Vuolasranta & Friman

no niin no niin

No niin. Katsoitteko äskeisen ohjelman? Keskustellaanpas sitten siitä. :)

18

2266

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsoin kyllä

      Katsoin kyllä.
      Miranda Vuolasranta kyllä myönsi että romaneittenkin keskuudessa on ongelmia, mutta jauhoi sitä vanhaa virttä mitä me kaikki... "Aivan kuten muutkin." Tuosta aiheesta olisi mielenkiintoista kuulla lisää keskustelua asettelulla Vuolasranta ja Friman.

      Miranda Vuolasranta näytti että on niin ja niin paljon oppaita... Mutta nämä oppaat ovat lähinnä sairaalahenkilökunnalle tai tietyille ammattikunnille - eli tietoa ei välttämättä tihku. Vuolasranta sanoi, että tähän tarvittaisiin rahaa - siis siihen että saataisiin enemmän oppaita, vaikkapa joka kirjastoon. Mutta romanifoorumi voisi yrittää tehdä rahaa sen sijaan että se pyytää koko ajan määrärahoja jostain. Ja tiedottamista pitäisi olla enemmän... Kyllä vain.

      Friman puhui asiaa ja Mirandakin jutteli asiallisesti. Kuitenkin Friman oli keskustelussa mielestäni se joka tosiaan keskusteli asioista niin kuin ne ovat ja meni suoraan asioihin. Vuolasrannan keskustelu oli välillä sellaista kiertelyä, jollain tapaa.

      • Anonyymi

        Eihän se Romanilähetys muuta osaakkaan kuin pyytää rahaa. Ja mitä nerpotismia tämä on kun siellä Romanilähetyksessä ja niiden alajärjestöissä työskentelevät romanit on kaikki sukulaisiatoisilleen


    • tuosta enää keskustella

      naurettavaa ja niin epäammatillista Raikku sai sentään jotain järkevää sanottua

    • lienee

      liian rehellinen, kun puhuu asioista niitten oikeilla nimillä. Vai johtuneeko siitä, että hän on kuitenkin tehnyt töitäkin ja katsonut maatamme siitäkin vikkelistä joka teidänkin elämänne rahoittaa. Ettehän te aina voi joka asiassa vedota kulttuuriinne, olette olleet niin kauan täällä että, täkäläinenkin kulttuuri pitäis alkaa tulla tutuksi. Kaikki romaani järjestöt ovat koko ajan ajamassa sitä, että valkoiset hyväksysivät kaikki temppunne ja ketkuilun. Miten olis jos jakaisitte niitä oppaita omillenne ja kertoisi niissä kuinka Suomessa tulee käyttäytyä?

      • jotakin..

        Itse olen myös tehnyt töitä ja elänyt koko ajan romanikulttuurissa hylkäämättä tapoja. Mutta, tästä huolimatta osaan asettua toiseen asemaan, osaan tarkastella asioita monelta kannalta... Kyllä jokainen osaa jos haluaa, toivoisinkin siksi nyt että niitä tulisi lisää jotka haluaisivat ajatella muutakin kuin itseään. Liika rehellisyys voi olla jokun silmissä ja korvissa jo huonoa, herneethän tuosta voi vetää tietenkin nenäänsä ja moni melko varmasti vetääkin... Kuitenkin minusta Frimanilla on oikeus arvostella romanikulttuuria ja sen asioita. Aina puhutaan siitä että myös hyviä asioita romaneista eikä aina ongelmia. Minä romanina voin sanoa että hyviä asioita on myös pyritty tuomaan esiin, mutta vastapainoksi täytyy käsitellä ikäviäkin asioita. Joka asiassa emme voi tosiaankaan vedota romanikulttuuriin, koska kulttuuri ei oikeuta käyttäytymään esim. huonosti tai rettelöimään muuten. Luulen että jokainen romani on sen verran valtaväestön kanssa tekemisissä että tietää miten valtaväestö toimii jne. Valtaväestöllä ei ole mitään velvollisuutta tutustua romanikulttuuriin tai romanitapoihin - ellei sitten ole ammatissa, jossa se on melkeinpä välttämätöntä.


      • kirjoituksestasi
        jotakin.. kirjoitti:

        Itse olen myös tehnyt töitä ja elänyt koko ajan romanikulttuurissa hylkäämättä tapoja. Mutta, tästä huolimatta osaan asettua toiseen asemaan, osaan tarkastella asioita monelta kannalta... Kyllä jokainen osaa jos haluaa, toivoisinkin siksi nyt että niitä tulisi lisää jotka haluaisivat ajatella muutakin kuin itseään. Liika rehellisyys voi olla jokun silmissä ja korvissa jo huonoa, herneethän tuosta voi vetää tietenkin nenäänsä ja moni melko varmasti vetääkin... Kuitenkin minusta Frimanilla on oikeus arvostella romanikulttuuria ja sen asioita. Aina puhutaan siitä että myös hyviä asioita romaneista eikä aina ongelmia. Minä romanina voin sanoa että hyviä asioita on myös pyritty tuomaan esiin, mutta vastapainoksi täytyy käsitellä ikäviäkin asioita. Joka asiassa emme voi tosiaankaan vedota romanikulttuuriin, koska kulttuuri ei oikeuta käyttäytymään esim. huonosti tai rettelöimään muuten. Luulen että jokainen romani on sen verran valtaväestön kanssa tekemisissä että tietää miten valtaväestö toimii jne. Valtaväestöllä ei ole mitään velvollisuutta tutustua romanikulttuuriin tai romanitapoihin - ellei sitten ole ammatissa, jossa se on melkeinpä välttämätöntä.

        paistaa selvästi se, mitä ajoin takaa tuossa edellisessä kirjoituksessa. Tunnut ymmärtävän mitä tarkoitin, eli rotuun vetoamalla ei pitäisi kenekään saada mitään erivapauksia. Tunnen kyllä useita "teikäläisiä", minulla on ollut useita erittäin hyviä kavereitakin mustalaisissa. Tosin meillä meni niin kauan hyvin kun oltiin keskenään, tai valkoisia oli useita, sen jälkeen kun tummia oli useampi kuin yksi oli valkoiset täysin ulkopuolisia, joitten kanssa ei voinut edes puhua.


      • tuo
        kirjoituksestasi kirjoitti:

        paistaa selvästi se, mitä ajoin takaa tuossa edellisessä kirjoituksessa. Tunnut ymmärtävän mitä tarkoitin, eli rotuun vetoamalla ei pitäisi kenekään saada mitään erivapauksia. Tunnen kyllä useita "teikäläisiä", minulla on ollut useita erittäin hyviä kavereitakin mustalaisissa. Tosin meillä meni niin kauan hyvin kun oltiin keskenään, tai valkoisia oli useita, sen jälkeen kun tummia oli useampi kuin yksi oli valkoiset täysin ulkopuolisia, joitten kanssa ei voinut edes puhua.

        loppu tuossa viestissä tarkoitti sitä, etten koskaan olisi käyttäytynyt häntä kohtaan samalla tavalla. Enkä käyttäydy vieläkään.


      • että..
        tuo kirjoitti:

        loppu tuossa viestissä tarkoitti sitä, etten koskaan olisi käyttäytynyt häntä kohtaan samalla tavalla. Enkä käyttäydy vieläkään.

        Se on niin kovin harmi että noin jotkut toimii, itse en tekis kellekkään. Sehän tässä tuntuu olevan kaalona muitten kaaleitten kanssa - joittenkin - että niin kauan menee hyvin kun ollaan keskenään. Kun muita saapuu paikalle niin pamaus, koko ihminen muuttuu silmäräpäyksessä ihan toisenlaiseksi. En ole edellisen viestin vastaaja mutta vastasin kuitenkin.


    • suomalainenmies

      Olen valtaväestön edustaja, toivon että tätä ei silti poisteta tältä foorumilta.

      Katsoin ohjelman. Molemmat ovat mielestäni samalla asialla. Tie, miten asian ytimeen päästään erkanivat.

      Käsitän, että Romaanifoorumi on uusi ja haluaa merkittävän roolin yhteiskunnassamme, ja saakin sen. Ihan varmasti. En epäile sitä hetkeäkään.

      Itse täältä valtaväestön suunnalta katsoessani ja jonkun verran tuntien muutamia jo kuolleita Romaaneja Malmin ajoiltani uskoin väittää että:

      1) Romaanien aktiivinen kaupustelu
      2) Kielellisyys
      3) Ääritavat (kulttuurisidonnaisiakin)

      Ovat kolme keskeisintä asiaa, jotka saavat meidät valtaväestössä pitämään teihin välimatkaa.

      Romaaneihin ei luoteta eikä pidetä ammattilaisina missään alalla. Romaanien sukuperinne aiheuttaa pelkoa. Vielä edelleenkin te uhkailette jopa toisianne tapoilla.

      Itse olisin halukas tutustumaan varsinkin uuteen romaaniväestöön, tapoihin ja ihan ystävystymään. Mutta jotenkin tuntuu, että silloin kun sain elää vanhojen romaanien alueella, silloin kunnioitettiin sukuja ja käyttäydyttiin hyvin siellä. Nykyjään ei.

      Tämä mun mielipiteeni.

      Saa laittaa viestiä alle tai: [email protected]

      Romaaneiden on nyt tai tulevaisuudessa harkittava, haluatteko olla osa yhteiskuntaamme vai ette. Se ei tarkoita oman kulttuurin katoamista. Itse käsitin televisiossa paremmin Frimanin linjaa. Mies näkee myös valtaväestön silmin asiaa, mikä ei ole ihan helppoa. Mutta hänellä se taito näyttää olevan.

      • dzuuli_

        Minusta taas olisi mukava tutustua johonkin valtaväestön edustajaan - ehkäpä se sitten voisi murtaa edes jonkun käsityksiä jollain tapaa. Puolin sekä toisin. Vaikutat kuitenkin avarakatseiselta ihmiseltä, toivottavasti saat edes jonkinlaisen pintaraapaisun ja myöhemmin ystävyyden jonkun romanin kanssa.


      • sääli
        dzuuli_ kirjoitti:

        Minusta taas olisi mukava tutustua johonkin valtaväestön edustajaan - ehkäpä se sitten voisi murtaa edes jonkun käsityksiä jollain tapaa. Puolin sekä toisin. Vaikutat kuitenkin avarakatseiselta ihmiseltä, toivottavasti saat edes jonkinlaisen pintaraapaisun ja myöhemmin ystävyyden jonkun romanin kanssa.

        sääli että kiba on noin katkeroitunut,onhan se tietenkin vaikeaa olla vähemmistönä vähemmistössä,mutta siitä huolimatta sääli...toivottavasti jossain herää kysymys miksi kiba on noinkin katkera,ymmärtäisin jos kiba olisi katkera omalle porukalleen ,mutta että vetää kaikki kaaleet samasta on väärin.toivottavasti ylessä on niin viisaita haastattelijoita jotka eivät enään tee kibasta ohjelmaa ,ei todellakaan kiballa ja romaaneilla ole mitään tekemistä keskenään.kibahan on jo elämän tarinansa kertonut tv sarjassa tumma ja hehkuva veri,joten se siitä,toivon kiballe ja hänen vaimolleen aurinkoisia kesäpäiviä


      • no yks vaan
        sääli kirjoitti:

        sääli että kiba on noin katkeroitunut,onhan se tietenkin vaikeaa olla vähemmistönä vähemmistössä,mutta siitä huolimatta sääli...toivottavasti jossain herää kysymys miksi kiba on noinkin katkera,ymmärtäisin jos kiba olisi katkera omalle porukalleen ,mutta että vetää kaikki kaaleet samasta on väärin.toivottavasti ylessä on niin viisaita haastattelijoita jotka eivät enään tee kibasta ohjelmaa ,ei todellakaan kiballa ja romaaneilla ole mitään tekemistä keskenään.kibahan on jo elämän tarinansa kertonut tv sarjassa tumma ja hehkuva veri,joten se siitä,toivon kiballe ja hänen vaimolleen aurinkoisia kesäpäiviä

        Ite oot katkera, ei se että sanoo niikuin asiat on ollut ja on, oo mikään katkeruuden vuodatus-vaan fakta. Sitä paskaahan tuo on.Hävetään vaikka hengiltä asti tai sairauteen asti,kun mistään ei voida puhua. Ja naiset jo tytöstä asti ukkojen passareina ja piikoina, voi helvetti,kellähän on syytä olla katkera kun on ihmisarvo poljettu maahan.Ja vielä iso hame niskaan,niin sit vasta oot nainen ja ihminen.Hameen vanki,jonka vuoksi joudut selkävaivaiseksi ennen aikojaan ja etenkin kesäkuumalla on olos vaikea.ja paljon muuta.


      • sääli
        no yks vaan kirjoitti:

        Ite oot katkera, ei se että sanoo niikuin asiat on ollut ja on, oo mikään katkeruuden vuodatus-vaan fakta. Sitä paskaahan tuo on.Hävetään vaikka hengiltä asti tai sairauteen asti,kun mistään ei voida puhua. Ja naiset jo tytöstä asti ukkojen passareina ja piikoina, voi helvetti,kellähän on syytä olla katkera kun on ihmisarvo poljettu maahan.Ja vielä iso hame niskaan,niin sit vasta oot nainen ja ihminen.Hameen vanki,jonka vuoksi joudut selkävaivaiseksi ennen aikojaan ja etenkin kesäkuumalla on olos vaikea.ja paljon muuta.

        tässä sitä taas ollaan ,ei joka sakissa oo naiset miesten passareita jos teillä, hameenkin saa valikoida ottaako vai ei, kyllä joka nainen valitsee itse elämänsä. älä oo noin alkuasukas että luulet että jotain pakotetaan johonkin tänäpäivänä. kaikilla on vapaa valinta niinkuin myös sinulla eikö?tämä se juuri on sitä ennakkuluulojen herättämistä, kerrot omia kokemuksiasi ja kuvittelet että kaikilla muilla on samoin kuin sinulla , tai että kaikkien pitäisi ajatella kuin sinä,ei muuta kuin tsemppiä sulle


      • no yks vaan
        sääli kirjoitti:

        tässä sitä taas ollaan ,ei joka sakissa oo naiset miesten passareita jos teillä, hameenkin saa valikoida ottaako vai ei, kyllä joka nainen valitsee itse elämänsä. älä oo noin alkuasukas että luulet että jotain pakotetaan johonkin tänäpäivänä. kaikilla on vapaa valinta niinkuin myös sinulla eikö?tämä se juuri on sitä ennakkuluulojen herättämistä, kerrot omia kokemuksiasi ja kuvittelet että kaikilla muilla on samoin kuin sinulla , tai että kaikkien pitäisi ajatella kuin sinä,ei muuta kuin tsemppiä sulle

        No kuule, meillä ei ainakaan naiset ole ukkojen passareita. Ja minä voin tehdä mitä mieli lystää ja kotikasvatus antaa myöten.

        Lasten kanssa, vaikka ovat jo lähes aikuisia-voin puhua ihan mistä tahansa asiasta,samaten vanhan äiteenikin.Eikä tarvia tikistellä kupla otsassa kun mummolle menee, luonnilset asiat voi hoitaa sielläkin, eikä juosta vaikka kerhotilojen veskiin jne. Ja paljonpaljon muuta...Olen taivaan kiitollinen että en ole joutunut elämään ahdistavilla säännöillänne.Onneksi vanhempani oli _vain_ puolikas, eikä hänkään alkuasukkaiden tapoja pitänyt.


      • kahen kaalon kentos
        no yks vaan kirjoitti:

        No kuule, meillä ei ainakaan naiset ole ukkojen passareita. Ja minä voin tehdä mitä mieli lystää ja kotikasvatus antaa myöten.

        Lasten kanssa, vaikka ovat jo lähes aikuisia-voin puhua ihan mistä tahansa asiasta,samaten vanhan äiteenikin.Eikä tarvia tikistellä kupla otsassa kun mummolle menee, luonnilset asiat voi hoitaa sielläkin, eikä juosta vaikka kerhotilojen veskiin jne. Ja paljonpaljon muuta...Olen taivaan kiitollinen että en ole joutunut elämään ahdistavilla säännöillänne.Onneksi vanhempani oli _vain_ puolikas, eikä hänkään alkuasukkaiden tapoja pitänyt.

        Minä olen itse kahden mustalaisen lapsi ja romanikulttuurissa kasvanut... Mutta lienemmekö sitten kaajeenmoisia - kyllä meillä voidaan puhua asiasta kuin asiasta. Koska jos on paha paikka, täytyy tosissaan pistää kulttuuri taka-alalle ja kärsiä sitten vaikka vähän häpeästä - kuin että yrittää selvitä mahdottoman yli yksin. Voitte mielessänne jokainen ymmärtää mitä se tarkoittaa.

        Meillä naiset ei ole miesten passaamista varten, mutta yleensä nainen on se joka siivoaa talon ja tekee kotitöitä. Se ei tarkoita meillä sitä, että mies olisi avuton. Mies henkilö saattaa varsin hyvin siivota ainakin oman tupansa ja laittaa ruokaa - vaikka perheelleen, jos sikseen tulee. Mieshenkilö voi tehdä yhtä sun toista ja pysyä silti aivan yhtä miehekkäänä.

        Eikä mikään aiemmin sanomisistani tarkoita sitä että emme eläisi mustalaiskulttuurissa tai mustalaiselämää - sitähän tämä joka päivä on. Meillä vain ajatellaan hiukan toisin, vaikka suurin osa tavoista on säilytetty. Mutta erona suurimpaan osaan sakkiin, kyllä meillä voi käydä vapaasti kylppärissä hoitamassa asian kuin asian. Nimenomaan terveydenkin takia ja helpointahan se on. Meillä voi puhua aiheesta kuin aiheesta. On parempi että vähän hävetään kuin että asia unohdetaan ja painetaan sydämeen. Näin minun mielestäni. Mutta jokainen saa ajatella kuten haluaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      414
      8662
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      239
      6320
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2295
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1816
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1657
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1623
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1255
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      944
    Aihe