Flätti

Silkkiturkki

Onko Sileäkarvaisen noutajan nartun ja uroksen välillä luonne-eroja?

Onko jompa kumpa helpompi kouluttaa?

Ei kai narttu ole kiimoina ärtyisä?


Otamme ehkä Flätin ja meillä on ennestään Tiibetinspanieli uros.
Jos tuleva koiruli on narttu, onko vaaraa siitä, että tulisi pentuja?

Minkä ikäisenä Flätti pitää viedä mm. luonnetarkastukseen ja lonkka ja silmätarkastuksiin?
Pitääkö jotain muuta koirasta tarkistaa?
Ensi rokotus tulee vissii 12-13vko, entä toinen rokotus ja siitä eteenpäin?

Minkä ikäisenä Flätin voi viedä koulutukseen?
Tai siihen juttuun, mitä kannatetaan Flatin ottajalle..


Me ollaan harkittu Sileäkarvaisen noutajan ottoa kohta pari vuotta ja ajateltiin hankkia se ensi keväänä.

Koira tulisi perjaatteessa minulle, eli 12v tytölle.
Ensi vuonna olen 13.
Mutta tietysti vanhempani olisivat jutussa mukana, kouluttamisessa, eläinlääkärikäynneissä ja kynsien leikkaamisessa ainakin.
Mutta minä lenkittäisin, uittaisin, ruokkisin, leikkisin ja opettaisin sitä.

Siis pääasiassa minä hoidan koiran.
Voi kuulostaa mahdottomalta, mutta serkullanikin on Flatti 4kk vanha ja hän on kaikki muut itse tehnyt paitsi vienyt eläinlääkäriin ja leikannut kynnet.


Vastailkaahan! :)

17

5269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silkkiturkki

      Voiko joku vastata?
      Tarvitsen tietoa!!!
      Haluamme nimittäin tutkia rotua vielä tämän vuoden..

      Ja noin niin haluan vastauksenne! :)

      • 2xflätty

        tietoa saat rotujärjestön sivuilta www.flatti.net,esim osiosta linkit,siellä omistajilla on omia sivuja,joilla kertovat koiruuksistaan tai sitten noutajakoirajärjestön sivuilta www.noutajat.com ja sieltä löytyy keskusteluosion alta rotuja koskevat palstat,kaikilla omat,notta nuista pitäis löytyä.


      • Danzasi
        2xflätty kirjoitti:

        tietoa saat rotujärjestön sivuilta www.flatti.net,esim osiosta linkit,siellä omistajilla on omia sivuja,joilla kertovat koiruuksistaan tai sitten noutajakoirajärjestön sivuilta www.noutajat.com ja sieltä löytyy keskusteluosion alta rotuja koskevat palstat,kaikilla omat,notta nuista pitäis löytyä.

        Teet oikean valinnan. Meiltä löytyy parivuotias flatti poika ja päivääkään en ole katunut. :) Energiaa riittää, ehkä välillä vähän liikaakin (?). Mutta todella ihastuttava tapaus.


    • Silkkiturkki

      Kiitos, miellyttävistä vastauksistanne. :)

      Linkit olivat hyviä, käyn siellä ihan heti ja aijon varmasti jatkossakin käydä! ;)

      Ja kiva tietää, että olemme päätynyt oikeaan rotuun!
      Ajattelin myös, että tämä rotu on minulle oiva kun ei paljon kavereita ole ja rakastan uida sekä olla ulkona vaikka olisi minkälainen ilma.
      Yleensä olen tehnyt tuota kaikkea kaverin kanssa eli aika harvoin, mutta jos ensi vuonna tulee reipas Flätti-neiti niin pääsen sen ansiosta joka päivä ulos ja mikä parasta varmasti parhaan ystäväni(koiran) kanssa! :D


      No jos joku haluaa vielä vastailla, vapaasti vain.
      Käyn tarkistamassa tämän joka päivä.

      Ja pyytäisin sitä joka vastaa, niin ole kiltti ja vastaa jokaiseen kysymykseen.
      Eli:
      -Onko Fläteistä nartun ja uroksen välillä luonne-eroja?

      - Onko jompa kumpa helpompi kouluttaa?

      - Onko narttu kiimoina ärtyisä?

      - Jos tuleva koiruli on narttu, onko vaaraa siitä, että tulisi pentuja?
      (Kun on jo pieni kokoinen, uros koira.)

      - Ensi rokotus tulee vissii 12-13vko ikäisenä, entä toinen rokotus ja siitä eteenpäin?

      - Minkä ikäisenä Flätin voi viedä koulutukseen?


      Vaikka noilla sivuilla varmaan oli vastauksia niin haluan tietää ne näin kuitenkin, myös.

      • Karamelli

        vastaan kuitenkin joihinkin kysymyksiin.

        - Onko jompa kumpa helpompi kouluttaa?
        Tämä on minun mielipiteeni. Nartut ovat yleensä vähemmän dominoivampia kuin urokset, mutta tietenkin poikkeuksia sattuu. Esim. tämä meidän noutaja tyttö on todella itsepäinen ja kova puremaan.

        - Ensi rokotus tulee vissii 12-13vko ikäisenä, entä toinen rokotus ja siitä eteenpäin?
        Sinun täytyy madottaa viikkoa ennen ensimmäisiä rokotuksia koirasi. Sen jälkeen seuraava rokotus on 16 vk eli 4 kk. Sen jälkeen vuoden päästä ja siitä eteenpäin kahden vuoden välein. Koira täytyy myös muistaa madottaa kerran tai pari vuodessa!

        - Minkä ikäisenä Flätin voi viedä koulutukseen?
        Esim. Uudenmaannoutajien sivustolla on pentu koulutusta, mutta peruskoulutus täytyy aloittaa heti, kun koira tulee uuteen kotiin. Itse olen opettanut 12 vk pennulleni, paikalla oloa, luokse tuloa, sisäsiisteyttä (tietenkin), istu-käskyä, tassun antamista, maahan menemistä, koiran nimen ;p ja kun aion harrastaa näyttelyitä niin näyttelyasennon.

        Toivottavasti vastauksistani oli edes vähän apua...


      • Karamelli
        Karamelli kirjoitti:

        vastaan kuitenkin joihinkin kysymyksiin.

        - Onko jompa kumpa helpompi kouluttaa?
        Tämä on minun mielipiteeni. Nartut ovat yleensä vähemmän dominoivampia kuin urokset, mutta tietenkin poikkeuksia sattuu. Esim. tämä meidän noutaja tyttö on todella itsepäinen ja kova puremaan.

        - Ensi rokotus tulee vissii 12-13vko ikäisenä, entä toinen rokotus ja siitä eteenpäin?
        Sinun täytyy madottaa viikkoa ennen ensimmäisiä rokotuksia koirasi. Sen jälkeen seuraava rokotus on 16 vk eli 4 kk. Sen jälkeen vuoden päästä ja siitä eteenpäin kahden vuoden välein. Koira täytyy myös muistaa madottaa kerran tai pari vuodessa!

        - Minkä ikäisenä Flätin voi viedä koulutukseen?
        Esim. Uudenmaannoutajien sivustolla on pentu koulutusta, mutta peruskoulutus täytyy aloittaa heti, kun koira tulee uuteen kotiin. Itse olen opettanut 12 vk pennulleni, paikalla oloa, luokse tuloa, sisäsiisteyttä (tietenkin), istu-käskyä, tassun antamista, maahan menemistä, koiran nimen ;p ja kun aion harrastaa näyttelyitä niin näyttelyasennon.

        Toivottavasti vastauksistani oli edes vähän apua...

        Anteeksi tuo Uudenmaan noutajat-juttu. Itse, kun asun pk-seudulla niin tuli mieleen tämä kurssi minnekkä minä ja koirani olemme menossa. Minä olen 13 vuotias tyttö ja minulla on noutaja. Äitini ja isäni maksavat koirasta aiheutuvat kulut, mutta minä leikkaan koiran kynnet, käytän lenkeillä (pitkillä lenkeillä ei vielä voi käydä), ruokin, opetan, leikitytän. Vanhempani vain leikkivät ja komentavat tietysti jos tekee jotain tuhmuuksia.


      • Silkkiturkki
        Karamelli kirjoitti:

        vastaan kuitenkin joihinkin kysymyksiin.

        - Onko jompa kumpa helpompi kouluttaa?
        Tämä on minun mielipiteeni. Nartut ovat yleensä vähemmän dominoivampia kuin urokset, mutta tietenkin poikkeuksia sattuu. Esim. tämä meidän noutaja tyttö on todella itsepäinen ja kova puremaan.

        - Ensi rokotus tulee vissii 12-13vko ikäisenä, entä toinen rokotus ja siitä eteenpäin?
        Sinun täytyy madottaa viikkoa ennen ensimmäisiä rokotuksia koirasi. Sen jälkeen seuraava rokotus on 16 vk eli 4 kk. Sen jälkeen vuoden päästä ja siitä eteenpäin kahden vuoden välein. Koira täytyy myös muistaa madottaa kerran tai pari vuodessa!

        - Minkä ikäisenä Flätin voi viedä koulutukseen?
        Esim. Uudenmaannoutajien sivustolla on pentu koulutusta, mutta peruskoulutus täytyy aloittaa heti, kun koira tulee uuteen kotiin. Itse olen opettanut 12 vk pennulleni, paikalla oloa, luokse tuloa, sisäsiisteyttä (tietenkin), istu-käskyä, tassun antamista, maahan menemistä, koiran nimen ;p ja kun aion harrastaa näyttelyitä niin näyttelyasennon.

        Toivottavasti vastauksistani oli edes vähän apua...

        Kiitti kun vastasit kysymyksiini! :)
        Tai ainakin johonkin..

        Eli siis uros on yleensä helpompi kouluttaa?
        Jos Dominoiva tarkoittaa, että on vähän äkäpussi ja ei keskity helposti??

        No mun serkun Flätti (4kk) se on kans KOVA puremaan, mutta tottelee aika hyvin.
        Se osaa jo: Istu, Maahan, Tassu, Tänne ja harjotellaa paikka sekä sisäsiisteyttä.

        Onko sun noutaja Kultanennoutaja vai joku muu??
        Koirasi on aika pieni vielä, mutta jos se osaa jotakin taitoja noista niin totteleeko se helposti niitä??
        Osaako se olla vapaana?

        Ja tietysti alan opettamaan peruskoulutuksen heti, mutta jos se käyttäytyy jossakin asiassa huonosti niin siksi ajattelin jotain erityiskouluttamista mm.
        Luin yhdeltä sivulta eilen, että yli 6kk vanhat koirat voivat viedä jo koulutukseen ja voi allekkin, mutta se ei ole hirveän suositeltavaa..

        Ok, eli siis eka rokotus tulee 3kk ikäisenä ja sitten toka 4kk.
        Tai no ihan eka rokotushan tulee pikku pentuna kun ovat vielä kasvattajalla..


        Vielä Kiitos Karamelli! :D
        Jos vastailet vielä, niin voitko kertoa vähän koirastasi?
        mm. rotu, nimi, väri ja luonteesta jotain.


      • Karamelli
        Silkkiturkki kirjoitti:

        Kiitti kun vastasit kysymyksiini! :)
        Tai ainakin johonkin..

        Eli siis uros on yleensä helpompi kouluttaa?
        Jos Dominoiva tarkoittaa, että on vähän äkäpussi ja ei keskity helposti??

        No mun serkun Flätti (4kk) se on kans KOVA puremaan, mutta tottelee aika hyvin.
        Se osaa jo: Istu, Maahan, Tassu, Tänne ja harjotellaa paikka sekä sisäsiisteyttä.

        Onko sun noutaja Kultanennoutaja vai joku muu??
        Koirasi on aika pieni vielä, mutta jos se osaa jotakin taitoja noista niin totteleeko se helposti niitä??
        Osaako se olla vapaana?

        Ja tietysti alan opettamaan peruskoulutuksen heti, mutta jos se käyttäytyy jossakin asiassa huonosti niin siksi ajattelin jotain erityiskouluttamista mm.
        Luin yhdeltä sivulta eilen, että yli 6kk vanhat koirat voivat viedä jo koulutukseen ja voi allekkin, mutta se ei ole hirveän suositeltavaa..

        Ok, eli siis eka rokotus tulee 3kk ikäisenä ja sitten toka 4kk.
        Tai no ihan eka rokotushan tulee pikku pentuna kun ovat vielä kasvattajalla..


        Vielä Kiitos Karamelli! :D
        Jos vastailet vielä, niin voitko kertoa vähän koirastasi?
        mm. rotu, nimi, väri ja luonteesta jotain.

        johtajaksi haluavaa ja itsepäistä koiraa ja miksikäs kaikiksi niitä sanotaan kaan. Nartut dominoivat vähemmän (yleensä), joten narttua oilisi helpompi kouluttaa. Nartussa myös se hyvä puoli, että tekee kaikki tarpeet heti, kun uros taas merkkailee reviiriän. Pissoja saattaa tulla sitten jossain vaiheessa useastikin.

        Koiramme on Novascotiannoutaja. Olet varmaan kuullut? Koiramme oppi todella nopeasti kaikki nuo temput ja tottelee myös niitä hyvin. Esim. joillekkin koirille täytyy näyttää lelua/namia, että tottelee. Kyllä meilläkin välillä luoksetulossa täytyy näyttää, jos on jotain todella kiinnostavaa.
        Omalla pihalla, kun ollaan vapaana niin välillä karkaa naapuriin, vaikka ollaan yritetty kitkeä pois tätä ominaisuutta, mutta metsässä pysyy vapaana, hyvin lähellä, kunhan välillä kutsuu luokse ja palkitsee.

        Tuosta en tiedä, että milloin on suositeltavaa mennä koulutukseen, mutta koiramme kun on vaikea rotu ja muutenkin hän on erittäinen tempperamenttinen niin menemme 18 viikkosena.

        Niimpä hyvä huomio, mutta et sinä varmaan sitä tietoa tarvinnut?

        Kaikkein tärkeintä on, että muistat tämän. Jokainen koira on yksilö, et voi jättää koiran ottoa sen varaan, että saat rauhallisen/terveen yksilön. Terveellä tarkoitan lonkka, silmä, kyynär sairauksia, jotka ovat yleisiä noutajilla. Olettehan ottanut sen huomioon?

        Sitten ihan lopuksi pieni kertomus meidän Nekusta:
        Niin kuin tuolla edellä mainitsin rotuhan on Novascotiannoutaja. Väriltään punainen valkoisin merkein. Nekku on itsepäinen ja tempperamenttinen, mutta osaa hyvin rauhoittua ja oppii todella nopeasti. Tottelee hyvin käskyjä, kunhan ne on opetettu hyvin. Meidän koirasta huomaa jo näin pienenä, että tarvitsee määrätietoisen johtajan. Minun täytyykin opetella vielä määrätietoiseksi. Tulihan varmasti tarpeeksi tietoa Nekusta?

        Asutkos sinä pääkaupunki seudulla? Jos asut niin voitaisiin tavata ja näkisit noutajan elävänä, vaikkakin ei ole flatti. Kannattaa muutes käydä katsomassa kasvattajalla tai jollain ihmisellä ihan elävänä flattia. Mekin käytiin ennen kuin todettiin, että tolleri otetaan niin katsomassa erästä tolleria.


      • kaksi flattia
        Silkkiturkki kirjoitti:

        Kiitti kun vastasit kysymyksiini! :)
        Tai ainakin johonkin..

        Eli siis uros on yleensä helpompi kouluttaa?
        Jos Dominoiva tarkoittaa, että on vähän äkäpussi ja ei keskity helposti??

        No mun serkun Flätti (4kk) se on kans KOVA puremaan, mutta tottelee aika hyvin.
        Se osaa jo: Istu, Maahan, Tassu, Tänne ja harjotellaa paikka sekä sisäsiisteyttä.

        Onko sun noutaja Kultanennoutaja vai joku muu??
        Koirasi on aika pieni vielä, mutta jos se osaa jotakin taitoja noista niin totteleeko se helposti niitä??
        Osaako se olla vapaana?

        Ja tietysti alan opettamaan peruskoulutuksen heti, mutta jos se käyttäytyy jossakin asiassa huonosti niin siksi ajattelin jotain erityiskouluttamista mm.
        Luin yhdeltä sivulta eilen, että yli 6kk vanhat koirat voivat viedä jo koulutukseen ja voi allekkin, mutta se ei ole hirveän suositeltavaa..

        Ok, eli siis eka rokotus tulee 3kk ikäisenä ja sitten toka 4kk.
        Tai no ihan eka rokotushan tulee pikku pentuna kun ovat vielä kasvattajalla..


        Vielä Kiitos Karamelli! :D
        Jos vastailet vielä, niin voitko kertoa vähän koirastasi?
        mm. rotu, nimi, väri ja luonteesta jotain.

        Kasvattajalla ollessaan eivät saa rokotuksia, ensimm. rokotus on 12 vkon vanhana ja toinen 16-20 viikkoisena, jonka jälkeen rokotussuoja on olemassa ja koulutuksiin voi viedä.

        Narttu on yleensä pehmeämpi ja siis helpompi kouulttaa, nartut ovat myös uroksia pienempiä. Flattiuros on aikuisena aika iso ja voimakas koira, täytyy siis pentuna jo kouluttaa!


      • Danzasi
        kaksi flattia kirjoitti:

        Kasvattajalla ollessaan eivät saa rokotuksia, ensimm. rokotus on 12 vkon vanhana ja toinen 16-20 viikkoisena, jonka jälkeen rokotussuoja on olemassa ja koulutuksiin voi viedä.

        Narttu on yleensä pehmeämpi ja siis helpompi kouulttaa, nartut ovat myös uroksia pienempiä. Flattiuros on aikuisena aika iso ja voimakas koira, täytyy siis pentuna jo kouluttaa!

        Nartut ovat yleensä helpompia kouluttaa, mutta jos esimerkkinä on flatti, niin taistelevat aika samassa sarjassa, sillä tää meidän poika ei ainakaan hirveesti jaksa keskittyä, mutta hyvin on oppinut tässä parin vuoden aikana. En muista kysyikö joku tosta flatin vapaanaolosta? No kuitenkin. Pentunahan toi ei uskalatanut lähteä kotipihaa pidemmälle, vaan piti kantaa jonkun matkan päähän ja silloinkin oli kokoajan vapaana jaloissa pyörimässä. ^^ Nykyään esim. metässä se juoksentelee ku päätön kana, mut heti ku häviin näkyvistä, ni se jää kiltisti oottamaan, et oon taas näkyvissä jotta voi jatkaa matkaa, eli siis ei lähe omille karkuteille. Toisin poikkeus on silloin, kun tulee joku muu koira vastaan. Poika on niin innoissaan ettei kuuntele mitään vaan lähtee painattaa tietysti kaveria kohti. Tuo täytyis sille vielä opettaa, että silloinkaan eilähetä, jos tulee toinen koira vastaan. Mutta miten?


      • Danzasi
        Danzasi kirjoitti:

        Nartut ovat yleensä helpompia kouluttaa, mutta jos esimerkkinä on flatti, niin taistelevat aika samassa sarjassa, sillä tää meidän poika ei ainakaan hirveesti jaksa keskittyä, mutta hyvin on oppinut tässä parin vuoden aikana. En muista kysyikö joku tosta flatin vapaanaolosta? No kuitenkin. Pentunahan toi ei uskalatanut lähteä kotipihaa pidemmälle, vaan piti kantaa jonkun matkan päähän ja silloinkin oli kokoajan vapaana jaloissa pyörimässä. ^^ Nykyään esim. metässä se juoksentelee ku päätön kana, mut heti ku häviin näkyvistä, ni se jää kiltisti oottamaan, et oon taas näkyvissä jotta voi jatkaa matkaa, eli siis ei lähe omille karkuteille. Toisin poikkeus on silloin, kun tulee joku muu koira vastaan. Poika on niin innoissaan ettei kuuntele mitään vaan lähtee painattaa tietysti kaveria kohti. Tuo täytyis sille vielä opettaa, että silloinkaan eilähetä, jos tulee toinen koira vastaan. Mutta miten?

        Tulipas kirjotettua taas aika monimutkasesti toi. :D


      • Karamelli
        kaksi flattia kirjoitti:

        Kasvattajalla ollessaan eivät saa rokotuksia, ensimm. rokotus on 12 vkon vanhana ja toinen 16-20 viikkoisena, jonka jälkeen rokotussuoja on olemassa ja koulutuksiin voi viedä.

        Narttu on yleensä pehmeämpi ja siis helpompi kouulttaa, nartut ovat myös uroksia pienempiä. Flattiuros on aikuisena aika iso ja voimakas koira, täytyy siis pentuna jo kouluttaa!

        Menin sekaisin madotuksista ja rokotuksesta. Koiranpentu siis saa ainakin parisen kertaa madotuksen kasvattajan luona.


    • koirakuume

      Moi!
      Olemme miettinyt flätin ottoa,mutta tytär on pienempänä ollut allerginen koirille nyt pystyy olemaan koira ku koiran kans eikä oireile.Joten uskaltaako ottaa irtoaako flätistä paljon hilsettä? Koira pystyis olemaan myös paljon ulkona.

      • flättäri

        Moikka! Jos tyttärellänne on joskus todettu allergia koiriin niin kannattaisi kokeilla miten sietää koiraa kun se on tyttären seurassa ympärivuorokautisesti vaikkapa viikon, jos läheisillänne on koiraa jonka voisitte ottaa hoitoon tai jonne tyttärenne voisi mennä vaikkapa kesälomalla kylään muutamaksi päiväksi selviää asia jo paljon mikä on allergian todellinen tila nykyään.
        Ja tuosta hilse asiasta: omalla flätilläni on karvanlähdöt keväällä ja syksyllä silloin kaikkialla karvoja ja samalla karvanlähdön aikaan on myös hilsettä jonkin verran. Muutoin hilsettä esiintyy lähinnä kun koira hermoilee esim. eläinlääkäri käynnillä.
        Ulkokoiraksi flättiä ei kannata ottaa on niin sosiaalinen että kärsii jos jätetään yksin tarhaan. Eikä turkkinsa puolesta varsinkaan talvella tarkene pitkään tarhassa.


    • flättäri

      Heippa!
      tässä olisi jotain vastauksia kysymyksiisi..
      Oma flättini on narttu ja hän ei ainakaan ole ikinä ollut ärtyisä kiima-aikaan, eikä muutenkaan.
      Ja lähtökohtahan aina on että jos talossa on uros ja narttukoirat niin kyllä pentuja voi tulla. Joten jos tuota tipsua ei ole tarkoitus käyttää jalostukseen se kannattaisi mielestäni leikata, muuten teillä tulee olemaan sirkus talossa nartun juoksuaikoina.
      Oma koirani tuli minulle vasta täytettyään 2 joten noista pentuajan rokotuksista en ihan perillä ole, mutta kunhan hankitte koiranne vastuulliselta kasvattajalta saatte varmasti paljon ohjeita tulevaisuuden varalle ja useat kasvattajat tarjoavat elinikäisen tukensa kasvateilleen eli aina voi ottaa yhteyttä ja pyytää apua jos pulmia ilmenee!

    • Flatti

      Terve! Painin parhaillaan samojen asioiden kanssa, eli meille tulee ehkä vuoden päästä flatti-poika. Olen myös 12 v. Kysyin tässä pari viikkoa sitten vanhemmiltani, että voisiko meille tulla toinen koira. Olin jo ottanut paljon selvää rodusta ja olen aivan varma että se on minun rotuni. He lupasivat, että katsotaan miltä vuoden päästä näyttää. Meille tuli kaksi vuotta sitten suomenajokoirapoika ja meillä oli silloin vielä toinen samanrotuinen vanha vaari, joka lopetettiin. Suru on suuri vieläkin, vaikka siitä on puoli vuotta. Ajattelin,etää uudesta pennusta olisi seuraa sekä ajokoirallemme että itselleni. Tykkään myös uida ja olla ulkona, varsinkin kesäsateella. Onnea flatinhankintaan!!!

    • fättitytön omistaja

      Hei! Flättitytön omistajana voin kertoa, että rotu ei ole ulkokoira vaan erittäin sosiaalinen perhekoira, myös aktiiviseen käyttöön harrastusmielessä. Flätti tykkää uida, noutaa, liikkua ja juosta joten sohvaperunalle rotu ei ole sopiva. Se myös keksii yksin ollessaan itselleen aina viihdykettä, joka ilmenee ajoittain tavaroiden siirtelynä ja sekoittamisena (esim. kengät on eteisessä aina hujan hajan työpäivän jälkeen). Rotu vaatiin paljon aikaa ja yhdessä puuhaamista, mutta on suhteellisen helppo kouluttaa koska jaksaa olla innostunut kaikesta aina. Pentukurssilla oppii hyvin käyttäytymisen alkeet, mutta kelpo koiran tästä saa jos jaksaa nähdä vaivaa. Tulee toimeen lasten kanssa, kaikkien-kaveri-rotu. Suosittelen jos haluaa aktiivisen koiran muuallekin kuin lenkkikaveriksi kerran päivässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe