Tietokonepeli World Of Warcraft

pappapappa

Heippa,

Meillä on kaksi poikaa 9 ja 11 v. Ovat kovin innostuneet World of Warcraft- pelistä. Runescape ei ole enää mitään kuulemma....

Onko jollakulla kokemusta minkälainen peli se oikein on, sitähän pelataan netissä?.
- maksaako pelaaminen jotain?
- ikäraja taitaa olla 12 v.??
- jääkö siihen helposti "koukkuun"??
- muita negatiivisia/positiivisia asioita

Kiitos paljon asiallisista vastauksistanne!

21

4414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks äiti

      Mä tiedän pelistä vain sen verran, että sitä pelatan netissä ja jonkin verran se kuulemma maksaa. Mun tytär on kertonut ystävästään (tyttö, 11v), joka on täysin hurahtanut siihen peliin ja on todella riippuvainen sen pelaamisesta.

      Hyväi puolia pelistä en tiedä yhtään.

    • se on täys paska peli

      peli maksaa jos oiken muistan 12e kuukaudessa (ei pakka maksaa mutta jos huluu pelata nii sit maksaa)

      jää koukkuun tosi helposti mun kaveri ei muuta teekkään ku syö ja pelaa wowia ja sitte ku koulut alkaa nii on koulussa joskus ja silloinku ei oo nii on unohtunu pelaa wowii!

      negatiivistä:
      -peliin jää koukkuun
      -maksaa helvetin paljo 12e kuukaudessa (laske paljo vuodessa)
      -voi käydä niiku mun kaverille linsataan koulusta että voi peleta koko päivän.

      posotiivistä:
      -saa ajan kulumaan.

      ite en kyllä ostais tota pelii koska mä en rupee maksaan siitä että saan pelata kuukauden ja sit taas kk päästä pitäs maksaa.

    • äskjhl

      WoW ei sovi tuon ikäisille eikä Runescapekaan. Luetaanps vanhemmat ne ikärajat sieltä pelin kyljestä!

      • ylihuolehtiva paska

        jos rune ei sovi nii mikä sitten?

        rune on sellanen lasten peli sen kuulee jo musiikista lastem musaa ja taustalla luonon ääniä ja ku hakkaa jotain siinä nii "yiip""hip"
        tai jos hakkaa rottia nii ihanku kumi leluu hakkais!

        nii paska peli


      • Reetu
        ylihuolehtiva paska kirjoitti:

        jos rune ei sovi nii mikä sitten?

        rune on sellanen lasten peli sen kuulee jo musiikista lastem musaa ja taustalla luonon ääniä ja ku hakkaa jotain siinä nii "yiip""hip"
        tai jos hakkaa rottia nii ihanku kumi leluu hakkais!

        nii paska peli

        Peli todellakin maksaa 12e/kk. Itse pelaan sitä mutta en ole todellakaan koukussa. Voin milloin tahansa lopettaa sen pelaamisen. Koukkuun jääminen on minusta täyttä paskaa.


    • ......

      Joo ei aina saa asiallisia vastauksia, mutta tässä nyt eräs.

      Olen itse 2 kk vaavin tuore äiti ja olen pelannut nettiroolipelejä jo 5 vuotta ainakin. WoW siis yksi niistä eli tuttu peli on joiltain osin. En siis omista peliä itse, mutta sukulaisellani on se ja hänen luonaan pelistä innostunut. Koukkuun siihen jää. Se on aivan varma asia.

      WoW on fantasiaroolipeli, se maksaa ehkä tuon 12 € / kk kuten joku jo mainitsikin. Ikärajaa en muista, mutta sen kyllä voin heti sanoa, ettei sinun lapsesi ihan ehkä ole vielä siinä iässä. Odota muutama vuosi. Se on aikasta vaativa peli toiminnoiltaan. Mutta tiedän kyllä, että jo tuon ikäiset hallitsevat tietokoneita ja pelejä aikasta mahtavasti...

      WoW on grafiikaltaan aivan eri maailma kuin Runescape eli ymmärrän täysin poikienne mieltymyksen. Sehän on todella upeasti ja kauniisti tehty ja maisemat sekä hahmot ovat mahtavat. Hahmoiksi voi valita mm. haltijoita, kääpiöitä, ihmisiä, örkkejä, zombeja, puolituisia tai esim. tauroneita. Pelissä on mahdollisuus keskittyä pelkästään oman hahmonsa kehittämiseen tai sen lisäksi myös roolipelata. Mutta se sitten jo vaatiikin taitoa eli englannin kielen taitoa ja uppoutumista sekä maailmaan että omaan roolihahmoonsa. Mutta poikiesi ikäiset lapset tuskin vielä kiinnostuvat niinkään roolipelaamisesta vaan vain seikkailemisesta ja hahmonsa kehittämisestä.

      No, jos hakee huonoja puolia, niin onhan peli paljon juuri taistelua eli hahmon kehittäminen vaatii sitä, että melkein aina joitakin "vihollisia" pitää suoraan sanottuna tappaa. Mutta kokemuspisteitä saa kyllä muillakin tavoin kuten esim. etsimällä jonkun henkilön, viemällä jonkun tavaran johonkin jne. Pelihän perustuu täysin ns. questeihin eli tehtäviin, joita saa puhuttamalla maailmassa olevia hahmoja.

      Muita huonoja puolia ehkä on juuri tuo koukkuun jääminen eli en voi muuta sanoa kuin, että tee pojillesi selväksi tietyt peliajat. Muuten ryöstäytyy käsistä!

      Huono puoli joskus myös toiset pelaajat. Koska pelaat ympäri maailmaa olevien ihmisten kanssa
      (ja niitä on PALJON!) voit kohdata kaikenmaailman hörhöjä. Esim. törkeitä viestejä ym. Aika harvoin kuitenkin sellaisiin olen törmännyt.

      Tässä nyt muutamia näkökulmia peliin, mutta kaikenkaikkiaan itse suosittelen peliä. Kohtuudella annosteltuna se on mukavaa ajanvietettä ja esim. englannin kielen taito karttuu valtavasti. Ja jos vertaa joihin varsinaisiin sota- ym. räiskimispeleihin, tämä on paljon paljon muutakin. Jo se, että pystyt ostamaan hahmollesi uusia tavaroita ja vaatteita ym. ja luomaan hänestä sellaisen, kun itse haluat, on mielenkiintoista. Mutta toden totta en turhaan korosta, että selkeät rajat ja ajat se vaatii lapsien kohdalla!

      Käypä tutustumassa WoW:n kotisivuihin http://www.worldofwarcraft.com/index.xml, niin pääset hieman perille paremmin.

    • pappapappa

      ...asiallisista kommenteista. Lisää kaivataan, lupasin selvittää asiaa ja sitten harkita

    • tiedän miten käy

      ikä raja on 12 ja pelien hinnaksitulee (pelkät levyt ) wow ja burnig crusaide 90 E puls ne peli aika maksut .... conna be lots of money

    • Giriel

      Pojat ehkä muutaman vuoden liian nuoria, jolleivat ymmärrä selvästi kirjoitettua englantia.. Jos ymmärtävät niin ei mitään ongelmaa ikärajan suhteen.. Olen pelannut runescapea ala-aste ikäisestä asti ja voin sanoa ettei todellakaan vedä vertoja kokemuksena World of Warcraftille joten ei mikään ihme että poikasi ovat tykästyneet peliin..

      Pelaaminen maksaa riipuen siitä antaako Blizzardin(Yritys joka valmistanut itse pelin) veloittaa sen suoraan tililtäsi vai ostaako peliaikakortteja jotka tulevat maksamaan kuukaudesa sen 2-4€ enemmän kuin suoravelotus...

      Koukkuun jää erittäin helposti jos vähääkään pitää Internetissä pelattavista roolipeleistä..

      Negatiivista ehkä juuri tuo "koukkuun jääminen joka on pienillä lapsilla erittäin voimakas tila...

      Positiivisia asioita ovat esimerkiksi.. Engalnnin oppiminen joka aineena minulla on lähinnä pelaamisen ansiosta ollut ensimmäisistä engalnnin tunneista asti yhdeksikön luokkaa.. Kielen oppiminen tällä tavoin johtuu omasta kiinnostuksesta oppia kieli jotta voisi kommunikoida muiden pelaajien kanssa sujuvasti.. Ja toinen tärkeä pelaamisen onnistumisen kannalta olisi riittävä kommunikointi joka tarkoittaa lähes samaa kuin edellinen mutta kommunikointikyky paranee huomattavasti...

      Johan tuli pitkä teksti.. toivottavasti saat selvää töherryksestäni..

      PS. Huomasin jonkun maininneen että peli maksaisi yli 90€ joka ei ole läheskään oikea hinta.. Pelin hinta tulisi olemaan noin 40€ (19,95 ilman Burning Crusade-lisäosaa[Jos tulee lisää kysymyksiä{esim. mitä Burning Crusadeen sisältyy} vastailen mielelläni])

      • sivustaseuraaja

        .. tässä, että voiko sitä peliä pelata ilman nettiä myös? niinkun ns. normaali pelinä?


      • se on mmorpg peli
        sivustaseuraaja kirjoitti:

        .. tässä, että voiko sitä peliä pelata ilman nettiä myös? niinkun ns. normaali pelinä?

        pitää olla netti ei se muuten toimi.

        jos pelis on tuhansia pelaajia nii pitää siihen netti olla pelaa vaikka runee ilman nettii.
        jos lataat sen koneelle.

        täältä pystyy lataan
        http://roktem.i8.com


    • Helposti koukkuun

      Pelaaminen maksaa 27e/2kk tai visalla 12e/kk, mutta ton 27e:n kortin saa kaupasta nini ei tartte kortin tietoja nettiin antaa.

      Pelin (suositus)ikäraja on 12v, mutta peli ei ole raaka millään tavalla. Pelissä olen itse useasti törmännyt näihin pelaajiin jotka eivät ole tota kahtatoista täyttänyt, eivätkä välttämättä puhu kunnollista englantia, sujuu pelaaminen silti heiltä hyvin.

      Pelissä voi valita erillaisista "maailmoista" On normaali; jossa keskitytään pääosin hahmon kehittämiseen, eikä toinen pelaaja voi hyökätä toisen pelaajan kimppuun muualla kun siihen suunnatuilla aluella, normaali-tyypin "maailmoista" kannattaa aloitella jos on peliä aloittamassa. Tosin on yksi PvP-"maailma" (stormreaver, eu) jossa pelaajat voivat käydä toistensa kimppuun miten huvittaa, mutta kyseisellä serverillä on poikkeuksellisen paljon suomalaisia joten apua luulisi löytyvän
      suomeksikin.

      Kuten nimestä selvisi, koukkuun jää helposti, mutta peliaikaa voi säätää account mamagementista esim. näin: tilillä voi pelata vain aamulla klo 8-10 ja illalla klo 15-18. Tämä löytyy osoitteesta http://www.wow-europe.com Tuo sivusto kannattaa tsekata, sieltä löytyy kaikki ja vähän päälle ko. pelistä.

      Peliä pelaa euroopassa noin 8 miljoonaa ihmistä, niin voi olettaa, että joukkuun sopii muutama kuspääkin. Pelissä on filtteri joka suodattaa kaikki kirosanat tyyliin; "!@$£" Peli on mielestäni toiminnoiltaan varsin helppo ymmärtää, itse ostin pelin kun se tuli ulos ja olin silloin 12v, eikö ollut mitään pelaamisen kanssa. Sen verran täytyy vielä sanoa, että englannin oppiminen koulussa loppui pelin jälkeen täysin, eikä huonossa mielessä vaan numerot hilautuivat ylöspäin ja sanat mitä tunnilla esiteltiin oli opittu jo pelin kautta :)

    • Omat kokemukset

      Kuten moni täällä jo kertonut, kyseisessä pelissä on sekä hyviä, että huonoja puolia.

      World of Warcraft ei ole itse pelinä raaka verrattuna useisiin muihin peleihin. Pelin ikäraja (12 vuotta) on vain ohjeistava, mutta itse en näe raakuutta misään muodossa ongelmana sinun ikäisillesi lapsillesi.

      WoW:n suurin haittapuoli on sen koukuttavuus. Se että kyseistä peliä pelaa tällä hetkellä jo yli 9 miljoonaa ihmistä antaa ehkä jo jonkinlaista kuvaa siitä, että peli on monelta kantilta mukaansatempaava. Toisaalta koukkuunjääminen ei ole kovin suuri ongelma, jos teet lastesi kanssa alusta asti selväksi milloin he saavat pelata ja kuinka kauvan. Pelin nettisivuilla (www.wow-europe.com) voit asettaa jonkin tietyn aikarajan, kuinka kauvan lapsesi saavat pelata peliä päivässä. Tämä on ERITTÄIN suositeltavaa, sillä ei ole mitenkään harvinaista että aikuinenkin ajautuu WoW:n maailmaan niin syvälle, ettei pysty enää kontrolloida pelaamistaan...

      Hyviä puoliakin on tieenkin hauskuus ja englannin kielen oppiminen. Voin taata että lapsesi englanninkielen taito tulee karttumaan wowia pelatessasi, sillä itse hahmon kehittäminen perustuu tehtävien eli questien tekoon. Kyseiset tehtävät anntetaan aina englanniksi, ja vaikka lapsesi ei niitä viitsisi kokonaan edes lukea, niin jostain hänen on niihin apua kysyttävä (Esim. fanien ylläpitämiltä questi-apusivuilta, joita ei ole vielä yhtään suomeksi). Lisäksi pelin edetessä kommunikaatio muiden pelaajien kanssa edesauttaa oppimista entisestään.

      "Lyhyesti":

      Hyviä puolia:
      - Tällä hetkellä viihdyttävyydeltään (ja pelaajamäärältään (9 miljoonaa)) kiistatta paras nettiroolipeli.
      - Erittäin hyvä englannin opiskeluun.
      - Ei raaka, mutta ei missään tapauksessa "vain lastenpeli", sillä suurin osa pelaajista on pitkälti yli 20 vuotiaita.

      Huonoja puolia:
      - Markkinoiden ylivoimaisesti "koukuttavin" peli. (Tämän ongelman voit helposti ohittaa, käyttämällä "parents controllia", eli asettamalla maximipeliajan päivää kohden. Jopa monet aikuiset käyttävät tätä työkalua.)
      - Kuukausimaksut (~11-13€/kk maksutavasta riippuen, joita on esim. peliaikakortti /luottokortti.)
      - Itse pelin ostaminen maksaa 19,90€. Lisäosaa et tarvitse pitkään aikaan.

      Huh tuli aika sekava, mutta toivottavasti auttoi!

    • Zeweri

      jos pelaa kaupasta ostetun pelin "serveriä" se tulee maksamaan joka kuukausi jotain 10-15€
      MUTTA on myös monia "private-servereitä" jotka eivät maksa mitään, mutta niissä on lageja, ja vähemmän pelaajia. Joissakin private-servereissä on voitu laittaa esimerkiksi, experience rate x30 eli saat vaikka tehtävästä 30-kertaisen exp.

      Peliin jää koukkuun helposti, ainakin jos tietokoneen tehot ovat hyvät ettei pätki.
      itse olen pelanut World of warcraftia noin puolisen vuotta sitten, ihan OK peli jos olisi parempi tietokone :/

    • minäkin välillä

      Olen pelannut nyt parisen vuotta ja tykkään kovasti. Iso osa pelaajista on aikuisia, mutta varsinkin viime aikoina mukaan on tullut paljon natiaisia. Se toki näkyy pikku hiljaa pelaajien kielenkäytössä ja käyttäytymisessä. Osa ystävistäni (30-60v) on jo lopettanut tai vaihtanut serveriä tympäännyttyään näihin lapsukaisiin, joilta puuttuu alkeellisetkin nettitavat. Omia muksujani en päästä vielä noin nuorena pelaamaan. Mielestäni pelin ikäraja on asetettu hyvällä syyllä noin.

      Peli koukuttaa pahasti (ensimmäinen peli, johon olen koskaan jäänyt koukkuun, eikä tämä todellakaan ole ensimmäinen nettiroolipeli jota pelaan), se tulee melko kalliiksi varsinkin jos nuoret pelaajat joutuvat maksamaan sen viikkorahoistaan ja peli on melko väkivaltainen ajoittain. Ei siinä mitään suolenpätkiä näy, mutta questien tekeminen vaatii välillä älytöntä lahtaamista.

      Ai niin, olen alle 40v nainen. Haluaisitko, että omat lapsesi pelaavat meidän keski-ikäisten kanssa jotain netissä?

    • joku kertoi

      että siihen jää koukkuun ja vuodessa on mennyt siihen 500 euroa. Kun ostaa pelin pitää vielä maksaa jotain maksuja lisäksi! Järjetöntä touhua. En suosittele.

    • Moi!

      Ensinnäkin haluaisin vähän oikaista harhakäsityksiä World of Warcraftista. Se on totta kyllä että kyseessä on maksullinen peli, mutta väitteet siitä että kyseiseen peliin menisi viisisataa euroa vuodessa, ovat puppua:

      "After the end of the one-month subscription included with the game, you will need to subscribe in order to continue playing. There are three options in our flexible subscription structure: month-by-month subscription costs 12.99€/£8.99 per month, 3-month subscription costs 11.99€/£8.39 per month and six month subscription costs 10.99€/£7.69 per month."

      (Lähde: http://www.wow-europe.com/en/info/faq/general.html)

      Eli ihmettelenhän vain millä hiton matematiikalla tuosta on saatu väännettyä viisisataa euroa?

      Ja sitten nimimerkin "pappapappa" kysymyksiin: allekirjoittanut on 23-vuotias opiskelija joka pelailee suhteellisen aktiivisesti World of Warcraftia.

      Q: "maksaako pelaaminen jotain?"
      A: Kyllä maksaa. Ensimmäinen kuukausi WoWia on ilmainen, mutta sen jälkeen pelissä on pienehkö kuukausimaksu. Month-by-month (eli kuukausi kerrallaan) maksaa 12.99€/kk. Kolme kuukautta kerrallaan maksaa 11.99€/kk. Ja puoli vuotta kerrallaan 10.99€/kk.

      Q: "ikäraja taitaa olla 12 v.??"
      A: Kyllä. Ikäraja on nähtävissä World of Warcraftin kannesta ja sen ikäraja on 12 vuotta.

      Q: "jääkö siihen helposti 'koukkuun' ??"
      A: Kyllä jää. Koukkuunjäämisriski on suurempi mutta tämä on tietenkin myös henkilön omasta mielenlujuudesta riippuvaa. Itse pelailen World of Warcraftia vapaa-ajallani, mutta en lähde riskeeraamaan opintojani WoWin kustannuksella. Alaikäisten (etenkin esimurrosikäisten poikien) suhteen täytyy toki olla paljon varovaisempi.

      Q: "muita negatiivisia/positiivisia asioita"
      A: Positiivista pelissä on ehdottomasti pelin tuoma yhteisöllisyys. Pelissä on miljoonia pelaajia jo pelkästään euroopassa ja pelissä muodostuu hyvinkin herkästi yhteisöjä jo esimerkiksi kiltojen muodossa. Lisäksi pelissä sattuu ja tapahtuu koko ajan (esimerkiksi raidit, ts. horden hyökkäys allianssin kaupunkeihin tai päin vastoin) ja mitään ei periaatteessa ole pelissä kirjoitettu valmiiksi.

      Negatiivista pelissä on koukkuujäämisriski minkä takia minä en suosittelisi peliä ainakaan esimurrosikäisille ja lisäksi pelissä saattaa esiintyä välillä esimerkiksi epäkohteliaita ihmisiä. Mutta niitä riittää myös runescapessa.

      Summa summarum: World of Warcraft on loistavaa ajanvietettä itsensä hallitsevalle ihmiselle joka osaa erottaa oikean elämän virtuaalielämästä. :)

    • pappapappa

      ... siirtyä lapsieni pelaaminen muutamalla vuodella. Kiitos kaikille asiallisista vastauksistanne. Toki kirjoittelua saa jatkaa ja mielelläni otan tietoa vastaan sekä pysyn "ajan tasalla"

      • mammamamma

        pelaa meillä Wowia.

        Eli hyviin puoliin meidän kohdallamme kuuluu se, että sen sijaan että tietokoneella "roikkuminen" olisi epäsosiaalista yksinvärkkäämistä, se on koko perheen yhteinen harrastus.

        Poikani on ns. 'hankalimmassa' iässä eli 15-vuotias, mutta meillä on hyvät ja avoimet välit, koska yhteys yhteisen harrastuksen kautta on säilynyt luontevana.

        Eli mitä jos ajattelisit sen asian niin, että alkaisit pelata poikiesi kanssa yhdessä? Tutkimusten mukaan (koskien verkkokäyttäytymistä) nuoret haluaisivat eniten sitä, että saisivat jakaa pelaamisen omien vanhempiensa kanssa.

        Itse olen sitä mieltä, että WoWin pelaaminen on monta kertaa hyödyllisempää ja hauskempaa kuin se iänikuinen, "hyväksyttävä huvitus" eli tv:n töllötys.


      • mammamamma kirjoitti:

        pelaa meillä Wowia.

        Eli hyviin puoliin meidän kohdallamme kuuluu se, että sen sijaan että tietokoneella "roikkuminen" olisi epäsosiaalista yksinvärkkäämistä, se on koko perheen yhteinen harrastus.

        Poikani on ns. 'hankalimmassa' iässä eli 15-vuotias, mutta meillä on hyvät ja avoimet välit, koska yhteys yhteisen harrastuksen kautta on säilynyt luontevana.

        Eli mitä jos ajattelisit sen asian niin, että alkaisit pelata poikiesi kanssa yhdessä? Tutkimusten mukaan (koskien verkkokäyttäytymistä) nuoret haluaisivat eniten sitä, että saisivat jakaa pelaamisen omien vanhempiensa kanssa.

        Itse olen sitä mieltä, että WoWin pelaaminen on monta kertaa hyödyllisempää ja hauskempaa kuin se iänikuinen, "hyväksyttävä huvitus" eli tv:n töllötys.

        Tuo mitä mainitsit televisiosta on kyllä niin totta kuin vain voi olla. Itse ainakin olen saanut World of Warcraftista tuhat kertaa parempia elämyksiä mitä televisiosta ikinä.


    • Anonyymi

      Okei. WoWittajana korjailen.
      Peli maksaa 13€ kuukaudessa. Halvemmaks tulee ottaa puol vuotta tai vuosi kerralla. Peli sisältää väkivaltaa, orjuutta, verta, alkoholia, pin up kalentereita, myrkkyjä, sotateemoja, kuoleman käsittelyä, massamurhia ( Legion ja BfA välissä tapahtunut Teldrassilin poltto ja tuhansien yöhaltioiden, kaldorei, polttomurha ), rasismia ja paljon muuta mitä en haluais alle 16 v näkevän. Ja älkää hitossakaa mänkö RP servuille jos haluutte vain mättää menemään. Ne on henkisesti brutaaleja servuja.

      Mut mitäpä hyvää tos pelis sit on? No... Alotetaan RP servuista. RP eli RooliPelaaminen on hyvä tapa antaa mielikuvituksen lentää. RP yhteisössä on tiukat säännöt siihen mikä on suosittavaa käytöstä julkisissa paikoissa kuten pääkaupungit. Monet pelaajat pyrkivät pitämään yllä pelin PEGI12 luokitusta, mikä omasta mielestäni sotii suomalaisen kulttuuritottumuksen kanssa kuten puhuminen alastomuudesta ja seksuaalisuudesta ja puhuminen politiikasta yms muista mitä Suomessa muutenkin julkisesti puhutaan. Eli sananvapautta ei silleen oo.
      Muita hyviä puolia tarinan kerronta, juoni, piirtotyyli ja pelin yleinen ilme ja mekaniikka. Peli on koukuttava juurikin sen takia kuinka tyylikäs ja loppupeleissä yksinkertainen oppia se on. Ja vaikka oot päätehtävät tehny nii tekeminen ja seikkailu ei vaan lopu. Pelissä on ihan sikana tutkittavaa ja tekemistä. Lemmikkien keräilyä, ulkonäköjen keräilyä ja alueiden tutkimista ja salaisuuksien löytämistä. Jos haluut vain saada täyden kuvan pelistä, mee normiservuille. PvP ( Player vs Player ) servuilla kannattaa käydä jos muiden pelaajien päihittäminen kiinnostaa. Rotuja pelissä on paljon. Ja uskon et kettuhumanoideista, ihmisistä, örkeistä, haltioista ja muista fantasiaroduista löytyy varmana jotain mielekästä. Puhumattakaan siitä kuinka monta eri pelaajaluokkaa ( player class tai yksinkertasesti class ) löytyy. Druidia, metästäjää, soturia, maagia... Kaikille jotain.

      Eli kyl suosittelen peliä. MUTTA! Kuten huonois puolis mainihin, pelin teemat usein ovat enemmänkin luokkaa PEGI16/18 kuin PEGI12. Mutta suosittelen tekemään taustatutkimuksen ja sen pohjalta päättämään onko peli sopiva lapsilles. Ihellään tubessa videoita pelistä nimellä SlendisFi Universe. Suosittelen tsekkaamaan Torghast soittolistan nii näät vähän sitä taistelumekaniikkaa. Ja suosittelen tsekkaamaan sellasen kanavan ku Roox. Sil on video sarja WoWittamisesta aloittelijana eli noobina. Eli ihan ekaa kertaa pelaamas WoWia. Saat siitäkin näkökulmaa peliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1609
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1301
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1079
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1058
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. 4
      942
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    Aihe