Valkosiipi undun sukupuolesta

Tirputtaja

Minulla on kaksi undua ja nyt ne ovat jo yli vuoden ikäisiä. Valkosiipisellä sinisellä on mielestäni aika selvä ruskea vahanahka ja olen tirpun olettanut olevan naaras. Nyt tuttavani kertoi, että valkosiipisellä ei voi olla niin varma sukupuolesta kun jotain melaniinia puuttuu muutenkin. Kertoisiko joku tästä lisää...Eli onko minulla sittenkin kaksi urosta.... Toinen tirputtaja on väritykseltään ns. tavallinen sininen ja nokan tyvi selvästi turkoosin sininen. Pesittämistä en ole vielä lintujen nuoren iän takia edes yrittänyt....Mutta olisi mukava tietää...

6

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Njoo, valkosiipihän on yksi erikseen nimetty versio kirjavasta (siis vaaleita pigmentittömiä kohtia eri puolilla kehoa, tässä tapauksessa siis siiven kohdalla). Ja jos kirjavalla linnulla se pigmentitön kohta sattuu siihen nokan tienoille niin voi vaikuttaa toki myös vahanahan pigmenttimuodostukseen, jolloin koiraalla ei välttämättä sitä sinistä tule kunnolla näkyviin ja sen perusteella sukupuoli voi olla vähn arvailujen varassa. (Sama koskee tietysti ylipäätäänkin hyvin vaaleita undulaatteja).

      Blondillakaan koirasundulla kuitenkaan harvoin vahanokka on niin selvästi ruskea kuin naaraalla tietyssä pesimäkierron vaiheessa vaan on pikemminkin epämääräisen vaalea tai punertava (muuta kuin ehkä joissain sairauksissa ja hormonaalisissa häiriöissä). Jos siis vahanokka on selvästi naaraan näköinen ja ajoittain kunnolla ruskea, undu todennäköisesti on naaras, etenkin jos juovitus ja muukin väri on undulla muuten pään kohdalla tummaa ja voimakasta.

      • asdfg123

        Valkosiipi ei ole kirjavuus- vaan vaalennusmuoto (dilute).


      • -M-
        asdfg123 kirjoitti:

        Valkosiipi ei ole kirjavuus- vaan vaalennusmuoto (dilute).

        Njaa, minä olen aina kuvitellut valkosiiven olevan vastaava muunnos kuin "clearflight" mutta valkoista vaan on enemmän, jolloin on siis nimenomaan kirjavuudesta kyse ja siivessä ei ole lainkaan mitään pigmenttiä.
        Tämän kuvan tapaan:
        http://eterri.com/clearflight.jpg

        Mut näköjään googgelin mukaan löytyy huomattavan paljon tuota koulukuntaa jonka mukaan valkosiipi /clearwing onkin "harmaasiiven" tapainen joka on tosiaan tuommoinen "haalistus"muunnos eikä kirjava...

        Mutta molemmissa tapauksissa voipi pigmentti nokassakin heikentyä...


      • väri
        -M- kirjoitti:

        Njaa, minä olen aina kuvitellut valkosiiven olevan vastaava muunnos kuin "clearflight" mutta valkoista vaan on enemmän, jolloin on siis nimenomaan kirjavuudesta kyse ja siivessä ei ole lainkaan mitään pigmenttiä.
        Tämän kuvan tapaan:
        http://eterri.com/clearflight.jpg

        Mut näköjään googgelin mukaan löytyy huomattavan paljon tuota koulukuntaa jonka mukaan valkosiipi /clearwing onkin "harmaasiiven" tapainen joka on tosiaan tuommoinen "haalistus"muunnos eikä kirjava...

        Mutta molemmissa tapauksissa voipi pigmentti nokassakin heikentyä...

        Valkoisuushan ei tee linnusta kirjavaa, jos puhutaan perinnällisyydestä eikä pelkästään ulkonäöstä. Valkosiipi on sama kuin clearflight
        Vaalennetuilla siivillä ei ole myöskään osaa ei arpaa vahanahan väriin.


    • SerpeNTiina

      tyttöset minulla ovat kyllä erotettavissa naaraiksi.Albiinolla aivan ruskea vahanahka ja valkosiivellä vaalea, väritön vahanahka,joka toisinaan on innosta tummempi.
      Albiino koiraan vahanahka on vaaleanpunertava.
      Olettaisin,että valkosiipesi on naaras.Oma valkosiipeni on myös juuri näinä aikoina vuoden vanha.

      • vahanahka

        on aivan normaalin värinen. Jos valkosiipesi vahanahka on kuten inoilla, niin silloin se on resessiivinen kirjava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1569
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      20
      1209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1049
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      932
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      928
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      921
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      902
    Aihe