Luontokuviani

inseparable

mä oon innostunut liikkumaan luonnossa ja kuvailemaan sitä. varsinkin tykkään kovasti auringonlaskuista ja nousuista. Olen ensimmäiset maisemakuvani näpsinyt juhannuksina 2004 ja 2005 jonka jälkeen sitten pikku hiljaa innostuin aina tilaisuuden tullen napsimaan lisää kuvia. nyt viimisen vuoden aikana olen jo kuvannut jonkun verran ahkerammin ja tavoitteena olisi kovasti kehittyä koko ajan paremmaksi. huomasin että tällä palstalla ihmiset on laittaneet linkkejään kuviinsa ja saaneet niistä palautetta joten olisi kiva saada kehittävää palautetta miten voisi kehittyä paremmaksi kuvaajaksi. mulla olisi haaveissa myös järjestelmä digin ostaminen vuoden sisällä...

luonto aiheiset kuvani löytyvät:
http://www.flickr.com/photos/10365399@N02/

19

3908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuollaista

      läjää auringonlaskuja/nousuja jaksa kukaan katsoa. Aihe on _niin_ kulunut, että tuollainen monotoninen toisto alkaa ensin haukotuttaa ja sitten ärsyttää. Kukat kuvattu aivan liian jyrkässä valossa. Syvyysterävyyden vaihtelua kaivataan. Se tosin on vaikeaa pokkarin kennokoolla.

      • inseparable

        miten sitten saisi vähemmän jyrkkää valoa? pitäisikö kuvata illalla kun aurinko ei ole enää niin voimakas vai sitten pilvisellä säällä ilman salamaa ettei ne kukat valot niin paljoon? vai mitäköhän mahdoit tarkoittaa?


    • konkelokoipi

      Ihan hienoja kuvia mielestäni. Mutta totuuden nimissä auringonnousut ja -laskut ovat turhan keskeisessä asemassa. Kauniitahan ne ovat, mutta muodostuneet myös vähän kliseeksi nykyään. Mutta harva tajuaa ottaa niitä juuri oikealla hetkellä, jolloin värit ovat parhaimmillaan. Sinä olet näemmä sen ymmärtänyt. Iso peukku siitä.

      Myös nuo muut kuvat(esim. ötökkäkuvat) ovat ihan pirteitä, mutta yritä mennä lähemmäksi, jos se suinkin on mahdollista. Ei muuta kuin jatka samaan malliin, ja hauskoja kuvaushetkiä.

    • suruaika

      Rasittavaa katsella mustia kehyksiä joka kuvassa. Muutenkin kuvien sommittelu sitä tavanomaista tavanomaisempaakin.

      • inseparable

        se että sinä et tykkää kuvistani mutta et anna minkään näköistä rakentavaa kommenttia ei oikestaan auta minua yhtään, päin vastoin. Millainen sommittelu sitten olisi parempi?? entä olisiko jonkun muun väriset kehykset kuvalle enemmän eduksi kuin mustat? olisi kiva kuulla rakentavia ehdotuksia jotta voisin kehittyä parempaan suuntaan. Kuten sanoin olen vasta valokuvausta aloitteleva kuvaaja eikä minulla olel vielä huippu hienoja kameriota ja laitteita vaan vasta opettelen vähän helpommallaa versiolla...:)


      • konkelokoipi
        inseparable kirjoitti:

        se että sinä et tykkää kuvistani mutta et anna minkään näköistä rakentavaa kommenttia ei oikestaan auta minua yhtään, päin vastoin. Millainen sommittelu sitten olisi parempi?? entä olisiko jonkun muun väriset kehykset kuvalle enemmän eduksi kuin mustat? olisi kiva kuulla rakentavia ehdotuksia jotta voisin kehittyä parempaan suuntaan. Kuten sanoin olen vasta valokuvausta aloitteleva kuvaaja eikä minulla olel vielä huippu hienoja kameriota ja laitteita vaan vasta opettelen vähän helpommallaa versiolla...:)

        Sommittelu on niin laaja käsite, että siitä kannattaa melkein lukea valokuvausaiheisesta kirjasta tarkemmin. Kultainen leikkaus kuitenkin on hyvin suosittu ja hyväksi todettu. Siinä kohde tai kohteen tärkein osa sijoitetaan lähemmäs kuvan kulmia. Toimii hyvin ihmis- ja muotokuvauksessa.

        Ja maisemissa horisonttia ei yleensä kannata sijoittaa keskelle kuvaa vaan tilanteesta riippuen ylemmän tai alemman kolmanneksen kohdalle. Muutamissa kuvissasi tällaisen sommittelutyylin jo huomasikin.

        Kamerahan ei kuvaajaa tee. Ihan hyvä vain, että harjoittelet pokkarilla. Kannattaa opetella sillä valokuvauksen perusteet. Vasta sitten kun huomaa, että kalusto rajoittaa tuloksia, kannattaa harkita parempaa kameraa tai siirtyä mahdollisesti järjestelmäkameraan.


      • JPQ
        inseparable kirjoitti:

        se että sinä et tykkää kuvistani mutta et anna minkään näköistä rakentavaa kommenttia ei oikestaan auta minua yhtään, päin vastoin. Millainen sommittelu sitten olisi parempi?? entä olisiko jonkun muun väriset kehykset kuvalle enemmän eduksi kuin mustat? olisi kiva kuulla rakentavia ehdotuksia jotta voisin kehittyä parempaan suuntaan. Kuten sanoin olen vasta valokuvausta aloitteleva kuvaaja eikä minulla olel vielä huippu hienoja kameriota ja laitteita vaan vasta opettelen vähän helpommallaa versiolla...:)

        Jyrkkään valoon auttaa puolipilvinen/pilvinen muutenkin puolipilvinen kuulemma paras ilma kasvien kuvaukseen. PS. en katsonut kuviasi.


    • jenna27

      Juuh kyllä mä ainakin niistä tykkäsin, on totta että auringonlasku on aika loppuun kuluttu aihe, mutta ehdottomasti olen nähnyt paljon huonompiakin kuvia samasta aiheesta. Ehkä mustat kehykset jättäisin pois, musta vois olla ihan kokonaan ilman kehyksiä.
      Kukkakuvissa valo oli kieltämättä aika jyrkkää. Usein sanotaan, että paras aika kuvaamiseen olisi aamu tai ilta. Päivällä kun valo tulee kovin jyrkästi. Myötävalo ei myöskään paras valon suunta silloin kuvista tulee helposti latteita. Vastavalo on taas aika hankala, että ehkä paras olis kun aurinko olis jo vähän laskeutunut ja valo vielä tulisi sivusta.
      Sommittelusta, itse ainakin koitan noudattaa kultaista leikkausta omissa kuvissani, mutta eihän se tietenkään aina niin ole. Enkä todellakaa joka kerta kuvatessani mieti valoa ja kultausta leikkausta. Mutta onnea kuvaukseen!

    • Lady Canon

      Kuvissasi on tosiaan melko runsaasti auringonlaskuja.Kuten eräässä valokuvauslehden kolumnissakin todettiin:"Jokainen ottaa jossain vaiheessa kuvausharrastustaan ne pakolliset auringonlaskukuvat ja siirtyy sitten eteenpäin".Näin se on ja varmaan tulevaisuudessa löydät uusia haastavia kohteita kuvaamisellesi, esim.kaupungeissa löytää runsaasti mielenkiintoisia ja monipuolisia aiheita.Suosittelen!
      Mitä tulee kuviesi sommitteluun, niin eivät ne sentään ole pahimmasta päästä.Osaat jo sijoittaa etualallle jonkin kuvaa "täyttävän" kohteen ja hyvä niin.Muistat vain tosiaan, että horisontti on suorassa ja mielellään ei kuvan keskellä.Kyllä se siitä!
      Katsele tuolta mallia miten muut ovat kuvanneet maisemaa ja muita aiheita:
      http://photo.net/gallery/photocritique/filter

    • valokuvaus aiheeksi

      kuvaa nopealla valotusajalla nopeasti tapahtuvia ilmiöitä. Kamera pystyy pysäyttämään kuvan mitä silmällä ei pysty erottamaan. Tällaiset kuvat ovat mielenkiintoisia, koska niitä ei näe yleensä.

      • inseparable

        muistaa tuo vinkki ja kokeilla kun tilaisuus tulee :)


    • kerrassaan

      kauniita ja vangitsevia :DDD Tykkäsin kovasti sun kuvistasi. :) Lisää upeita kuvia,kiitos(kumartaa).

    • hyviä otoksia

      Pelkkä mollukan kuva ei kauaa innosta mutta jotain helmiä siellä oli, esim tuo kuumailmapallo auringonlaskussa. Lisäksi oli aika mukavasti rajattu kuvan sivuun jotain muutakin kuin metsänreunaa, veneen parras, soutupaatti etc. Mukavia otoksia. Lähikuvista en osaa sanoa mitään.

    • Juu u

      Tuota noin. En itsekään mikään ammattilainen ole valokuvauksessa, mutta muutama seikka silti pisti silmään. Kokoelmasi menettää hohtoa turhan monesta aurinko/taivaskuvasta. Toinen on se että, eläin -ja kukkakuvasi ovat turhan ahtaaksi sommiteltuja.. Jätä sitä väljyyttä hieman ;)

    • kuvasi

      on otettu ?
      oleisin onnellinen jos saisin noin hyviä kukka- ja maisemakuvia!
      kysyy kukkahullu

      • inseparable

        suurimman osan oon kuvannut sonyn DSC-H1 ja nyt jouluna ostin Nikonin D80 millä vasta opettelen kuvaamaan joten sillä otettuja kuvia on vielä vähän joukossa


    • aika jyrkkää
      • luulottelua?

        nämä arvostelijat tässä ketjussa ammattilaisia, joiden katse on steriili ja kliininen?
        Harrastelija katselee enemmän tunnepitoisesti rinnastaen kuvat omiin tilanteisiinsa, suhtautuu tietyllä 'ymmärryksellä'?


      • olympus
        luulottelua? kirjoitti:

        nämä arvostelijat tässä ketjussa ammattilaisia, joiden katse on steriili ja kliininen?
        Harrastelija katselee enemmän tunnepitoisesti rinnastaen kuvat omiin tilanteisiinsa, suhtautuu tietyllä 'ymmärryksellä'?

        Ihan hyviä kuvia! Itse en ymmärrä noista niin sanoituista "mallikuvista" puoliakaan ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe