Onko teidän mielestä hullua ostaa omakotitalo, kun mieheni kanssa tulomme ovat yhteensä noin 1600 €? Talolla hintaa 73 000. Omia säästöjä 15 000. Molemmat olemme opiskelijoita, tosin toinen suorittaa opintoja oppisopimuksella. Tällöin kuukausipalkka hänellä n. 1400 €. Itse opiskelen "normaalisti" ja käyn välillä töissä. Oon tähän asti ajatellu, että tultaisiin "hyvin" toimeen, mutta nyt alko vähän epäilyttään, kun oon lukenut näitä keskusteluja. Tosin ollaan joka tapauksessa ostamassa ja sinnitellään velallisina. Olisi vaan kiva kuulla muiden ajatuksia.
Hulluako?
10
1062
Vastaukset
- olen myös..
ostamassa. Mutta en helvetissä ainakaan kolmen seuraavan kuukauden aikana. Kannattaa todella hiukka odotella. Nykyisistä hinnoista voit hyvin laskea, että realistinen parinkin prosentin pudotus kuitttaa lukuisat vuokrat ja vähän päälle.
- jaa....
Voin paljastaa, että minä puolestani olen ollut tuossa "odotan vielä vähän aikaa" -tilassa kohta neljä vuotta! Valmistuin siis 2004 ja jo silloin hoettiin, että kohta rommaa, älä ihmeessä osta nyt. Arvaa onko kertaakaan kaduttanut? Vuokraa olen maksanut tänä odotusaikana noin 27 000 euroa, puhumattakaan siitä, kuinka paljon omistusasuntojen hinnat ovat tulleet ylös vuodesta 2004. Eli pieni omaisuus on jo tässä fiksujen neuvoja kuunnellessa mennyt :(
- m häh
josparii prossaa ootteöee miks sitä ei tingi heti?? voi tinkii vaix 15
- maisa_
Sen talon myyntihinta oli 85 000 €. Että jonkun verran tingittiin alaspäin. Epäilyttää vaan, että kuinka sitä oikeesti sitten tulee toimeen? Remppaakin olis kiva tehdä pian. Vaikka ei siihen tavallaan tarvis tehdä mitään, kyllä se ihan jees kunnossa on. Mutta kai se on vaan omasta mukavuuden halusta kiinni. Mistä on valmis tinkiin ja mihin haluaa panostaa.
- maisa_
Talon myyntihinta oli 85 000. Jonkun verran tingattiin alas päin. Mietityttää vaan, että millä sitä oikeesti tulee toimeen. Mutta kai se riippuu siitä, mistä on valmis luopuun ja mihin haluaa panostaa.
- Unelman toteuttaja
maisa_ kirjoitti:
Talon myyntihinta oli 85 000. Jonkun verran tingattiin alas päin. Mietityttää vaan, että millä sitä oikeesti tulee toimeen. Mutta kai se riippuu siitä, mistä on valmis luopuun ja mihin haluaa panostaa.
Jos tämä on jonkinlainen unelmakohde teille, niin kiinni ehdottomasti! Eli vaikka jollakin haluamallanne paikalla oleva omakotitalo, joita vapautuu harvoin. Jos taas lähiössä oleva kaksio, joita tulee joka viikko myyntiin, odottelisin. Unelmat vaan menevät, jollei niihin tartu. Itse 5 vuotta sitten tartuin - enkä päivääkäään ole katunut! Onnea ratkaisullenne, mikä se sitten onkaan.
Ps. Nykyhinnoilla tuo 73 000 on suolaraha ja niin pieni hinta että useankaan prosentin rommaus ei merkittäviä säästöjä toisi, toisin kuin esim. jossain 250 000 e kohteissa. Jos teitä on kaksi, pärjäätte varmasti.
- fjierig
korot lyhennys yhteensä reilu 600€/kk tämän hetken korkotasolla. Itse ostaisin ehkä tuossa tilanteessa, jos vaan talo on jotakuinkin hintansa arvoinen. Opiskelijana selviää yllättävänkin pienellä budjetilla, jos vaan haluaa.
- kohteliaasti kysyä
että miten kahdella opiskelijalla on 15 tuhatta euroa säästössä? Oletteko säästänyt jonkun tietyn summan kuussa vai onko säästö perinnöstä vai ihan vaan vanhemmilta?
Utelias kun olen:)
Kiitos etukäteen!
P.s ajatuksenne asunnosta ei olle yhtään hullu. Onnea vaan...- HeK
En kyllä ostaisi vielä mitään...mihin kiirehtia..olette saanut säästöön ison summan.Laitaka rahat talteen korkotilille, ei nuot sieltä mihinkä häviää. Nuorilla ei tarvi aina pitää kaikessa kiirettä.. Päätämisel avuksi www.kauppalehti.fi ja keskustelut
- maisa_
HeK kirjoitti:
En kyllä ostaisi vielä mitään...mihin kiirehtia..olette saanut säästöön ison summan.Laitaka rahat talteen korkotilille, ei nuot sieltä mihinkä häviää. Nuorilla ei tarvi aina pitää kaikessa kiirettä.. Päätämisel avuksi www.kauppalehti.fi ja keskustelut
Rahat on saatu perintönä ja säästämällä. Kyllä me ollaan nyt kauppoja tekemässä. Kiitos kaikille mielipiteistä. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865269
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h784704Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv862933Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232494Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska241901- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851318