Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Avoin yliopisto

Nimetön

Harkitsen psykologian appron (25op) suorittamista etäkurssina (Jyväskylän avoin yliopisto), mutta onkohan siitä kovinkaan paljon hyötyä kun tavoitteena päästä sisään yliopistoon, mutta avoimen väylän kautta se ei kuitenkaan onnistu? Pääsykoekin koostuu pelkistä monivalinnoista, jotka voi opetella pääsykoekirjasta, joten onko avoimen yliopiston kursseista pääsykokeen kannalta merkittävää hyötyä? Entä jos pääsee sisään yliopistoon, huomioidaanko aikaisemmin avoimessa suoritetut kurssit (esim.appro) eduksi, eli vähemmän suoritettavaa sitten varsinaisessa yliopisto-opiskelussa?

Kiitos jos osaatte vastata!

7

2468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monna

      Vastaus löytyy sen yliopiston ja tiedekunnan sivuilta, minne aiot hakea. Eli saako haussa jo suoritetuista opinnoista extrapisteitä. Ja vaikkei saiskaan, niin hyväksiluetaanhan nuo avoimen opinnot sitten varsinaisissa opiskeluissa eli valmistuminen nopeutuu.

    • JukkaV

      Uskoisin, että saat sopivaa tietotaitoa, joka helpottaa pääsykoeaineiston omaksumista.

      • Nimetön (keskustelun aloitt...

        Ok. Yritin kyllä katsoa yliopiston sivuilta, mutta en löytänyt kunnon vastausta... Sisäänpääsyssä yliopistoon avoimen kurssit ei psykologiassa auta (ei siis anneta lisäpisteitä). Ja kun pääsykokeessa tarvittava lukee kaikki kirjassa eikä juurikaan ylimääräistä tietoa tarvita, niin hiukan arveluttaa tuo avoin kun muutenkin riittävästi tekemistä... Mutta jos siitä sitten on apua kun on päässyt sisään yliopistoon, niin fiksuahan tuo psykan appro olisi nyt suorittaa. Kertokaa vielä muutkin mielipiteitänne jos viitsitte, mutta kiitos jo teille jotka vastasitte! :)


    • jskfhskf

      Ymmärtääkseni jos avoimessa yliopistossa lukee tietyn määrän opintoja niin myös avoimen yliopiston kautta valitaan opiskelijoita yliopistoihin, riippuu tietysti varmaan yliopistosta. En tiedä miten se helpottaa sisäänpääsyä. Suoritetut opinnot tietysti hyvitetään koska ne ovat tutkinnon osia. Mutta pääsykokeisiin tuskin vaikuttaa se kuinka paljon on etukäteen opiskellut paitsi tietysti ei varmaan tarvitse lukea niin paljon.

      • ihmeessä nuo opinnot

        Itse olen suorittanut psykologian perusopinnot Jyväskylän yliopistolle. Ne oli tosi kätsyt suorittaa, sillä sai itse valita suoritustavan, joko tentti, käsitekartta tai oppimistehtävä. Osan saattoi suorittaa tutortapaamisissa esitelminä.
        Jos aikoi jatkaa psykologian aineopintoihin, oli vähintään kolme tehtävää suoritettava tentteinä, jotta sai jatko-opintokelpoisuuden aineopintoihin.
        Lisäksi Jyväskylän avoimessa suoritustavan lisäksi myös suoritusaikataulu on vapaasti valittava. Ei ole mitään väliä missä järjestyksessä kurssit teet, tai millä aikataululla. (2vuoden jälkeen jatkavan opiskelijan maksu)
        Eli sinä hyötyisit psykologian perusteista siinä, että saat pohjaa pääsykokeisiin. Pääset käsiksi psykologian termistöön, ajattelumaailmaan jne. Toisaalta on riski, että huomaat, ettei se psykologia olekaan sinun juttusi! Se on nimittäin tosi syvältä teoriaa, ei kovin käytännönläheistä.

        Toiseksi hyödyt siitä, että jos pääset opiskelemaan, niin saat nuo opinnot pois. Ja se antaa enemmän väljyyttä opiskeluaikana.

        Kolmanneksi, en ole tarkistanut Jyväskylän sivuilta, mutta kumma on jos perusteista ei tule ½ lisäpistettä hakuvaiheessa.

        Avoimen väylän kautta siirtymiseen vaaditaan käsittääkseni vähän enemmän opintoja kuin pelkät perusteet. (Tätäkään tietoa en ole tarkistanut Jskälän sivuilta) Lisäksi avoimen väylä on aika kapea ja tukkoinen.


      • laitoin tietoa
        ihmeessä nuo opinnot kirjoitti:

        Itse olen suorittanut psykologian perusopinnot Jyväskylän yliopistolle. Ne oli tosi kätsyt suorittaa, sillä sai itse valita suoritustavan, joko tentti, käsitekartta tai oppimistehtävä. Osan saattoi suorittaa tutortapaamisissa esitelminä.
        Jos aikoi jatkaa psykologian aineopintoihin, oli vähintään kolme tehtävää suoritettava tentteinä, jotta sai jatko-opintokelpoisuuden aineopintoihin.
        Lisäksi Jyväskylän avoimessa suoritustavan lisäksi myös suoritusaikataulu on vapaasti valittava. Ei ole mitään väliä missä järjestyksessä kurssit teet, tai millä aikataululla. (2vuoden jälkeen jatkavan opiskelijan maksu)
        Eli sinä hyötyisit psykologian perusteista siinä, että saat pohjaa pääsykokeisiin. Pääset käsiksi psykologian termistöön, ajattelumaailmaan jne. Toisaalta on riski, että huomaat, ettei se psykologia olekaan sinun juttusi! Se on nimittäin tosi syvältä teoriaa, ei kovin käytännönläheistä.

        Toiseksi hyödyt siitä, että jos pääset opiskelemaan, niin saat nuo opinnot pois. Ja se antaa enemmän väljyyttä opiskeluaikana.

        Kolmanneksi, en ole tarkistanut Jyväskylän sivuilta, mutta kumma on jos perusteista ei tule ½ lisäpistettä hakuvaiheessa.

        Avoimen väylän kautta siirtymiseen vaaditaan käsittääkseni vähän enemmän opintoja kuin pelkät perusteet. (Tätäkään tietoa en ole tarkistanut Jskälän sivuilta) Lisäksi avoimen väylä on aika kapea ja tukkoinen.

        "Psykologian pääaineeseen, joka johtaa psykologian maisterin tutkintoon, ei voi hakea avoimen yliopiston väylän kautta. Psykologian opintoja avoimessa yliopistossa suorittaneet voivat hakea kehityspsykologiaan yhteiskuntatieteiden maisterin tutkintoa suorittamaan. Tämä tutkinto ei anna pätevyyttä psykologin ammatissa." Lähde: http://www.avoin.jyu.fi/vayla/vaylavaatimukset/yhteiskuntatieteellinen/

        Hakuprosessista asiaa: http://www.jyu.fi/ytk/opiskelijavalinta/hakuopas2007

        Suoritin itse psykan täysin etänä ja käytin sen sivuaineena. Suosittelen psykaa jo yleissisivstyksen vuoksi.


    • tuleva opiskelija

      Verkkosivuilta luin, että avoimen yliopiston suoritukset hyväksi luetaan jos pääsee sisään norm haun perusteella. Jyväskylässä pääsi väylän kautta sisään vain kehityspsykologiaa lukemaan. Minä ilmoittauduin itsekin psykan approa suorittamaan. Toivottavasti motivaatio riittää cumuun saakka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe