiä senpaksut juurimakkarat irti.
        Irrottuaan se nousee veden pintaan ja saattaa olla viisi senttiä paksu ja parikin metriä pitkä pötkö
        Niitto kyllä auttaa mutta lehdet täytyy pistaa viikoittain silloin kun ne pojassa näkyy.
        ja siinä poistuu juurelta kasvuvoima


      • pesiveto
        masavaan3 kirjoitti:

        Oletan että piisamit ovat puhdistaneet pohjan ulpukoista sekä järviruokosta sekä kaislasta.

        Muuten ulpukan torjunassa on ainoa keino repiä senpaksut juurimakkarat irti.
        Irrottuaan se nousee veden pintaan ja saattaa olla viisi senttiä paksu ja parikin metriä pitkä pötkö
        Niitto kyllä auttaa mutta lehdet täytyy pistaa viikoittain silloin kun ne pojassa näkyy.
        ja siinä poistuu juurelta kasvuvoima

        Ulpukan poisto

        Melko hyvä hävityskeino on suihkuttaa lehdille ROUNDUPPia, tästä kyllä taitaa viherpiipertäjät älähtää. Mutta tepsii, ainakin ulpukkaan.


      • ronruppi
        pesiveto kirjoitti:

        Ulpukan poisto

        Melko hyvä hävityskeino on suihkuttaa lehdille ROUNDUPPia, tästä kyllä taitaa viherpiipertäjät älähtää. Mutta tepsii, ainakin ulpukkaan.

        Juu, kokeiltu on. Ulpukkaan puri melko hyvin. Yritin hävittää vita-kasvustoa roundupilla ja myrkkyä meni noille ulpukoillekin. Seuraavana keväänä ei ulpukoita kasvanut lainkaan, mutta vita-pöheikkö porskutti samalla voimalla, eli siihen ei purrut, mutta ulpukkaan kyllä.


      • Ahven
        ronruppi kirjoitti:

        Juu, kokeiltu on. Ulpukkaan puri melko hyvin. Yritin hävittää vita-kasvustoa roundupilla ja myrkkyä meni noille ulpukoillekin. Seuraavana keväänä ei ulpukoita kasvanut lainkaan, mutta vita-pöheikkö porskutti samalla voimalla, eli siihen ei purrut, mutta ulpukkaan kyllä.

        Todella idioottimaista sotkea järveen Rounduppia! Kuinka hemmetin typerä voi ihminen olka!!! Selvitä hiukan tämän kemiallisen aineen taustaa ja mieti mitä tarkoitetaan ympäristörikoksella. Tämänkaltaisten ihmisten omahyväisyyden ja ahneuden takia luonto kuolee.


      • No, ihan tiedoksesi, niin tarkoituksena onkin tappaa ei halutut kasvit. Tosin lumpeetkin ovat vesistöjen rikkaruohoa, mutta ihminen, joka pitää enimmillään 5 metriä syvää suojärveä oikeana vesistönä, ansaitseekin kärsiä niistä.


      • Anonyymi
        pesiveto kirjoitti:

        Ulpukan poisto

        Melko hyvä hävityskeino on suihkuttaa lehdille ROUNDUPPia, tästä kyllä taitaa viherpiipertäjät älähtää. Mutta tepsii, ainakin ulpukkaan.

        Vastuutonta myrkyttää Suomen luontoa. Ei tarvitse olla "viherpiipertäjä" vastustaakseen tuollaista.


      • Anonyymi
        Ahven kirjoitti:

        Todella idioottimaista sotkea järveen Rounduppia! Kuinka hemmetin typerä voi ihminen olka!!! Selvitä hiukan tämän kemiallisen aineen taustaa ja mieti mitä tarkoitetaan ympäristörikoksella. Tämänkaltaisten ihmisten omahyväisyyden ja ahneuden takia luonto kuolee.

        Täysin samaa mieltä. Myrkkyä vesistöön!!!? Törkeää!!!


    • lannoitus

      Kysyt joltain maanviljeliältä apulantaa ja kaadat ne järveen niin saa lumpeet ravinteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe