Kytkin narisee

ese

99 tkm (-03) ajetun aven kytkin on alkanut narisemaan pohjaanpainettaessa. Narina häviää välillä, mutta palaa takaisin aika ajoin. Mistähän tuo mahtaa johtua ja onko tuohon mitään itse tehtävissä? Liikkeen takuuta on vielä onneksi jäljellä, jos kyseessä "vakavampi" vika.

8

12306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välillä

Ei vakavaa, koska ääni ei tule itse kytkimestä vaan johtuu polkimen rakenteesta&kiinnityksestä. Vähän sama kuin oven saranna alkaisi narisemaan... Ei kannata alkaa purkamaan paikkoja tuon takia.

Jos kytkin olisi menossa se alkaa ensin luistamaan vedätettäessä isoimmilla vaihteilla selvän katkun kera.

• .Janne

Nyt kun kytkimestä keskustellaan, niin onko kytkimen vikinä/helinä näiden vanhojen Avensisten tyyppivika? Eli sitä ilmenee hyvin kaupunkiajossa; vaikkapa 2 tai kolmosvaihteella kiihdyttäessä kuuluu vähän aikaa ärsyttävää vikinää, nähtävästi kytkimestä. Kaupungilla liikuskellessa olen kuullut parin tod.näk. saman ikäsen Avensiksen pitävät täysin samaa ääntä samoissa tilanteissa. Ei vaikuta minkään hihnan ääneltä. Olen ostanut tämän -98 1,6 Aven äskettäin ja mahollisesti saisin vielä takuukorjaukseen, jos on kytkimessä jotain vikaa.

• kulunut

Helinä saattaa tulla jostain muusta... mutta hieman kulunut (epätasainen kitkapinta) kytkimessä saattaa pitää vinkaisun juuri kun levyt ottavat kiinni.
        Kaupunkiliikenteessä kuule monesti vinkunaa, koska jarrut laahaavat hetken ennen kuin irtoavat kunnolla.

Kytkimen kunnon voit testata helposti itsekin. Käsijarru reilusti päälle, 1 silmään ja lähdet vedättämään => Kierroksia ja nostat hitaasti kytkintä... pitääkö eli alkaa vetämään autoa "nahkoineen" ehkä pienen käryn kerä mikä ok vai...

Kytkin jättää todella harvoin yllättäen tielle. Oireet ovat yleensä hyvin selkeät eli luistaa&katku vedätyksessä. Jos näin on kannattaa liiallista vedätystä välttää ja ajaa huoltoon.

• .Janne
        kulunut kirjoitti:

Helinä saattaa tulla jostain muusta... mutta hieman kulunut (epätasainen kitkapinta) kytkimessä saattaa pitää vinkaisun juuri kun levyt ottavat kiinni.
        Kaupunkiliikenteessä kuule monesti vinkunaa, koska jarrut laahaavat hetken ennen kuin irtoavat kunnolla.

Kytkimen kunnon voit testata helposti itsekin. Käsijarru reilusti päälle, 1 silmään ja lähdet vedättämään => Kierroksia ja nostat hitaasti kytkintä... pitääkö eli alkaa vetämään autoa "nahkoineen" ehkä pienen käryn kerä mikä ok vai...

Kytkin jättää todella harvoin yllättäen tielle. Oireet ovat yleensä hyvin selkeät eli luistaa&katku vedätyksessä. Jos näin on kannattaa liiallista vedätystä välttää ja ajaa huoltoon.

Äsken kokeilin tuota käsijarrutemppua. Kierroksia ei tosin ollut paljon (n.1300-1500rpm) joten sain koneen sammumaan. Melkoinen helinä tosin kuului kun kytkin rupesi pitämään ja ehkä hivenen oli kytkimen hajua. Olen lenssussa, joten en haistanut kunnolla :D

Toivottavasti nyt ei olisi kytkinremppa tulossa. Ai niin, olikos näissä Avensiksissa niitä vauhtipyörävikoja? Rempassahan taidetaan vaihtaa vauhtipyörä toisenlaiseen, olikohan se kaksoismassavauhtipyörä tms.

• Antti H

Meillä oli samanlainen "vika" -05 Avessa (ajettu 44 tkm). Vein huoltoon jossa rasvasivat polkimen liikkuvat osat ilmaiseksi ja vika poistui. Nyt on sen jälkeen ajettu reilut 6 tuhatta ilman narinaa. Kannattaa laittaa kuntoon. Pikku juttu ja menee takuuseen.

• tomaatti.

onko kyseessä valokytkin vai mikä? etuoven vai takaoven? tai ilmastoinnin ? Vai peräti semmoinen esihistoriallinen kolmipolkiminen malli? myydäänkö niitä vielä ja ostaako joku niitä?

• kokemusta asiasta

Käytä pikahuollossa, rasvaavat parissa minuutissa sekä kytkimen puolen, että konehuoneen puolen läpiviennit. Monesti moottoripesun jälkeen menee liian kuivaksi ja alkaa pitämään kuin "jousen kitinää".

• jorma888

Kytkinhaarukka siellä narisee.. rasvaa sinne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe