Eli meillä on n. 70- 80-l. oleva kylppäri. Kaakelit ovat joka paikasta tukevasti kiinni seinässä ja lattiassa. Seinät ja lattiat betonirakenteisia.
Kylpyhuone oli käyttämättä 2kk ja en haistanut homeen hajua ennenkuin laskin vettä lattiakaivoon. Lattiakaivon perusteellinen puhdistus auttoi pari viikkoa, mutta nyt taas on sama maakellarimainen haju koko kylpyhuoneessa. Tuleekohan haju viemäristä, viemärin ympäristöstöstä joka kenties homeessa?
Meillä on tulossa kylpyhuoneremontti vuoden sisällä, mutta mitenkähän selvittäisiin siihen asti...
Kylppärissä on pitkään suihkuteltu suoraan lattalle (ei lattialämmitystä).
Sitten kysyn vielä.. taloyhtiön suunnittelemassa remontissa ei pureta aikaisempia kaakeleita. Vain lattiakaivon kohdalta porataan jos oikein käsitin. Eli jos halutaan vanhat kaakelit ja homeet alta pois, työ pitäisi tehdä itse. Jos nyt on suihkuteltu ilman vesierisreitä 20v, onko realistista edes toivoa että kylppyhuoneesta saadaan homeeton? Kiitos etukukäteen.
Hometta kylppärissä
3
1164
Vastaukset
- TaunoP.........
Rakenteiltaan tervekin pesuhuone homehtuu, jos ilma ei vaihdu ja etenkin jos tilaa ei pidetä puhtaana, se siitä kellarin hajusta.
Sitten itse asiaan. Jos taloyhtiö aikoo suorittaa ja kustantaa moisen remontin, ja etenkin jos pesuhuoneet ovat 70-80-luvulla tehtyjä, niin ehdottomasti kaikki vanha pois. Melkein sanoisin, että lattiakaivokin kannattaa uusia ja mahd. jos siihen on johdetty vesi pesukoneelta, myös se uusiksi. Kosteutta (mahd. kosteutta) on pirun vaikea=mahdoton saada kuivattua betonista ja laattojen alta.
Pidä tila puhtaana ja tuuleta hyvin käytön jälkeen, niin kyllä siinä pärjää remonttiin asti. - hakoteillä?
70/80 -luvulla rakennetuissa kylppäreissä ei ole vedeneristeitä. Teilläkin olisi korkea aika asentaa ne ja se tarkoittaa, että kaakelit on poistettava, jotta nykymääräysten mukaisten vedeneristeiden asentaminen on mahdollista. Kylpyammeellisissa tiloissa vaara ei ole yhtä suuri kuin jos eristämättömille lattioille ja seinille suihkutellaan suoraan vettä. Laattasaumat imevät itseensä veden, joka siirty rakenteisiin homehduttaen ne. Epäilemättä teillä on jo niin käynyt ainakin jossain määrin.
Ellei yhtiöjärjestyksessänne ole asiasta jotain erityistä poikkeusta mainittu ja kunnossapitovastuut menevät asunto-osakeyhtiölain mukaan, niin saneeraus kuuluu kokonaisuudessaan taloyhtiölle.
Homeisten rakenteiden purku vaatii asbestityömenetelmien käyttöä eikä sellaiseen tule itse ryhtyä. 70/80 -luvulla rakennettu kylpyhuone on muutenkin asbestityömaa. Silloin käytettiin runsaasti asbestia myös laattasaumoissa, tasoitteissa, betonissa jne...
http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=98&news_id=20071506&rss=2i
Asbesti vaanii uudehkoissa kylppäreissä
19.1. 10:00 Terveydelle vaarallista asbestia on vastoin yleistä luuloa käytetty vielä 1990-luvun alun taloissa. Asbestia löytyy esimerkiksi kylpyhuoneista ja seinien tasoitteista. Kylpyhuoneremontti voi kuulua asbestialan yritykselle.
Asbestipitoisten rakennusmateriaalien käyttäminen jatkui kuitenkin 1990-luvun alkuvuosiin saakka.
Kiinteistöliiton mukaan vähemmälle huomiolle on jäänyt, että asunnoissa käytetyissä rakennustarvikkeissa, kuten tasoitteissa, liimoissa ja maaleissa, voi olla asbestia.
Kylpyhuoneessa asbestia voi olla vaikkapa laattojen saumauksissa ja kiinnityslaastissa tai muovimaton liimassa.
– On selvitettävä, onko käytetty asbestipohjaisia materiaalia. Jos selvitystä ei ole tehty työt on tehtävä asbestipurkutöinä. Aspestiburkutöitä tekevät alaan erikoistuneet yritykset. - paria asiaa
Meillä on kosteusvaurio kylpyhuoneessa, se on ihan selvä asia. Olen yrittänyt katsella viereisiä huoneita, mitään jälkiä ei näy että kosteus olisi mennyt sinne. Mutta ei kai sitä välttämättä huomaakaan. Ajattelin siksi kun laminaattien ja parkettien alla on muovit.
Miten pitkälle kosteus voi viallisesta lattiakaivosta muualle asuntoon "levitä"?
Me emme oikeastaan voi paljoakaan tehdä vahingolle ennenkuin meidän kylpyhuoneen on vuoro tulla remonttiin ensi syksynä. Olen tietoinen asbestin olemassaolosta ja siksi lattiaa ei aleta itse piikkaamaan. Ja mitäpä se auttaisikaan jos lattiakaivoa ei samalla vaihdeta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713