Sähkölaskutus

Kypsä kahteen laskuun

Sähkön myyjähän laskuttaa omasta energian myynnistään ja alueella sijaitseva sähköyhtiö laskuttaa sähkön siirrosta.Mutta onko olemassa sähköyhtiötä esim.Pohjois-Suomessa joka myisi sähköä Etelä-Suomeen esim. Vattenfallin verkkoalueelle ja asiakas saisi sähkön myyjältä vain YHDEN laskun eli yhtiöt puljaisivat siirron osuuden keskenään !???

20

2171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuu

siis jos haluaa halvempaa sähköä niin täytyy kärsiä sen vuoksi. Laita suoravelotukseen vai onko se suoralasku, niin ei tarvi muistella muuta kun et tilillä on aina rahaa :)

• laki määrää niin

siirto ja energian myynti täytyy olla erillistä liiketoimintaa, niitä ei saa yhdistää.

• samalla laskulla

Tasan saa olla samalla laskulla.

Voi kaksi yhtiötä laskuttaa yhtä asiakasta kahdesta eri asiasta, jos näin vain sovitaan. Ja sähkömarkkinalaista löytyy tähän ihan oikeasti kerrottuna tieto, miten se tehdään. Taidat puhua nyt toimitusvelvollisesta sähkön kokonaistoimituksesta, että se ei saa olla yhtenä rivinä. Siitä ei tässä olekaan kyse.

Ja kyllä niitä yhtiöitä löytyy, jotka tämän työn hoitaa.

Yksi oikea ongelma vain löytyy. Monessa tapauksessa, kun loppukäyttäjä on halunnut vaihtaa myyjäyhtiötä, on tämä siirtoyhtiö (jonka todennäköisesti samaan konserniin kuuluva myyjä on asiakkaan entinen myyjä) tehnyt asian mahdollisimman vaikeaksi. Myös työmäärät myyjäyhtiössä lisääntyy ja saattaisi suurissa määrissä vaikuttaa sähkön hintaan.

Siispä reilut myyjät eivät tästä mahdollisuudesta suureen ääneen puhu. Mutta mahdollista se on.

• Itse kiirjoitat soopaa
        samalla laskulla kirjoitti:

Tasan saa olla samalla laskulla.

Voi kaksi yhtiötä laskuttaa yhtä asiakasta kahdesta eri asiasta, jos näin vain sovitaan. Ja sähkömarkkinalaista löytyy tähän ihan oikeasti kerrottuna tieto, miten se tehdään. Taidat puhua nyt toimitusvelvollisesta sähkön kokonaistoimituksesta, että se ei saa olla yhtenä rivinä. Siitä ei tässä olekaan kyse.

Ja kyllä niitä yhtiöitä löytyy, jotka tämän työn hoitaa.

Yksi oikea ongelma vain löytyy. Monessa tapauksessa, kun loppukäyttäjä on halunnut vaihtaa myyjäyhtiötä, on tämä siirtoyhtiö (jonka todennäköisesti samaan konserniin kuuluva myyjä on asiakkaan entinen myyjä) tehnyt asian mahdollisimman vaikeaksi. Myös työmäärät myyjäyhtiössä lisääntyy ja saattaisi suurissa määrissä vaikuttaa sähkön hintaan.

Siispä reilut myyjät eivät tästä mahdollisuudesta suureen ääneen puhu. Mutta mahdollista se on.

Tietysti siirto ja energia voi olla samalla laskulla, mutta niitä ei voi silti yhdistää, siis sillä tavalla kuin kysyjä tarkoittaa, eli että ei olisi erikseen siirtoa ja energiaa, vaan olisi vain "sähkö".

Itse nyt kyllä kirjoittelet ihan puuta heinää. Miten joku siirtoyhtiö olisi vaikeuttanut energian myyjän vaihtoa? Linkkiä dokumentteihin?

Tiedän kyllä henkilöitä jotka eivät omien pelkojensa vuoksi uskalla ostaa sähköä muulalta, kun pelkäävät sähköyhtiön kostoa :)

• VOI vaikeuttaa
        Itse kiirjoitat soopaa kirjoitti:

Tietysti siirto ja energia voi olla samalla laskulla, mutta niitä ei voi silti yhdistää, siis sillä tavalla kuin kysyjä tarkoittaa, eli että ei olisi erikseen siirtoa ja energiaa, vaan olisi vain "sähkö".

Itse nyt kyllä kirjoittelet ihan puuta heinää. Miten joku siirtoyhtiö olisi vaikeuttanut energian myyjän vaihtoa? Linkkiä dokumentteihin?

Tiedän kyllä henkilöitä jotka eivät omien pelkojensa vuoksi uskalla ostaa sähköä muulalta, kun pelkäävät sähköyhtiön kostoa :)

että tekee myyjälle hankalaksi asiakkaan sähkön siirron läpilaskuttamisen.

Luuletko, että tätä kukaan dokumentaarisesti laittaa nettiin näkyville?

Tuo alkuperäinen kysyjä taisi tarkoittaa, että jos ottaa myynnin yhtiöltä B, niin voiko siirtoyhtiö A:n sähkön siirto olla samalla laskulla, kuin myyntiyhtiön B käytetyn energian osuuden lasku. Ja tähän on vastaus, että voi olla samalla laskulla.

Eikä tämä ole yhtään soopaa, lue oikein.

• kypsynyt olen myös
        VOI vaikeuttaa kirjoitti:

Tuo alkuperäinen kysyjä taisi tarkoittaa, että jos ottaa myynnin yhtiöltä B, niin voiko siirtoyhtiö A:n sähkön siirto olla samalla laskulla, kuin myyntiyhtiön B käytetyn energian osuuden lasku. Ja tähän on vastaus, että voi olla samalla laskulla.

Sähkön siirtoa ei voida laskuttaa kuluttajalta, koska verkkoyhtiöllä (millä tahansa verkkoyhtiöllä) ei ole myyntipaikkaa eli myyntipistettä ja sen vuoksi verkkoyhtiö hankkii myyntitulonsa sähkönmyyjiltä, joita verkkoyhtiö palvelee.

Kysymyksessä ei voi soveltaa ns. kauttalaskutusta tai läpilaskutusta, kun kerran kuluttajat ovat sähkönmyyjän asiakkaita eivätkä verkkoyhtiön.

Juuri tämän vuoksi jakeluverkon käyttäjä on aina sähkönmyyjä, joka käyttää jakeluverkkoa elinkeinotoiminnassa tulon hankkimiseen ja myyntipaikka muodostaa sähkönmyyjälle tulonlähteen.

Menetelmä on aivan voimassaolevien lakien ja asetusten ynnä muiden sähköehtojen mukainen.

Tällainen mielipide tällä kertaa.

• Ei ainakaan meillä
        VOI vaikeuttaa kirjoitti:

"Luuletko, että tätä kukaan dokumentaarisesti laittaa nettiin näkyville?"

Minä voisin laittaa, jos minulla olisi ollut vaikeuksia asian kanssa.

Ja nyt lässytykset sikseen ja sanokaa onko jossain siirto ja energia samassa laskussa?

• Onpa sekavaa tekstiä
        kypsynyt olen myös kirjoitti:

Sähkön siirtoa ei voida laskuttaa kuluttajalta, koska verkkoyhtiöllä (millä tahansa verkkoyhtiöllä) ei ole myyntipaikkaa eli myyntipistettä ja sen vuoksi verkkoyhtiö hankkii myyntitulonsa sähkönmyyjiltä, joita verkkoyhtiö palvelee.

Kysymyksessä ei voi soveltaa ns. kauttalaskutusta tai läpilaskutusta, kun kerran kuluttajat ovat sähkönmyyjän asiakkaita eivätkä verkkoyhtiön.

Juuri tämän vuoksi jakeluverkon käyttäjä on aina sähkönmyyjä, joka käyttää jakeluverkkoa elinkeinotoiminnassa tulon hankkimiseen ja myyntipaikka muodostaa sähkönmyyjälle tulonlähteen.

Menetelmä on aivan voimassaolevien lakien ja asetusten ynnä muiden sähköehtojen mukainen.

"Sähkön siirtoa ei voida laskuttaa kuluttajalta, koska verkkoyhtiöllä (millä tahansa verkkoyhtiöllä) ei ole myyntipaikkaa eli myyntipistettä ja sen vuoksi verkkoyhtiö hankkii myyntitulonsa sähkönmyyjiltä, joita verkkoyhtiö palvelee."

Sähkön siirtohan laskutetaan kuluttajalta?

"Kysymyksessä ei voi soveltaa ns. kauttalaskutusta tai läpilaskutusta, kun kerran kuluttajat ovat sähkönmyyjän asiakkaita eivätkä verkkoyhtiön."

Kuluttajahan on sekä siirtoyhtiön että energian myyjän asiakas!

Taidat olla aika pihalla sähköasioista? Onko sulla edes sähkösopimusta omissa nimissä? En usko että on.

• sanottu
        Onpa sekavaa tekstiä kirjoitti:

"Sähkön siirtoa ei voida laskuttaa kuluttajalta, koska verkkoyhtiöllä (millä tahansa verkkoyhtiöllä) ei ole myyntipaikkaa eli myyntipistettä ja sen vuoksi verkkoyhtiö hankkii myyntitulonsa sähkönmyyjiltä, joita verkkoyhtiö palvelee."

Sähkön siirtohan laskutetaan kuluttajalta?

"Kysymyksessä ei voi soveltaa ns. kauttalaskutusta tai läpilaskutusta, kun kerran kuluttajat ovat sähkönmyyjän asiakkaita eivätkä verkkoyhtiön."

Kuluttajahan on sekä siirtoyhtiön että energian myyjän asiakas!

Taidat olla aika pihalla sähköasioista? Onko sulla edes sähkösopimusta omissa nimissä? En usko että on.

6. Miksi meille tulee edelleen Vattenfallilta sähkölasku vaikka ostamme sähkön muulta sähkönmyyjältä?

Riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta huolehtii edelleen Vattenfall. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa.

• helppo nakki
        Ei ainakaan meillä kirjoitti:

"Luuletko, että tätä kukaan dokumentaarisesti laittaa nettiin näkyville?"

Minä voisin laittaa, jos minulla olisi ollut vaikeuksia asian kanssa.

Ja nyt lässytykset sikseen ja sanokaa onko jossain siirto ja energia samassa laskussa?

Ainakin Fortum laskuttaa samalla laskulla molemmat, sekä itse sähköenergian että siirron. Ko. tuotteethan ovat eri firmojen aikaansaannoksia, mutta ovat näemmä pystyneet sopimaan keskinäisestä laskutuksestaan eli kuluttajan (minun) tarttee maksaa vain yksi lasku.

Toki laskulla kaikki on eriteltynä, kuten kuuluukin.

• tuskin sentään
        helppo nakki kirjoitti:

Ainakin Fortum laskuttaa samalla laskulla molemmat, sekä itse sähköenergian että siirron. Ko. tuotteethan ovat eri firmojen aikaansaannoksia, mutta ovat näemmä pystyneet sopimaan keskinäisestä laskutuksestaan eli kuluttajan (minun) tarttee maksaa vain yksi lasku.

Niin, mutta löytyykö yhtään tapausta, jossa energiayhtiö olisi eri kuin siirtoyhtiö ja laskutus olisi samalla paperilla? Epäilen että ei löydy.

Turkuenergiassakin muistaakseni tuli siirto ja energia samalla laskulla, mutta vaihdoin toiseen yhtiöön, ennen kuin Turku energia eriytti energian myynnin kokonaan omaksi yhtiökseen.

• paska lafka
        helppo nakki kirjoitti:

se on aivan sama, mitä liliuksen kätyrit tekee. Minä en fortumilta muuta ota, kuin siirron. Ja laskuttakoot sen eri laskulla. Onpahan sekin postimaksu pois noiden optiopaskiaisten taskuista.

• faktaa eikä fiktiota
        tuskin sentään kirjoitti:

Niin, mutta löytyykö yhtään tapausta, jossa energiayhtiö olisi eri kuin siirtoyhtiö ja laskutus olisi samalla paperilla? Epäilen että ei löydy.

Turkuenergiassakin muistaakseni tuli siirto ja energia samalla laskulla, mutta vaihdoin toiseen yhtiöön, ennen kuin Turku energia eriytti energian myynnin kokonaan omaksi yhtiökseen.

Jotkut myyjät laskuttavat palveluna siirronkin omalla laskullaan. Tällöin verkko lähettää myyjäyhtiölle siirtolaskunsa ja myyjä lisää sen omaan laskuunsa. Täysin mahdollista siis ja tapahtuu Suomen niemelläkin.

Mikäli tätä ei tehdä, kyseessä ei todellakaan ole siirtoyhtiön asian vaikeaksi tekeminen, kuten joku aiemmin kirjoitti, vaan lähinnä myyjän ongelmat. Siirron laskuttaminen myynnin laskulla vaatii ylimääräistä työtä. Hintojen vaihtelut on hoidettava jotenkin (siirron) ja niistä on oltava selvillä. Samoin myyjän ja siirron laskutusjaksot voivat olla eri pituisia.

Tämän ongelman ratkaisemiseksi on perustettu työryhmä, saa nähdä saako mitään aikaiseksi.

• myyjältäsi onko
        faktaa eikä fiktiota kirjoitti:

Jotkut myyjät laskuttavat palveluna siirronkin omalla laskullaan. Tällöin verkko lähettää myyjäyhtiölle siirtolaskunsa ja myyjä lisää sen omaan laskuunsa. Täysin mahdollista siis ja tapahtuu Suomen niemelläkin.

Mikäli tätä ei tehdä, kyseessä ei todellakaan ole siirtoyhtiön asian vaikeaksi tekeminen, kuten joku aiemmin kirjoitti, vaan lähinnä myyjän ongelmat. Siirron laskuttaminen myynnin laskulla vaatii ylimääräistä työtä. Hintojen vaihtelut on hoidettava jotenkin (siirron) ja niistä on oltava selvillä. Samoin myyjän ja siirron laskutusjaksot voivat olla eri pituisia.

Tämän ongelman ratkaisemiseksi on perustettu työryhmä, saa nähdä saako mitään aikaiseksi.

mahdollista, piti vielä sanoa.

• kypsynyt olen myös
        kypsynyt olen myös kirjoitti:

Pikkunen paikkaus tekstiin, vaikka se ei mitään muuta, siispä:

...sähkön siirtoa ei voi laskuttaa ERIKSEEN kuluttajalta...
        -
        -
        -
        -
        Tässäpä linkki niille, jotka uskovat suomalaisen sähkönlaskutus-järjestelmän (= sotkuinen fiasko)
        olevan "ainut oikea ja autuaaksi tekevä"!!

Onko tässä seuraavana selvä sähkölasku?

http://www.we-energies.com/residential/howto/michigan_bill.pdf

Sähkön myynnin laskutus ( distribution charges)
        sähkön myynti ( distribution charge ),
        mittarinluku ja laskutus ( facilities charge ),

Sähkön siirron laskutus ( power supply charges ),
        sähkön tuotanto ja siirto ( energy charge ),
        siirtokustannusten korjaus ( pover supply cost recovery ),

Verotus ( sales tax ).

• laskuun

Voiko sähkö, vesi, jätehuolto ja kalle-lehden laskut yhdistää. Nyt olen ihan kypsä kun tulee 4 eri laskua. Tämä ongelma on siis kaksi kertaa pahempi kuin ketjun aloittajalla....

• kyllä!!

tee automaattinen suoraveloitus pankin kanssa ja sovi että laskut menee suoraan tililtä ilman että sinun tarvii niitä edes katsoa.
        Ja laskut voit ottaa sähköpostiversiona ja osottaa spam-kansioon-

• fedex x

Kerrot olevasi kalle-lehden tilaaja.

Lähettääkö postinjakaja ( eli postilaitos ) sinulle laskun kalle-lehden siirrosta postin jakeluverkossa painopaikalta sinun postiluukkuusi?

Postin jakeluverkossa olevat kirjeet ja lehdet ym. paketit ovat lähettäjän omaisuutta, miksi sitten
        sähkönjakeluverkossa systeemi olisi toisin?

Sähkö on myyjän omaisuutta ennen sen luovutusta kuluttajalle, niin kuin postikin.

Kypsy vielä lisää tähän viidenteen eri laskuun!!!!

• kuin ennen
        fedex x kirjoitti:

Kerrot olevasi kalle-lehden tilaaja.

Lähettääkö postinjakaja ( eli postilaitos ) sinulle laskun kalle-lehden siirrosta postin jakeluverkossa painopaikalta sinun postiluukkuusi?

Postin jakeluverkossa olevat kirjeet ja lehdet ym. paketit ovat lähettäjän omaisuutta, miksi sitten
        sähkönjakeluverkossa systeemi olisi toisin?

Sähkö on myyjän omaisuutta ennen sen luovutusta kuluttajalle, niin kuin postikin.

Kypsy vielä lisää tähän viidenteen eri laskuun!!!!

Kyllähän tätä asiaa voidaan pyöritellä ja kyseenalaistaa hassuilla vertailuilla, mutta fakta on se että siirto ja energia on eriytetty nimen omaan hinnoittelun läpinäkyvyyden ja kilpailun lisäämiseksi.

Aikaisemmin oli normaalia että kunnan omistamaan sähkölaitoksen kautta perittiin ihan selkeää lisäveroa sähkön kyljessä. Nyt tämä toiminta ei ole enää niin helppoa ja härskistä ylihinnoittelusta jää kiinni.

• fedex x
        kuin ennen kirjoitti:

Kyllähän tätä asiaa voidaan pyöritellä ja kyseenalaistaa hassuilla vertailuilla, mutta fakta on se että siirto ja energia on eriytetty nimen omaan hinnoittelun läpinäkyvyyden ja kilpailun lisäämiseksi.

Aikaisemmin oli normaalia että kunnan omistamaan sähkölaitoksen kautta perittiin ihan selkeää lisäveroa sähkön kyljessä. Nyt tämä toiminta ei ole enää niin helppoa ja härskistä ylihinnoittelusta jää kiinni.

Mitä jos palstaministeriin soveltaisi verkkopalveluehdoissa mainittua 2,7 ehtoa, jonka mukaan sähkönmyyjä ei voi yksipuolisesti muuttaa sähkönmyyntiehtoja kuluttajan vahingoksi?

Sekä lain säädännössä tarkoitettua "vähimmän haitan periaatetta" kuluttajalle. Toisin sanottuna sitä periaatetta, jonka mukaan kuluttajalle on tarjottava edullisin vaihtoehto.

Edellisen kirjoittajan väite, suorastaan inte, että eriyttäminen olisi tehty läpinäkyvyyden ja kilpailun vuoksi on täyttä puppua, ja ajatuksen syntyperä on provosoiva. Vain siitä voidaan päätellä sen olevan säännöstely-ja komentotalouden kannattajalta.

Asiat olivat paremmin ennen suomessa, nykyään muualla maailmassa, myös sähköalalla.

Sähkönmyynti-Suomeen on pesiytynyt syöpä-kasvaimen kaltainen lyhyt-jännitteinen agressiivinen markkinointitapa. Mistään asiasta ei tule mitään valmista, tuloja on saatava keskeneräisistä tuotteista ( jos ne tuotteita vielä ovatkaan ), investoinnit on vedetty minimin alapuolelle, jakeluverkkoja ei uusita, olemassa olevien voimalaitosten tuotantoon ei satsata, demari-vasuri-linnake panostaa vain kunkin jäsenen tilinauhaan ja jos niissä vain numeroita asiat on hyvin.
        Netin keskustelupalstoilla vakiokommentoijat kirjoittavat samoja vastauksia kuin 15-vuotta sitten kirjoitettiin vasemmiston sanomalehdissä, kuitenkaan nuo kommentoijat eivät mistään mitään ymmärrä, varsinkaan sähköstä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4561
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2548
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2278
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1767
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1591
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      42
      1161
    Aihe